Gå til innhold

Ulovlig opphold og farskaps erklæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rar situasjon men faren til mitt barn måtte egentlig forlate landet men pga Corona ble alt satt på pause. Han hadde da ikke passet men fått det nå av myndighetene sine..blitt far og planlegger å forlate landet veldig snart. Vi ønsker å ordne farskaps erklæring men han er redd for å vise passet sitt for han et veldig redd for å bli utlevert til hjemlandet. Han skal tilbake til et EU land han bodde i før og søke videre opphold..grunnen til han ikke har lov å bli her er for han hadde ikke dokumentasjoner da han kom hit når jeg møtte han og ble gravid. Han var egentlig bare på besøk hos familie. Og ble tatt. 

Jeg vil ha han opp som far og barnet vårt få hans etternavn. Jeg planlegger også å være med han videre. Vi er veldig glad i hverandre og barnet og vil prøve finne løsning på dette.

Spørsmålet er om han viser id / pass til nav for farskaps erklæring vil han få problemer?

Han har sagt til UDI han er her og pga Corona sa de at det ikke finnes sak på han lenger og han får forlate landet frivillig. 

Anonymkode: 381fe...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav bruker passet til å sjekke at identiteten hans stemmer, kun det. Bare å bestille time på navkontoret.

Anonymkode: 44fdc...a5f

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Nav bruker passet til å sjekke at identiteten hans stemmer, kun det. Bare å bestille time på navkontoret.

Anonymkode: 44fdc...a5f

De vil ikke automatisk koble inn UDI?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 21.44):

De vil ikke automatisk koble inn UDI?

Slik du skriv i hovedinnlegget så er dette ein mann som har søkt asyl i eit anna europeisk land. Då er det slik at dersom norsk politi finn ut at han er ulovleg i Noreg så blir han sendt tilbake til dette europeiske landet (ikkje heimlandet) for å vente på svaret på asylsøknaden sin der. 

Anonymkode: 15dde...2f8

• Liker 1
Skrevet

Har han dokumentasjon på at han har lovlig opphold i det andre landet? 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik du skriv i hovedinnlegget så er dette ein mann som har søkt asyl i eit anna europeisk land. Då er det slik at dersom norsk politi finn ut at han er ulovleg i Noreg så blir han sendt tilbake til dette europeiske landet (ikkje heimlandet) for å vente på svaret på asylsøknaden sin der. 

Nei han har ikke søkt asyl i annet land... 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Har han dokumentasjon på at han har lovlig opphold i det andre landet? 

Har ikke nå men hadde.. har bare ikke fornyet der.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har ikke nå men hadde.. har bare ikke fornyet der.. 

Dette er jo nesten umulig å forstå! Her må du hjelpe å klargjøre litt, tror jeg.

Han hadde et opphold i et europeisk land, men dette er gått ut? Vet du hvilket grunnlag det var gitt på (feks arbeid, studier, ekteskap osv)

Er det lenge siden dette oppholdet gikk ut? (Og hvilket land er det? EU? Ikke-EU?)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo nesten umulig å forstå! Her må du hjelpe å klargjøre litt, tror jeg.

Han hadde et opphold i et europeisk land, men dette er gått ut? Vet du hvilket grunnlag det var gitt på (feks arbeid, studier, ekteskap osv)

Er det lenge siden dette oppholdet gikk ut? (Og hvilket land er det? EU? Ikke-EU?)

Beklager uklart innlegg.

Han bodde i Spania med arbeidstillatelse og helseforsikring. Gikk ut ifjor tror jeg samtidig fikk han avslag på opphold i Norge da han oppholdt seg her uten å søke om å komme inn først. (Tror det var sånn...) Og UDI mente han ikke var ærlig. Fikk beskjed om å reise fra Norge frivillig. Pga Corona situasjonen fikk han bli lengre og jeg har født vår felles barn. Han prøver å få hjelp fra UDI men de sier de har ikke noe sak på han og så lenge han oppgir seg på bestemt adresse er det greit men må frivillig forlate landet. Vi skal flytte til Sverige kanskje sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beklager uklart innlegg.

Han bodde i Spania med arbeidstillatelse og helseforsikring. Gikk ut ifjor tror jeg samtidig fikk han avslag på opphold i Norge da han oppholdt seg her uten å søke om å komme inn først. (Tror det var sånn...) Og UDI mente han ikke var ærlig. Fikk beskjed om å reise fra Norge frivillig. Pga Corona situasjonen fikk han bli lengre og jeg har født vår felles barn. Han prøver å få hjelp fra UDI men de sier de har ikke noe sak på han og så lenge han oppgir seg på bestemt adresse er det greit men må frivillig forlate landet. Vi skal flytte til Sverige kanskje sammen. 

Aha, så det at UDI seier at dei ikkje har "nokon sak på han" betyr at han ikkje har søkt om oppholdstillatelse i Norge? Og heller ikkje er utvist frå Norge? Er det rett forstått? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aha, så det at UDI seier at dei ikkje har "nokon sak på han" betyr at han ikkje har søkt om oppholdstillatelse i Norge? Og heller ikkje er utvist frå Norge? Er det rett forstått? 

Må gå no. Viss du svarer så kan eg svare deg i morgon. :)

Viss ikkje: masse lykke til!

Skrevet

Og kva type opphald hadde han i dette andre landet?

Skrevet

Corona er ingen unnskyldning til å ikke reise. Og saker forsvinner ikke hos UDI. Han har nok fått et vedtak på en eller annen måte.

714D0920-BC1E-461C-A737-6050BC142220.jpeg

Anonymkode: 9a97a...781

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Corona er ingen unnskyldning til å ikke reise. Og saker forsvinner ikke hos UDI. Han har nok fått et vedtak på en eller annen måte.

714D0920-BC1E-461C-A737-6050BC142220.jpeg

Nå skriver vel TS at han har fått lov å være i Norge av UDI?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå skriver vel TS at han har fått lov å være i Norge av UDI?

Nei det gjør hun ikke vel. Hun har sagt at UDI har bedt han å forlatte landet frivillig, og heldig da fordi hvis han hadde blitt utvist med makt blir han utestengt i 2 år. Det er ingenting som sier at han kan ikke reise, dere bare bruke corona som unnskylding. Han er her ulovlig, så du burde tenke litt om konsekvensene om han ikke forlater landet så fort som mulig. 

Anonymkode: 38b47...cbe

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei det gjør hun ikke vel. Hun har sagt at UDI har bedt han å forlatte landet frivillig, og heldig da fordi hvis han hadde blitt utvist med makt blir han utestengt i 2 år. Det er ingenting som sier at han kan ikke reise, dere bare bruke corona som unnskylding. Han er her ulovlig, så du burde tenke litt om konsekvensene om han ikke forlater landet så fort som mulig. 

Anonymkode: 38b47...cbe

Nå leser du feil. Han har fått lov å bli her til korona har roet seg og de vet han befinner seg her enda. 

Skrevet

NAV -kontoret tar ikke passet hans, og bryr seg sikkert ikke med å stå i telefonkø til UDI. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå leser du feil. Han har fått lov å bli her til korona har roet seg og de vet han befinner seg her enda. 

Hvis utreisefristen hans var etter 15 september vil han kunne bortvises eller utvises hvis han ikke venter på svar på søknaden sin. Hvis han har en utreisefrist og ikke drar er utvisning neste steg. Han kan i tillegg utvises hvis de oppdager at han har pass og har ikke har kommet med passet. 

A6133C8D-4DC7-469B-8930-C28100099A1B.jpeg

Skrevet

Om han ikke reiser frivillig så kommer de jo å henter han og sender han tilbake til Spania. 

Anonymkode: a2291...a60

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis utreisefristen hans var etter 15 september vil han kunne bortvises eller utvises hvis han ikke venter på svar på søknaden sin. Hvis han har en utreisefrist og ikke drar er utvisning neste steg. Han kan i tillegg utvises hvis de oppdager at han har pass og har ikke har kommet med passet. 

A6133C8D-4DC7-469B-8930-C28100099A1B.jpeg

Det var før 15 september 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...