Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! 

Jeg har selvfølgelig begynt på New year, New me, og har lagt til masse grønnsaker i kostholdet mitt. Men to uker inn i det nye året merker jeg at jeg ikke kommer på så mange grønnsaker å lage eller måter å lage dem på. 

Her er de som går på repeat: Salat, spinat, tomat, agurk, paprika, vanlige rotgrønnsaker, sjampinjong, vårløk, løk, squash, kål, blomkål, brokkoli, aubergine og sikkert noen til. 

Hva slags andre grønnsaker liker dere, og hvordan liker dere å lage dem? 

Anonymkode: 0480c...a59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dilla på å knaske gulrøtter😅

Anonymkode: a32ac...60e

Skrevet

Jeg liker asparges og selleri veldig godt. Smørdampet eller i supper/gryter/wok eller annet. 
Og ovnsbakte rødbeter. Sukkererter, grønnkål. Var det jeg kom på nå. 

Jeg har alltid likt å lage nye ting, så jeg bruker mye oppskrifter jeg aldri har prøvd før, i blader og i kokebøker. Da blir det automatisk også variasjon i råvarene. 
Liker også å bare kjøpe noe jeg ikke har prøvd før i butikken og lage en rett rundt det. Blir ganske gøy det 😊 

Men ja, artig med nye grønnsaker, håper du finner mange nye du vil like. 

Skrevet

Jeg spiser disse rå til "brødmåltider": Rødbeter (og andre typer beter), gulrøtter, brokkoli, sukkererter, kålrot, knutekål, agurk.

Disse er godt ovnsbakt, med olje, salt og pepper: Rosenkål (delt i to), pastinakk.

Disse er gode som enkelt tilbehør til middag: Erter, grønne bønner, revet gulrot.

Litt mer tiltak, men stor stas, er å koke en artisjokk og pelle av busten og skrape ut kjøttet med tenna. Smeltet smør er obligatorisk tilbehør.

Asparges, det er også en fin grønnsak, kan spises rå, men best kokt.

Jeg lager gulrotsalat, agurksalat, tzatziki.

Spinat bruker jeg i pannekake med bacon, eller med laks, pasta og kremost, eller sammen med kyllingkjøttdeig servert med kokosmelk-polenta.

Kålrot koker jeg i staver, eller lager mos - kombineres med svine- eller fårekjøtt og potet: betasuppe, potetmos, bacon, vossakorv, potetball.

Jeg bruker frosne erter, bønner, edamamebønner, mais, spinat, rosenkål. Sylteagurk og oliven på glass. Minimais, wokmix, tomatbønner på boks. Hakkede tomater og bønner i kartong.

Og så er det bare fantasien som setter grenser for hva som kan brukes salater, supper, gryteretter, taco. Det går en del isberg/hjertesalat, persillerot, sopp, squash, paprika, gulrot, løk, flaskegresskar. 

De regnes ikke som grønnsaker, men ikke glem potet, søtpotet, kokebanan, linser.

• Liker 1
Skrevet

Vanlig kål, og grønnkål er godt til det aller meste om man steker det litt :vetikke:

Skrevet

Hvorfor gjøre det mer avansert? :)  Men purre, poteter, gulrøtter og chili er noe jeg bruker mye. Og rødløk, sjalottløk, mais.

Anonymkode: ebf2b...f9d

Skrevet

Selskapserter, aller best med litt smør 

Rosenkål med pinjekjerner og spekeskinke eller bacon 

Søtpotetfries og søtpotetstappe 

Skrevet

Cluet er vel å tilberede dem på forskjellige måte :)

Anonymkode: d958a...8fd

Gjest Føsleguri
Skrevet

Ovnsbakte rotgrønnsaker (gulrot, kålrot, sellerirot, rødbete, søtpotet)

Blomkålpure 

Kålrotstappe

Syltet rødløk

Wok med gulrot, løk, purre, sukkererter, babymais osv.

Supper (blomkålsuppe, betasuppe, søtpotetpurre, gresskarsuppe, løksuppe, jordskokksuppe)

Gryter med litt kjøtt og masse rotgrønnsaker og hermetiske tomater.

Skrevet

Grønnkål er nydelig i wok (og er også digg sprøstekt med olje og salt såklart). 

Erter liker jeg egentlig ikke, men med nok salt meieriprodukt i er det fantastisk. Feks kan man lage noen fantastiske veggisboller med moste erter og fetaost og egg og vårløk og litt mel og krydder. Prøv deg frem eller Google it, finnes sikkert mange varianter.

Gulrotsuppe med løk, kokosmelk og buljong og karri er nydelig!

En annen måte jeg elsker å spise grønnsaker på er bare å kjøpe noe ala mr Lee nudler (eldorado billigversjon er nydelig) og koke egg til og ha alt mulig digg av grønnsaker oppi, alltid gulrot og vårløk hvertfall.

Bruker av og til smørstekte aspargesbønner til steker/biff/andebryst, det er også godt!

Anonymkode: dceda...daf

Skrevet

Edamame bønner (frossen). De er super gode å snacke på, må bare 2 min i micro. Belgvekster er vel teknisk sett ikke grønnsaker, men veldig sunt så kan anbefale alle typer.

Ellers er jeg glad i selleri/ sellerirot (snack, mos eller suppe), asparges (tilbehør til pasta eller fisk), fennikel (curry), grønnkål, bok choy, og alle de vanlige som du selv ramser opp. Og masse urter. 

Anonymkode: 8b7d7...66e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 20.18):

Hei dere! 

Jeg har selvfølgelig begynt på New year, New me, og har lagt til masse grønnsaker i kostholdet mitt. Men to uker inn i det nye året merker jeg at jeg ikke kommer på så mange grønnsaker å lage eller måter å lage dem på. 

Her er de som går på repeat: Salat, spinat, tomat, agurk, paprika, vanlige rotgrønnsaker, sjampinjong, vårløk, løk, squash, kål, blomkål, brokkoli, aubergine og sikkert noen til. 

Hva slags andre grønnsaker liker dere, og hvordan liker dere å lage dem? 

Anonymkode: 0480c...a59

Søtpotet: Suppe,søtpotetmos,bakt søtpotet,søtpotetfries,digg i taco

Beter: Ovnsbakt,som tilbehør,i rotgrønnsakssuppe,lager sunne chips,røde beter på brødskive

Rosenkål: ovnsbakt,kokt,i salat

Reddiker: i wok,på brød,i salater

Vanlig potet som kan brukes til alt

Sukkererter: Gode som snacks,i wok og salater

Ellers går det mye i de du nevner,knutekål,sellerirot,kålrot, jordskokk,pak choi,ingefær pluss mer.  

Men nå spiser jeg plantebasert så grønnsaker går det mye av

Anonymkode: e7ba4...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...