Gå til innhold

Pomeranian

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å skaffe meg en hund i år, og etter å ha tenkt nøye gjennom, vurdert for og imot, og en god dæsj research, har jeg mer eller mindre bestemt meg for at det er pomeranian jeg kunne tenke meg. I den forbindelse lurer jeg på deres erfaringer med pomeranian, og ikke minst hvor det er lurest å se etter en valp til salgs? Har sett at det er viktig å bruke god tid og å være nøye på oppdrettere blant annet. Andre tips? 

Anonymkode: 3481c...fbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn oppdrettere og ta direkte kontakt med disse. Du vil finne mange på norskpomklubb.no

En god og seriøs oppdretter vil sette pris på at du kommer med spørsmål. Research så mye du kan om vanlige helseproblemer med denne rasen og skriv ned notater. Når du prater med oppdrettere, spør de om vanlige helseproblemer for denne rasen. Da får du innblikk i om de vet hva de prater om. Spør også om hundene som blir brukt i parring blir helsetestet ut i fra NKKs retningslinjer. Spør om linjene. 

Spør om gemytt. Hvordan er mor og far? Bjeffer de mye? Er de trygge og selvsikre, eller litt usikre? En pomeranian vil selvfølgelig bjeffe, men en usikker/nervøs pomeranian vil bjeffe MYE. Du må lete etter en oppdretter som virkelig bryr seg om å avle kun på hunder som har en sterk psyke, ikke fordi de tar seg godt ut i ringen. Spør også hvorfor de valgte å parre mor med far, og hva de håper på fra den blandingen.

Spør hvordan de sosialiserer valpene. Dette er viktig. 

Anonymkode: 59bbb...74b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig du ønsker deg verdens beste koseklump av rase ❤️ Har selv en pomeranian på 11 år og har mye erfaring. Så jeg skal fortelle deg det jeg vet 😊

Først og fremst er det lurt å velge en renraset pomeranian, en som kan vise til friske foreldre og tidligere generasjoner. Jeg gjorde ikke dette. Jeg kjøpe min ganske billig i Sverige for lenge siden, hun er ikke helt renraset heller, typ 50/50 pomeranian og chihuahua. Jeg var uviten og fikk ikke noe informasjon ang foreldrene bortsett fra rase. Min hund har slitt med puste problemer hele livet, pga feil avl. Hun høres rett og slett ut som en mops, går rundt og grynter, fryktelig vanskelig for hun å puste når det er varmt på sommeren. Hun må konstant være inne og bli passet på pga denne pusten. Hun har også arvelig tannkjøtt sykdom, og har måttet trekke alle tennene. Så vær så snill å kjøp av en seriøs oppdretter, ikke gjør som meg som kjøpe valpen fordi den var søt! 

Pomeranian er en nydelig rase. Det er ikke noe bruks hund rase, og det virker som at meningen med livet til hunden min er å være nær og få kos 😂❤️ De blir veldig knyttet til eieren sin. De kan ofte være litt skepsis mot andre, men så fort du viser at «dette menneske er min venn» så vil de gjerne hilse og få masse kos. 

selv om de ofte er en sofa kose hund, så ikke ta feil av at det bare et en bamse til pynt. De tror selv de er store hunder. De har ofte et veldig stolt kroppsspråk, og kan godt gå med hodet hevet mot en rotwailer eller newfoundlender, og prøve vise hvem som er sjefen 🤷🏼‍♀️ De elsker å gå lengre turer, og de kan overraske deg over hvor lenge de holder ut! De kan lett bli med på fjelltur. De liker også å bli aktivisert mentalt. 

Pomeranian og andre småraser har et dårlig rykte på seg med å være bjeffende rotter. Men det er fordi de hundene ikke blir behandlet som hunder, og med det har de masse overskudds energi som blir til dårlig atferd og kanskje usikkerhet. 

De trenger en del pels stell. Ofte en stuss under magen, slik at pelsen ikke treffer bakken. Men man skal være forsiktig om man evt vil klippe hunden selv, man kan ødelegge pelsen for alltid om man gjør det selv. Dra gjerne til en Hundefrisør i starten, som kan lære deg do and dont’s når det kommer til denne type dobbel pels. Rasen kan gå ganske ille tover om man ikke gir pelsen litt oppmerksomhet, i verstefall må hele hunden barberes ned, og pelsen er ødelagt for alltid. Rasen burde børstes nøye hvertfall hver uke! 

Når det kommer til å være stueren, så har denne rasen et rykte på å ikke være så lett. De forstår mye, men det virker nesten som at blæren er liten, og fra de skjønner at de må tisse til det kommer ut, virker som kort tid 😅 Min hund trenger tisse tur hver 3 time. Om det ikke skjer, gir hun et boff ved ytterdøra, og om jeg ikke er klar innen 5 min, så er det en tisseflekk på gulvet 😅 

Rasen er veldig smart! Som skrevet tidligere, de liker mental trening. De er også ganske mye tøffere og har en kompakt kroppsbygning som tåler mer enn folk tror. 

De kan være sta, så aldri la hunden få velge! Vis tydelig at det er du som tar valgene 😜 Du velger hva hunden skal spise og du velger hvor dere skal gå på tur. De gir ganske god respons til positiv trening og godbiter, men viktig at du ikke lar pomeranianen leder huset! 😂❤️ 

men alt i alt, en skikkelig god venn som lever lenge ❤️ 

Du lurer på hva du skal se etter ang valpekjøp, her er lista mi:

- En oppdretter som kan vise til at foreldrene og besteforeldre til valpen ikke er bærer av typiske småhund sykdommer (tannråte, tannkjøtt råte, puste problemer, øyesykdom). Ang øyesykdom, se på bilder av foreldrene til valpen om de er mørke under øyene. Dette er veldig vanlig hos småhunder, men renraset pomeranian er dette egentlig avlet bort. 

- Velg deg den valpen i kullet som er midt på treet. Dvs ikke velg den største valpen (som har presset seg frem og tatt mest melk, typisk at de kan ha lært seg dominant atferd forhold til resten av valpene) ikke velg den minste valpen (kan være denne valpen kan vise tegn til usikkerhet og nervøsitet). Velg en som er midt på. De har lært seg å være underdanige, men samtidig ikke lar seg bli presset ut. Det sies at disse valpene er oftest mest stabile. 

- ikke kjøp valper som selges før de er 8 uker. Valpene trenger den erfaringen de får blant de andre valpene og at moren korrigerer uønsket atferd. Å kjøpe en valp som bare f eks er 6 uker, så er det 2 uker med gull verdt erfaring for hunden tapt. Om man kjøper en valp for tidlig, er et typisk tegn at valpen ikke skjønner om den biter for hardt. Dette er noe de lærer gjennom lek med sine søsken. 

- velg gjerne en oppdretter som ønsker du skal komme på besøk et par uker før overtagelse av valp, som ser an både deg og valpene sammen, som kan anbefale deg hvilken valp som passer best til deg. Dette gir deg også en mulighet til å møte foreldrene til valpen før du bestemmer deg. Hvordan moren er, som oppdrar valpene, kan gi en følelse på hvordan din valp kan bli som voksen

Anonymkode: 2dd35...f9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så koselig du ønsker deg verdens beste koseklump av rase ❤️ Har selv en pomeranian på 11 år og har mye erfaring. Så jeg skal fortelle deg det jeg vet 😊

Først og fremst er det lurt å velge en renraset pomeranian, en som kan vise til friske foreldre og tidligere generasjoner. Jeg gjorde ikke dette. Jeg kjøpe min ganske billig i Sverige for lenge siden, hun er ikke helt renraset heller, typ 50/50 pomeranian og chihuahua. Jeg var uviten og fikk ikke noe informasjon ang foreldrene bortsett fra rase. Min hund har slitt med puste problemer hele livet, pga feil avl. Hun høres rett og slett ut som en mops, går rundt og grynter, fryktelig vanskelig for hun å puste når det er varmt på sommeren. Hun må konstant være inne og bli passet på pga denne pusten. Hun har også arvelig tannkjøtt sykdom, og har måttet trekke alle tennene. Så vær så snill å kjøp av en seriøs oppdretter, ikke gjør som meg som kjøpe valpen fordi den var søt! 

Pomeranian er en nydelig rase. Det er ikke noe bruks hund rase, og det virker som at meningen med livet til hunden min er å være nær og få kos 😂❤️ De blir veldig knyttet til eieren sin. De kan ofte være litt skepsis mot andre, men så fort du viser at «dette menneske er min venn» så vil de gjerne hilse og få masse kos. 

selv om de ofte er en sofa kose hund, så ikke ta feil av at det bare et en bamse til pynt. De tror selv de er store hunder. De har ofte et veldig stolt kroppsspråk, og kan godt gå med hodet hevet mot en rotwailer eller newfoundlender, og prøve vise hvem som er sjefen 🤷🏼‍♀️ De elsker å gå lengre turer, og de kan overraske deg over hvor lenge de holder ut! De kan lett bli med på fjelltur. De liker også å bli aktivisert mentalt. 

Pomeranian og andre småraser har et dårlig rykte på seg med å være bjeffende rotter. Men det er fordi de hundene ikke blir behandlet som hunder, og med det har de masse overskudds energi som blir til dårlig atferd og kanskje usikkerhet. 

De trenger en del pels stell. Ofte en stuss under magen, slik at pelsen ikke treffer bakken. Men man skal være forsiktig om man evt vil klippe hunden selv, man kan ødelegge pelsen for alltid om man gjør det selv. Dra gjerne til en Hundefrisør i starten, som kan lære deg do and dont’s når det kommer til denne type dobbel pels. Rasen kan gå ganske ille tover om man ikke gir pelsen litt oppmerksomhet, i verstefall må hele hunden barberes ned, og pelsen er ødelagt for alltid. Rasen burde børstes nøye hvertfall hver uke! 

Når det kommer til å være stueren, så har denne rasen et rykte på å ikke være så lett. De forstår mye, men det virker nesten som at blæren er liten, og fra de skjønner at de må tisse til det kommer ut, virker som kort tid 😅 Min hund trenger tisse tur hver 3 time. Om det ikke skjer, gir hun et boff ved ytterdøra, og om jeg ikke er klar innen 5 min, så er det en tisseflekk på gulvet 😅 

Rasen er veldig smart! Som skrevet tidligere, de liker mental trening. De er også ganske mye tøffere og har en kompakt kroppsbygning som tåler mer enn folk tror. 

De kan være sta, så aldri la hunden få velge! Vis tydelig at det er du som tar valgene 😜 Du velger hva hunden skal spise og du velger hvor dere skal gå på tur. De gir ganske god respons til positiv trening og godbiter, men viktig at du ikke lar pomeranianen leder huset! 😂❤️ 

- En oppdretter som kan vise til at foreldrene og besteforeldre til valpen ikke er bærer av typiske småhund sykdommer (tannråte, tannkjøtt råte, puste problemer, øyesykdom). Ang øyesykdom, se på bilder av foreldrene til valpen om de er mørke under øyene. Dette er veldig vanlig hos småhunder, men renraset pomeranian er dette egentlig avlet bort. 

- Velg deg den valpen i kullet som er midt på treet. Dvs ikke velg den største valpen (som har presset seg frem og tatt mest melk, typisk at de kan ha lært seg dominant atferd forhold til resten av valpene) ikke velg den minste valpen (kan være denne valpen kan vise tegn til usikkerhet og nervøsitet). Velg en som er midt på. De har lært seg å være underdanige, men samtidig ikke lar seg bli presset ut. Det sies at disse valpene er oftest mest stabile. 

- ikke kjøp valper som selges før de er 8 uker. Valpene trenger den erfaringen de får blant de andre valpene og at moren korrigerer uønsket atferd. Å kjøpe en valp som bare f eks er 6 uker, så er det 2 uker med gull verdt erfaring for hunden tapt. Om man kjøper en valp for tidlig, er et typisk tegn at valpen ikke skjønner om den biter for hardt. Dette er noe de lærer gjennom lek med sine søsken. 

- velg gjerne en oppdretter som ønsker du skal komme på besøk et par uker før overtagelse av valp, som ser an både deg og valpene sammen, som kan anbefale deg hvilken valp som passer best til deg. Dette gir deg også en mulighet til å møte foreldrene til valpen før du bestemmer deg. Hvordan moren er, som oppdrar valpene, kan gi en følelse på hvordan din valp kan bli som voksen

Wow, tusen takk for masse god informasjon! 😄 

Anonymkode: 3481c...fbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i nabolaget jogger med pomeranien sin. Den lille hårklumpen løper alltid foran eieren, og det ser ut som om den stortrives. Små raser blir alltid undervurdert. Mine foreldre har to av en små rase, og de kan løpe rundt i timesvis på fjelltur.

I tillegg til andre råd du har fått: fokuser på å bygge selvtilliten til valpen du får. Små hunder blir lettere nervøs enn andre, naturlig nok. Det er skummelt å være så liten i en stor verden. Søk etter trening som bygger opp selvtilliten til hunder. Les også masse om belønningsbasert trening, da dette er beste treningsmetode for en trygg og selvsikker hund

Anonymkode: 59bbb...74b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere med pomeranian. Og unnskyld språket; det er noen helvetes drittbikkjer. Den ene familien har hatt utfordrene raser før, typ amstaff, mastiffer og rottweilere. De fikk seg pomeranian og har oppdratt den mye og forholdsvis godt. Allikevel var den uforutsigbar og aggressiv. Den kunne oppsøke deg og da du koste med den kunne den plutselig glefse etter deg(uten grunn). Den ble avliva til slutt.

Venninna mi har også en. Den knurrer og gneldrer konstant. Den har angrepet flere ganger. Ser den noen 100 unna, river den i båndet og gneldrer på høy hals. Ser den et menneske så begynner den å knurre med en eneste gang. Dette er godt mulig hennes feil, men hun har vært veldig streng på å behandle hennes hund som en hund og ikke et barn eller skjemme deg bort på noen måte. Den har angrepet min schæfer blant annet og alt annet som kan finne på å komme innen rekkevidde. Jeg venter på at den blir avliva en vakker dag.

Anonymkode: 635fd...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina

Jeg har to pommer. Begge er amerikanske. De har god stamtavle, kommer fra seriøse oppdrettere. Hun eldste er 22 år gammel og fortsatt leken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hadde en pomeranian og den bjeffa konstant. De var flinke med dressur og disiplin, men klarte aldri å få den til å roe ned på bjeffinga. Jeg personlig hadde styrt unna, syns det er ubehagelig med sinna små hunder. 

Anonymkode: dca26...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet om flere med pomeranian. Og unnskyld språket; det er noen helvetes drittbikkjer. Den ene familien har hatt utfordrene raser før, typ amstaff, mastiffer og rottweilere. De fikk seg pomeranian og har oppdratt den mye og forholdsvis godt. Allikevel var den uforutsigbar og aggressiv. Den kunne oppsøke deg og da du koste med den kunne den plutselig glefse etter deg(uten grunn). Den ble avliva til slutt.

Venninna mi har også en. Den knurrer og gneldrer konstant. Den har angrepet flere ganger. Ser den noen 100 unna, river den i båndet og gneldrer på høy hals. Ser den et menneske så begynner den å knurre med en eneste gang. Dette er godt mulig hennes feil, men hun har vært veldig streng på å behandle hennes hund som en hund og ikke et barn eller skjemme deg bort på noen måte. Den har angrepet min schæfer blant annet og alt annet som kan finne på å komme innen rekkevidde. Jeg venter på at den blir avliva en vakker dag.

Mine bjeffer aldri. Elsker kos. Elsker barn. Elsker mennesker generelt. Kjempe koselige og greie. Er super sosiale og venner med alle. De er kjemper i små kropper. Det er ikke noe galt med miniatyr hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke TS, bare nysgjerrig på hva som menes med at pelsen blir ødelagt for alltid. Vokser den ikke ut igjen?

Anonymkode: 1b6d2...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke så mye, men er allergisk mot hund og det er en av de få rasene jeg tåler. I tillegg utrolig søte. Litt bjeffing, og derfor viktig å oppdra den akkurat som en stor hund, ikke plukke opp når det kommer en skummel hund osv. 

Anonymkode: e26be...38c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har hatt hund før, men jeg anbefaler deg å oppdra/behandle en miniatyrhund som du ville med en stor en, og ha fokus på å gi den et aktivt og sunt liv med masse miljøtrening og hjernetrim. Pomeranian har lavere terskel for å bli gneldrete, men alle hunder kan bjeffe, det er bare noe man må øve masse på å ikke gjøre. 

Har sett mange eksempler på minatyrhunder som er på lange skogturer, driver med diverse hundesporter og ikke er de typiske stressede, understimulerte, gneldrete miniatyrhundene man gjerne ser.

Skal også nevne at det ikke alltid er eieren sin feil om man har en hund med mye lyd - noen ganger er det omplasseringshund, noen ganger kan ting ha gått litt gærent på et tidspunkt og fått hunden nervøs, osv. Men veldig ofte er det ting som kan plukkes av med positive treningsmetoder.

Anonymkode: 7ca31...a2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevnt; de bjeffer mye og bjeffer veldig lett. Det kan bli fryktelig sjenerende i blant. En venninne av meg har to stykker, og hun kunne nesten ikke ha dem ute i hagen når hun satt ute og nøt fine sommerdager, fordi hundene bjeffet på alt og alle som gikk forbi - hele tiden! Når det i tillegg var et busstopp like ved så mange passerte hver halvtime, kunne det bli en del bjeffing hver dag, ja....Uansett hva hun sa og gjorde, tidde de ikke stille. Hun måtte rett og slett stenge dem inne i huset mens hun selv satt ute i hagen, og det var jo leit, for de koste seg jo ute.

Ellers er det veldig vakre hunder. De er gløgge og de er lette å trene tricks med. Ikke gå i fella og begynne å bære rundt på den, fordi "den er så liten og søt, stakkar, den trenger ikke gå selv, det er så vått på bakken eller så kaldt"..... Det er en HUND, og bør behandles som en også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke TS, bare nysgjerrig på hva som menes med at pelsen blir ødelagt for alltid. Vokser den ikke ut igjen?

Husker ikke det norske begrepet, men hunder med "double coated"-pels, som spisshunder, bør aldri klippes fullstendig.

Anonymkode: 7ca31...a2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt ærlig, virker som at det er du som ikke kan hund. Du skriver at pomeranianen helt uten forvarsel er aggressive. Nettopp det avslører deg. Du klarer ikke en gang å se fare signalene ALLE hunder sender ut før de evt glefser/knurrer. Man må lese hundens kroppsspråk, noe du TYDELIGVIS ikke klarer. Du bare skriver masse dritt for å være ekkel. Jeg tviler på at raseriet ditt i det hele tatt handler om spesifikt om rasen pomeranian. Kan du i det hele tatt fare signalene en hund viser før et evt knurr/glefs?? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen vokser ikke ut igjen på samme måte. En urørt pomeranian pels har 2 lag, en underull og et beskyttende stivere overpels. Om man klipper pelsen for kort, kan det hende at den beskyttende overpelsen ikke vokser ut igjen. Og da er det bare Ulla som vokser. Hunden ender opp med bare 1 lags pels, isteden for 2 lags som det skal være. I tillegg så kan overpelsen vokse ut noen steder og andre ikke, så pelsen blir helt usymmetrisk og floker seg fortere... om man først barberer ned en pomeranian, kan det hende at det da er noe man må fortsette å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, virker som at det er du som ikke kan hund. Du skriver at pomeranianen helt uten forvarsel er aggressive. Nettopp det avslører deg. Du klarer ikke en gang å se fare signalene ALLE hunder sender ut før de evt glefser/knurrer. Man må lese hundens kroppsspråk, noe du TYDELIGVIS ikke klarer. Du bare skriver masse dritt for å være ekkel. Jeg tviler på at raseriet ditt i det hele tatt handler om spesifikt om rasen pomeranian. Kan du i det hele tatt fare signalene en hund viser før et evt knurr/glefs?? 

Du vet INGENTING om meg. Jeg har schæfer og har hatt mange hunder før han. Pitbuller(nei, bodde ikke i Norge), leonberger, Pyreneene og boerboel. Jeg SER GODT varslene til hunder. Dette er jeg godt trent på etter mange år med hund og aldri ALDRI har jeg sett en hund som er aggressiv uten grunn, utenom bikkja til den familien der. Ingen klarte å se det. Ikke veterinærer, ikke hundetrenere, ikke de som hadde kjent han i mange år. Han viste ingen tegn. Han gjorde ingenting før BAM, han bet. Dette ble dødsdommen hans. 
Ja, jeg misliker chihuahuaer og pomeranians og det er det en grunn til. De er rett og slett noen jævla drittbikkjer, med unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...