Gå til innhold

2.5-åringen drikker ikke melk. Nok kalsium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2.5-åringen har aldri likt å drikke melk, verken mme eller kumelk. 

Han spiser minst én porsjon med havregrøt laget på melk, spiser ofte baconost eller liknende, og jeg bruker melk i matlaging. 

Men er dette nok for kalsium? Hvor mye melkeprodukter trenger man egentlig? Største elsker melk...

Lurer på om jeg burde gi yoghurt fast, selv om jeg har vært tilbakeholden pga sukkeret 

Anonymkode: 63575...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet det er kalsium i andre produkter, du MÅ ikke gi melk. Banan f.eks

Anonymkode: 27132...a71

Skrevet

Det er ikke kalsium du bør bekymre deg for, det er jod. 

Anonymkode: 9abb8...6ac

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir en yoghurt hver dag, eller et glass biola. Noen ganger lurer jeg i barnet melk ved å tilsette litt kakaopulver eller at melk drikkes med sugerør med smak.

Anonymkode: 960d7...e48

Skrevet

Har en på 5 år som ikke drikker melk. Gjør som deg, lager havregrøt med melk. Her får han skyr eller yoghurt hver dag. I tillegg er slike småoster fast innslag i nistepakke. Som eksempel på å øke kalsiuminntaket. 

Ikke noe problem å ikke drikke melk😊

Anonymkode: 8f80a...dff

Skrevet

Ost er en ypperlig kilde til kalsium. Og som det ble nevnt i en kommentar ovenfor, så er inntaket a tilstrekkelig med  jod vanskeligere enn tilstrekkelig kalsium. Ha ukesperspektiv på inntaket, ungen lider ingen nød dersom det er en dag eller to i uka hen ikke får absolutt alle vitaminer og mineraler etter boka. 

Anonymkode: 06165...344

Skrevet

Har også en på 2 år som ikke er særlig glad i melk. Han spiser mye hvitost og skinkeost, ofte havregeøt kokt på melk, brokkoli og yoghurt. I tillegg spiser han stort sett hvit fisk minst 3 ganger i uka mtp jodinntak. Totalt sett tror jeg han får ganske grei mengde.

Anonymkode: fbd59...7ad

Skrevet

Min 2-åring vil heller ikke drikke melk. Men han spiser ost, havregrøt med melk, av og til yoghurt. Og hvit fisk mtp jod. Man må ikke drikke melk fra glass. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...