Gå til innhold

Garnkvaliteter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest litt på nettet og kommet frem til dette:

Varmest

-Alpakka

-Merino/ull

-Bomull

Minst varmt

Stemmer dette? 

Så er det jo alle disse kombinasjonene som er en mellomting. 

Ett spørsmål til. Hvilket garn siger minst? Har hørt at alpakka siger mye. 

Anonymkode: 3d29c...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merino ull vet jeg siger mye. Kjøp heller annen type ullgarn. 

Anonymkode: ed522...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe garn siger noe særlig, men det er kanskje forskjellig etter hvor stramt/løst man strikker, modell, osv. Jeg strikker ganske ettersittende plagg, så mulig det er derfor jeg ikke syns noe garn siger.

Men noen sier bomull siger mye. Kanskje det avhenger litt av hvor tungt garnet er per meter?

Anonymkode: 1599b...b15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor varmt et plagg er kommer både an på hvor tykt garnet er og hvilket materiale det er strikket i. Bomull er ikke så varmt som ull. Alpakka går for å være den varmeste ulla, så den skalaen du har satt opp stemmer.

Merinoull er kjent for å sige og vokse i vask. Plagg av merino må sentrifugeres, og deretter tørkes flatt. Det siger mindre hvis det er strikket ganske fast.

Bomull kan føles tungt og sigete, særlig hvis plagget er løst strikket. 

Vanlig saueull siger lite, og er dessuten jevnt over billigere enn merino og alpakka. En tommelfingerregel er vel at hvis garnet kjennes "glatt" ut, så er det fare for at det siger. Det er først og fremst i store plagg som kofter, gensere, skjørt og kjoler at man må ta hensyn til akkurat det. I småplagg er det ikke noe stort problem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Ullvott said:

Hvor varmt et plagg er kommer både an på hvor tykt garnet er og hvilket materiale det er strikket i. Bomull er ikke så varmt som ull. Alpakka går for å være den varmeste ulla, så den skalaen du har satt opp stemmer.

Merinoull er kjent for å sige og vokse i vask. Plagg av merino må sentrifugeres, og deretter tørkes flatt. Det siger mindre hvis det er strikket ganske fast.

Bomull kan føles tungt og sigete, særlig hvis plagget er løst strikket. 

Vanlig saueull siger lite, og er dessuten jevnt over billigere enn merino og alpakka. En tommelfingerregel er vel at hvis garnet kjennes "glatt" ut, så er det fare for at det siger. Det er først og fremst i store plagg som kofter, gensere, skjørt og kjoler at man må ta hensyn til akkurat det. I småplagg er det ikke noe stort problem. 

Takk for et godt og interessant svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting enn fibertype som spiller inn da :)  Hvordan fibrene er behandlet og hvordan garnet er spunnet har veldig mye å si.

Generelt sett - dess mer luft det er i garnet, dess mer varmer det.

Derfor varmer merino mindre, fibrene er mindre ‘krøllete’ - som jo gjør at det klør mindre for dem som klør. Men garnet blir flatere og mindre luftig = isolerer dårligere.

Ren ull som ikke er kammet (altså ikke gredd slik at fibrene ligger i samme retning) opplever jeg som både varmest og mer spenstig i strikketøyet.

F.eks Rauma finull eller kauni er begge eksempler på tynt garn som likevel varmer godt, og gir plagg som holder fasongen bra.

Anonymkode: 120e1...03c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er flere ting enn fibertype som spiller inn da :)  Hvordan fibrene er behandlet og hvordan garnet er spunnet har veldig mye å si.

Generelt sett - dess mer luft det er i garnet, dess mer varmer det.

Derfor varmer merino mindre, fibrene er mindre ‘krøllete’ - som jo gjør at det klør mindre for dem som klør. Men garnet blir flatere og mindre luftig = isolerer dårligere.

Ren ull som ikke er kammet (altså ikke gredd slik at fibrene ligger i samme retning) opplever jeg som både varmest og mer spenstig i strikketøyet.

F.eks Rauma finull eller kauni er begge eksempler på tynt garn som likevel varmer godt, og gir plagg som holder fasongen bra.

Anonymkode: 120e1...03c

Takk for tips! Ser etter garn til både vinterplagg og helårsplagg. Syns garn av ren bomull ikke er så godt å strikke med, men blandet med merino blir det bra. 

Skal strikke med alpakka for første gang nå, så får se hvor godt jeg liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...