Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har alltid spist dårlig. Lang men vever og spinkel. Har alltid vokst tilfredsstillende og fulgt kurven sin. Utviklingen er ellers normal , mer enn god nok både Motorisk og språklig. Ellers aktiv og virker glad. Dog Noe mer trøtt i det siste. 

Han Har alltid vært glad i frukt , typisk smoothie og hele frukter, samt melkeprodukter ( melk, youghurt , Biola..) , men har alltid pleid å Spise grøt til frokost og brødskiver og litt middag.. i den siste 1.5 mnd har han ikke ville ha grøt , ikke brødskiver , ikke middag . Bare litt og da mener jeg litt og det sporadisk . Ellers går det i youghurt og frukt. Prøver - spesielt nå - å ikke gi ham dette, men Når han går hele dagen uten å Spise noe sÅ blir man faktisk nødt . Jeg kjenner jeg er så uendelig sliten av all mat som blir laget og kastet , alltid vente på at han skal spise, alltid håpe på at neste måltid blir bra - samtidig som jeg anstrenger meg for å ikke lage for stor greie ut av det:/ Føler bare det topper seg nå.. vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan dette være tegn på underliggende sykdom? Eller er det faktisk ganske vanlig? Har oppsøkt lege et par ganger og helsestasjon men det er stort sett bagatellisering , så har slått meg til ro. 

Bhg har vært litt tilbakeholdne men har nå også sagt de syns han spiser veldig lite og langt mindre enn de andre .noen som har noen innspill? Erfaringer? Eller evt solskinnshistorier..

Anonymkode: 40945...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du bør kontakte lege igjen, iom at barnet spiser enda mindre enn før. Mulig dere kan få en henvisning videre. Liker barnet smoothie? Der kan du lure inn ekstra næring, feks eggeplomme og olje. Bananlapper? 

Anonymkode: dc7e1...6da

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tenker du bør kontakte lege igjen, iom at barnet spiser enda mindre enn før. Mulig dere kan få en henvisning videre. Liker barnet smoothie? Der kan du lure inn ekstra næring, feks eggeplomme og olje. Bananlapper? 

Anonymkode: dc7e1...6da

Liker ikke bananlapper, eller vet ikke om det er det at han ikke liker - men han er veldig skeptisk til alt som er nytt. Han kan spise pannekaker men spiser alltid bare litt, kun noen få biter liksom:/

Veldig glad i smoothie så får prøve å lure inn litt ekstra næring der ja

Skrevet

Det er nok vanlig for en del å spise lite i den alderen, samtidig så skal man ta bekymring på alvor. Jeg tenker i hvert fall det er viktig å følge med på at han fortsetter å følge kurven sin, og fortsetter å være aktiv og fornøyd. 

Vår som nærmer seg tre nå, gikk fra å være altetende, selv om det ikke alltid var så store mengder, til å spise ganske lite fra rundt to år. I den alderen vokser de ikke like raskt som de gjorde de to første årene mer, og de får gjerne egne sterke meninger om hva de skal spise og ikke.

Det høres kjent ut dette med frukt og melkeprodukter og brød/grøt. Når vesla her spiser brødskive, blir det gjerne tre små tygg og resten ligger igjen. Hun spiser opp frukt og yoghurt i matpakkene i barnehagen, mens brød og grønnsaker har hun tygd litt i kantene på. Fordi hun alltid har vært ganske småspist, selv om det var mye mer variert før, er jeg ikke bekymret. 

Anonymkode: 0d7a6...289

Skrevet

Det er vanlig at de i den alderen spiser mindre, men de spiser gjerne litt oftere. 

Min 2 åring spiser også lite, han spiser såvidt en halv brødskive til frokost og er lang og vever slik du beskriver ditt barn. Somregel slukker han bare av pålegget og sier seg ferdig. 

Men han småspiser på noe ofte, som feks et eple, eller så får han en lite brødskalk eller en kavring han gnager på, en liten yoghurt, litt blåbær etc.. Jeg leste at det er helt normalt når de er blitt 2 år og det varer en periode før det går over 😊

Anonymkode: 7b145...48e

Skrevet

Begge mine barn har hatt sånne perioder. Det går som oftest over.

Jeg veide de en gang i uka når de holdt på med "sultestreik" bare for å følge med. Som oftest holdt de samme vekta til tross for lite mat. Litt vektnedgang i perioder, men så begynte de plutselig å spise igjen🙂

Jeg veide de om morgenen på tom mage. 

Anonymkode: 48c86...94e

Skrevet

Min var småspist helt til han ble voksen. Likte det meste ganske greit, så ikke kresen på den måten. Spiste alltid veldig små porsjoner, og ikke glad i brød. Men drev aktivt med idrett, og alt gikk bra 🙂. Jeg lot han ikke få godteri eller annet usunt, for det tror jeg bare gjør alt verre. Er nok bare noen som er sånn. Nå er han voksen, og hiver innpå 😀. Ganske avansert i matveien også, og liker alt. Så dersom han ikke ligger alt for lavt i vekt, eller lege er bekymret, såtfor jeg du kan ta det med ro 💕

Anonymkode: 81781...b2a

Skrevet

Ja kjenner meg igjen i det dere skriver om at bekymringen kan bli mindre dersom de alltid har vært sånn. Min har alltid vært småspist. Som baby var han rund og spiste stort sett godt - men absolutt ikke den største og mest glupske babyen heller. Så husker faktisk at jeg allerede da bekymret meg - spesielt i sammenligning med enkelte i barselgruppa som var mer som «Michelin-babyer». 

Hadde selv som baby ting han absolutt ikke ville ha , eksempelvis MME klarte vi ikke å få i ham - heldigvis kunne jeg amme ham til han startet med fast føde men selv der var han jo kresen; men likte heldigvis grøt , så det har vært litt av og på favoritten frem til nå faktisk.

kjenner meg også igjen i småspisingen. Dette tror jeg ville vært helt i blinken for ham. Men både dette og dette med å gi hans yndlinger ; melk og youghurt har jeg vært i tvil om. Nettopp fordi dersom de småspiser jevnt gjennom dagen + drikker mye melk og youghurt så blir de jo aldri ordentlig sultne. 

Jeg veide han nylig og hadde gått opp ( slik han skal i følge kurven..) og ser at han stadig blir lengre men har jo vansker med å skjønne d i og med at han spiser så lite. Tenker også at det kan jo være melkeproduktene som gjør at han stadig legger (dog beskjedent) men jevnt på seg. Men det er jo egentlig ikke bra det heller for han burde jo få næring i seg via kornprodukter og noe middagsmat:/ uff bekymret men, ja .. får vel bestille en ny time hos legen. 

Er jo ikke bare vekt, kaloriinntak i seg selv men selve samspillet og stemningen rundt måltidene. Jobber jo hele tiden for at dette skal bli mest mulig naturlig og uanstrengt men har dager hvor jeg er kjempesliten etter jobb, er i tillegg gravid og han er i tillegg i den verste trass-alderen (kan forøvrig også ha noe med at han spiser lite..). 
-takk for alle svar. Gjerne del flere:-) det hjelper å høre. 

-ts

Skrevet

Mitt råd er å ta med barnet på mathandling, kjøp gode fargerike frukt og grønnsaker. 

lag vafler, boller, wok og alt mulig som dere spiser til vanlig sammen med barnet. Når barne blir inkludert i matlaging så får det et godt forhold til mat. Forbeholdt om at du faktisk lar bare få lov til å søle litt og prøve seg innenfor trygge rammer. 

mitt barn spiste heller ikke i perioder, men har gjort dette lenge og ungen spiser plutselig masse mat den dagen barnet blir inkludert i matlagingen. 

så hver gang barnet har mistet matlysten så vet jeg at nå skal vi lage noe sammen! 
Har nå en 3 åring som har interesse og tålmodighet til å lagde en hel ostekake med hjelp av meg. 

Anonymkode: c8d70...556

Skrevet

Middagsmuffins, pannekaker med bacon, havrelapper (uten banan), grøt med smør og sukker, fruktfat med oppkuttet frukt og grønnsaker, weetabix med helmelk og syltetøy.. jeg ville prøvd alle varianter av «godis-mat» for å vekke matlysten litt 🙂 

har en småspist datter, men som følger egen kurve, jeg stresser ikke så mye med at hun er småspist.. tenker det er bedre enn å overspise, så lenge man er normalvektig og får i seg det man skal. 

Anonymkode: b9edd...c5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Middagsmuffins, pannekaker med bacon, havrelapper (uten banan), grøt med smør og sukker, fruktfat med oppkuttet frukt og grønnsaker, weetabix med helmelk og syltetøy.. jeg ville prøvd alle varianter av «godis-mat» for å vekke matlysten litt 🙂 

har en småspist datter, men som følger egen kurve, jeg stresser ikke så mye med at hun er småspist.. tenker det er bedre enn å overspise, så lenge man er normalvektig og får i seg det man skal. 

Anonymkode: b9edd...c5f

Ja det at han spiser lite handler i liten grad om at han ikke blir tilbudt all verdens gode saker. Det har vi alltid gjort - men kan absolutt prøve mer altså. Han liker ikke sånne lapper. Men han liker vafler og de kan jo lages grove , så ja. - skal prøve det.

Jeg er ikke så Glad og flink til å Lage mat.. men mannen min er veldig flink og glad i det, og tar som oftest lillemann med på Matlagingen nå. Har hatt effekt noen ganger så det skal absolutt fortsettes med

Skrevet

Anbefaler å lese the Gentle Eating Book, spesielt kapittelet om den alderen der. Der normaliseres dette veldig. Barn har perioder der de spiser lite, og så lenge de er friske i utgangspunktet kan man stole på at de faktisk er i stand til å spise nok. Ja, de spiser gjerne snevert, men over tid jevner det seg ofte ut. Det er ikke så mye grønnsaker som egentlig skal til for en liten kropp for eksempel. Kanskje har de perioder de elsker melk, så andre perioder der de spiser mest frukt. Det jevner seg ut, og man skal ikke forvente at barn spiser variert som oss voksne hver dag. De er i mye større grad periodespisere, noe som faktisk er naturlig for mennesket. Det er ikke naturlig for oss å ha all mulig mat tilgjengelig hele tiden. Små barn har ikke i samme grad som voksne blitt vant til å kunne velge en god balanse blant alt mulig. 

Fokuser på mathygge. Når min fireåring har nektet å smake har vi oppfordret til å kjenne og lukte i stedetfor. Det utfordrer sansene det også. 

Boka tipser også om å lage et stort fat med mat som tåler å stå fremme, og la det stå fremme. Noen barn liker å "gresse", dvs spise litt hele tiden. Det kan være frukt, knekkebrød, små biter med ost, grønnsaker, skinkebiter (ost og skinke kan ikke stå ute i timesvis, men kanskje i timene etter middag?). For andre barn må det motsatte gjøres - tilby mat sjeldnere, fjerne alt mas og sørge for at de rekker å bli sultne. Tilby frokost og sen middag. 

Snakk gjerne med legen hvis du er i tvil. Husk å gi D-vitamin. Det finnes også jerndråper nå som er lett å gi i drikke. Jernmangel kan senke apetitten. Masse god næring i melk heldighvis, men akkurat jern er det dårlig med. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...