Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #1 Skrevet 13. august 2005 (endret) Mannen og jeg diskuterer stadig økonomi. Og vi skjønner ikke hvordan folk klarer seg økonomisk i dag, med dyre hus/leiligheter, barn, fine biler, hytter og flere reiser i året. Det må jo koste vanvittig mye! Vi er bare to voksne, uten gjeld, kun en bil, bor sentralt og pendler ikke til jobb. Men likevel har vi ikke supergod økonomi. Vi klarer oss hver måned, men det er ikke rom for de store utskeielsene. Vi tjener vel ca 500 000 tilsammen i året. Vi skjønner rett og slett ikke hvordan familiefolk får endene til å møtes, vi...noen som har lyst til å si litt om sin situasjon? Hvor mye penger tjener dere, hva bruker dere penger på, har dere lån, hva med uforutsette utgifter osv osv. Hvordan klarer dere dere? (Bare for å gjøre det helt klart - det her er ingen "klage"-tråd fra min side altså, vi har det helt ok økonomisk, men vi har mange ganger snakket om hvordan vi skulle klart oss hvis vi hadde barn, lån, hytte, reisebehov osv. Dette er en generell "debatt", ikke en tråd hvor jeg ønsker råd - jeg er bare nysgjerrig på hvordan folk har det økonomisk. ) Endret 13. august 2005 av Kverula
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #2 Skrevet 13. august 2005 Jeg syns vi klarer oss veldig godt! Vi tjener ca 600.000 i året til sammen, er et par på 25 år. Vi har lån på over en million, og velger å betale 10.000 kr i mnd på å bo. (Nedbetaling av lån + husleie) Vi kunne betalt mindre, men prioriterer å betale ned lån nå som det er bare oss slik at vi kan ha det romsligere når vi evt blir flere. Vi har to biler, en helt ny og en som er noen år gammel. Vi bor i en 3-romsleilighet. Ikke noe problem å få til å spise ut en gang i uka, reise på flere ferieturer og shoppe litt innimellom. Så hvis dere ikke har gjeld, så mener jeg dere burde kunne levd godt med 500.000 i året! Vi spiser sjelden på dyre restauranter, er maks på byen en gang i mnd og reiser ikke på de dyreste feriene, men prioriterer heller å spise ut oftere/reise oftere. Ang. uforutsette utgifter: Vi har begge noe penger på sparekonto i tilfelle uforutsette utgifter, men ikke noe stort beløp, kanskje 30000 tilsammen. SKulle noe skje får vi lånt på ekstra på lånet vårt uten problem. Nå har ikke vi barn da, så sånn sett var jeg kanskje ikke den rette til å svare på innlegget ditt...
momo Skrevet 13. august 2005 #3 Skrevet 13. august 2005 Vi er to voksne og et barn på 4 år. Tilsammen har vi vel utbetalt 21000. Jeg går på attføring og har kun 5000 utbetalt. Fra høsten får vi boutgifter på 8000 kr. Jenta våres har full plass i barnehage. Vi har en bil, en 97 mod stasjonsvogn, som det nesten ikke er lån på. I hverdagen går det akkurat, vi har ikke så mye til overs etter at regninger og mat er betalt. Men vi klarer oss fint. Vi reiser til syden hvert år, skattepenger og feriepenger går til det. Så selv om vi har langt fra god råd, så klarer vi oss veldig bra. Nå skal jeg studere noen år framover, så om noen år vil jo jeg tjene mye mer penger. Men tror nok de vil bli brukt opp like lett fordet.
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #4 Skrevet 13. august 2005 Jo, bare svar i vei. Skulle mannen og jeg betalt 10000 kr i måneden på lån/husleie, hadde vi ikke hatt mye igjen. Vi bruker ca 14 000 pr mnd til hus, mat, regninger og andre felles utgifter... Hvor mye bruker dere pr mnd da? Utenom nedbetaling av gjeld?
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #5 Skrevet 13. august 2005 Siden jeg ikke har hatt fast jobb tidligere, så har jeg heller ikke fått så mye feriepenger/skattepenger utbetalt, og mannen har jo ikke den muligheten siden han er selvstendig - stort sett restskatt der i gården. Låner dere penger til forbruk?
Gjest Første gjest Skrevet 13. august 2005 #6 Skrevet 13. august 2005 10000 til å bo, 3-4000 på mat, 2-3000 på forsikring, billån etc. Jeg fører over kanskje 3000 i mnd som går til ferie og sparing til større innkjøp. så når feriepenger og skattepenger kommer er sommerferien allerede betalt, og pengene kan brukes til en ekstra tur på vinteren.
Gjest Første gjest Skrevet 13. august 2005 #7 Skrevet 13. august 2005 Har ALDRI lånt til forbruk, men hadde alle hvitevarene gått samme uken hadde jeg ikke vært redd for å lånt på 20000 på huslånet.
Nala Skrevet 13. august 2005 #8 Skrevet 13. august 2005 (endret) I dag kommer det vel mye an på hvor tidlig man kom inn på boligmarkedet, i alle fall om man bor i sentrale strøk. Selv kom vi nok inn litt senere enn hva som hadde vært ideelt. Men vi har fått med oss en god prisstigning likevel. Ellers har vi begge to jobba ved siden av utdanninga, og har derfor ikke all verdens i studielån. Vi har desto mer i boliglån (2,5 mill, et lån som også inkluderer bilen, det lønner seg nemlig å legge også den inn under boliglånet). Lånet har en løpetid på 25 år, og vi betaler i dag 7000 kroner per måned på det. Dette er 2500 kroner enn vi må betale, men vi velger å betale ned mer for å få større egenkapital den dagen vi eventuelt selger, eller for å kunne refinansiere den dagen vi eventuelt velger å pusse opp. Inntekt har så klart også mye å si for familier i dag. Vi tjener til sammen 800 000 kroner i året. Vi føler oss heldige. Selv om vi ikke kan spandere på oss dyre reiser i hytt og pine, så har vi råd til å unne oss litt ekstra nå og da. Og ikke minst har vi råd til både å sette penger på BSU hvert år, og på sparekonto (som også fungerer som buffer) og i fond hver måned. Har ikke helt oversikt over hva vi bruker på mat og andre faste utgifter i måneden. Men jeg kan si så mye som at vi aldri låner til forbruk. Joda, vi har kredittkort. Dette bruker vi begge på reiser, eller når vi handler på nett. Men skal vi kjøpe store ting, så tar vi av sparepengene. Endret 13. august 2005 av Nala
Lillemor Gull Skrevet 13. august 2005 #9 Skrevet 13. august 2005 Jeg skjønner ikke helt hva dere bruker pengene på jeg ... Hvis dere bruker 14 000,- på hus, mat og faste utgifter har dere jo en haug med penger til å bruke på andre ting? Jeg synes jeg klarer meg greit, selv om jeg er student. Og jeg har et megalån som jeg skal betale ned på samtidig!
Gjest Jente, 33 Skrevet 13. august 2005 #10 Skrevet 13. august 2005 Jeg er single, og i full jobb. Har bil og ingen barn (kunne ikke ha råd til barn nå..) Jeg har lang utdanning og en god jobb, men når man jobber i offentlig sektor tjener man mindre enn andre. Jeg tjener 330 000,- mens min venninne i privat sektor tjener 450 000,-, samme alder, mindre utdanning enn meg, og samme ansiennitet. Mine månedlige faste utgifter er på kr. 14 000,- så det sier seg selv at jeg har svært lite igjen å leve av. Jeg må spare ganske så lenge til en ferie, og uteliv blir det lite av. Greit nok, men jeg skulle ha sett at lønningene i kommune/stat økte så det var konkurransedyktig med privat sektor. Mange av oss i offentlig sektor lever på stramme budsjetter. Jeg skulle gjerne ha hatt barn, men det er det ikke råd til. Når man er single, er man 1 om alle utgiftene: strøm, lån, husleie, bil, osv.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #11 Skrevet 13. august 2005 Jeg skjønner ikke helt hva dere bruker pengene på jeg ... Hvis dere bruker 14 000,- på hus, mat og faste utgifter har dere jo en haug med penger til å bruke på andre ting? Jeg synes jeg klarer meg greit, selv om jeg er student. Og jeg har et megalån som jeg skal betale ned på samtidig! ← Hvis gjennomsnittsinntekten til folk er på 300 000,- ++ så har de vel ikke flust med penger igjen til forbruk dersom de faste månedlige utgiftene er på 14-16 000,-??! (studielån, billån, møbellån, husleie/lån, strøm, forsikringer, osv.) Regn selv da...da har en single person ikke mer enn et par-tre tusenlapper igjen til mat, drikke, uteliv, og fritid...!
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #12 Skrevet 13. august 2005 Jeg skjønner ikke helt hva dere bruker pengene på jeg ... Hvis dere bruker 14 000,- på hus, mat og faste utgifter har dere jo en haug med penger til å bruke på andre ting? ← En haug med penger? Ikke akkurat nei... Og som sagt, vi har jo ikke barn, billån, hytte osv. Men jeg syns vi har et høyt forbruk - uten at vi helt vet hva vi kan spare inn på. Derfor lurer vi jo på hvordan folk med lån, barn, reiser m.m klarer seg...hva spares det inn på for å få råd til ferie, feks?
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #13 Skrevet 13. august 2005 (Og når jeg skrev 500 000,- pr år, så er det før skatt, altså! Bare så det er sagt! )
Malama Skrevet 13. august 2005 #14 Skrevet 13. august 2005 Vi jobber begge i staten, og sånnsett litt begrensede lønninger i forhold til det private, men 550.000 ca tilsammen har vi. For øyebløikket har vi nettopp tatt en vurdering av økonomien, derfor kan jeg svare at vi går ca 7000 i overskudd pr. måned i snitt. Før jeg regnre inn sparing altså. Vi eier ikke bolig og har ikke bil. Det er i denne sammenheng jeg har tatt denne vurderingen, vi har nemlig tilbud om å kjøpe en bil (farfar døde som kanskje noen vet forrige måned, og farmor har ikke sertifikat, så bilen skal selges. Hun spurte oss om vi ville kjøpe den, siden vi er de eneste som ikke har bil (dvs, det har heller ikke de barnebarna som ikke har sertifikat, men siden de går på barneskolen er jo ikke det så rart...) så vi regner på det.) Vi har planer om å kjøpe bolig, kanskje i løpet av neste år (fordi vi må flytte fra leiligheta vi leier innen 2007, da skal hust rives) og ønsker jo gjerne å ha litt egnkapital, 100% lånefinansiering er både risikabelt og dyrt. Men vi reiser ikke på "sydenferie". Jeg har aldri vært i "syden" jeg. Våre sommerferier går hjem til mine eller hans foreldre, og har inntil nå vært foretatt med buss, rimligste måte. Eller, tog hjem i sommer, luksus. Vi har flydd et par ganger i år også da, til begravelser, for da har man ikke tid til buss som tross alt tar en dag hver vei. Så der sparer vi nok en del penger. Også lever vi så rimlig som vi kan, går aldri ut for å spise middag, går ikke på byen (men en gang iblant på kino, et par ganger i året) og handler mat på Rema. Dersom vi kjøper bil, så er det en 10 år gammel bil, det vil jo øke utgiftene våre noe, og målet er jo å kjøpe bolig, da blir det enda større utgifter. Hvordan det skal være mulig å finansiere barn oppi alt det der også, det har jeg kke tenkt på enda. Vi er to voksne (26 år), ignen barn, ingen dyr. Men studielån har vi... Du sier dere ikke har gjeld på bolig, men jeg mener å huske dere eier boligen, så da har dere hverken lånebetalinger eller husleie? Av våre utgifter er jo 7600 i måneden husleia, så om vi slapp den, og heller ikke hadde studielånene våre, så hadde vi hatt "fett med penger" ja. Årsaken til at vi nå "går med overskudd" (altså sparer til boligkjøp, i tillegg til å fylle bsu) er jo at vi sparer inn der vi kan da. Men, legg til en bil, et huslån (hus må forsikres, vedlikeholdes og det medfølger kommunale avgifter og sånt også) og en unge eller to, så tror jeg nok det ville bli stramt ja... (Det er derfor vi sparer nå, for å ha råd til det der i fremtiden en gang)
Gjest spareren Skrevet 13. august 2005 #15 Skrevet 13. august 2005 Vi er single pg har ca 600.000 i året Vi hadde leilighet før,men med husleien så fant vi ut at det var å kaste penger ut av vinduet. Så i fjor kjøpte vi hus til 1.3 mill. vi kom billigere ut av å eie enn å leie. Vi sparer samtidig til div ting. har aldri en ubetalt regning. Kontoen er aldri tom da lønn kommer. Står alltid ca 6000 på min.Det er penger vi lar stå, det kan ryke noe
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2005 #16 Skrevet 13. august 2005 Logget meg ut, jeg! Vi har tilsammen utbetalt ca 37.000 kr mnd. Av disse går 10.000 i faste utgifter som strøm, tlf, veiavgift, bensin - alt som er faste utgifter. Så betaler vi 10.000 i lån, og kan i prinsippet bruke resten. Vi kjøper dyre klær,går ut og spiser, trenger aldri å spare på noe, men likevel klarer vi alltid å "samle" opp litt penger. Vi er veldig heldige - men kanskje også litt flinke. Vi eier hus, hytte, to biler og båt, har ca 2 mill i gjeld. Vi er i 40-årene, så vi kom inn på boligmarkedet da det ennå var lavt, så det har jo litt å si. Med en inntekt på 500' samlet, burde dere i grunnen ha det veldig fint, og samtidig klare å legge dere opp penger. Hva bruker dere egentlig penger på? Kan være lurt å skrive opp hver krone som går ut av lommeboken en periode, bare for å få kontroll. Mye penger på klær, mat, eller kanskje avis og lunsj i kantinen hver dag??
April Skrevet 13. august 2005 #17 Skrevet 13. august 2005 Vi tjener vel ca. 550 000-600 000 i året, litt mindre nå som jeg er i permisjon. Vi eier en leilighet som vi bor i og vi har overtatt en gård, vi har lån på dette+bilen vår og det er tilsammen 2 millioner. Betaler 11 000 i lån i mnd. På regninger går det vel mellom 1000-5000 i mnd, varierer veldig. Ellers bruker vi penger på mat, shopping, ut og spise, sparekonto og noe ferie.. Vi har alltid så vi klarer oss, noen mnd litt mer enn andre. Uforutsette utgifter skal vi stortsett klare, har vel rundt 100 000 tilsammen på sparekonto. Så jeg skal ikke klage..
Lassie Skrevet 13. august 2005 #18 Skrevet 13. august 2005 Vi er to voksne som leier en leilighet sammen. Begge jobber, men min samboer har bare et vikariat (med mulighet for fast ansettelse), og jobber ikke 100% alltid. (varierende etter sesong) I måneden har vi utbetalt ca 23000kr tilsammen. Faste utgifter vi har er både husleie, lån, abonnement på internett o.l., strøm, osv. Vi har ikke bil, så vi sparer utgifter der. Begge har kort avstand til våre arbeidsplasser, så vi sykler eller går. Altså bruker vi penger på kollektiv transport kun når vi skal noe spesielt, inn til Oslo o.l. Dette gjør vi kanskje 3-5 ganger i mnd, alt ettersom. Begge røyker, det går en del penger i det sluket der. Men - alt i alt så har vi kun akkurat med penger, ingen overflod. Vi sliter med å klare å spare 1500kr i mnd hver... For da er det temmelig skrapet de to siste ukene til lønning. Vi fører regnskap og har full kontroll over økonomien vår, men vi vil leve. Vi prioriterer kanskje ikke alltid slik alle ville ha gjort, vi ser at vi har lite penger en lørdagskveld så går vi ut på byen og tar et par pils og lever heller på brød og suppe neste uke - enn å måtte sitte hjemme slik at vi skal ha råd til å kjøpe store middager. Andre ganger prioriterer vi motsatt, det kommer helt an på om vi føler vi har vært mye hjemme eller ikke, og dagsformen. Men vi klarer oss alltid, på ett eller annet vis. Men hadde vi ikke hatt et nød-kort (kredittkort) så hadde vi nok slitt mye mer flere ganger. Vi bruker kredittkortet kun når vi virkelig er tom for noe viktig og vi ikke får inn penger før om en uke eller så. Da bruker vi kortet, men det er ikke så ofte. Det har hendt noen ganger, men stort sett klarer vi oss uten. Men det er ikke lett. Gleder meg til den dagen snuppen får 100% fast jobb, men det tar litt tid pga visse omrokkeringer på arbeidsplassen hans og sånn, så han må bare ha tålmodighet. Finnes nesten ikke 100% faste stillinger å oppdrive nå for de som er uten utdanning, vil bare ha vikarer...
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #19 Skrevet 13. august 2005 Bare for å gjøre det helt klart - det her er ingen "klage"-tråd fra min side altså, vi har det helt ok økonomisk, men vi har mange ganger snakket om hvordan vi skulle klart oss hvis vi hadde barn, lån, hytte, reisebehov osv. Dette er en generell "debatt", ikke en tråd hvor jeg ønsker råd - jeg er bare nysgjerrig på hvordan folk har det økonomisk!
Gjest Gjesta Skrevet 13. august 2005 #20 Skrevet 13. august 2005 Malama: Du husker rett, ja - vi eier en bolig, og vi har ingen låne-/leieutgifter. Sånn sett har vi det veldig, veldig gunstig. De eneste utgiftene vi har til huset er jo forsikring, vann/kloakk og kommunale avgifter, samt strøm og parafin til fyring. *** Selvsagt måtte vi ha prioritert anderledes om vi hadde hatt barn - men da spør jeg - HVA måtte dere velge bort når det kom barn og lån inn i bildet? Hva brukte dere penger på før som dere ikke kan gjøre med barn/lån?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå