Gå til innhold

Hva syntes dere om slanke metoden min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg havner fort i platåer når jeg slanker meg, at kroppen går i sparemodus og vektreduksjonen stopper opp. Nå har jeg laget meg en langsiktig plan helt frem til ca neste år. Jeg er 160 høy og veier nå 75 kg. Målet mitt er å veie 50 kg, altså meg må ned 25 kg. Planen min er å ikke la kroppen bli vandt til planen, og hele tiden pushe meg litt lenger. Her er planen: 

Nå: Pepperkaker til frokost 😂 spiser bare dritt og drikker brus. Ligger bare på sofaen 

Februar: Spise greit sunt/ vanlig sunn mat, ikke pepperkaker til frokost liksom. 

Mars: Begynne å gå 1 time tur hver dag

April: turer + spise bare grønnsaker/frukt og magert kjøtt

Mai: Jogge + fortsette med grønnsaker/frukt og magert kjøtt

Juni: jogge + spise for det MESTE grønnsaker/frukt (80% grønt og 20% magert kjøtt)

Juli: Spise for det meste grønsaker/frukt og magert kjøtt + jogging og Trene styrke hjemme

August: alt det samme+ begynne Vannfaste fra kl 18

September: alt det samme + Vannfaste 1 døgn i uka (Tirs)

Okt: alt det samme + Vannfaste 2 døgn i uken (man og tors)

Nov: alt det samme + Trene på treningssenter 

Hva syntes dere?  🙈 Om jeg når ideal vekten min innen dette året, så blir det mer å stabilisere vekten og planen endres 😊 har også rom for at jeg vil legge på meg noe i forhold til muskler 

Anonymkode: a1365...e8b

Hva jeg syns? Jeg mener at du aldri blir å holde det der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er veldig viktig å ikke bli for svart/hvit så det blir alt eller ingenting. Det kan være lurt å planlegge en "sprekk," f.eks at du spiser akkurat det du har lyst på hver lørdag. Og ellers er åpen for å justere på metoden(e) du bruker for å komme i form.

Anonymkode: a01fd...9ee

Har faktisk tenkt på dette, men da heller å ta meg 1 dag i mnd hvor jeg kan gå helt bananas en hel dag 😂 er begrenset hvor nye karbohydrater og fett kroppen faktisk klarer ta til seg på bare 1 dag. En sånn dag kan se slik ut:

Ute på byen med venninner og drikker masse vil. Tar oss en kebab på vei hjem. 

dagen etter er som vanlig igjen! 😜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg må vente til februar for jeg bor litt vanskelig nå 😕 har hverken kjøleskap eller kjøkken. Så spiser bare tørrvarer. Så må starte 1 februar for da flytter jeg inn i en ny leil. 

ts

Og tørrvarer går det ikke an å slanke seg på?  Hvis det er et uoverkommelig problem tror jeg du vil få vanskeligheter med å lykkes....  

Anonymkode: 0995d...a98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vannkoker koster ikke all verden eller en mikrobølgeovn. Da får du plutselig mulig til å ha mye bedre mat. Alt er bedre enn pepperkaker til frokost. Jeg hadde helt ærlig ikke spist frokost om det var alternativet. Frukt og mye grønnsaker trenger ikke å være i kjøleskapet. Du kan også kjøpe baby yoghurt og slikt som ikke skal være i kjøleskapet og tilsette musli eller havregryn. Den maten som ikke er i kjøleskapet trenger ikke å være i kjøleskapet (evt før den er åpnet). 

Jeg har ikke tro på noen plan som ikke begynner med en gang. Du kan rekke å legge på deg mer før du begynner skikkelig. Gå tur og spis sunt fra nå av.

Anonymkode: d7596...131

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja og jeg har svart disse rådene så orker ikke skrive alt igjen her 😜 jeg er ute etter en varig vektendring, men først vil jeg ha av noen kg. Jeg har drevet med fasting før og trivdes med det, og har ikke noe problem med å faste enten 1 eller 2 dager i uka resten av livet 😜

ts

Da kan man jo bare undres hvorfor du ikke har gjort dette før, når du "ikke har problemer" med fasting og dermed å kutte ned på det ukentlige kaloriinntaket? Hvordan kan man bli så overvektig når man "ikke har noe problem" med å faste to ganger i uka resten av livet? Det faktum at du har så mange kilo å gå ned, tyder jo sterkt på at du faktisk HAR PROBLEMER med å redusere matinntaket ditt! Hvorfor skulle det være annerledes nå? Du skal ikke bare spise andre ting, du skal totalt droppe spising i det hele tatt flere ganger i uka? Den tror jeg ærlig talt neppe kommer til å bli langvarig.

Jeg gir opp denne tråden og gidder ikke svare mer. Det er jo bare tull.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Da kan man jo bare undres hvorfor du ikke har gjort dette før, når du "ikke har problemer" med fasting og dermed å kutte ned på det ukentlige kaloriinntaket? Hvordan kan man bli så overvektig når man "ikke har noe problem" med å faste to ganger i uka resten av livet? Det faktum at du har så mange kilo å gå ned, tyder jo sterkt på at du faktisk HAR PROBLEMER med å redusere matinntaket ditt! Hvorfor skulle det være annerledes nå? Du skal ikke bare spise andre ting, du skal totalt droppe spising i det hele tatt flere ganger i uka? Den tror jeg ærlig talt neppe kommer til å bli langvarig.

Jeg kan ikke svare for TS, men det er mange som har erfaring med at faste er lettere enn jevn småspising. Det er ikke uvanlig å bli mer sulten av å spise lite og ofte, som jo er anbefalingen mange har fått i mange år.

Det er slett ikke sikkert at faste er en god strategi for deg, men du må slutte å avskrive det som tull. Her er en lenke til en kunnskapsoppsummering om helsegevinsten av faste, skrevet i et av verdens mest prestisjetunge forskningstidsskrift. Det finnes også mange andre gode kilder du kan undersøke. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1905136

Anonymkode: ea65f...0d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (3 timer siden):

Så fint du gir opp, for jeg ønsket svar på slake planen, ikke kjeft på hvordan jeg har spist til nå 😊

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er bra at du gjør det gradvis med fokus på bedre og bedre. Men, all fastingen på slutten er ikke noe jeg har tro på. Når du nærmer deg målet ditt bør du ha et kosthold du kan leve med. Et kosthold du legger til noe til for å vedlikeholde vekta. Hvis du går fra fasting flere ganger i uka til å så spise mer normalt igjen, så er det oppskriften på jojo-slanking.

Anonymkode: 94962...c4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Så fint du gir opp, for jeg ønsket svar på slake planen, ikke kjeft på hvordan jeg har spist til nå 😊

ts

Det er ikke kjefting. Det var et forsøk på å få deg til å resonnere deg frem til en fornuftig løsning selv.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg havner fort i platåer når jeg slanker meg, at kroppen går i sparemodus og vektreduksjonen stopper opp. Nå har jeg laget meg en langsiktig plan helt frem til ca neste år. Jeg er 160 høy og veier nå 75 kg. Målet mitt er å veie 50 kg, altså meg må ned 25 kg. Planen min er å ikke la kroppen bli vandt til planen, og hele tiden pushe meg litt lenger. Her er planen: 

Nå: Pepperkaker til frokost 😂 spiser bare dritt og drikker brus. Ligger bare på sofaen 

Februar: Spise greit sunt/ vanlig sunn mat, ikke pepperkaker til frokost liksom. 

Mars: Begynne å gå 1 time tur hver dag

April: turer + spise bare grønnsaker/frukt og magert kjøtt

Mai: Jogge + fortsette med grønnsaker/frukt og magert kjøtt

Juni: jogge + spise for det MESTE grønnsaker/frukt (80% grønt og 20% magert kjøtt)

Juli: Spise for det meste grønsaker/frukt og magert kjøtt + jogging og Trene styrke hjemme

August: alt det samme+ begynne Vannfaste fra kl 18

September: alt det samme + Vannfaste 1 døgn i uka (Tirs)

Okt: alt det samme + Vannfaste 2 døgn i uken (man og tors)

Nov: alt det samme + Trene på treningssenter 

Hva syntes dere?  🙈 Om jeg når ideal vekten min innen dette året, så blir det mer å stabilisere vekten og planen endres 😊 har også rom for at jeg vil legge på meg noe i forhold til muskler 

Altfor avansert plan og langsiktig plan. Du blir fort motløs flere ganger iløpet av denne perioden. Spørsmål er om du ikke klarer å oppnå det du ønsker. 

Slanking handler om energi ut og inn. Altså kalorier. Så det du bør anstrenge deg med er å legge deg på rundt 1600 kcal pr. dag, uavhengig av hvordan du beveger deg. Du trenger ikke engang bevege deg særlig, men for normal aktivitet er ofte nok. Ligger du på 1600 kcal for dag så kan du til og med spise pepperkaker til frokost, hvis du gjør plass til det i matbudsjettet innenfor 1600 kcal. 

Sånn, da har du grunnlag for ny plan:

- 1600 kcal for dag, uansett hva dette innebærer. Du merker fort hva du ikke bør spise og hva du bør spise.
- Normal, eller litt økt dagligdags aktivitet (gå noen turer f.eks)

Start i morgen! Og kiloene vil renne av. 

Anonymkode: 3c074...7f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Million said:

Det nytter ikke å faste to ganger i uka resten av livet. Det orker man ikke, og det tviler jeg på at du gidder i år etter år. Og hvor sunt det er, stiller jeg spørsmålstegn ved.

Skal du gå ned i vekt og bli der, må du finne et kosthold og en måte å leve på som du kan beholde og ha i årevis. Kosten er første skritt, deretter mosjon. Ikke faste.

Har du faktisk prøvd å faste siden du uttaler deg så bastant? Jeg har fastet nå i 2 år. Minst en full dag i uka pluss periodisk faste. Elsker det, kommer aldri til å slutte. Føler meg så mye bedre og er ikke mer sulten en vanlig. Lengste jeg har vannfastet er 5 dager og det var en skikkelig rens av hud og hele kroppen. I det siste så er det bevist at fasting blandt annet kan forhindre demens, kreft og andre sykdommer. Tror du mennesker var skapt for å spise hver 3. time? Det er jo bare de seneste tiårene det har vært mulig.

Anonymkode: fc0ff...f70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående faste, så er det helt innenfor. Mennesker har i sin natur å faste. Men jeg anbefaler deg 16/8 faste hver dag, i stedet for 2:5 faste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har faktisk tenkt på dette, men da heller å ta meg 1 dag i mnd hvor jeg kan gå helt bananas en hel dag 😂 er begrenset hvor nye karbohydrater og fett kroppen faktisk klarer ta til seg på bare 1 dag. En sånn dag kan se slik ut:

Ute på byen med venninner og drikker masse vil. Tar oss en kebab på vei hjem. 

dagen etter er som vanlig igjen! 😜

1 dag i mnd er greit å skeie ut litt. Men med moderasjon! Det er faktisk ikke begrenset hvor mye kroppen tar til seg iløpet av en dag. Du risikerer å blåse bort en hel uke med slanking på å skeie ut på denne måten. Selvfølgelig, hvis du mener det er verdt det så kjør på, men er det virkelig verdt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn å gå tur i dag. Alle disse unnskyldningene bare ødelegger for deg. 

Anonymkode: 3f1e6...80c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...