AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Ida kjører 25km med en fart på 60km/t. Oda kjører i 50km/t. Hvor langt kjører hun på den samme tiden? Løs oppgaven som likning. Anonymkode: 220dd...cae
stan Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 X/50 = 25/60 Enhetene er km og km/t. Tiden er den samme. km / km/t = t 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 På sånne oppgaver er det lurt å tenke problemløsning. Hva spør oppgaven om? Hvor langt oda kjører, feks hvor mange km. Hun kjører altså x km, siden vi ikke vet det ennå Hva vet vi om henne? At farten er 50 km/t, og at hun bruker like lang tid som ida. Med en gang en oppgave sier noe er likt, tenk likhetstegn. Odas tid = idas tid Vi vet (om så fra vei fart tid formel) at tid = vei / fart, der vei er hvor langt de kjører. Erstatter derfor tid med vei/fart for begge jentene Odas vei/odas fart = idas vei/idas fart Setter inn x for det oppgaven spør om, og tallene fra oppgaven på resten , trenger ikke enheter i en likning hvis du ikke vil: x/50 = 25/60. Det er likningen. For å løse den vil vi ha x alene, vi må fjerne "delt på 50". Da gjør vi det motsatte, ganger begge sider med 50 x*50/50 = 25*50/60 50/50 = 1, og 1x = x (det var derfor vi ganget med 50, for å bli kvitt den) Og du finner svaret ved å regne ut x = 25*50/60 Anonymkode: f55a6...92c 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): På sånne oppgaver er det lurt å tenke problemløsning. Hva spør oppgaven om? Hvor langt oda kjører, feks hvor mange km. Hun kjører altså x km, siden vi ikke vet det ennå Hva vet vi om henne? At farten er 50 km/t, og at hun bruker like lang tid som ida. Med en gang en oppgave sier noe er likt, tenk likhetstegn. Odas tid = idas tid Vi vet (om så fra vei fart tid formel) at tid = vei / fart, der vei er hvor langt de kjører. Erstatter derfor tid med vei/fart for begge jentene Odas vei/odas fart = idas vei/idas fart Setter inn x for det oppgaven spør om, og tallene fra oppgaven på resten , trenger ikke enheter i en likning hvis du ikke vil: x/50 = 25/60. Det er likningen. For å løse den vil vi ha x alene, vi må fjerne "delt på 50". Da gjør vi det motsatte, ganger begge sider med 50 x*50/50 = 25*50/60 50/50 = 1, og 1x = x (det var derfor vi ganget med 50, for å bli kvitt den) Og du finner svaret ved å regne ut x = 25*50/60 Anonymkode: f55a6...92c Er du lærer, det var så bra forklart Anonymkode: 14138...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Vanligvis pleier jeg ikke kommentere skrivefeil, men den overskriften kan tolkes litt annerledes enn du antakelig mente! (særskrivingsfeil) Anonymkode: 0cbcf...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #6 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanligvis pleier jeg ikke kommentere skrivefeil, men den overskriften kan tolkes litt annerledes enn du antakelig mente! (særskrivingsfeil) Anonymkode: 0cbcf...8f4 Hahah, la ikke merke til at den kan tolkes slik AnonymBruker skrev (3 timer siden): På sånne oppgaver er det lurt å tenke problemløsning. Hva spør oppgaven om? Hvor langt oda kjører, feks hvor mange km. Hun kjører altså x km, siden vi ikke vet det ennå Hva vet vi om henne? At farten er 50 km/t, og at hun bruker like lang tid som ida. Med en gang en oppgave sier noe er likt, tenk likhetstegn. Odas tid = idas tid Vi vet (om så fra vei fart tid formel) at tid = vei / fart, der vei er hvor langt de kjører. Erstatter derfor tid med vei/fart for begge jentene Odas vei/odas fart = idas vei/idas fart Setter inn x for det oppgaven spør om, og tallene fra oppgaven på resten , trenger ikke enheter i en likning hvis du ikke vil: x/50 = 25/60. Det er likningen. For å løse den vil vi ha x alene, vi må fjerne "delt på 50". Da gjør vi det motsatte, ganger begge sider med 50 x*50/50 = 25*50/60 50/50 = 1, og 1x = x (det var derfor vi ganget med 50, for å bli kvitt den) Og du finner svaret ved å regne ut x = 25*50/60 Anonymkode: f55a6...92c Skulle ønske du var læreren min! Og spesielt i fysikk! Anonymkode: f525b...2c1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #7 Skrevet 15. januar 2021 Odas bil 1/3 + B i 2 = c2ab 🤣 Anonymkode: 9c02d...9b8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #8 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skulle ønske du var læreren min! Og spesielt i fysikk! Anonymkode: f525b...2c1 Så hyggelig at dere sier det, er ganske fersk lærer på vgs og elsker å forklare ting grundig, men vet det kan bli litt for grundig av og til, så bra noen setter pris på det<3 Anonymkode: f55a6...92c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå