Gå til innhold

Noen smarte matte hoder her? (Oppgave)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ida kjører 25km med en 

fart på 60km/t. Oda kjører i 50km/t.

Hvor langt kjører hun på den samme

tiden?

Løs oppgaven som likning.

Anonymkode: 220dd...cae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

X/50 = 25/60

Enhetene er km og km/t. Tiden er den samme. km / km/t = t

  • Liker 2
Skrevet

På sånne oppgaver er det lurt å tenke problemløsning. Hva spør oppgaven om? Hvor langt oda kjører, feks hvor mange km. Hun kjører altså x km, siden vi ikke vet det ennå

 Hva vet vi om henne? At farten er 50 km/t, og at hun bruker like lang tid som ida. Med en gang en oppgave sier noe er likt, tenk likhetstegn. 

Odas tid = idas tid

Vi vet (om så fra vei fart tid formel) at tid = vei / fart, der vei er hvor langt de kjører. Erstatter derfor tid med vei/fart for begge jentene

Odas vei/odas fart = idas vei/idas fart

Setter inn x for det oppgaven spør om, og tallene fra oppgaven på resten , trenger ikke enheter i en likning hvis du ikke vil:

x/50 = 25/60.

Det er likningen. For å løse den vil vi ha x alene, vi må fjerne "delt på 50". Da gjør vi det motsatte, ganger begge sider med 50

x*50/50 = 25*50/60

50/50 = 1,  og 1x = x (det var derfor vi ganget med 50, for å bli kvitt den)

Og du finner svaret ved å regne ut

x = 25*50/60 

Anonymkode: f55a6...92c

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På sånne oppgaver er det lurt å tenke problemløsning. Hva spør oppgaven om? Hvor langt oda kjører, feks hvor mange km. Hun kjører altså x km, siden vi ikke vet det ennå

 Hva vet vi om henne? At farten er 50 km/t, og at hun bruker like lang tid som ida. Med en gang en oppgave sier noe er likt, tenk likhetstegn. 

Odas tid = idas tid

Vi vet (om så fra vei fart tid formel) at tid = vei / fart, der vei er hvor langt de kjører. Erstatter derfor tid med vei/fart for begge jentene

Odas vei/odas fart = idas vei/idas fart

Setter inn x for det oppgaven spør om, og tallene fra oppgaven på resten , trenger ikke enheter i en likning hvis du ikke vil:

x/50 = 25/60.

Det er likningen. For å løse den vil vi ha x alene, vi må fjerne "delt på 50". Da gjør vi det motsatte, ganger begge sider med 50

x*50/50 = 25*50/60

50/50 = 1,  og 1x = x (det var derfor vi ganget med 50, for å bli kvitt den)

Og du finner svaret ved å regne ut

x = 25*50/60 

Anonymkode: f55a6...92c

Er du lærer, det var så bra forklart

Anonymkode: 14138...ea3

  • Liker 1
Skrevet

Vanligvis pleier jeg ikke kommentere skrivefeil, men den overskriften kan tolkes litt annerledes enn du antakelig mente! (særskrivingsfeil) :)

Anonymkode: 0cbcf...8f4

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanligvis pleier jeg ikke kommentere skrivefeil, men den overskriften kan tolkes litt annerledes enn du antakelig mente! (særskrivingsfeil) :)

Anonymkode: 0cbcf...8f4

Hahah, la ikke merke til at den kan tolkes slik 

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På sånne oppgaver er det lurt å tenke problemløsning. Hva spør oppgaven om? Hvor langt oda kjører, feks hvor mange km. Hun kjører altså x km, siden vi ikke vet det ennå

 Hva vet vi om henne? At farten er 50 km/t, og at hun bruker like lang tid som ida. Med en gang en oppgave sier noe er likt, tenk likhetstegn. 

Odas tid = idas tid

Vi vet (om så fra vei fart tid formel) at tid = vei / fart, der vei er hvor langt de kjører. Erstatter derfor tid med vei/fart for begge jentene

Odas vei/odas fart = idas vei/idas fart

Setter inn x for det oppgaven spør om, og tallene fra oppgaven på resten , trenger ikke enheter i en likning hvis du ikke vil:

x/50 = 25/60.

Det er likningen. For å løse den vil vi ha x alene, vi må fjerne "delt på 50". Da gjør vi det motsatte, ganger begge sider med 50

x*50/50 = 25*50/60

50/50 = 1,  og 1x = x (det var derfor vi ganget med 50, for å bli kvitt den)

Og du finner svaret ved å regne ut

x = 25*50/60 

Anonymkode: f55a6...92c

Skulle ønske du var læreren min! Og spesielt i fysikk!

Anonymkode: f525b...2c1

Skrevet

Odas bil 1/3 + B i 2 = c2ab 🤣

Anonymkode: 9c02d...9b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skulle ønske du var læreren min! Og spesielt i fysikk!

Anonymkode: f525b...2c1

Så hyggelig at dere sier det, er ganske fersk lærer på vgs og elsker å forklare ting grundig, men vet det kan bli litt for grundig av og til, så bra noen setter pris på det<3 :)

Anonymkode: f55a6...92c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...