Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle nåværende og tidligere masterstudenter. Jeg lurer rett og slett på hvor mange timer i uka det er "vanlig" at veileder setter av til den enkelte masterstudent. Jeg starter på min masteroppgave nå denne våren, og er mildt sagt sjokkert over hvor lite veiledning det legges opp til fra min veileder. Slik det ser ut nå, så er det såpass lite at jeg nesten i praksis blir å gjøre hele oppgaven på egenhånd 😩

Anonymkode: 34369...754

Skrevet

Det er mulig jeg misforstår noe av det du skriver, men det er da vel uansett meningen at man skal skrive hele oppgaven på egenhånd? 

Anonymkode: e2aa9...3e2

• Liker 9
Skrevet

Det er vel maks. 60 timer for en oppgave på 60 studiepoeng? Av det også tiden som veileder bruker på å lese oppgaven din og skriftlige kommentarer?

Anonymkode: b1ae8...75f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel maks. 60 timer for en oppgave på 60 studiepoeng? Av det også tiden som veileder bruker på å lese oppgaven din og skriftlige kommentarer?

https://www.ntnu.no/isl/masterstudenter

Skrevet

Hvis du har tenkt ukentlige veiledninger tror jeg du har vært litt optimistisk. Selv får jeg 15t veiledning på 30p oppgave, hver veiledning er forventet å ta opp til 2t (slik at jeg får 6 totalt) og de resterende 3t går til veileders forberedelse.

Anonymkode: 7fc96...d94

• Liker 3
Skrevet

Veiledning kommer bare i tillegg, så jeg setter bare opp et zoom-møte om jeg føler jeg trenger det. Et par ganger i måneden på det meste, kanskje. Så jo, oppgaven skrives helt på egenhånd... send inn kapittel for kapittel og få tilbakemelding på mail er hvordan jeg gjør det

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har tenkt ukentlige veiledninger tror jeg du har vært litt optimistisk. Selv får jeg 15t veiledning på 30p oppgave, hver veiledning er forventet å ta opp til 2t (slik at jeg får 6 totalt) og de resterende 3t går til veileders forberedelse.

Ja, det er mulig jeg har vært for optimistisk. Ditt estimat er nærmest mitt (så langt)

Skrevet

Tror det er litt forskjellig. Vi hadde en veilederavtale vi måtte signere som inkluderte antall timer veiledning men min veileder ga meg dobbelt så mye og hjalp meg med å ta kontakt med andre institusjoner og kontakter og var tilgjengelig nesten hele tiden. Verdens beste veileder! Men så hadde han ikke så mange studenter samtidig. En del veiledere har kjempemange studenter samtidig, både på master og bachelor nivå og det sier seg selv da at alle ikke kan få så mye tid. De har jo som regel egen forskning/ arbeid og undervisning/ forelesninger som også tar mye tid. 

Anonymkode: 6cf9c...d59

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er mulig jeg misforstår noe av det du skriver, men det er da vel uansett meningen at man skal skrive hele oppgaven på egenhånd? 

Ja, det er mulig det ble litt rart formulert. Jeg mener selvsagt at mesteparten av arbeidet skal gjøres av den enkelte student. Men etter mitt syn så synker verdien av veiledning drastisk jo mindre timer det blir totalt. 

Skrevet

Skrev masteroppgave i fjor. Da hadde jeg veiledning en gang i måneden, og annenhver uke siste måned. Det er veldig forskjellig fra veileder til veileder, og valg av oppgave, men her er det du som bør gå i dialog med din egen veileder om dine forventninger til hen, og spørre hva veilederen forventer blir gjort mellom hver veiledning for å få utnytte for dere begge.

Noen hadde veiledning tilnærmet hver uke, men da fordi studenten ble involvert i veilederens arbeid innen et veldig spesifikt forskningsfelt. Jeg fikk dog en skikkelig gjennomgang med nøye tilbakemeldinger tre uker før innlevering, som for min del var gull verdt.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde veiledning kanskje en time en gang i måneden, litt oftere når fristen nærmet seg. Jeg leverte masteroppgaven i 2017 ved UiO.

Anonymkode: baee1...e07

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde 12 timer på en 30 stp oppgave. Det inkluderte tiden veileder brukte på forberedelse osv. Tror vi hadde veiledning 4 ganger, det tok et par timer hver gang. Pluss at vi fikk en lengere skriftlig tilbakemelding noen uker før innlevering. Hadde også litt mailutveksling med enkelte spørsmål underveis. Så vi fikk sikkert litt mer enn 12 timer tilsammen. 

Men det er ikke så mye på et så stort arbeide nei, man må planlegge tiden med veileder godt. 

Anonymkode: 4fc7d...5fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi hadde 12 timer på en 30 stp oppgave. Det inkluderte tiden veileder brukte på forberedelse osv. Tror vi hadde veiledning 4 ganger, det tok et par timer hver gang. Pluss at vi fikk en lengere skriftlig tilbakemelding noen uker før innlevering. Hadde også litt mailutveksling med enkelte spørsmål underveis. Så vi fikk sikkert litt mer enn 12 timer tilsammen. 

Anonymkode: 4fc7d...5fc

Hei, takk for svar. 

Sitat

Men det er ikke så mye på et så stort arbeide nei, man må planlegge tiden med veileder godt. 

Helt enig. Det er nettopp det jeg sitter og tenker i kveld, at man nesten må spare opp til man har noen fornuftige ting å spørre om som kan være vanskelig å finne ut av selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, takk for svar. 

Helt enig. Det er nettopp det jeg sitter og tenker i kveld, at man nesten må spare opp til man har noen fornuftige ting å spørre om som kan være vanskelig å finne ut av selv. 

Veilederne får vanvittig få timer i arbeidsplanen sin per masterstudent, sammenlignet med hva det virkelig krever å være en god veileder. Det tar tid å lese/gi tilbakemeldinger/veilede og diskutere, så det er mye mer arbeid bak enn «bare» selve møtene. Noen veiledere er greie og bruker mer av sin egen tid til å veilede og veier opp med å jobbe kvelder/helger osv. Andre har ikke den muligheten, eventuelt ønsker ikke å jobbe (enda mer) gratis. 

Det er absolutt veldig lurt å gjøre god nytte av den tiden du får. Sett opp en agenda for hva du ønsker å ta opp på møtet, og send den gjerne til veilederen i forkant av møtet. Vær presis og ha noen ideer klare. F.eks. hvis du ønsker å få veiledning på problemstilling/hypotese, forbered flere mulige utkast til disse på forhånd slik at dere har noe å ta utgangspunkt i. Samme med teori og metode. Sett deg inn i alternativene på forhånd slik at du ikke blir sittende som et spørsmålstegn (snakker av erfaring). Jo mer du har forberedt deg før møtet, jo bedre veiledning kan du forvente å få. Det settes ganske store forventninger til selvstendighet på dette nivået.

Lykke til!

Hilsen doktorgradsstudent, som skulle ønske at jeg hadde gjort mer av dette da jeg skrev min egen masteroppgave ☺️

Anonymkode: 7cd32...c97

• Liker 2
Skrevet

Du får ikke mange timer i uka, her har du nok misforstått. Og du skal skrive oppgavene alene, det er ikke et gruppearbeid med veileder. Jeg hadde 10 timer veiledning på en 30stp oppgave, så bruker jo veileder en del tid på å lese/gi tilbakemeldinger i tillegg. Ingen vits i å ha veiledning uten at det er noe å veilede på, men du må gjøre jobben selv. 

Anonymkode: 5ada1...224

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...