AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Har et barn på 11 år som blunker veldig mye. Det startet med en situasjon der hun følte at hun fikk rusk i øyet. Det er nå godt og vel et halvt år siden, men blunkingen blir ikke bedre. Vi har vært hos legen, øyet er undersøkt, vi har prøvd øyedråper over lengre tid, men det hjelper ikke. Hun sier det er et ubehag i det ene øyet, men blunker med begge og «ruller» på en måte med øynene. Barnet har et søsken med autismespekterforstyrrelse som har hatt tics opp gjennom, så lurer litt på om det kan være det? Men kjennes det da ut som man har noe i øyet? Er det mulig å kun ha blunketics og ingen andre? Hun er en veltilpasset jente og har ingen antydninger til adferdsvansker e.l. Skal tilbake til legen, bare så det er sagt. Anonymkode: 2a4d2...494
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Min 12 åring har også hatt øye/ansiktstics i perioder fra 8 års alder,nå er det over ett år siden sist. Alle sa de vokser det fra seg,å det stemte her. Anonymkode: 58252...542
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Ja, mitt barn med tourette syndrom begynte slik du beskriver. Disse ticsene varte i omlag to år før det kom fler og nye tics. Jenter med tourette «topper» senere enn gutter med diagnosen, og de får gjerne ikke diagnosen før de er 13 år gamle (gjennomsnitt for jenter med diagnosen i Norge) jeg sier absolutt ikke at din datter har TS, kun at det var slik det begynte for oss. Hvordan er din datter ellers? Sensitiv, avhengig av rutiner og forutsigbarhet? Liker ikke forandringer? Anonymkode: bd7d3...db2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Kjenner flere som har barn som har vokst det av seg. Dattera mi fikk dette i 11årsalderen. Det gikk så over til andre tics i ansiktet men gikk gradvis over. Nå er hun 13 og ser nesten ingenting av det lenger. Er rykk i nakken en sjelden gang kanskje. Sønnen min fikk det også for noen måneder siden (5år). Gikk over etter noen uker. Hos noen starter tourettes på denne måten men de aller aller fleste vokser det av seg. Anonymkode: fa7f5...ba5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, mitt barn med tourette syndrom begynte slik du beskriver. Disse ticsene varte i omlag to år før det kom fler og nye tics. Jenter med tourette «topper» senere enn gutter med diagnosen, og de får gjerne ikke diagnosen før de er 13 år gamle (gjennomsnitt for jenter med diagnosen i Norge) jeg sier absolutt ikke at din datter har TS, kun at det var slik det begynte for oss. Hvordan er din datter ellers? Sensitiv, avhengig av rutiner og forutsigbarhet? Liker ikke forandringer? Anonymkode: bd7d3...db2 Takk for svar alle. Vi får se da, om det faktisk er rusk der fremdeles, eller om det er tics. Jeg synes det er rart at det fremdeles er så ubehagelig etter så lang tid og etter dråper osv. Greit å vite at det kan starte sånn. Hun er ellers en veldig velfungerende jente, fleksibel, får lett venner, takler forandringer godt, selvstendig og omsorgsfull. Har aldri vært noen bekymringer ellers. Søskenet med ASF ble utredet for Tourettes, så har satt meg litt inn i det tidligere, men der var det også snakk om omfattende utfordringer ellers også. Anonymkode: 2a4d2...494
Gjest Bet-t-ina Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Nei. Har barnet vært hos optiker? Kanskje barnet ditt trenger briller.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 Bet-t-ina skrev (12 minutter siden): Nei. Har barnet vært hos optiker? Kanskje barnet ditt trenger briller. Nei, har avtalt oppfølging med legen, så regner med det er noe som skal sjekkes. Har spurt henne om hun føler hun ser dårlig, om hun ser greit på skolen osv., og det sier hun at hun gjør. Har heller ingen mistanke om dårlig syn hjemme, men vet at det ikke alltid er så lett å oppdage. Men er det vanlig med ubehag i øynene og blunking om man ser dårlig? Har ikke hørt om det før, men er jo mye mulig. Tenker uansett at henvisning til øyelege sikkert kan være lurt. Anonymkode: 2a4d2...494
Gjest Bet-t-ina Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, har avtalt oppfølging med legen, så regner med det er noe som skal sjekkes. Har spurt henne om hun føler hun ser dårlig, om hun ser greit på skolen osv., og det sier hun at hun gjør. Har heller ingen mistanke om dårlig syn hjemme, men vet at det ikke alltid er så lett å oppdage. Men er det vanlig med ubehag i øynene og blunking om man ser dårlig? Har ikke hørt om det før, men er jo mye mulig. Tenker uansett at henvisning til øyelege sikkert kan være lurt. Anonymkode: 2a4d2...494 Tror hodepine og mysing er vanlig i hvert fall. Jeg er ikke lege, men lurte på om blunking kunne være et tegn på dårlig syn. Håper dere finner ut av det.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Bet-t-ina skrev (1 minutt siden): Tror hodepine og mysing er vanlig i hvert fall. Jeg er ikke lege, men lurte på om blunking kunne være et tegn på dårlig syn. Håper dere finner ut av det. Kan hende man kan få tørre øyne om man overbelaster øynene, så er ikke helt fremmed for tanken. Skader uansett ikke med en synstest. Takk for det, det håper jeg også! TS Anonymkode: 2a4d2...494
Gjest Bet-t-ina Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan hende man kan få tørre øyne om man overbelaster øynene, så er ikke helt fremmed for tanken. Skader uansett ikke med en synstest. Takk for det, det håper jeg også! TS Anonymkode: 2a4d2...494 Det tenkte jeg også på. Lykke til 😊
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 16åringen her i huset startet med heftig blunking i 3-4-årsalderen. Rundt 10-årsalderen økte det på med rulling av øynene, og for vel et år siden avtok det, og nå er det ingenting. Ingen andre plager/symptomer på noe. Ingen utfordringer på skolen (bortsett fra at det var litt vanskelig med øyerullinga når den sto på som verst, men han fikk da sine teknikker) Han forklarte det også med at det var noe ‘rart’ på øyet, og at det ble bedre av å blunke. Anonymkode: 642b9...939
Gjest Elder Millennial Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 Både sønnen og mannen min har dette som tics. Sønnen min har tourettes og mange andre tics i tillegg, men mannen min har bare denne ene ticsen . Han beskriver det som om han har fått rusk i øye eller at det klør.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 Kommer jo ann på hvilke dråper hun har fått av legen. Er det antibiotika så smørrer ikke det øyet og kan gjøre de tørrere. Så det kan høres ut som hun kan ha tørre øyne hvis jeg skal lete og"diagonsere" ut fra symtomene(sett bort fra at det er bare tics). Ville tatt henne med til optiker så de kan se på øynene hennes istede for fastlege. Om det dere var hos øyelege og h*n ikke fant rusk så stoler jeg på det. Men jeg stoler ikke særlig på fastleger når det kommer til øyne. Anonymkode: e609e...85e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå