Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan funker det å begynne på et studie på våren i stedet for høsten? Jeg vet at jeg skal flytte ut etter vg3, men tror ikke jeg kommer inn på psykologi profesjon (har sånn 5,4 i snitt), men aner ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg liksom flytte helt alene til en random by og jobbe på rema mens jeg venter eller tar opp fag? Hvordan er man sosial? Hvordan funker alt det? Er det vanlig å bare vente til våren for å komme inn?

Anonymkode: f748e...6ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan funker det å begynne på et studie på våren i stedet for høsten? Jeg vet at jeg skal flytte ut etter vg3, men tror ikke jeg kommer inn på psykologi profesjon (har sånn 5,4 i snitt), men aner ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg liksom flytte helt alene til en random by og jobbe på rema mens jeg venter eller tar opp fag? Hvordan er man sosial? Hvordan funker alt det? Er det vanlig å bare vente til våren for å komme inn?

Det du gjør hvis du har for dårlig snitt til å komme inn på psykologi er å ta opp fag og forbedre karakter. På ordinær kvote er snittet enda høyere igjen. Du får støtte fra lånekassen hvis du tar fag gjennom sonans, bjørknes el., er usikker på om du får det uten. Hvor mye støtte avhenger av hvor mange (antall timer) fag du tar.

Anonymkode: 27ea8...a5e

Skrevet

Revurder om psykologi er riktig. Du kan jo ta årsstudiet eller bacheloren.

Anonymkode: 161db...12e

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bedre å ta årsstudium og få 2 ekstrapoeng i stedet for å prøve å øke noen 5’ere til 6’ere? Eller havner man på ordinær da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det ikke bedre å ta årsstudium og få 2 ekstrapoeng i stedet for å prøve å øke noen 5’ere til 6’ere? Eller havner man på ordinær da?

Ja, da søker du i ordinær kvote.

Anonymkode: 6c782...d8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, da søker du i ordinær kvote.

Anonymkode: 6c782...d8e

Jeg trodde det var fra man fylte 22 eller noe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde det var fra man fylte 22 eller noe?

Du søker i førstegangskvoten frem til du er 21 kun med vgs-karakterene dine, men så snart du tar opp fag (etter vgs) eller får tillegspoeng (alderspoeng/poeng fra årsstudie eller militære) så havner du også i ordinær kvote. Så du søker med to forskjellige snitt. 

Anonymkode: a99d1...54d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...