AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Hei, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg går på VG3 og henger allerede 1 år etter pga jeg har slitt/sliter med depresjon. Korona har ikke akkuratt gjort dette så mye bedre for meg, og jeg har merket at andre medelever også sliter en del. Jeg er veldig redd for ar jeg kommer til å stryke i eksamen i kjemi 2. Dette faget er allerede vanskelig fra før, men jeg bor i et område som er rammet hardt av korona og har av den grunn ikke hatt undervisning på skolen siden midten av november. Jeg har mye tid til å øve på kjemi, men all energien og motivasjonen er som sugd ut av meg. Jeg sliter, jeg får ingen oppgaver til og da mister jeg mer motivasjon. Har snakket med lærern om at vi trenger å være på skolen for dette faget, men det er jo ikke mye hun kan gjøre. Er det noen flere som føler det samme? Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake motivasjonen? Jeg vil virkelig ikke stryke men jeg bare klarer det ikke:/ tar imot alt av råd og tips, sliter spesielt med pugging innenfor organisk kjemi. Vil også legge til at det å ha eksamen for vgs og ungdomskolene ikke er særlig rettferdig, vi i hardt rammede områder kan ikke sammenliknes med de som har kunnet ha en så og si normal skolegang. Så jeg håper jo at eksamen blir avlyst, men kan ikke satse på det heller. Åpner gjerne for debatt angående dette i dette emnet:) Det her ble litt kaotisk, men det er godt å få skrevet det jeg sitter på med, forhåpentligvis uten å bli dømt. Anonymkode: b5519...f93
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Uff, jeg føler med deg. For noen år siden, da jeg også gikk på u.skolen og vgs hadde jeg en psykisk lidelse. Det var tøft å komme seg gjennom og jeg fikk mye dårligere karakterer enn jeg trengte. Jeg skjønner at det kanskje ikke føles rett for deg, men kanskje må du rett og slett få hodet ditt på et bedre sted. Det er ingen krise om du må ta opp kjemi senere, det er kun en eksamen. For å sette det i perspektiv så måtte jeg bruke et år (to år etterpå da jeg var frisk) til å ta opp seks fag. Det er virkelig ingen krise hvis du stryker - selv om du ikke tror på meg. Får du noe hjelp av helsesøster/psykolog eller lignende? Tenker at det er første steg. Ellers vil jeg bare si, med tanke på at du er deprimert kan det hende at du faktisk får det til, nettopp fordi du tenker mer negativt. Øv det du greier og slapp av med noe annet etterpå. Jeg heier på deg ❤️ Husk igjen - det kommer til å ordne seg, bare skaff/bruk hjelp ❤️ Anonymkode: 2b5f5...e25
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff, jeg føler med deg. For noen år siden, da jeg også gikk på u.skolen og vgs hadde jeg en psykisk lidelse. Det var tøft å komme seg gjennom og jeg fikk mye dårligere karakterer enn jeg trengte. Jeg skjønner at det kanskje ikke føles rett for deg, men kanskje må du rett og slett få hodet ditt på et bedre sted. Det er ingen krise om du må ta opp kjemi senere, det er kun en eksamen. For å sette det i perspektiv så måtte jeg bruke et år (to år etterpå da jeg var frisk) til å ta opp seks fag. Det er virkelig ingen krise hvis du stryker - selv om du ikke tror på meg. Får du noe hjelp av helsesøster/psykolog eller lignende? Tenker at det er første steg. Ellers vil jeg bare si, med tanke på at du er deprimert kan det hende at du faktisk får det til, nettopp fordi du tenker mer negativt. Øv det du greier og slapp av med noe annet etterpå. Jeg heier på deg ❤️ Husk igjen - det kommer til å ordne seg, bare skaff/bruk hjelp ❤️ Anonymkode: 2b5f5...e25 Tusen takk for gode ord, det hjelper å høre🙏 snakker ikke med noe psykolog for tiden, har ingen god erfaring med det og ønsker ikke å snakke med dem mer. Skal prøve å få snakket med en helsesøster, men jeg syntes det er fryktelig vanskelig å snakke om følelsene mine så vet heller ikke om jeg tør. Jeg skal prøve å stole litt mer på meg selv, jeg vet jeg har en tendens til å tenke veldig negativt':) Tusen takk❤ Anonymkode: b5519...f93
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Såklart blir du ikke dømt, alle forstår at dette er en vanskelig tid, og vi voksne kjenner på det selv. Samtidig tenker jeg at du trenger å føle noe mestring. Tenk at hver lille ting du får til i faget er imponerende når du har det slik du har det. Og fokuser derfor på å forstå noen viktige ting, heller enn å pugge for mye. Om du legger ut oppgaver du ikke forstår her skal jeg forklare etter beste evne (er lærer i faget :)) Har du fortalt læreren din om hvor vanskelig det er, og bedt om ekstra støtte i timene? Hvordan jobber dere hjemmefra? Får dere se og delta i gjennomganger der dere kan stille spørsmål, og føler du at du kan få ting forklart online av læreren din når du står fast? Husk at hjemmeskole ikke skal bety at du er alene om ting. Har du evnt medelever som du kan be forklare ting som tar det litt bedre? Det hjelper dem å forstå faget også! Hilsen kjemilærer på skole som har vært rød siden november, men som heldigvis ser elevene mine annenhver uke, og som føler jeg faktisk får fulgt opp noen elever bedre hjemmefra siden de vet de kan sende meg spørsmål døgnet rundt. Anonymkode: ea156...9ac
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det noen flere som føler det samme? Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake motivasjonen? Jeg vil virkelig ikke stryke men jeg bare klarer det ikke:/ tar imot alt av råd og tips, sliter spesielt med pugging innenfor organisk kjemi. Anonymkode: b5519...f93 Her har du problemet... 🙄 Anonymkode: f27c9...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Jeg fullførte før jul et semester hvor 90% av alle forelesninger gikk digitalt og hadde 4 eksamener på 2 uker. Hvorfor er det slik at vgs elever ikke kan ta eksamen fordi de har hatt skole digitalt? Synes det er et tullete argument som jeg er så lei av høre. Jeg har forståelse for at eksamen ikke er gøy og at man gjerne skulle vært foruten slik som kullet som gikk ut til sommeren i fjor, men det blir for dumt å bruke "har bare vært digital skole" som argument. Alle studenter har hatt digitale forelesninger, men jeg har ennå ikke hørt om en eneste eksamen som har vært avlyst på grunn av det. Anonymkode: 3ee3a...aa7 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Såklart blir du ikke dømt, alle forstår at dette er en vanskelig tid, og vi voksne kjenner på det selv. Samtidig tenker jeg at du trenger å føle noe mestring. Tenk at hver lille ting du får til i faget er imponerende når du har det slik du har det. Og fokuser derfor på å forstå noen viktige ting, heller enn å pugge for mye. Om du legger ut oppgaver du ikke forstår her skal jeg forklare etter beste evne (er lærer i faget :)) Har du fortalt læreren din om hvor vanskelig det er, og bedt om ekstra støtte i timene? Hvordan jobber dere hjemmefra? Får dere se og delta i gjennomganger der dere kan stille spørsmål, og føler du at du kan få ting forklart online av læreren din når du står fast? Husk at hjemmeskole ikke skal bety at du er alene om ting. Har du evnt medelever som du kan be forklare ting som tar det litt bedre? Det hjelper dem å forstå faget også! Hilsen kjemilærer på skole som har vært rød siden november, men som heldigvis ser elevene mine annenhver uke, og som føler jeg faktisk får fulgt opp noen elever bedre hjemmefra siden de vet de kan sende meg spørsmål døgnet rundt. Anonymkode: ea156...9ac Tusen hjertelig takk for et så godt svar! Jeg skal sette meg ned med kjemien i morgen og få en litt bedre oversikt over hva jeg sliter mer med og hva jeg faktisk får til! Jeg har snakket med lærern om at jeg syntes det er ekstra utfordrende med digital undervisning, men jeg har ikke vært så flink til å spørre etter hjelp heller så det er såklart min feil. Syntes personlig det er vanskeligere å spørre om hjelp digitalt enn når vi er på skolen og læreren går rundt og gir hjelp. Jeg føler også at hun heller ikke alltid kan svare på alle spørsmålene da læreren egentlig ikke har en utdanning innenfor kjemi, så det er jo også litt dumt. Som regel går hun bare gjennom en powerpoint, også må vi gjøre oppgaver selv, en sjelden gang går hun gjennom én oppgave i løpet av de 5 timene vi har. Jeg skal prøve å få tatt opp med henne at jeg ønsker at hun gjennomgår flere oppgaver, så kan vi som sliter bli, mens de andre kan heller jobbe med oppgaver. Anonymkode: b5519...f93 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg fullførte før jul et semester hvor 90% av alle forelesninger gikk digitalt og hadde 4 eksamener på 2 uker. Hvorfor er det slik at vgs elever ikke kan ta eksamen fordi de har hatt skole digitalt? Synes det er et tullete argument som jeg er så lei av høre. Jeg har forståelse for at eksamen ikke er gøy og at man gjerne skulle vært foruten slik som kullet som gikk ut til sommeren i fjor, men det blir for dumt å bruke "har bare vært digital skole" som argument. Alle studenter har hatt digitale forelesninger, men jeg har ennå ikke hørt om en eneste eksamen som har vært avlyst på grunn av det. Anonymkode: 3ee3a...aa7 Det er et veldig godt argument du kommer med, men problemet på vgs er at det er ikke likestilt for alle. Kvaliteten på undervisningen er betraktlig dårligere digitalt enn fysisk, og man får ikke like tett kontakt med lærerne når det er digitalt. For mange andre skoler i mindre rammede områder har de tilnærmet vanlig skolegang med fysisk oppmøte hver dag. En som har hatt digital skole i flere måneder burde ikke bli sammenlilnet med en som har hatt fysisk skole. På høyskoler og universiteter har det vært likt for alle, alle har hatt digital skole. Dermed er grunnlaget likt for samme eksamen for alle studentene. Anonymkode: b5519...f93
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #9 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tusen hjertelig takk for et så godt svar! Jeg skal sette meg ned med kjemien i morgen og få en litt bedre oversikt over hva jeg sliter mer med og hva jeg faktisk får til! Jeg har snakket med lærern om at jeg syntes det er ekstra utfordrende med digital undervisning, men jeg har ikke vært så flink til å spørre etter hjelp heller så det er såklart min feil. Syntes personlig det er vanskeligere å spørre om hjelp digitalt enn når vi er på skolen og læreren går rundt og gir hjelp. Jeg føler også at hun heller ikke alltid kan svare på alle spørsmålene da læreren egentlig ikke har en utdanning innenfor kjemi, så det er jo også litt dumt. Som regel går hun bare gjennom en powerpoint, også må vi gjøre oppgaver selv, en sjelden gang går hun gjennom én oppgave i løpet av de 5 timene vi har. Jeg skal prøve å få tatt opp med henne at jeg ønsker at hun gjennomgår flere oppgaver, så kan vi som sliter bli, mens de andre kan heller jobbe med oppgaver. Anonymkode: b5519...f93 Jeg var selv redd for å virke dum for lærerne da jeg gikk på vgs, men husk at det er først på vurderinger og eksamen du faktisk fremstår dum 😛 å spørre underveis er noe de aller fleste 6erelever gjør. Ellers hadde det ikke gått så bra med de. Så steg 1 er å stille henne spørsmål når du står fast. Anonymkode: ea156...9ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå