AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Det er sikkert flere som har vært i samme bås som meg. Vi blir rett og slett ikke enige om etternavnet på barnet. Håper noen her kan komme med noen råd. Hans sak: han har ikke noe beskyttet etternavn, men det er likevel ikke mange i landet som heter det. Han har sterk tilhørighet til navnet og slekten sin, og generelt han og familien snakker om dette (eksempel) "Johansen-genet" og at slike og sånne trekk er typisk en "Johansen". Det er helt klart en stolthet i familien hans, som jeg ellers ser på som utelukkende positivt. Jeg forstår sånn sett veldig godt at han ønsker at hans førstefødte skal bære familiens etternavn. Min sak er noe annen: Jeg har ikke det samme sterke båndet til familien min, men samtidig står familienavnet mitt veldig sterkt hos meg. Min morfar og hans etterkommere har dette etternavnet, og ingen andre. Vi er nå 14 som har dette etternavnet, og min mor endret heller aldri etternavn til min fars. Jeg kunne aldri tenkt meg å hete noe annet. Navnet vil forsvinne om ikke lenge grunnet sterk overvekt av kvinnelige etterkommere, ettersom så mange kvinner kontra menn velger å endre etternavn. Det er et fint navn med mye historie, så jeg vil jo helst ikke at det dør ut. Jeg og mannen har fått barn ved hjelp av surrogati i utlandet fordi jeg ikke kan bære barn selv, men barnet er laget av mine egg og mannens sæd, så det er 100% begges DNA. Prosessen ble nesten i sin helhet betalt for med mine midler, vi snakker ca en halv million kroner her. Lovverket i Norge er slik at jeg måtte stebarnsadoptere barnet ettersom det ikke var jeg som bar det, men han står som biologisk far. Pengene blåser jeg i, men jeg kjenner at det stikker at jeg for alltid vil stå som barnets stemor og ikke som biologisk mor, selv om jeg faktisk ER den biologiske moren. Jeg føler "eierskapet" til barnet vil bli for skeivt dersom han i tillegg får sitt etternavn på barnet. Er jeg urimelig som føler det slik? Noen gode tips her til hva vi kan gjøre? Anonymkode: 5969d...260 8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 .. Kan dere ikke bruke begge etternavnene? Anonymkode: a206d...526 24
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Kan dere ikke bare bruke begges navn? Med bindestrek (da regnes det som ett etternavn og ikke som mellomnavn og etternavn). Det valgte vi her. Begge har sterk tilknytning til etternavnene. Har også et vennepar som valgte å ta begges navn da de giftet seg. Som i June Jensen-Olsen eller June Olsen-Jensen. Anonymkode: 3569d...073 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Kan der ha hans som mellomnavn og ditt som etternavn? Jeg valgte å bytte til mannens etternavn da vi giftet oss nettopp fordi han er siste i slekta som bærer navnet videre. Anonymkode: 0fa52...50a 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Har du fått foreldreansvar og alle juridiske rettigheter i forbindelse med adopsjonen? Anonymkode: c29ac...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Jeg synes ingen av dere er urimelige i det at dere ønsker at barnet får deres etternavn, men jeg synes argumentet ditt er 100 % urimelig. Dere ville ha barn og valgte en løsning sammen. Dere er begge biologiske foreldre til barnet, og du kan ikke bruke stebarnsadopsjonen som våpen i kampen mot mannen din. Anonymkode: 801e5...770 22
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 Dere kan vurdere en kombinasjon av begge navn. Når dere ikke blir enige, må dere trekke lodd. Dere har jo åpenbart begge en følelsesbasert grunn til sterkt ønske om eget etternavn, ingens følelser er mer verdt. Hvem sine penger dere brukte på å lage barn er fullkomment irrelevant. Trekk lodd. (Og vurder om det er ting som stikker dypere her som dere bør snakke om. Det er ikke vanlig å fremstå så lite raus med livspartneren sin, dere virker som dere har låst dere litt fast i dette) Anonymkode: 1cd6b...e7b 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Så fordi du har betalt menneskehandelen (ja surrogati er handel med mennesker) så skal du bestemme navn? Ta begges navn, problem løst. Anonymkode: 6e50e...2b1 15
Muskath Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Jeg vet om et par som trakk lodd om hvilket navn som skulle være hhv mellomnavn og etternavn. Det var to sjeldne etternavn. Nå i ettertid er alle fornøyde. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 Bruk begge etternavnene? Burde ikke være et problem. Anonymkode: f5ee5...65e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 Bruk begge etternavn. Det er definitivt også det som er mest vanlig i dag. Jeg har et veldig vanlig etternavn og mannen min har et uvanlig og mye penere etternavn. Vi valgte likevel å ha begge navnene til sønnen vår Anonymkode: b1fe5...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 Jeg synes det beskyttede og sjeldne etternavnet burde få forrang som etternavn, og så kan det litt mindre sjeldne navnet brukes som mellomnavn. Ærlig talt synes jeg at mannen din burde være såpass raus i denne sammenhengen i og med at det er en spesiell følelsesmessig situasjon for deg at du ikke står som biologisk mor til ditt eget genetiske avkom. Anonymkode: b81ee...af2 21
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #13 Skrevet 15. januar 2021 Har opplevd så å si samme situasjon som deg. Mannen ville at barna (og jeg) skulle ha hans etternavn. Og han ble grundig fornærmet da jeg ikke var særlig begeistret for dette. Mange menn har vokst opp med ei mor som gladelig tok farens etternavn. At kommende kone og mor til hans barn ikke like gladelig tar hans etternavn (eller at hans etternavn står alene på barna) kan komme overraskende på flere av hankjønnet. Jeg har ikke noe mindre tilknytning til mitt eget etternavn enn det han har. Men forståelse for at han trengte tid til å vende seg til tanken. Jeg gav ham valget å kun ha mitt etternavn på seg selv og barna, eller at vi har begge etternavn MED bindestrek. Noe som bare er rettferdig etter min mening når begge ikke blir enige. Begge etternavnene våre er sjeldne, hans mer enn mitt, men det gjør ikke akkurat at jeg føler mindre tilknytning til mitt eget navn. Anonymkode: 07390...bed 5
lille-sjøstjerne Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Jeg synes begge har gode argumenter. Men dette med "eierskap" som du nevner på slutten synes jeg ikke skal ha noe med saken å gjøre. Jeg tror dette kun er noe du tenker nå, som ikke kommer til å spille noe inn senere. Jeg tror dere kommer begge til å like mye føle dere som barnets foreldre og synes ikke det bør ha noe å si. Dere er likeverdige mennesker og får et barn sammen, jeg synes at barnet skal ha begge navnene (men uten bindestrek, det synes jeg ødelegger navnene litt når de er av den sjeldne typen). Rekkefølgen på etternavnene synes jeg at dere skal trekke om, med mindre det er en rekkefølge som klinger bedre enn den andre. Det kan veldig godt være at barnet føler for å bruke det ene eller andre navnet når de blir voksne, og nå får det en slags tilhørighet til begge. Dersom det er en sjanse for at dere skal få flere barn er det jo også et alternativ å ta ulike rekkefølge på navnene til barna. Jeg har flere onkler og tanter som har gjort det, og da har jeg synes det har vært litt rart og tungvindt at alle i familien har ulike etternavn, men i deres tilfelle synes jeg det kan høre veldig passende ut. Noe å tenke på i hvert fall. Lykke til i foreldrelivet, håper dere finner raskt utav dette og heller kan fokusere på alt det fine 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #15 Skrevet 15. januar 2021 Mannen min har et sjeldent, beskyttet etternavn. Jeg var enig i at det var viktigere enn mitt ønske om å bruke mitt etternavn. Synes definitivt at det mest sjeldne går foran. Anonymkode: 2f459...679 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. januar 2021 #16 Skrevet 15. januar 2021 Det går ikke an å ha to etternavn (til de som foreslår det), da må det ene tas som mellomnavn (heter man Anne Olsen Johansen er Olsen mellomnavn og Johansen etternavn). En løsning er å bruke bindestrek (Olsen-Johansen), men da regnes det som ett etternavn, og er jo egentlig et helt nytt navn, dannet av de to "gamle". Da vil også ingen i familien ha samme etternavn (mor Olsen, far Johansen og barn Olsen-Johansen), dersom det er viktig for dere. Du vil jo ikke bli regna som barnets stemor, men adoptivmor, som juridisk sett er det samme som biologisk mor, så ser ikke helt hvordan dette er et argument. Jeg synes ikke sjeldenhet er et godt argument for etternavn, men heller tilknytning. Her virker det som om dere begge er veldig knytta til navnene deres, så da blir det vanskelig. Har dere planer om flere barn kan jo en løsning være at barn 1 heter Olsen Johansen og barn 2 Johansen Olsen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #17 Skrevet 15. januar 2021 Jeg og mannen slo sammen etternavnene våre da vi giftet oss og barnet får naturlig nok det nye navnet. Vi er begge knyttet til navnet vårt og det var uaktuelt for begge å kutte sitt ut Anonymkode: 901da...3bd 1
Pås Skrevet 15. januar 2021 #18 Skrevet 15. januar 2021 Vi trakk lodd, jeg tapte og barna fikk dermed farens etternavn! Og til alle dere som skriver at det bare er å slå sammen etternavnene: hva da når Lise Johannessen-Nilsen skal gifte seg med Ola Pettersen-Olsen? 🤔 4
Fiffig Skrevet 15. januar 2021 #19 Skrevet 15. januar 2021 Det byråkratiske har vel ingenting å si? Men jeg er ellers veldig på din side. Jeg har et beskyttet etternavn og er veldig knyttet til det, men heldigvis har mannen mindre sterke følelser for sitt og det er veldig utbredt, så hans blir mellomnavn og mitt blir etternavn. Det er at det er sjeldent burde ha noe å si. Bindestrek som noen foreslår innebærer jo at det sjeldne etternavnet ditt blir et annet, så da endres det. Og det kan jo være litt sårt. 2
stan Skrevet 15. januar 2021 #20 Skrevet 15. januar 2021 Pås skrev (12 minutter siden): Vi trakk lodd, jeg tapte og barna fikk dermed farens etternavn! Og til alle dere som skriver at det bare er å slå sammen etternavnene: hva da når Lise Johannessen-Nilsen skal gifte seg med Ola Pettersen-Olsen? 🤔 Et par jeg kjenner var i tilsvarende situasjon. Det lagde seg et nytt familienavn basert på stedene de kom fra. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå