Gå til innhold

Sur lukt i klær

Anbefalte innlegg

Gjest Shawtyella
Skrevet

Sliter med sur og vond lukt i håndkler og klær. Har lest mye om hvit eddik, men er redd for eventuelle feil på vaskemaskin om det skulle ødelegge noe. Har splitter ny vaskemaskin til en dyr penge, og garantien fungerer ikke om jeg putter inn eddik og det går galt. 

Noen råd og tips. Tenker å putte klærne i eddikvann først også videre inn i vaskemaskingen med vaskepulver og tøymykner.

Vet også man bør rense maskinen med en klut med eddik.

Noen råd og tips? Vurderer snart å kaste alt å kjøpe ny garderobe. Blir gal. Det begynte når jeg var litt lat med å ta ut av vaskemaskinen på starten, lukta har sitti igjen siden den gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjører du kokevask på maskinen din i blant? Håndklærne her i huset vaskes alltid på 90 C, og de lukter som de skal. Maskinen har også godt av en sånn "bakteriedrepende runde" med jevne mellomrom.

Blir det liggende vann i maskinen som lukter? Ha døren til maskinen stående på gløtt når den ikke brukes, sånn at den tørker inni eller det ikke blir stående vann for lenge. Dette sto i bruksanvisningen til min maskin, som jeg kjøpte i fjor.

• Liker 5
Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

Kjører du kokevask på maskinen din i blant? Håndklærne her i huset vaskes alltid på 90 C, og de lukter som de skal. Maskinen har også godt av en sånn "bakteriedrepende runde" med jevne mellomrom.

Blir det liggende vann i maskinen som lukter? Ha døren til maskinen stående på gløtt når den ikke brukes, sånn at den tørker inni eller det ikke blir stående vann for lenge. Dette sto i bruksanvisningen til min maskin, som jeg kjøpte i fjor.

Til ts: dette er riktig. 

Kan ikke helt skjønne at garantien ikke skal gjelde om du tar eddik i doseringskammeret, men du kan uansett legge klærne i eddikvann, mens du kjører tom maskin på 90 grader. Så vasker du som vanlig. 

• Liker 1
Skrevet

Vask også inni maskinen i blant. Altså inni trommelen og i og rundt gummibelegg. Mye lo som samler seg. 

Ta ut av vaskemaskinen så raskt som mulig etter vaskeprogrammet er ferdig. Våte klær inni ei lunken vaskemaskin blir raskt surt. 

• Liker 1
Skrevet

Eneste klesplagget jeg har hatt det problemet med, har vært plastklær. Altså akryl, polyester osv. Aldri i rene materialer som bomull, ull, lin.

Som andre sier, kokvask iblant, rengjør inni trommel, ta ut klær raskt og ha døra oppe til neste gang du bruker den så den får tørket skikkelig.

Jeg har vasket en genser jeg kjøpte brukt som stinket røyk med eddik. Det funket. Maskinen tar ikke skade av et par ss eddik, og plagget luktet nøytralt igjen. Til vanlig bruker jeg tøymykner til sensitiv hud uten parfyme, så det er lite lukt i maskinen min generelt.

Anonymkode: adb5d...3b5

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd å skifte vaskemiddel?

Anonymkode: 39b28...7f6

Gjest Shawtyella
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (4 timer siden):

Til ts: dette er riktig. 

Kan ikke helt skjønne at garantien ikke skal gjelde om du tar eddik i doseringskammeret, men du kan uansett legge klærne i eddikvann, mens du kjører tom maskin på 90 grader. Så vasker du som vanlig. 

Tar jeg det der hvor skyllemiddel skal ligge, eller vaskepulveret?

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd å skifte vaskemiddel?

Anonymkode: 39b28...7f6

Byttet nettopp fra et billigere merke til omo color og omo white, det funker iallefall bedre. Skulle gjerne fått plass til tørkestativ inne på badet, ettersom det vel helst bør tørkes varmt? Eller tar jeg helt feil? Noen som skrev det.

Skrevet

Kjøp maskinrens. Står sammen med vaskepulveret.

Satte du maskinen på kokvask før du byttet pulver? Det kan lage lukt. 

Er bare å ha i eddik. Eddikk skader ikke vaskemaskinen. Hvor har du fått den tanken fra? 

Anonymkode: 48063...629

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp maskinrens. Står sammen med vaskepulveret.

Satte du maskinen på kokvask før du byttet pulver? Det kan lage lukt. 

Er bare å ha i eddik. Eddikk skader ikke vaskemaskinen. Hvor har du fått den tanken fra? 

Anonymkode: 48063...629

Noen eksperter som tydligvis hadde skrevet dette på nett😂😅🤭Men da prøver jeg først å rengjøre med eddkk, og så omo maskinrens (kjøpte for en time siden faktisk), og deretter kokvask og evt eddik på tøyet. Håper dette hjelper! Tusentakk til alle for svar!

Skrevet

Har den sure lukta satt seg i tøyet må det nok ligge noen timer i eddikvann. Lurt å ha avfukter i rommet du tørker tøy, det får tøyet til å tørke raskt og du slipper fukt i boligen pga "overskuddsvann". 

Anonymkode: 57acc...1f3

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har den sure lukta satt seg i tøyet må det nok ligge noen timer i eddikvann. Lurt å ha avfukter i rommet du tørker tøy, det får tøyet til å tørke raskt og du slipper fukt i boligen pga "overskuddsvann". 

Lurer på om jeg bør tørke tøy på soverommet, der er det omtrent gjennomtrekk, jeg bare håper ikke det er noe problem å tørke tøy i litt kaldt rom? Vet ikke om jeg vil kalle rommet fuktig. Tror vi må gå til innkjøp av tørketrommel, for leiligheten er altfor fuktig i vinduer ol. til å tørke klær -.- Lurte på om det har gjort vondt verre bare

Skrevet
Shawtyella skrev (7 minutter siden):

Lurer på om jeg bør tørke tøy på soverommet, der er det omtrent gjennomtrekk, jeg bare håper ikke det er noe problem å tørke tøy i litt kaldt rom? Vet ikke om jeg vil kalle rommet fuktig. Tror vi må gå til innkjøp av tørketrommel, for leiligheten er altfor fuktig i vinduer ol. til å tørke klær -.- Lurte på om det har gjort vondt verre bare

Jeg ville heller kjøpt en avfukter, tørketrommel sliter unødvendig mye på tøy. Jeg bruker den kun til håndkler og sengetøy, for det anser jeg som "forbruksvarer". Fukt i vinduene kan være tegn på for fuktig inneklima. 

Skrevet

Kjør en maskin rens, kjøpes på butikk, ta alltid ut klær med en gang de er ferdig vasket.

Garanti gjelder selvfølgelig selvom du hiver eddik inni maskin.

Skrevet

Hadde kjørt en runde med maskinrens fra Omo først på 90.

Sur lukt i klær forsvinner raskt med en dæsj eddik sammen med vaskepulveret.

Anonymkode: 3fe8d...b3e

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hadde kjørt en runde med maskinrens fra Omo først på 90.

Sur lukt i klær forsvinner raskt med en dæsj eddik sammen med vaskepulveret.

Anonymkode: 3fe8d...b3e

Så med andre ord putter jeg eddik der det skal være vaskepulver? 

Skrevet

1. jeg bruker kun eddik som skyllemiddel. Det ødelegger ikke maskinen. 

2. du må vaske klærene i varmere vann. Minst 60 grader for å drepe bakterier

Anonymkode: 75d02...bdf

• Liker 1
Skrevet

Da vasker du på for lav temp, eller lar klær ligge våte i maskinen alt for lenge. 

Hvitvask på 90 og kolørt på 60. 

Anonymkode: b8a7e...bba

Skrevet

Prøv å bytte til Unik vaskemiddel og bruk 7% klar eddik (lys) som mykningsmiddel. Jeg bruker eddik til hver vask og det renser tøyet, renser vaskemaskina og er bra for miljøet. 

Eddik, den lyse, er kjempebra! 

Anonymkode: 8b617...e05

Skrevet

Kjøper den lyse eddiken som er i matbutikken. 

Anonymkode: 8b617...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...