Gå til innhold

Vekstkontroll uke 34. Lei meg :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min ble estimert til å være rundt 4.5 kg, de mente han var ca. 3.4 kg en mnd før termin. Fødte noen dager etter undersøkelsen og det kom en kar på 2.9 kg. 

Estimeringene er altså fort feil, og det viktigste er ett friskt barn. Små "plugger" er nå utrolig søte også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beundrer dere som i det hele tatt orker komme med trøstende ord i denne sammenhengen. Hormoner eller ei, en sånn hangup gir en altfor tydelig pekepinn over hvor overfladisk man er som person. Man blir ikke brått overfladisk selv om hormoner går i spinn. Det er et latent karaktertrekk. 

Jaja, TS. Da blir det ingen Instagram-baby på deg. Den lille tjukkasen du skal klemme ut av deg hører ikke hjemme der.

Anonymkode: 2d086...883

Enig! Drøyt at det går an å være så overfladisk 🙄 

Anonymkode: 856c8...ab4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ❤ Jeg fikk beskjed om at baby var estimert til å være ca 4.3 kg, men ut kom en på 3.5 kg. Må innrømme at jeg ble lettet over at han ikke kom ut som "konfirmant" 😅

Anonymkode: 31765...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 25% over som er 4 kg ved fødsel? Her estimerte de babyen min til å bli 25-32% over ved kontroll i uke 32, 36 og 39. Det skulle i teorien være ca 4 kg ved fødsel. Ut kom en liten gutt på 3.3 kg, ta estimeringen med en klype salt. 

Anonymkode: ce94d...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Verken jeg eller samboer er store faktisk, normalt slanke begge to. Men har sikkert ikke vært flink nok med kostholdet, og har vært mye i ro pga bekkenløsning. Så det er sikkert grunnen :( ts

Anonymkode: b823c...938

Slutt å tull. 4 kg er helt normalt, du har ikke gjort noe feil bare pga vekt. Jeg hadde bra kosthold og god aktivitet i begge svangerskap. Babyer godt over 4 kg begge to

Anonymkode: ca523...1a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slutt å tull. 4 kg er helt normalt, du har ikke gjort noe feil bare pga vekt. Jeg hadde bra kosthold og god aktivitet i begge svangerskap. Babyer godt over 4 kg begge to

Anonymkode: ca523...1a2

Helt enig. Og vekten betyr ikke alt, min var 3900 og 53 cm, han var lang og slank med den vekten! Absolutt ikke noen plugg. Og sterk og energisk var han også, som er det eneste som betyr noe. Slutt og føl skam over at kroppen din har produsert en helt normal baby, vær heller stolt av det. 

Anonymkode: 537bd...7dd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn har vært 2,3 og 3,3 kg. Begge slet (og yngste sliter fortsatt som 1.åring) med at de frøs ekstremt lett. Minstemann måtte ligge hud til hud og under dyne for å få nok varme. 

Ved sykdom og lite matlyst har små babyer ikke noe fett å gå på. 

Synes du det høres forlokkende ut?

Anonymkode: 8a13a...fc0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født 2. første var 2,9kg og helvettes vondt. Siste var 3.9kg og mindre vondt merket ikke forskjell pga størrelsen iallefall. Babytiden ble lettere i starten fordi med lavere fødselsvekt ble d ramaskrik da hun gikk ned 500g mens pluggen min på 4 kg var d ikke såå krise med men der mindre gul mindre slapp. Tror du skal tenke på at plugg betyr sterk og frisk jeg😍 bare så du vet det er de bittttesmå selv 4 kg!!

Anonymkode: f17f7...2a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har født 2. første var 2,9kg og helvettes vondt. Siste var 3.9kg og mindre vondt merket ikke forskjell pga størrelsen iallefall. Babytiden ble lettere i starten fordi med lavere fødselsvekt ble d ramaskrik da hun gikk ned 500g mens pluggen min på 4 kg var d ikke såå krise med men der mindre gul mindre slapp. Tror du skal tenke på at plugg betyr sterk og frisk jeg😍 bare så du vet det er de bittttesmå selv 4 kg!!

Anonymkode: f17f7...2a3

Tusen takk for fin oppmuntring 😃ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann veide litt over 4 kg. Jeg lover deg - når du får babyen vil ikke dette oppleves som stort i det hele tatt. Babyen vil være et lite nurk. 

Anonymkode: 92aae...7dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du sett mange babyer rundt 4000g-4500g? Virker ikke som om referansegrunnlaget ditt er helt på plass. En baby på denne vekten er fortsatt ganske så liten, altså 🙂

Jeg fikk selv et barn på 4460g og følte at han var stor i forhold til andre, men på ingen måte en plugg. Den beste fordelen med dette var også at min «store» gutt var ganske så robust. Han var sterk i kroppen, og tålte bedre at han ble alvorlig syk og innlagt på nyfødt intensiv noen dager etter fødsel, enn det man kan forvente av «for små» babyer.

Min erfaring er også at vekstestimering ikke er mye mer en litt kvalifisert gjetning. Har hørt om folk som har bomma med et kilo, så uansett ville jeg tatt det estimatet med en neve salt.

Om du har dårlig samvittighet for dårlig kosthold og inaktivitet (uavhengig av hvor stor rolle det spiller for ditt barns fødselsvekt) - kan du uansett nå ta litt tak på den fronten da. Ta den treninga/bevegelsen du kan ta, og spis litt bedre enn du har gjort. Det sagt, det er rimelig normalt å være litt inaktiv og usunn i et svangerskap også. Alt med måte.

For meg høres det litt ut som du kan ha dårlig samvittighet for livsstilen den siste tida, og at du ikke helt har perspektiver på hvor liten en baby på 4kg fortsatt er.

Masse lykke til med alt det spennende som venter 🙂

Anonymkode: 35733...eed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 kg er nødvendigvis ikke så stort. Min var 3900, han brukte strl 50 i flere uker. Og opplevdes ikke som noen plugg 😊

Anonymkode: 80ddd...6ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

Har du sett mange babyer rundt 4000g-4500g? Virker ikke som om referansegrunnlaget ditt er helt på plass. En baby på denne vekten er fortsatt ganske så liten, altså 🙂

Jeg fikk selv et barn på 4460g og følte at han var stor i forhold til andre, men på ingen måte en plugg. Den beste fordelen med dette var også at min «store» gutt var ganske så robust. Han var sterk i kroppen, og tålte bedre at han ble alvorlig syk og innlagt på nyfødt intensiv noen dager etter fødsel, enn det man kan forvente av «for små» babyer.

Min erfaring er også at vekstestimering ikke er mye mer en litt kvalifisert gjetning. Har hørt om folk som har bomma med et kilo, så uansett ville jeg tatt det estimatet med en neve salt.

Om du har dårlig samvittighet for dårlig kosthold og inaktivitet (uavhengig av hvor stor rolle det spiller for ditt barns fødselsvekt) - kan du uansett nå ta litt tak på den fronten da. Ta den treninga/bevegelsen du kan ta, og spis litt bedre enn du har gjort. Det sagt, det er rimelig normalt å være litt inaktiv og usunn i et svangerskap også. Alt med måte.

For meg høres det litt ut som du kan ha dårlig samvittighet for livsstilen den siste tida, og at du ikke helt har perspektiver på hvor liten en baby på 4kg fortsatt er.

Masse lykke til med alt det spennende som venter 🙂

Anonymkode: 35733...eed

Du har helt rett, jeg har ikke sett så mange babyer, utenom søsteren min sin bittelille på knappe 3kg. Ser innimellom bekjente legge ut bilder av sin nyfødte på 4kg+ og da ser de så svære ut. Men er kanskje bare at disse typiske nyfødtbildene er bare en baby innpakket i en dyne, så man ser jo ikke hvor liten den er egentlig..

Har nok også dårlig samvittighet for kostholdet ja. Jeg vet at jeg kunne vært flinkere der, så føler kanskje at det er min skyld at han blir over snittet, selv om som sagt samboer var en stor nyfødt også. 

Babyen min er aktiv og tilsynelatende frisk og fin, noe som såklart er aller viktigst! Jeg er kjempeglad for det, og ville aldri ønsket meg en prematur baby isteden..! Spekulasjoner om at jeg drømte om en Instagrambaby lenger bak i tråden her kjenner jeg meg ikke igjen i overhodet, så det gidder jeg ikke å svare på engang. 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare både oppmuntrende og informativt til meg :) det hjelper! Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 av mine var fra 4 kg og oppover ved fødselen. Slanke alle sammen, men de var lange da. 

Yngstejenta var nøyaktig 4000 gr faktisk, men 54 cm lang, så hun var definitivt ikke noen "bolle". 😂 Og jeg la på meg bare 6 kg i svangerskapet og var normalvektig fra før også, så hadde i hvert fall ikke noe med slike ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener ts. Hadde blitt litt lei meg om mine hadde vært så store. Jentungen var 2700 bare, guttungen 3100. 

Og begge to var estimert å bli 4kg. Jordmødre bare tipper, de vet jo ikke hvor stor babyen blir. 

Anonymkode: 871bb...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener ts. Hadde blitt litt lei meg om mine hadde vært så store. Jentungen var 2700 bare, guttungen 3100. 

Og begge to var estimert å bli 4kg. Jordmødre bare tipper, de vet jo ikke hvor stor babyen blir. 

Det var grov bomming. Målte de under ultralyd? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i alle dager kunne du blitt lei deg over å ha fått en normalvektig sunn baby? Det er bare sykt, rett og slett. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tenke så mye rart når man er hormonell. En baby på 4 kg er virkelig helt normalt. At det er en plugg, er en forestilling du har. 

Jeg reagerte med å bli litt stolt da jeg fødte en på ca 4 kg. Det var litt uventet fordi jeg er liten selv (godt under 1.60, og var 2,5 kg. da jeg ble født), barnets far var liten ved fødsel og første barn var 3 kg. Det ble litt sånn "åj, i min familie får vi sånne små, skranglete babyer, og så har jeg laget en sånn stor og sunn en!". Men det var nøyaktig like urasjonelle tanker som å bli lei seg for at babyen er 4 kg. altså, en baby på 2,5 kg. kan være nøyaktig like sterk og sunn. 

Anonymkode: e5e66...69e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan tenke så mye rart når man er hormonell. En baby på 4 kg er virkelig helt normalt. At det er en plugg, er en forestilling du har. 

Jeg reagerte med å bli litt stolt da jeg fødte en på ca 4 kg. Det var litt uventet fordi jeg er liten selv (godt under 1.60, og var 2,5 kg. da jeg ble født), barnets far var liten ved fødsel og første barn var 3 kg. Det ble litt sånn "åj, i min familie får vi sånne små, skranglete babyer, og så har jeg laget en sånn stor og sunn en!". Men det var nøyaktig like urasjonelle tanker som å bli lei seg for at babyen er 4 kg. altså, en baby på 2,5 kg. kan være nøyaktig like sterk og sunn. 

Anonymkode: e5e66...69e

Hehe, så søtt! Elsker tankesettet 😃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen herregud, skjerp deg kvinne! Er du moden nok for å bli mamma?

Anonymkode: 71ca9...595

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...