Gå til innhold

Vekstkontroll uke 34. Lei meg :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du burde være glad for at du kommer til å få et normalvektig barn. Det er så mye mer styr hvis du får et undervektig barn!  
jeg har tre barn, og to av de var over 4 kg. De er små og søte selv om ;) det tredje barnet mitt var en hel kg mindre enn mitt første, og det var så mye mer styr med han. Konstant stress for om han skulle legge på seg nok, ekstra veiinger på helsestasjonen... nei, takke meg til en plugg på 4 kg. (Og kostholdet ditt eller aktiviteten din har egentlig ikke så mye med vekt på baby og gjøre så lenge du ikke har sv.skapsdiabetes. Babyen tar det den trenger, og veldig ofte er det likt foreldrenes fødselsvekt. Jeg var f.eks 3800 da jeg var født og mannen min 4300. Jeg har fått barn på 4200/4500/3150. Sistemann da under normal vekt og mye mer styr!)

Anonymkode: c29ff...fdb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av. Jeg fødte i uke 38+6 og baby var 49 cm lang og 3990 g. Var ikke noe problem å få han ut. Han var litt rund i ansiktet men jeg synes det bare var søtt. Det kommer jo til å tilpasse seg etterhvert.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Var på vekstkontroll på mandag, da var jeg i starten av uke 34. Babyen var da +14%, målt av jordmor. Hun sa at han ved fødsel er estimert til å bli ca 4kg. Av en eller annen grunn ble jeg så skuffet, som at jeg har mislyktes som får en baby over 4kg :( Skal tilbake om 2uker for ny måling, for det kan visst hende målingen ikke ble riktig. Kanskje han tilogmed er enda større? :( Hadde sett for meg en liten prins, men nå får jeg jo en plugg isteden. Huff, jeg vet det ikke er unormalt med store babyer, og 4-4,5kg er jo ikke gigantisk, så føler meg fæl som har de tankene. Men det er det jeg føler - at jeg ikke får en nyfødt, men en plugg :( 

Anonymkode: b823c...938

Huff..først synes jeg syndt på deg. Men så ble jeg litt sur. Har tre barn over 4 kg. Les innlegget ditt igjen. Dette er bare så altfor dumt! 

Anonymkode: caafd...a22

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les det jeg skrev over da. Jeg spiser kun supersunt, trener mye og fikk fortsatt barn på 4 og 4,5 kg. Både mannen min og jeg er veldig slanke, men mannen var 5 kg ved fødsel. Der kom tydeligvis genene inn.. 

Anonymkode: 0bc6a...0d9

Jeg tror samboer var godt over 4kg, så da er det kanskje derfor ja :) Håper ikke det er noe jeg har gjort «galt» iallefall :) Takk for oppmuntring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du burde være glad for at du kommer til å få et normalvektig barn. Det er så mye mer styr hvis du får et undervektig barn!  
jeg har tre barn, og to av de var over 4 kg. De er små og søte selv om ;) det tredje barnet mitt var en hel kg mindre enn mitt første, og det var så mye mer styr med han. Konstant stress for om han skulle legge på seg nok, ekstra veiinger på helsestasjonen... nei, takke meg til en plugg på 4 kg. (Og kostholdet ditt eller aktiviteten din har egentlig ikke så mye med vekt på baby og gjøre så lenge du ikke har sv.skapsdiabetes. Babyen tar det den trenger, og veldig ofte er det likt foreldrenes fødselsvekt. Jeg var f.eks 3800 da jeg var født og mannen min 4300. Jeg har fått barn på 4200/4500/3150. Sistemann da under normal vekt og mye mer styr!)

Anonymkode: c29ff...fdb

Takk for oppmuntring :) Det hjelper å lese! 

Skrevet

Min veide 4 kg da han ble født og så ut som en helt vanlig nyfødt? 🤷‍♀️ Passet strl. 50-56 og så ikke ut som en "Buddha" hvis det var det du tenkte 😆 Tror det skal litt mer til.

Så mistet han 0,5 kg. Er mye væske i kroppen de kvitter seg med også etter fødsel. 

Anonymkode: 22d2d...e52

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min veide 4 kg da han ble født og så ut som en helt vanlig nyfødt? 🤷‍♀️ Passet strl. 50-56 og så ikke ut som en "Buddha" hvis det var det du tenkte 😆 Tror det skal litt mer til.

Så mistet han 0,5 kg. Er mye væske i kroppen de kvitter seg med også etter fødsel. 

Er liksom sånn jeg har sett for meg, en liten Buddha-plugg ja 😂 Men da prøver jeg heller å legge fra meg de tankene. Takk for oppmuntring! 

• Liker 1
Skrevet

Ikke ta alle sorger på forskudd. Jenta mi var estimert til +12% over gjennomsnittet. Hun var 2,8kg da hun ble født. Så feil kan man ta😳

Anonymkode: 533fd...864

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Verken jeg eller samboer er store faktisk, normalt slanke begge to. Men har sikkert ikke vært flink nok med kostholdet, og har vært mye i ro pga bekkenløsning. Så det er sikkert grunnen :( ts

Det er ikke gitt at det er kostholdet ditt. Og det å få et barn på 4 kg er mye bedre enn ned mot 2,5kg. 

Hvor stor man selv var og barnefar var ved fødsel kan også påvirke størrelsen! 

Anonymkode: 178ee...3ee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er liksom sånn jeg har sett for meg, en liten Buddha-plugg ja 😂 Men da prøver jeg heller å legge fra meg de tankene. Takk for oppmuntring! 

Spørs kanskje litt på hvor lang de er og. Jeg fikk en baby på 54 cm, så han var lang og slank 😂

Skrevet

Fødselsvekta til baby kommer ikke til å spille noen rolle når baby først er ute. Du kommer til å syns h*n er verdens nydeligste uansett. 

Gravidhormoner er ikke noe å spøke med, og man kan henge seg opp i mange rare ting ❤ 

Anonymkode: e5482...478

Skrevet

1. De målingene er ofte feil

2. Barnet vokser i rykk og napp, så om målingen er riktig så kan baby vokse mye tregere til neste måling

3. En baby på 4 kg kommer til å se ut som akkurat det den er: en nyfødt baby. 

4. De mister som regel noe av fødselsvekt sin de første dagene

5. Jeg tror du må jobbe litt med tankene dine. Mener ikke dette som kritikk, men dette er virkelig ikke noe du kommer til å tenke på når du ser den nydelige bittelille babyen din. 

Anonymkode: 45262...923

• Liker 4
Skrevet

Kroppspress før man i det hele tatt rukket å bli født😩 Vær så snill da!!!! 

Anonymkode: 995a5...978

• Liker 18
Skrevet

500 g over "snittet" og du ser for deg en PLUGG. får håpe dette er hormoner, ja, haha. 

Får man en frisk og hel unge og ikke sliter med å få dem ut/får komplikasjoner, så er det estetisk vakre skikkelig underordnet. "En liten prins", store krav på liten gutt!

Min er estimert til 3-3,5 kg og jeg håper bare han ikke blir mindre/slutter å vokse + at han ellers blir frisk og fin. Hadde han vært estimert til 4-5 så samme det, bare han har det fint!!

Anonymkode: 02063...a5b

• Liker 4
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Min kom ut 4,3 kg, trodde han kom til å se større ut (ikke at det plagde meg, men det var det jeg så for meg, siden jeg er så vant med å høre om 2,5-3kg) , men nei han var jo bitteliten ❤️  Men størst i barselgruppa. 

Skrevet

Min ble beregnet til 4300, var 3300. Og det er jo ikke sånn at du automatisk er en mislykket gravid om babyen er 4001 gram, kontra 3900...

Anonymkode: 7ef93...113

• Liker 2
Skrevet

Altså, først og fremst er ikke nyfødt på 4kg spesielt uvanlig. 
og de ser ikke spesielt "runde" ut heller. For det må du nok en del over 4,5kg. 

Kan ikke si at jeg så spesiell forskjell på mine på ca 3500 og ca 4000 heller. Mulig 4kg babyen gikk fortere inn i str 56, men begge var innom str 50 først. 

Anonymkode: 80fb4...bd0

• Liker 1
Skrevet

Min var 4 kg, og kjempetynn. Fordi han var så lang! Venninna mi fødte også en på 4 kg, men han var mye kortere og dermed litt rundere. Det avhenger litt av lengden også vet du :)

Anonymkode: 00c62...d5f

• Liker 1
Skrevet

Beundrer dere som i det hele tatt orker komme med trøstende ord i denne sammenhengen. Hormoner eller ei, en sånn hangup gir en altfor tydelig pekepinn over hvor overfladisk man er som person. Man blir ikke brått overfladisk selv om hormoner går i spinn. Det er et latent karaktertrekk. 

Jaja, TS. Da blir det ingen Instagram-baby på deg. Den lille tjukkasen du skal klemme ut av deg hører ikke hjemme der.

Anonymkode: 2d086...883

• Liker 15
Skrevet

Fikk en gutt på 4 kg seks dager over termin. Han gikk ned til 3,6 før vekten gikk oppover igjen. Jeg er veldig slank (55 kg, 171 cm), og har et sunt og aktivt liv. Tenkte aldri at han var spesielt stor! Her må du skjerpe tankegangen! 

Anonymkode: 4c271...aee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...