Gå til innhold

Vekstkontroll uke 34. Lei meg :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på vekstkontroll på mandag, da var jeg i starten av uke 34. Babyen var da +14%, målt av jordmor. Hun sa at han ved fødsel er estimert til å bli ca 4kg. Av en eller annen grunn ble jeg så skuffet, som at jeg har mislyktes som får en baby over 4kg :( Skal tilbake om 2uker for ny måling, for det kan visst hende målingen ikke ble riktig. Kanskje han tilogmed er enda større? :( Hadde sett for meg en liten prins, men nå får jeg jo en plugg isteden. Huff, jeg vet det ikke er unormalt med store babyer, og 4-4,5kg er jo ikke gigantisk, så føler meg fæl som har de tankene. Men det er det jeg føler - at jeg ikke får en nyfødt, men en plugg :( 

Anonymkode: b823c...938

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett store babyer bli født , synes de er kjempe søte

Anonymkode: c4a05...4e5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har sett store babyer bli født , synes de er kjempe søte

Anonymkode: c4a05...4e5

Har fått barn som er 4,5 kg og 4kg. Er selv meget slank og ca gjennomsnittlig høy. Trener mye både til vanlig og som gravid, og har lagt på meg under 10 kg med begge. Barna var store fordi far har med seg de genene. Jeg følte meg som superkvinne som hadde klart å gro så store og friske barn i den lille kroppen min. Til info er barna veldig slanke i dag, hvis du var redd for det.

Anonymkode: 0bc6a...0d9

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt vanlig. Jeg kan love deg at du ikke vil være i min situasjon i stedet, som snart skal føde et veksthemmet barn på -30% med alt det medfører, inkl. intensivbehandling - jeg hadde vært overlykkelig for en liten plugg🥰

Anonymkode: 43f0e...55b

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også to gutter som var 4,5 og 4 kilo ved fødselen. De har vært helt normale i vekst og utvikling siden fødselen. De er 12 og fem år gamle idag. Og ekstremt søte som nyfødte, de er så små uansett 🙂

Anonymkode: c549f...203

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off, håper du troller 🤦🏼‍♀️ 

Anonymkode: b07a4...2ab

Nei, dessverre ikke! :( kanskje gravid-hormonene som tuller med hodet mitt? For jeg ble faktisk lei meg..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med deg, sånn sett. Mennesker får hangups. Det er ikke grenser for hva man kan skamme seg over. Eller briske seg med. Noen er stolte over at bæsjen deres ikke henger fast i doskåla.

Anonymkode: 6c450...3a7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk +17, men var 3500 og 48 cm ved fødsel en uke før termin. :)

Anonymkode: 472dc...f4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt vanlig. Jeg kan love deg at du ikke vil være i min situasjon i stedet, som snart skal føde et veksthemmet barn på -30% med alt det medfører, inkl. intensivbehandling - jeg hadde vært overlykkelig for en liten plugg🥰

Anonymkode: 43f0e...55b

Det er sant. Min virker heldigvis å være helt frisk iallefall. Ønsker din lille alt godt, og at den kommer ut frisk og rask 🥰

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jenta mi veide 3950 og jeg synes hun var så himla liten! Trodde hun var mindre enn de andre ( 3008 og 3200) . Ble så overrasket når de sa vekta😅
Så de er jammen ikke store når de er 4 kg, altså. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 kg er ingenting. Var med på en fødsel når jeg var student; pluggen veide jammen 6-7 kg. Gikk helt fint, de brukte vacuum. 
Husker enda familien, herlige folk. Begge var store. 
Går i arv sånt. 
Mannen min var 4,5 kg da han ble født. Han er kun 174 cm og slank i dag. Dette tilfellet hadde ingenting med gener å gjøre, det var mora som levde på sukkerholdig drikke gjennom hele svangerskapet 🤣

Som en kuriositet kan nevnes at både min eldste (jente) og yngste (gutt) veide nøyaktig samme, 3810 gram ved fødsel. Det er 15 år mellom dem. Akkurat som jeg er programmert til å føde barn med akkurat den vekten. Med eldste brant jeg inne med masse tøy i små str.

Lykke til med den lille «pluggen». Du kan trøste deg med at store barn ofte dier bedre og er lettere å få i næring enn de i den andre enden av skalaen. 💙

Anonymkode: 9fab6...47b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fikk +17, men var 3500 og 48 cm ved fødsel en uke før termin. :)

Når fikk du +17? :) jeg var 33+6 da det ble målt på mandag. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, dessverre ikke! :( kanskje gravid-hormonene som tuller med hodet mitt? For jeg ble faktisk lei meg..

Du er rett og slett lei deg for å få et barn som går inn under det WHO definerer som normalvekt?

Hva regnes som normal fødselsvekt ?

Gjennomsnittlig vekt for levende fødte norske barn er rundt 3500 gram. Verdens Helseorganisasjon, WHO, har følgende definisjoner for fødselsvekt:

• Høy: Over 4500 g
  • Normal: 2500-4500 g

Anonymkode: c8ba8...418

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du +17? :) jeg var 33+6 da det ble målt på mandag. Ts

Mener det var rundt uke 31/32. :) heter mange sier de målingene ikke er til å stole på da. Men uansett er ikke 4 kg mye!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 kg er ingenting. Var med på en fødsel når jeg var student; pluggen veide jammen 6-7 kg. Gikk helt fint, de brukte vacuum. 
Husker enda familien, herlige folk. Begge var store. 
Går i arv sånt. 
Mannen min var 4,5 kg da han ble født. Han er kun 174 cm og slank i dag. Dette tilfellet hadde ingenting med gener å gjøre, det var mora som levde på sukkerholdig drikke gjennom hele svangerskapet 🤣

Som en kuriositet kan nevnes at både min eldste (jente) og yngste (gutt) veide nøyaktig samme, 3810 gram ved fødsel. Det er 15 år mellom dem. Akkurat som jeg er programmert til å føde barn med akkurat den vekten. Med eldste brant jeg inne med masse tøy i små str.

Lykke til med den lille «pluggen». Du kan trøste deg med at store barn ofte dier bedre og er lettere å få i næring enn de i den andre enden av skalaen. 💙

Anonymkode: 9fab6...47b

Verken jeg eller samboer er store faktisk, normalt slanke begge to. Men har sikkert ikke vært flink nok med kostholdet, og har vært mye i ro pga bekkenløsning. Så det er sikkert grunnen :( ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Verken jeg eller samboer er store faktisk, normalt slanke begge to. Men har sikkert ikke vært flink nok med kostholdet, og har vært mye i ro pga bekkenløsning. Så det er sikkert grunnen :( ts

Det har ikke noe å si, jeg var ikke aktiv med første, var sykmeldt pga bekkenløsning .spiste stort sett marsipan, Peppes og smash. 
hun veide 3008. 

med siste som var nesten 4 kg v var jeg aktiv, spiste lite( var kvalm døgnet rundt) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen vår veide ca 4kg da han ble født. Jeg og pappaen spurte mange ganger om han var underernært pga han var så liten.... 

Det var jo før de hadde veid han. Så 4kg er ikke så stort som du tror. 

Anonymkode: 1dae7...cb9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Les det jeg skrev over da. Jeg spiser kun supersunt, trener mye og fikk fortsatt barn på 4 og 4,5 kg. Både mannen min og jeg er veldig slanke, men mannen var 5 kg ved fødsel. Der kom tydeligvis genene inn.. 

Anonymkode: 0bc6a...0d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...