AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 NAV har ENDA ikke startet med å behandle saken min, og jeg ble sykemeldt på slutten av september. Jeg har gått uten lønn så lenge nå at jeg rett og slett ikke har mer tid til å vente. Jeg har fått inkassoer, inkassopurring, har utrolig mange regninger som Må bli betalt. Behandlingssak er på 4 uker. De sier at det har vært noe feil med inntekstmeldingen som min arbeidsgiver har sendt inn, som han sendte på slutten av desember før jul. Og tydeligvis hadde de fått inntektsmeldingen den 7. januar? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Vil bare gråte fordi jeg vet at alle mine regninger går til inkasso, og jeg har fått et krav om å betale 8tusen innen den 20. og jeg får garantert ikke noe utbetaling av nav før februar. hva skal jeg gjøre nå? Har jeg noen rettigheter? Kan jeg få noe annet stønad i mens? Jeg trenger sårt hjelp... har ingen i familien som kan hjelpe meg økonomisk. Anonymkode: c7187...cf6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 I følge erfaringer fra flere bekjente er det tydelivs umulig å få hjelp av NAV med mindre man maser hull i hodet på dem. De hjelper ikke før de blir oppriktig lei av å høre fra deg. Jeg måtte personlig mase en evighet på dem selv en gang jeg hadde betalt for mye tilbake etter forskuddsbetaling pga. Permittering. Fikk ikke igjen de pengene før etter en lang periode med mas fra meg. Jeg vet dessverre ikke om noe annen hjelp men det finnes sikkert. Håper noen andre kommer med nyttig råd 💕 Anonymkode: 87ae0...4fa 2
atropos Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Du må ringe nav og mase. Ring hver dag til de får ut fingeren. 1
Angelheart2 Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Det hjelper jo ikke å mase på NAV her. Dersom arbeidsgiver har sendt inn inntektsmeldingen sent og det i tillegg var feil på den så har jo ikke NAV fått begynt å behandle saken din i det hele tatt før 7.januar. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor og hva som er behandlingstiden i ditt fylke, men det er vel stort sett 3 uker på sykepenger, tror jeg. Du kan selvsagt søke om sosialstønad dersom du ikke har penger i mellomtiden, men du bør aller først ta kontakt med de du skylder penger og be om utsettelse. Pengene kommer jo, bare litt senere. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Her er det jo arbeidsgiver som har vært for treig, ikke nav. Jeg leverte sykemelding på tirsdag, saken er ferdig i dag. Anonymkode: 81639...623 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Stakkars folka på NAV er jo helt overarbeidet med dette enorme antallet som skal ha hehandling. Og det øker hvert eneste år. Ei venninde av meg holdt ut i knappe 3 mnd som saksbehandler før hun fant noe annet og sluttet. Kanskje "NAV for navere" kunne vært noe? Typ trene opp de med litt restarbeidsevne til å jobbe 10% i stillinger hos NAV? De er jo helt overarbeidet der Anonymkode: f71ec...860 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 NAV kan jo ikke behandle saken din før de har inntektsmelding, det er jo ikke deres feil. Anonymkode: f7861...020 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Det er dessverre ikke sjeldent at inntektsmeldingen ikke stemmer eller ikke kommer. Så her er det arbeidsgiver som har skylden, ikke Nav. Da må du nesten regne med noen uker til. Men forstår godt at det er kjipt. Anonymkode: fa481...bee
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Du må mase. Jeg går å venter og maser hver dag. Har gått to måneder ut. Her er til og med alt godkjent, de mangler bare å hente ut skattekortet mitt 🙈 Anonymkode: 382e9...fc8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 Ring og forklar situasjonen ts. Du kan spørre om det er mulig å prioritere saken din. Når sykepenger utbetales er det en todagers sperre i systemet - du kan be om nødutbetaling slik at de to ventedagene blir hoppet over. Vær ydmyk, det er det mennesket du møter på telefonen som bestemmer om det skal sendes beskjed videre eller ikke. Obs når du får sykepengene kommer skattetrekket til å være høyere enn normalt, etterbetalinger skattlegges hardere. Anonymkode: 376ab...89d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 Så skummelt! Jeg trodde man fikk lønn automatisk ved sykemelding? Anonymkode: df08b...63d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Stakkars folka på NAV er jo helt overarbeidet med dette enorme antallet som skal ha hehandling. Og det øker hvert eneste år. Ei venninde av meg holdt ut i knappe 3 mnd som saksbehandler før hun fant noe annet og sluttet. Kanskje "NAV for navere" kunne vært noe? Typ trene opp de med litt restarbeidsevne til å jobbe 10% i stillinger hos NAV? De er jo helt overarbeidet der Anonymkode: f71ec...860 Nei. Restarbeidsevnen må en bruke på seg selv. 10% er ikke nok til å holde huset engang. Anonymkode: 271e9...5b7
LoppeLiten Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 Har du tatt kontakt med de som har sendt deg inkassosaker? Forklar situasjonen for de, de gir deg utsettelse om du legger ting frem på en skikkelig måte.
amz Skrevet 14. januar 2021 #14 Skrevet 14. januar 2021 (endret) Nav er håpløse, du vil ikke ha noe med de å gjøre med mindre du må. Min far ble permittert for et par år siden og fikk ikke penger på lenge. Han gikk direkte opp til NAV og sa jeg har et lån å betale på, jeg har familie og regninger. Nesten dag var pengene på konto. Du må mase på de. Endret 14. januar 2021 av amz 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #15 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): NAV har ENDA ikke startet med å behandle saken min, og jeg ble sykemeldt på slutten av september. Jeg har gått uten lønn så lenge nå at jeg rett og slett ikke har mer tid til å vente. Jeg har fått inkassoer, inkassopurring, har utrolig mange regninger som Må bli betalt. Behandlingssak er på 4 uker. De sier at det har vært noe feil med inntekstmeldingen som min arbeidsgiver har sendt inn, som han sendte på slutten av desember før jul. Og tydeligvis hadde de fått inntektsmeldingen den 7. januar? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Vil bare gråte fordi jeg vet at alle mine regninger går til inkasso, og jeg har fått et krav om å betale 8tusen innen den 20. og jeg får garantert ikke noe utbetaling av nav før februar. hva skal jeg gjøre nå? Har jeg noen rettigheter? Kan jeg få noe annet stønad i mens? Jeg trenger sårt hjelp... har ingen i familien som kan hjelpe meg økonomisk. Anonymkode: c7187...cf6 Send inn en serviceklage på nav.no. Mas, mas og mas, både muntlig og skriftlig til dem. Du kan skrive melding til dem på «skriv til oss» på nav.no. Anonymkode: 0e2c0...738
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #16 Skrevet 14. januar 2021 Mange dumme råd her. Gjør dette: 1.Spør nav hva som mangler/er feil med infoen de har. 2.Fiks det eller be arb.giv fikse det. Anonymkode: 07d35...e2e 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #17 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange dumme råd her. Gjør dette: 1.Spør nav hva som mangler/er feil med infoen de har. 2.Fiks det eller be arb.giv fikse det. Anonymkode: 07d35...e2e Bra sagt! Anonymkode: 2f524...f2b 2
GammelKaktus Skrevet 14. januar 2021 #18 Skrevet 14. januar 2021 Du må rett og slett ringe NAV høre hva de trenger for å ordne dette og så tar du det derfra. Er ikke nødvendigvis NAV som er problemet heller. Er ikke mye som skal mangle før ting går i dass. Fra slutten av desember og til begynnelsen av januar er det ikke mange dager heller. Høres jo helt merkelig at du har gått siden september uten å komme noen vei... Her har noen tabbet seg ut og det kan godt være arbeidsgiver. Ring og mas i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå