Gå til innhold

Lære matte i voksen alder - som hobby?

Anbefalte innlegg

Jeg er i midten av tjueåra, og trives godt med jobben min. Tjener ikke veldig bra, men lever greit over fattigdomsgrensa og føler jeg har råd til det jeg vil. Er nok en veldig kjedelig person.

Har det siste året lekt litt med tanken på å lære meg matematikk, siden dette er noe jeg savner fra videregående. Tror ikke jeg orker å studere noe mer, og det er ikke noe jeg kommer til å bruke til noe i jobben min, jeg vil bare lære det for gøy. Er det noen som vet om noe sted/kurs man kan lære matte, som ikke er studier? Gjerne bare en kveld i uka. Som ikke er altfor dyrt. Trenger heller ikke være oppmøte, men jeg er litt avhengig av å kunne spørre om hjelp og å få ting forklart.

Jeg er overhodet ikke  noe geni, og var aldri veldig flink i matte - klarte vel og skrape meg til 4-ere og 5-ere, men jeg synes det er kjempegøy å løse regneoppgaver, og tar meg ofte i å genuint savne det, spesielt likninger og algebra.

Anonymkode: 78aca...5fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1441885-l%C3%A6re-matte-i-voksen-alder-som-hobby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et fint sted å begynne er https://ndla.no/. Søk fram matematikk fag som passer ditt nivå.

Lærebøker finner du på nett:

F.eks 1P boka: https://issuu.com/gyldendalnorskforlag/docs/1p_1._korr_issu

Det finnes masse på youtube, mye på norsk, enda mer på engelsk.

• Liker 1

Kan du få tilgang til Campus Inkrement og Kikora, så kan jeg anbefale det😊 På Campus finner du undervisningsfilmer og passende oppgaver, på Kikora er det oppgaver. Dette er riktignok på ungdomsskole, VGS nivå, men er et sted å begynne. 

Oppgaver som den over her foreslår fra abelkonkurransen er også kjekke å løse, der må du gjerne tenke litt før du finner ut hvor du skal begynne og. 

Anonymkode: 7a8fc...d4d

Ingen som har nevnt khanacademy.org ennå, men anbefales på det sterkeste. Det er lite den nettsiden ikke dekker. Og alle mattteemner kategorisk inndelt så du kan se fremgangen din i hvert enkelt emne. Det var nettsiden som fikk meg gjennom R2. 

Anonymkode: c42f5...12d

• Liker 4
  • 1 år senere...
AnonymBruker

Hva med å starte med å gjøre VGS-matten på nytt? Så går du gradvis videre til universitetsmatte. 

Selv er jeg utdannet økonom og tar litt matte på fritiden slik jeg kan lære meg fysikk. Målet mitt er å klare å lære meg kvantefysikk og relativitetsteori. 

Anonymkode: 91b8b...2b4

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 19.30):

Ingen som har nevnt khanacademy.org ennå, men anbefales på det sterkeste. Det er lite den nettsiden ikke dekker. Og alle mattteemner kategorisk inndelt så du kan se fremgangen din i hvert enkelt emne. Det var nettsiden som fikk meg gjennom R2. 

Anonymkode: c42f5...12d

Khanacademy er supert. I tillegg om man skal lære seg matte på egenhånd kan det være lurt å skaffe seg mattebøker med fasit/løsningsforslag. 

Anonymkode: 2d277...7ec

AnonymBruker

Kahn Academy!! 👍🏻

Jeg prøvde det litt for noen år siden fordi jeg heller ikke hadde særlig med matte på skolen og var ikke fink. Helt fantastisk verktøy og uansett hva du velger å gjøre anbefaler jeg å starte der. 

Anonymkode: 9b3b6...0f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...