AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Mistenker lavt stoffskifte, og at det er noe jeg har slitt med i ganske lang tid nå. Jeg er i tidlig overgangsalder og tar hormontilskudd. Sliter med lavt energinivå, mister en del hår, hårkvaliteten er dårlig (ryker av ingenting), sliter med vektøkning (spesielt rundt magen) og har blitt hoven rundt øynene. Har tatt blodprøve flere ganger, men legen sier stoffskiftet er normalt. Fikk høre av noen for en god tid tilbake, som går på medisiner for stoffskiftet at det tok LAAAANG tid før hun fikk hjelp. Hun mistenkte også stoffskifte, men legen sa også der at prøvene var fine. Hun sier at fastlegen er dårlig til å lese testsvarene på stoffskifte. Kan det være slik at jeg ikke kan stole på hva legen min sier? Og hvordan vil legen reagere om jeg sier at jeg ikke stoler på svarene? Vil legen bare ignorere dette? Er det andre steder jeg kan henvende meg for prøver uten å gå via fastlegen? Anonymkode: 088cd...e8b
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Nei, prøvesvar på stoffskiftet kommer svart på hvitt så det er ikke noe hokus pokus i å tolke de, det kan hvem som helst gjøre. Det finnes imidlertid en marginal gruppe stoffskiftepasienter som har dannet sin egen lille «bevegelse» på tvers av landegrenser, og som mener at de «vanlige» blodprøvene man tar for å avklare stoffskiftestatus ikke er tilstrekkelige, men at det kreves flere andre kostbare og unødvendige prøver for å stille diagnosen - på tvers av alle fagmiljøer. Helt typisk for disse er at de stempler alle fastleger som idioter og hevder at stoffskiftet er utrolig komplisert, og dette kan de langt mer om, og endokrinologer - som tross alt er spesialister på dette - er jammen meg også konservative og udugelige med mindre de danser etter disse pasientenes pipe. Det er veldig velkjent, bare å gjøre et raskt googlesøk. Tipper venninnen din er en av disse. Forøvrig er jo alle symptomene dine velforklart med overgangsalderen, så hvorfor står du så fast på at det er stoffskiftet? Anonymkode: 204fd...e19 36
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Mistenker lavt stoffskifte, og at det er noe jeg har slitt med i ganske lang tid nå. Jeg er i tidlig overgangsalder og tar hormontilskudd. Sliter med lavt energinivå, mister en del hår, hårkvaliteten er dårlig (ryker av ingenting), sliter med vektøkning (spesielt rundt magen) og har blitt hoven rundt øynene. Har tatt blodprøve flere ganger, men legen sier stoffskiftet er normalt. Fikk høre av noen for en god tid tilbake, som går på medisiner for stoffskiftet at det tok LAAAANG tid før hun fikk hjelp. Hun mistenkte også stoffskifte, men legen sa også der at prøvene var fine. Hun sier at fastlegen er dårlig til å lese testsvarene på stoffskifte. Kan det være slik at jeg ikke kan stole på hva legen min sier? Og hvordan vil legen reagere om jeg sier at jeg ikke stoler på svarene? Vil legen bare ignorere dette? Er det andre steder jeg kan henvende meg for prøver uten å gå via fastlegen? Anonymkode: 088cd...e8b Det er ikke alle fastleger, de ferreste faktisk, som ser på helhetsbildet og som eg gode på stoffskifte. Anbefaler deg time på Balderklinikken eller Joakim Iversen i Oslo 🙏 Da får du hjelp Anonymkode: 8978d...d14 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke alle fastleger, de ferreste faktisk, som ser på helhetsbildet og som eg gode på stoffskifte. Anbefaler deg time på Balderklinikken eller Joakim Iversen i Oslo 🙏 Da får du hjelp Anonymkode: 8978d...d14 ...og der poppet første alternative stoffskiftepasient inn i tråden, og anbefaler selvfølgelig Balderklinikken i samme åndedrag som fastlegenes kompetanse trekkes i tvil - som bestilt!😂 Anonymkode: 204fd...e19 38
Gjest Lama_Drama Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Be om svarene på prøvene og sjekk selv?
Gjest Fnuggolina Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, prøvesvar på stoffskiftet kommer svart på hvitt så det er ikke noe hokus pokus i å tolke de, det kan hvem som helst gjøre. Det finnes imidlertid en marginal gruppe stoffskiftepasienter som har dannet sin egen lille «bevegelse» på tvers av landegrenser, og som mener at de «vanlige» blodprøvene man tar for å avklare stoffskiftestatus ikke er tilstrekkelige, men at det kreves flere andre kostbare og unødvendige prøver for å stille diagnosen - på tvers av alle fagmiljøer. Helt typisk for disse er at de stempler alle fastleger som idioter og hevder at stoffskiftet er utrolig komplisert, og dette kan de langt mer om, og endokrinologer - som tross alt er spesialister på dette - er jammen meg også konservative og udugelige med mindre de danser etter disse pasientenes pipe. Det er veldig velkjent, bare å gjøre et raskt googlesøk. Tipper venninnen din er en av disse. Forøvrig er jo alle symptomene dine velforklart med overgangsalderen, så hvorfor står du så fast på at det er stoffskiftet? Anonymkode: 204fd...e19 Nja. Det finnes de som ligger på vippen subklinisk og kan ha nytte av lavdose Levaxin. Jeg ble selv ikke tatt på alvor - hadde svulst på skjoldbruskkjertelen. I neste runde ble jeg heller ikke tatt på alvor for behov for medisiner med halv kjertel og T4 på 8. (Min foretrukne T4 må ligge på 18-29). Alle fagfolk jeg har vært i kontakt med i offentlig helsevesen sier det du hevder ikke stemmer: at stoffskifteforstyrrelser ER komplisert og ikke en fasitsykdom Men til TS: Hva er svarene du fikk på prøvene da? TSH/T4/T3 og anti tpo? Endret 14. januar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke alle fastleger, de ferreste faktisk, som ser på helhetsbildet og som eg gode på stoffskifte. Anbefaler deg time på Balderklinikken eller Joakim Iversen i Oslo 🙏 Da får du hjelp Anonymkode: 8978d...d14 Helhetsbildet? Når stoffskifteprøvene kommer tilbake fra lab og det står sort på hvitt at verdiene er innenfor normalen, så er stoffskiftet innenfor normalen. Anonymkode: a686f...076 6
Gjest Fnuggolina Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ...og der poppet første alternative stoffskiftepasient inn i tråden, og anbefaler selvfølgelig Balderklinikken i samme åndedrag som fastlegenes kompetanse trekkes i tvil - som bestilt!😂 Anonymkode: 204fd...e19 Jeg går selv til fastlegen min, men at fastleger generelt kan endel om stoffskifte er jo feil. De får omtrent 15 min gjennomgang ila studiet. Balderklinikken har jeg selv aldri vært på, og jeg skyr FBgrupper og Sonjas forum som pesten Men det er altså forsket på, og funnet at oppfølging av pasienter er for dårlig og ensidig mtp monobehandling.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Fnuggolina skrev (Akkurat nå): Nja. Det finnes de som ligger på vippen subklinisk og kan ha nytte av lavdose Levaxin. Jeg ble selv ikke tatt på alvor - hadde svulst på skjoldbruskkjertelen. I neste runde ble jeg heller ikke tatt på alvor for behov for medisiner med halv kjertel og T4 på 8. (Min foretrukne T4 må ligge på 18-29). Men til TS: Hva er svarene du fikk på prøvene da? TSH/T4/T3 og anti tpo? Men subklinisk hypothyreose er ikke spesielt vanskelig å diagnostisere da det fremgår tydelig av den helt vanlige stoffskiftescreeningen + antistoffer, og dette er jo noe alle fastleger vet og kan behandle all den tid det både er velkjent, og finnes egne retningslinjer for utredning og behandling. Jeg snakker om noe helt annet. Anonymkode: 204fd...e19 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 2 minutter siden, Fnuggolina said: Nja. Det finnes de som ligger på vippen subklinisk og kan ha nytte av lavdose Levaxin. Jeg ble selv ikke tatt på alvor - hadde svulst på skjoldbruskkjertelen. I neste runde ble jeg heller ikke tatt på alvor for behov for medisiner med halv kjertel og T4 på 8. (Min foretrukne T4 må ligge på 18-29). Men til TS: Hva er svarene du fikk på prøvene da? TSH/T4/T3 og anti tpo? Jeg har aldri spurt om verdiene. Kan jeg bare spørre legen om å få utskrift av dem? Anonymkode: 088cd...e8b
Gjest Fnuggolina Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helhetsbildet? Når stoffskifteprøvene kommer tilbake fra lab og det står sort på hvitt at verdiene er innenfor normalen, så er stoffskiftet innenfor normalen. Anonymkode: a686f...076 Ikke om de svinger gjennom flere måneder, derfor tar man gjerne 2-3 ganger ved mistanke. Det gjorde jeg, de svinget - det var første tegn på svulst.
Gjest Fnuggolina Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri spurt om verdiene. Kan jeg bare spørre legen om å få utskrift av dem? Anonymkode: 088cd...e8b Ja, sekretæren kan lese de opp for deg over telefon - og sannsynligvis står det elektronisk på nett hos legen din.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ...og der poppet første alternative stoffskiftepasient inn i tråden, og anbefaler selvfølgelig Balderklinikken i samme åndedrag som fastlegenes kompetanse trekkes i tvil - som bestilt!😂 Anonymkode: 204fd...e19 Og der poppet det opp en melding fra en person som ikke sliter med sykdom og vet hva hen prater om. Som bestilt 😂 Jeg anbefaler utdannete leger, ikke å gå til heksedoktorer. Anonymkode: 8978d...d14 6
Gjest Fnuggolina Skrevet 14. januar 2021 #14 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men subklinisk hypothyreose er ikke spesielt vanskelig å diagnostisere da det fremgår tydelig av den helt vanlige stoffskiftescreeningen + antistoffer, og dette er jo noe alle fastleger vet og kan behandle all den tid det både er velkjent, og finnes egne retningslinjer for utredning og behandling. Jeg snakker om noe helt annet. Anonymkode: 204fd...e19 Om du ikke har noe konstruktivt å komme med, hvorfor gidder du svare TS? Flott at du ble fanget opp tidlig og responderer bra på medisin. Selv har jeg 20 års erfaring og ikke enda møtt noen som er optimalt dosert eller har lykkes i å bli som før sykdommen - inkludert meg selv. Ifølge fastlegen min er det ikke helt uvanlig, spesielt ikke når man har halv/ingen kjertel. Forøvrig satt jeg som 20-åring hos en endokrinolog som påstod jeg ALDRI kom til å trenge medisiner, jeg var jo så ung. Svulsten i halsen og sykehuset var ikke enige i det. Hadde ikke jeg stått på mitt i 4 år og nektet akseptere hersketeknikkene kunne jeg dødd av kreft om det viste seg at den var ondartet. Så vær arrogant, men ingen sykdommer eller folk er like. Det gjelder omtrent alle sykdommer.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #15 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og der poppet det opp en melding fra en person som ikke sliter med sykdom og vet hva hen prater om. Som bestilt 😂 Jeg anbefaler utdannete leger, ikke å gå til heksedoktorer. Anonymkode: 8978d...d14 Det er jo nettopp heksedoktorer du finner på Balderklinikken. Anonymkode: 7f66b...38f 8
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #16 Skrevet 14. januar 2021 Be om utskrift av prøvene. Dessverre er det alt for ofte slik at fastlegene ikke har snøring på stoffskiftesykdom. Gang på gang har jeg som likeperson i Stoffskifteforbundet opplevd at opplagte diagnoser med prøver utenfor normalområdet, blir avfeid som normale. Datteren min hadde grenselave stoffskifteprøver. Fastlegen vår avviste henne og mente at prøvene var helt fine. (Vi gikk dermed til en privat spesialist. Ikke Balder og ikke JI.) Fikk diagnosen Hasimotos Thyreoiditt. Siden hun studerer i England ble det tatt prøver også der, og de ga henne en klar diagnose på det samme, og begrep ikke hvordan fastlegen i Norge kunne mene noe annet. Anonymkode: 34485...d2e 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #17 Skrevet 14. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo nettopp heksedoktorer du finner på Balderklinikken. Anonymkode: 7f66b...38f Legen på Balder har en helt vanlig legeutdannelse, så hvordan du kan kalle de heksedoktorer er ubegripelig. Anonymkode: 34485...d2e 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #18 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Legen på Balder har en helt vanlig legeutdannelse, så hvordan du kan kalle de heksedoktorer er ubegripelig. Anonymkode: 34485...d2e Fordi de tilbyr udokumentert behandling som mange kaster bort pengene sine på. Men placebo-effekten er tydeligvis stor for dem som ønsker å tro. https://journalen.oslomet.no/magasin/2019/05/betaler-tusenvis-udokumentert-behandling-den-storste-skaden-er-det-er-dyrt Anonymkode: 7f66b...38f 6
Million Skrevet 14. januar 2021 #19 Skrevet 14. januar 2021 (endret) Jeg synes du beskriver helt vanlige symptomer svært mange kvinner får i overgangsalderen. Det er helt typiske ting som skjer, f.eks. det du nevner med vektøkning rundt midjen. "Muffintopp"mage er karakteristisk i den alderen, pga hormonforandringene kroppen gjennomgår og mangelen på østrogen. Det er også svært typisk å få tynnere og tørrere hår da. Helt klassisk tegn på overgangsalder. Ville ikke hengt meg opp i dette med stoffskiftet, når du allerede har fått prøvesvar som er ok og normale. Det er aldersbetingede symptomer du har. Endret 14. januar 2021 av Million 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #20 Skrevet 14. januar 2021 Stoffskiftebevegelsen er uforståelig for meg. Hvorfor fortsette å insistere på at det er noe galt når prøvene er normale? Kanskje det kan være noe annet, da. Feks overgangsalderen i seg selv. Anonymkode: f8086...db1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå