Gå til innhold

Er konten mye vanskeligere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De jeg kjenner som har kontet sier at den eksamenen er mye vanskeligere. Jeg har konteeksamen snart og er så redd. Stemmer det at de gjør den vanskeligere?

Anonymkode: 5f2b7...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at kont og vanlig eksamen har omtrent samme vanskelighetsnivå, men det kan sikkert være forskjell fra studium til studium, og fra fag til fag. 

Anonymkode: 80461...c81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min erfaring er at kont og vanlig eksamen har omtrent samme vanskelighetsnivå, men det kan sikkert være forskjell fra studium til studium, og fra fag til fag. 

Anonymkode: 80461...c81

Tusen takk for svar! Faget dreier seg i stor grad om grammatikk og det er et fag der en forstår eller ikke forstår, litt som matte. Jeg vet at jeg kan  og forstår pensum, problemet mitt var at jeg (første eksamen på universitet) trodde jeg hadde bedre tid enn jeg hadde og de siste fem oppgavene ble besvart helt elendig av meg på pga tid. Jeg vet at jeg har nok kunnskap til å stå, men jeg blir jo usikker hvis eksamen plutselig blir mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er vanlig at karakterfordelingen er annerledes siden det i utgangspunktet er de svakeste studentene som konter.

Anonymkode: af5bf...13f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er helt klart vært at konten er verre, men jeg har også fått gode karakterer på konten. Ofte virker det som at konteoppavene er en slags samling av "leftover" fra første utkast til ordinær eksamen

Anonymkode: 9c2f6...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig være like vanskelig,. Men har opplevd begge deler. 

Anonymkode: 7f4e2...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, men det er vanlig at karakterfordelingen er annerledes siden det i utgangspunktet er de svakeste studentene som konter.

Hva mener du med at karakterfordelingen er annerledes? 

Dette var forresten en eksamen som ble gjort om til godkjent/ikke godkjent. Strykprosenten har gått betraktelig opp fra de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du spør, men kan forklare allikevel.

Hvis studentene som tar konten i hovedsak er studenter som sliter i faget, så er det naturlig at karakterfordelingen blir dårligere dersom nivået på kont og ordinær eksamen er likt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke meg du spør, men kan forklare allikevel.

Hvis studentene som tar konten i hovedsak er studenter som sliter i faget, så er det naturlig at karakterfordelingen blir dårligere dersom nivået på kont og ordinær eksamen er likt. 

Helt riktig, så dermed er det ikke uvanlig at mange sier at konten er vanskeligere siden strykprosenten er høyere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, konten er ikke nødvendigvis vanskeligere. Den kan sikkert oppleves slik, men det er ingen standard at de lages mer vanskelig.

En gang tok jeg en konte pga. sykdom, hvor jeg var eneste som kontet. Jeg fikk da akkurat samme eksamensoppgave som de som fikk tatt den originale, passet jo veldig fint for meg som hadde fått en kopi av oppgavesettet fra en medstudent! 

Anonymkode: 497f6...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette var forresten en eksamen som ble gjort om til godkjent/ikke godkjent. Strykprosenten har gått betraktelig opp fra de siste årene.

Grammatikkunnskapene til norske skoleelever er katastrofalt dårlige, så ikke rart den har gått opp, om faget har med grammatikk å gjøre. 

Anonymkode: 79f0d...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring virker det som at konte eksamen som regel er vanskeligere enn ordinær eksamen. Har innrykk av at det liksom ikke skal "lønne" seg å ta konte, slik at man gjør dem vanskeligere... 

Anonymkode: 531b8...459

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har innrykk av at det liksom ikke skal "lønne" seg å ta konte, slik at man gjør dem vanskeligere... 

Anonymkode: 531b8...459

Ja, det er også et inntrykk jeg har. En gang så nærmest truet en foreleser med dette foran en notorisk vanskelig eksamen. "Det hjelper ikke å konte, den blir bare verre" eller noe sånt sa h*n.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...