Gå til innhold

Lære barn klokka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har noen gode råd for å lære barn klokka..? Vi har terpet på dette i flere år men det går ikke inn. Nå er det 5 klasse og det sitter fortsatt ikke. De har jo hatt det på skolen og da lærer de det og så glemmer de det. Klokke har de og.. Så hva gjør man? Forslag til fantastiske apper eller måter å gjøre dette på, føler vi har prøvd det meste og vi er jo tydeligvis ikke alene om det for ser at det er noe de andre barna og sliter med.  Er et par av jentene som kan klokka men ingen av guttene og halvparten av jentene sliter, ikke er det unikt for vår klasse for jeg vet de sliter med det samme i paralellklassene og.

Anonymkode: cd453...7c5

Videoannonse
Annonse
Gjest Bet-t-ina
Skrevet

Jøss. Mine barn lærte klokken da de gikk i bhg. Vi kjøpte klokke til dem, viste hva klokken var da og da. Om så mange minutter/timer skal dere gjøre det og det. Når klokken er 18:30 skal dere gå på på badet. Når klokken er 07:00 skal dere stå opp osv. De syns det var gøy å ta tiden på f.eks. hvor lenge man klarte å holde pusten, hvor lenge de kunne løpe på mølla, hvor lenge de kunne svømme under vann, hvor lenge de pusset tennene. De liker å konkurrere og slik lærte de klokka kjapt. 

Skrevet

Oj. Hvis de har lært det mange ganger uten at det sitter, og har blitt såpass gamle så vil jeg nesten tro det er noe galt, altså. Hadde det vært yngre barn ville jeg tenkt at ok, kanskje de bare ikke tvinges til å forholde seg til klokkeslett sånn i hverdagen, men unger i 10-årsalderen tar da vel ansvar for å komme seg til og fra skole, avtaler med venner, treninger osv til rett tid? Hvordan får de til det hvis de ikke kan klokka? Gjør dere voksne alt for dem? 

Anonymkode: 56c21...d55

• Liker 3
Skrevet

Fysiske virkemidler. 

Heng opp lapper rundt omkring på do, kjøkken, over vasken, på rommet, på kjøleskapet med en klokke og hva de ulike tidspunktene heter.

Spør ofte "hvem kan si meg hva klokken er". 

Terpe på hva som er minutter og hva som er timer. 

Øvelsesark. 

Hvor mye er klokka om en time, et kvarter, en halvtime osv.. 

Anonymkode: baf38...488

• Liker 1
Skrevet

Etter hva jeg har forstått så har ting snudd på seg. Når jeg gikk på skolen hadde alle en klokke på armen og vi lærte fort klokka med urvisere, men vi slet med den digitale klokken.

Nå i dag kan barn enkelt se hva klokken er digitalt, men de sliter med den gamle klokken med visere. Ville gitt et barn en vanlig klokke i presang, slik at h*n fort lærte seg klokken 😄

Anonymkode: aafa7...e60

• Liker 1
Skrevet

Hvordan da, ikke kan klokka? Skjønner ikke hvor mange minutter det er i en time? Eller at det er leggetid? Vet de når det er kaketid?

Anonymkode: f04d2...d09

• Liker 1
Skrevet

Veldig rart at det gjelder så mange. 

Forstår de verken digital eller analog klokke? Forstår de konseptet tid? 

Anonymkode: e376b...597

Skrevet

Du på syv er umulig. Holdningen er at hun ikke trenger å lære klokka. Hun rekker ting uansett. Men vi terpet og terper. Hver gang hun spør hvor mye klokka er så må hun finne frem til det selv. Vi har en pynteklokke som står synlig i stua og pga hennes stahet så står hun å teller prikker (sekunder) istendfor å bli lært Den på en annen måte.

Tiden var anderledes før. Da hadde vi alle klokke på armen, ingen mobil og man måtte følge klokka for å rekke hjem. Det trenger man ikke lenger. Dagens unge jeg møter kan den digitale, men ikke den vanlige. 

Anonymkode: 42303...23a

Skrevet

5. Klasse var da sent... Er det aldre ting han også strever med? 

Mange amerikanere forstår ikke 24-timers digital klokke heller.. 

Anonymkode: 73c90...b52

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter hva jeg har forstått så har ting snudd på seg. Når jeg gikk på skolen hadde alle en klokke på armen og vi lærte fort klokka med urvisere, men vi slet med den digitale klokken.

Nå i dag kan barn enkelt se hva klokken er digitalt, men de sliter med den gamle klokken med visere. Ville gitt et barn en vanlig klokke i presang, slik at h*n fort lærte seg klokken 😄

Anonymkode: aafa7...e60

Alle vi kjenner gir ungene analoge armbåndsur i 4-6 års alder. Høres rart ut at folk ikke gjør det nå - her er det uvanlig å ikke gjøre det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...........Forslag til fantastiske apper eller måter å gjøre dette på, føler vi har prøvd det meste og vi er jo tydeligvis ikke alene om det for ser at det er noe de andre barna og sliter med. ..............

At barna ikke kan klokka når de går i femteklasse er intet mindre enn skandaløst.  Å si at "de har jo hatt det på skolen, men ikke lært det" er regelrett pinlig.  Foreldre lærer barn klokka.  En app?  Hva skal du gjøre når de trenger voksenveiledning fra foreldre?  En fancy app?

• Liker 3
Skrevet

Ikke overrasket. Vet om en 5 klassing hvor de har skyldt på skolen for at  barnet ikke kan klokka...

Anonymkode: 00a61...b5b

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke overrasket. Vet om en 5 klassing hvor de har skyldt på skolen for at  barnet ikke kan klokka...

Anonymkode: 00a61...b5b

Haha, det der er så typisk. Mor til en gutt i nabolaget her hevder det er skolens feil at gutten ikke kan svømme ordentlig, at han ikke har lært å stå på ski, og at han er så uinteressert i å lese. 

Det er jo litt pussig at alle vi andre har klart å lære ungene våre svømming, skigåing og leseglede i hverdagen, da. Hvis hun og faren hadde brukt litt tid med ungene utenfor spillkonsollen, så ville kanskje deres barn vært der de og. 

Skrevet

Eg har elever i både 6. og 7.klasse som fortsatt ikkje kan klokken. Det skremmer meg ennå meir, dei nærmer seg ungdomskulen men ikkje kan klokka.. 

Anonymkode: b7e51...66b

Skrevet

da må jeg ha en sykdom isåfall. er 20 år å kan ikke digitale klokka, satte seg aldri inn.

Anonymkode: 49753...68e

Skrevet

Sønnen min lærte lett den digitale klokken. Den analoge var det litt verre med, det gikk mye tregere. Til slutt droppet vi bare hele analoge klokkegreiene, og han klarte seg fint med digitale tallklokker. Det er det som er på mobilen også, og den man stort sett bruker når man skal sjekke klokka i dag.

Jeg har selv ikke hatt armbåndsur på sikkert 20 år. Fikk mobil i 1996.

Skrevet

Jeg er lærer på 5.trinn og mange av mine elever kan ikke klokka.

Anonymkode: e2764...83c

Skrevet

Barn i dag trenger sjeldent forholde seg til klokke som vi gjorde. Både fordi jeg har inntrykk av at man ringer/sender sms til barna når det er på tide å komme hjem eller vi hente/bringe de til/fra aktiviteter -de trenger bare komme når vi ber de kle på seg og vi står å venter når aktiviteten er slutt. Mange barn er stort sett hjemme og sosiale på data -trenger heller ikke følge med på tiden når du må hjem da;-) Sier ikke det gjelder alle men mange. 

Anonymkode: f6468...401

Skrevet

Barn av i dag trenger ikke forholde seg til noe som helst omtrent dersom vi fortsetter å gi dem alt rett opp i hendene. Det blir moro når disse blir studenter og skal bruke en helt masse labutstyr som fordrer analog kunnskap, sier jeg bare. 
Jøss, for noen sosiale forskjeller det er der ute. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Oj. Hvis de har lært det mange ganger uten at det sitter, og har blitt såpass gamle så vil jeg nesten tro det er noe galt, altså. Hadde det vært yngre barn ville jeg tenkt at ok, kanskje de bare ikke tvinges til å forholde seg til klokkeslett sånn i hverdagen, men unger i 10-årsalderen tar da vel ansvar for å komme seg til og fra skole, avtaler med venner, treninger osv til rett tid? Hvordan får de til det hvis de ikke kan klokka? Gjør dere voksne alt for dem? 

Feiler de ingenting, jevnt over som de andre jevnaldrende. Vi prater hele klassen her og 4 av 24 kan klokken.  Tror ikke det feiler de noe som helst, er bare det at de trenger ikke klokka som vi gjorde når vi var små, de har jo alarm på telefonen og vi foreldre gir jo beskjed når de skal et sted, samme med SFO når de gikk der. Oss voksne gir jo hele tiden beskjed om hva klokka er.

Whistler skrev (5 timer siden):

At barna ikke kan klokka når de går i femteklasse er intet mindre enn skandaløst.  Å si at "de har jo hatt det på skolen, men ikke lært det" er regelrett pinlig.  Foreldre lærer barn klokka.  En app?  Hva skal du gjøre når de trenger voksenveiledning fra foreldre?  En fancy app?

Både vårt barn og de andre sine har måttet øve på klokka jevn og trutt men det går like fort ut som det kommer inn. Barna har hatt klokke fra barnehagealder, men interessen har aldri vært der.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn i dag trenger sjeldent forholde seg til klokke som vi gjorde. Både fordi jeg har inntrykk av at man ringer/sender sms til barna når det er på tide å komme hjem eller vi hente/bringe de til/fra aktiviteter -de trenger bare komme når vi ber de kle på seg og vi står å venter når aktiviteten er slutt. Mange barn er stort sett hjemme og sosiale på data -trenger heller ikke følge med på tiden når du må hjem da;-) Sier ikke det gjelder alle men mange. 

Anonymkode: f6468...401

Helt enig, det jeg ser her og. Og vi foreldre er ikke flinke for vi gir de jo beskjed hele tiden og de trenger ikke å passe tiden.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

5. Klasse var da sent... Er det aldre ting han også strever med? 

Mange amerikanere forstår ikke 24-timers digital klokke heller.. 

Anonymkode: 73c90...b52

Er ikke bare våre barn, er snakk om hele klassen bortsett fra 4 elever. Strever ikke med noe, er over gjennomsnittet i alle fag. Som nevnt tidligere så har de jo hatt om klokka på skolen og fått alt riktig på lekser og alt men det "glemmes". Mye av grunnen for det er jo at det ikke blir brukt. Til tross for at de har hatt klokke på armen siden barnehagen, det har de fleste i klassen hatt.

Vi dskuterte dette for ikke så lenge siden for jeg tror alle har tenkt at det var "våre" barn som var treige men så viser det seg at hele klassen og trinnet er treige med klokka. Har 2 venner som er lærere og i 6 og 7 klasse og de sier at der og kan bare halvparten klokka så vi er ikke akkurat unike, verken våre barn eller klassen.

Alle barna kan selvsagt se når klokka er hel og halv (som regel) men alt det andre går like fort ut som inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...