Gå til innhold

Da det ble bestemt at barn skulle begynne et år tidligere på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvordan dette hadde seg. Er for ung til at det gjaldt meg. Barna skulle begynne på skolen året de fylte 6 år, fremfor året de fylte 7? Men hvordan løste de det i praksis egentlig? Var det to kull som begynte samme året da? 

Anonymkode: 1a551...9d3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer, to kull startet i første klasse det året. Vi andre "hoppet over" et år og eks fra 5 klasse til 7 klasse. 

Anonymkode: 26946...71f

• Liker 10
Skrevet

Jeg er i det siste kullet som begynte på skolen som 7-åring (født i 1990). Vi hadde et år "førskole" først husker jeg, eller kanskje det bare var noen dager i uken. Vi var hvert fall på skolen og hadde et opplegg der for å forberede oss.

Vi begynte på skolen i 2.klasse samtidig som de som var født i 1991 begynte i 1.klasse. Så ja, da var det to kull som begynte samme året. Samtidig hoppet alle trinn over et år, slik at de som gikk i 3.klasse høsten 1996, startet i 5. klasse høsten 1997. 

Anonymkode: f59c1...e9e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer, to kull startet i første klasse det året. Vi andre "hoppet over" et år og eks fra 5 klasse til 7 klasse. 

Anonymkode: 26946...71f

Jeg har "barn" som ble utsatt for dette.  Han startet direkte i andre klasse som sjuåring.  Seksåringene startet i første.  Altså var det ikke to kull som startet i første.  Alle andre klasser "spratt" to klassetrinn oppover.

• Liker 2
Skrevet

De som ble 6 år det året begynte i 1. klasse.
De som ble 7 år det året begynte i 2. klasse.

I begynnelsen skulle 1. klasse bare være en fortsettelse av barnehagen, og de skulle være en barnehagepedagog på hver skole som hjalp til med de i første klasse. Ved å love det klarte de å få et års skolestart vedtatt.

Mye har endret seg med årene, ingen barnehagepedagoger der nå, og her jeg bor begynner de allerede første uke med å lære 2 bokstaver og fult opp med lekser.
Skal lære alle bokstavene før jul, og lese før sommeren

Anonymkode: a2841...68a

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ifølge både gammel og ny læreplan skulle man lære om havet i 7. klassee. Jeg gikk aldri i 7. klasse, så vi reiste på skoletur til havet i stedet.

Skrevet

Jøss, tusen takk for oppklaring😄 Jeg begynte på skolen i 2006, og 1. Klasse var  fullt kjør ja. Vi hadde så vidt jeg husker lekser alle dager uten om fredag. Jeg lå heldigvis langt fremme, men jeg vet at det var flere i klassen min som ikke visste når de hadde bursdag engang. 

Ts

Skrevet

Haha. Oi! Dette hadde jeg glemt! Jeg gikk aldri i andre klasse. Hoppa rett fra første til tredje 😅. Og broren min begynte rett i andre klasse.

Anonymkode: 3fd74...2b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er i det siste kullet som begynte på skolen som 7-åring (født i 1990). Vi hadde et år "førskole" først husker jeg, eller kanskje det bare var noen dager i uken. Vi var hvert fall på skolen og hadde et opplegg der for å forberede oss.

Vi begynte på skolen i 2.klasse samtidig som de som var født i 1991 begynte i 1.klasse. Så ja, da var det to kull som begynte samme året. Samtidig hoppet alle trinn over et år, slik at de som gikk i 3.klasse høsten 1996, startet i 5. klasse høsten 1997. 

Anonymkode: f59c1...e9e

Jeg er også født i 1990 og husker dette svært godt. Husker det ble kalt seksårsgruppen og ikke førsteklasse😊Det het det hos oss, men om det het det over hele landet er jeg usikker på. 

Anonymkode: 0cf6e...29a

• Liker 1
Skrevet

Dette har jeg også lurt på! Men gikk det opp til kun 6.klasse før også ble det lagt på et 7.klasseår? 

Anonymkode: a20c0...880

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det var i 1997. Både 1990- og 1991-kullene begynte samtidig på skolen, men 1990-kullet begynte rett i 2. klasse.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette har jeg også lurt på! Men gikk det opp til kun 6.klasse før også ble det lagt på et 7.klasseår? 

Nei, det ble kun lagt til et år på begynnelsen. De som allerede hadde begynt på skolen, fortsatte i samme løp, bare at de "hoppet over" et klassetrinn. "Hoppet over" var jo bare i navnet, timeplanen var den samme. Jeg gikk aldri i 6. klasse, gikk fra 5. til 7. Men hadde jo samme timeplan i 7. som jeg ville hatt i 6. Vi som er født i 1990 og tidligere gikk 9 år i grunnskolen, 1991-kullet og seinere går 10 år.

Skrevet

Søsteren min var i første kull som begynte som seksåring. Der vi bodde da kalte de det 'nullte'klasse 😂

Husker godt at hun var skuffet den første tiden på skolen, fordi det var så likt barnehagen. Kjempelei seg fordi de ikke fikk egen pult, men måtte sitte på bord sammen med flere andre, det var mye leking, og de hadde ikke lekser. Ikke skulle de lære bokstavene heller, slik vi eldre hadde fortalt at det var. 

Godt mulig det var forskjell på skolene/kommunene. Det er uansett annerledes nå. 

Begrunnelsen for å starte tidligere var at Norge gjorde det ganske dårlig i sammenligning med en del andre land, når de målte kunnskaper/ferdigheter. Sikkert noe mer også, men husker ihvertfall dette. 

Jeg var en del eldre, og hoppet over 8. eller 9. klasse. De gjorde en del andre endringer da også, men jeg havnet i det siste trinnet som fulgte gammel læreplan. De som var året etter meg på ungdomsskolen hadde f eks andre valgfag. Eller i praksis så tok de da bort valgfag, de andre kunne bare velge mellom språk og noe de kalte praktisk prosjektarbeid. Dette er også endret senere. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Nei, det ble kun lagt til et år på begynnelsen. De som allerede hadde begynt på skolen, fortsatte i samme løp, bare at de "hoppet over" et klassetrinn. "Hoppet over" var jo bare i navnet, timeplanen var den samme. Jeg gikk aldri i 6. klasse, gikk fra 5. til 7. Men hadde jo samme timeplan i 7. som jeg ville hatt i 6. Vi som er født i 1990 og tidligere gikk 9 år i grunnskolen, 1991-kullet og seinere går 10 år.

Aha, da skjønner jeg mere, så tidligere var sisteåret 9.klasse, men de som gikk i 8.klasse begynte i 10. klasse og de som gikk i 9 begynte på vgs?

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Søsteren min var i første kull som begynte som seksåring. Der vi bodde da kalte de det 'nullte'klasse 😂

Vi hadde også "nullte" klasse på vår skole (før denne reformen kom), og jeg trodde i det lengste at det het "multeklassen"... Skjønte ikke hva multebær og 6-åringer hadde med hverandre å gjøre😂

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Aha, da skjønner jeg mere, så tidligere var sisteåret 9.klasse, men de som gikk i 8.klasse begynte i 10. klasse og de som gikk i 9 begynte på vgs?

Ja. Og vi sluttet på ungdomsskolen det året vi fylte 16, slik det var både før og etter . 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 time siden):

Husker godt at hun var skuffet den første tiden på skolen, fordi det var så likt barnehagen. Kjempelei seg fordi de ikke fikk egen pult, men måtte sitte på bord sammen med flere andre, det var mye leking, og de hadde ikke lekser. Ikke skulle de lære bokstavene heller, slik vi eldre hadde fortalt at det var. 

Godt mulig det var forskjell på skolene/kommunene. Det er uansett annerledes nå. 

Begrunnelsen for å starte tidligere var at Norge gjorde det ganske dårlig i sammenligning med en del andre land, når de målte kunnskaper/ferdigheter. Sikkert noe mer også, men husker ihvertfall dette. 

Jeg var en del eldre, og hoppet over 8. eller 9. klasse. De gjorde en del andre endringer da også, men jeg havnet i det siste trinnet som fulgte gammel læreplan. De som var året etter meg på ungdomsskolen hadde f eks andre valgfag. Eller i praksis så tok de da bort valgfag, de andre kunne bare velge mellom språk og noe de kalte praktisk prosjektarbeid. Dette er også endret senere. 

Tror dårlig barnehagedekning også var en stor del av grunnen, muligens ikke offisielt.

Skrevet (endret)
Anonymus Notarius skrev (18 minutter siden):

Tror dårlig barnehagedekning også var en stor del av grunnen, muligens ikke offisielt.

Sikkert. Leste på linken du la ved og der sto det jo en del andre begrunnelser også. Jeg var tenåring da og fikk sikkert ikke med meg alt, men husker det med dårlige resultater i forhold til andre land. 

Jeg gikk jo på ungdomsskolen og hadde venner som gikk året under meg. Den største forskjellen jeg kunne se var at de skulle ha mer prosjektarbeid, som var meningsløst da, fordi lærerne skjønte ikke hvordan dette skulle foregå. Så de vimset stort sett rundt og brukte masse tid uten å lære noe særlig. Mens vi hadde mer gammeldags tavleundervisning. Husker spesielt at når de yngre hadde om et tema, si andre verdenskrig, så skulle en gruppe finne ut om en ting og den andre om noe annet. Og presentere for hverandre etterpå. Men det brukte de så mye tid på at det klart hadde vært mest effektivt med den tradisjonelle undervisningen. 

Ganske betegnende at jeg ofte møtte disse hvis jeg f eks skulle på do. Da satt de og hang i gangen og jobbet med 'prosjekt'. Noen av disse var egentlig ganske ambisiøse og skjønte jo at dette var timer som bare forsvant, de måtte lese dobbelt så mye hjemme for å få med seg alt pensum. Virker som dette har blitt noe bedre etterhvert. Lærerne var ihvertfall ikke klar for denne omstillingen...

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid lurt på hvordan dette hadde seg. Er for ung til at det gjaldt meg. Barna skulle begynne på skolen året de fylte 6 år, fremfor året de fylte 7? Men hvordan løste de det i praksis egentlig? Var det to kull som begynte samme året da? 

Ja dette husker jeg. 6 åringene det året begynte i 1 klasse mens 7 åringene hoppet rett i 2 med fjorårets 1 klassepensum. Jeg begynte i 10 klasse det året. Vi var første kullet som aldri gikk i 9 klasse. Så alle fra 7 år og oppover fra det året har et klassetrinn de bare hoppet glatt over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...