AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Vi prøver å bare være en som drar på butikken osv. I går ettermiddag/kveld ville han på trening, så jeg var hjemme med barna. Spurte om han kunne innom IKEA å kjøpe noe vi skulle ha handlet for lenge siden. Han får bilder og liste på hva han skal kjøpe. Men kommer hjem med halvparten. Frustrasjonen min går ut på at han kunne ha ringt meg der og da, prøvd å fått hjelp til å finne det han skulle ha. Men jeg får til svar at alt jeg er god på, er å se det negative. Ja, jeg kunne ha dratt selv, men treningssenteret han bruker er 3 min fra IKEA, 25 min fra oss. Og vi må vi må innom bom. Så slik sett er det mest praktisk og billigst å ta slike ting samtidig som man er i nærheten. En ting er at jeg blir frustrert over at han ikke fikk handlet alt, men jeg får heller ikke brukt det han handlet. Altså det er som han kjøpte fotskammel, men ingen stol. Trenger både A og B, ikke bare B. Er jeg virkelig urimelig som blir frustrert og irritert av det her? Anonymkode: 5e67a...2e7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Og evnt hva kan jeg si senere for at han skal handle alt, og riktig ting? Dette er slik han ofte gjør. Jeg ber han kjøpe blenda, han kommer hjem med omo. Skulle tro det var flaks at det var vaskemiddel i det hele tatt. Blir så oppgitt. ts Anonymkode: 5e67a...2e7 1
Juniper Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Kommer jo litt an på settingen. Hater han IKEA eller er han generelt et surrehue? Min første tanke er at dette er en strategi for å slippe å bli sendt på IKEA, på linje med å sette konas hvite finvask, sånn max 30 grader osv på kokevask for å få forbud mot å noen gang røre den vaskemaskinen igjen. Men han kan jo være et genuint surrehue. 6
Juniper Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og evnt hva kan jeg si senere for at han skal handle alt, og riktig ting? Dette er slik han ofte gjør. Jeg ber han kjøpe blenda, han kommer hjem med omo. Skulle tro det var flaks at det var vaskemiddel i det hele tatt. Blir så oppgitt. ts Anonymkode: 5e67a...2e7 Hvilke konsekvens får feilkjøpene for han? Du må la han merke det på seg at han dreit seg ut. Han må tilbake til butikken og bytte vaskemiddel, med en gang. Han må ikke slippe unna med sløv-strategien. Han bør selvsagt få med seg skriftlig hvasom skal handles og spesifikasjoner. 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Juniper skrev (33 minutter siden): Hvilke konsekvens får feilkjøpene for han? Du må la han merke det på seg at han dreit seg ut. Han må tilbake til butikken og bytte vaskemiddel, med en gang. Han må ikke slippe unna med sløv-strategien. Der sier du noe! Jeg har aldri gitt konsekvenser. Som regel blir han sint på meg, og sier jeg skal være glad han handler i det hele tatt. Men som du sier, jeg kan be han dra tilbake, neste gang han skal trene der. ts Anonymkode: 5e67a...2e7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Juniper skrev (37 minutter siden): Hater han IKEA eller er han generelt et surrehue? Er vel begge dele. Ingen av oss liker IKEA. Men han kunne holdt seg hjemme med barna og jeg handlet. Han valgte trening og IKEA måtte han ta med det samme. Synes det er litt respektløst å ikke prøve å gjøre hans beste. At han ikke hører med meg med det samme om det er noe mer (eller om han har tatt feil?) for å slippe en runde til? Eller slippe at jeg blir misfornøyd. Nå må han dra andre plasser i nærheten for å få tak i det han ikke handlet fra IKEA. ts Anonymkode: 5e67a...2e7 1
Juniper Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er vel begge dele. Ingen av oss liker IKEA. Men han kunne holdt seg hjemme med barna og jeg handlet. Han valgte trening og IKEA måtte han ta med det samme. Synes det er litt respektløst å ikke prøve å gjøre hans beste. At han ikke hører med meg med det samme om det er noe mer (eller om han har tatt feil?) for å slippe en runde til? Eller slippe at jeg blir misfornøyd. Nå må han dra andre plasser i nærheten for å få tak i det han ikke handlet fra IKEA. ts Anonymkode: 5e67a...2e7 Så langt så har han jo sluppet unna med å være sløv, for fu ordner opp. Og hvis du klager blir han sint. Se for deg at du hadde møtt hans forventninger i samlivet og familien AS på samme måten? 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Juniper skrev (38 minutter siden): Se for deg at du hadde møtt hans forventninger i samlivet og familien AS på samme måten? Ser hvor tullete det er. Kan du vær så snill komme med noe konkret om hva jeg bør si eller hvordan oppføre meg i slike situasjoner? Ser nå at han tramper på meg, overkjører meg og lar han få viljen sin og oppføre seg slik han ønsker. Og jeg må bare finne meg i det. Men det må jeg faktisk ikke! Jeg må bare slutte med det! Men hvordan skal jeg endre meg? Har ingen kunnskap rundt dette. ts Anonymkode: 5e67a...2e7
Juniper Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ser hvor tullete det er. Kan du vær så snill komme med noe konkret om hva jeg bør si eller hvordan oppføre meg i slike situasjoner? Ser nå at han tramper på meg, overkjører meg og lar han få viljen sin og oppføre seg slik han ønsker. Og jeg må bare finne meg i det. Men det må jeg faktisk ikke! Jeg må bare slutte med det! Men hvordan skal jeg endre meg? Har ingen kunnskap rundt dette. ts Anonymkode: 5e67a...2e7 Det ene er hva man sier for å poengtere uønsket oppførsel. Det kunne jeg hjelpe deg med. Men er redd det ikke vil gjøre så stor nytte, for det virker som om dere har et mønster der han kjører sitt løp og du viker unna og tilrettelegger, fikser og ordner. Så jeg mener du må begynne med deg selv her. Hvorfor setter du ikke krav? Hvorfor lar du han slippe unna når han blir sint? Hvorfor mener du at du er så lite verdt? Egentlig ville jeg anbefalt deg en coach/terapaut, av det flinke slaget. Men da skal du ha litt flaks for å finne en. Kan også bli dyrt. Mulig du vil ha nytte sv å lese litt av Sissel Gran, for selv om situasjonen din ikke er «ille» i forhold til mange andre, så har dere noen veldig usunne mekanismer i forholdet. Bøkene til SG er ofte å få på biblioteket. Masse lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 Istedetfor å skrive et langt innlegg til deg TS, kopierer jeg et veldig godt innlegg jeg akkurat leste i en annen tråd. Det som står der gjelder for din mann også, selv om enklere detaljer er forskjellig. Med hovedpoenget er det samme. Sitat Når alt fungerer så bra for ham, hvorfor skal han gidde å endre noe? Han har en jobb han trives i, og som han får skryt for. Kolleger beundrer ham. Han fremstår vellykket, og folk misunner ham. Han har kone, barn og hus, men slipper alt ansvaret fordi du tar av deg alt. En gang hvert skuddår klager du litt, men han trenger bare å presse frem en tåre og hinte til selvmord, så slutter du å klage, og så attpåtil gidder du å ligge med ham innimellom. Han får jo virkelig i pose og sekk! Dessverre er det mange koner som ikke forstår hvor lite krevende det er for menn å klage over høyt arbeidspress eller legge skylden på lette psykiske plager, så lenge de bare slipper å måtte gjøre kjedelige drittjobber som oppvask og støvsuging. Alle midler er tillatt for å komme seg unna oppgaver som ikke fører til skryt og beundring. Mange menn synes det er helt greit å manipulere kona til å tro at de har det så vanskelig at de ikke kan klare å skru på vaskemaskinen. Og hva er begrunnelsen deres for at slik manipulasjon er greit? Jo, det faktum at kona faktisk overtar alt arbeidet, og utfører alle oppgaver. Selvrettferdig tankegang. Mange menn har en slik tankegang, og fra naturens side er det jo faktisk ikke så dumt å sluntre unna slitsomme og tidkrevende oppgaver så lenge noen andre utfører oppgavene for deg. Kvinner derimot har en helt annen tankegang, ogforstår ikke hvordan mange menn tenker. NB. Jeg sier ikke at absolutt alle menn tenker slik, men forbløffende mange menn tenker slik i mer eller mindre grad. Jeg jobber som parterapeut og får treffe altfor mange par der mannen sluntrer unna, mens kona sliter seg ut. Jeg kan love deg at han ikke kommer til å endre seg så lenge alt fortsetter å fungere så bra som det det gjør for ham nå. Anonymkode: 30567...27a Det er fra tråden Er ikke seksuelt tiltrukket av mannen min lengre Anonymkode: ef975...dbe 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå