AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Vurderer å selge bilen, da jeg har havnet i en økonomisk knipe og ikke klarer og få meg fast jobb. Det går buss, men med ventetid pga bussbytte så tar det like lang tid å gå. Er først en nedoverbakke også en lang oppoverbakke. Er det noen av dere som har gått så langt for å levere om morningen? Står det tar 25 min å gå, og 11 min å sykle. Har sykkelvogn, men tviler sterkt på at jeg klarer og sykle opp den bakken der 😅 også er det det at vist jeg får fast jobb så må jeg ha bil for å rekke bhg/jobb. er nå ringevikar, men det blir ikke nok og må nå søke hjelp fra nav. De dekker jo ikke gjeld. men jeg kommer til å sitte med restgjeld, og for å få slettet panten må jeg ta opp lån, noe jeg IKKE kan da jeg ikke har fast jobb. Så det får jeg heller ikke. Virker som eneste mulighet er og bare la det gå til namsmannen. noen som har noen gode råd? Anonymkode: 3ffc0...3e6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Selg bilen og gå, begynn å gå i dag. kjøp sykkelsete og piggdekk til sykkelen, snart er du sprek nok til å sykle med vogn. Handle med sykkel og sekk. Med en gang du har mulighet sparer du til en rimelig elsykkel. Hvordan du løser panten vet jeg ikke, men bilen koster penger hver gang du kjører til bhg. Anonymkode: 2f521...076 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Jeg går mye, men en halvtime hver vei er mye. Sitter ungen i vogn? Er det barnehager nærmere deg? Anonymkode: a6da7...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Elsykkel er dyrt, men du får kanskje råd til det om du selger bilen? Anonymkode: 3342f...a4c 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Kan du selge bilen og sykkelen du har, og kjøpe en rimelig el-sykkel? Da kommer du deg opp bakken, og du har et fremkomstmiddel. Vi har de rimelige fra Biltema til 4-5000 tror jeg, og de har fungert veldig bra. Eller kanskje noen du kjenner har en elsykkel du kan låne i noen måneder? Alternativt så starter du med å sykle så langt du kommer, og så går du resten av bakken. Formen din kommer til å bli bedre og bedre, og du sykler nok lett opp etterhvert Se om du har andre ting som kan selges. Klær, interiør, dilldall, ting som bare ligger på loftet. Ting som er for små for barnet ditt. Du trenger penger inn, da må du selge mye. Det meste kan kjøpes igjen når du har bedre økonomi. Reduser alle abonnementer, har du netflix og hbo så kutter du en. Anonymkode: c873d...40f 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Elsykkel er dyrt, men du får kanskje råd til det om du selger bilen? Anonymkode: 3342f...a4c Ts kommer til å sitte med restgjeld når h*n selger bilen Anonymkode: da9eb...de1
Ginny Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 Det tar meg 20 min å gå til barnehagen og 30 min å gå hjem (med vogn, oppoverbakke). Null stress. Har bil, men ikke til barnehagebruk. 6
Hannah80 Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg går mye, men en halvtime hver vei er mye. Sitter ungen i vogn? Er det barnehager nærmere deg? Anonymkode: a6da7...5cd 30 minutter er da ikke mye. 11
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Går ikke hver dag. Men er ca 25 min hver vei til vår barnehage (i følge google) jeg bruker rett over 20 min. Tar jo litt tid men går helt fint. Anonymkode: 2c2b7...ed9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 4 minutter siden, Hannah80 said: 30 minutter er da ikke mye. Med en utålmodig unge er det langt, i all slags vær. Og barn sitter ikke i vogn til de starter på skolen, og en gåtur med småbarn tar virkelig mye lengre tid (og er i overkant etter barnehage før middag spør du meg) Anonymkode: a6da7...5cd 4
Hannah80 Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med en utålmodig unge er det langt, i all slags vær. Og barn sitter ikke i vogn til de starter på skolen, og en gåtur med småbarn tar virkelig mye lengre tid (og er i overkant etter barnehage før middag spør du meg) Anonymkode: a6da7...5cd Enig i det. Men tok utgangspunkt i at barnet satt i vogn. En 30 minutters tur med en 5-åring kan jo fint utarte seg til et dagsprosjekt. Alt skal sjekkes og tas på. Ikke én småstein i veien, skal være urørt 😂 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 Har gått 30 min til og 30 min fra i over to år nå. Det går da helt fint. Det eneste som kan være utfordrende er tidsklemma med tanke på jobb osv., i hvert fall i travle jobbperioder. Selve gåingen er bare digg, og 30 min er da virkelig ikke langt og lenge? Anonymkode: b1201...dd1 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 Jeg trillet/bar/gikk med ungen 1 km + bustur + 1.5 km frem og tilbake daglig frem til skolestart. Gikk fint. Anonymkode: ad954...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #14 Skrevet 14. januar 2021 Hannah80 skrev (16 minutter siden): 30 minutter er da ikke mye. Spørs på været. I snøstorm eller pissregn er det mye Anonymkode: 51934...d94 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #15 Skrevet 14. januar 2021 Prøv det en uke, ts, så får du litt følelsen av hvordan hverdagen eventuelt blir. Hvis du trenger bilen om du får fast jobb er det jo dumt å selge den. Det er ikke et krav fra NAV ved alle typer stønader. Anonymkode: 51934...d94 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #16 Skrevet 14. januar 2021 Jeg har gjort det. Det ble for tungt i hverdagen og jeg endte med å bytte barnehage til en som ligger bare 5 min unna å gå, for jeg har ikke førerkort. Fordeler med 30 min hver vei: du trenger ikke trene. Du får frisk luft hver dag. Mosjon gir bedre humør. Men det ble for mye for meg. Det ble stress hver eneste dag, fordi verken jeg eller barnet er morgenfugler (så her må du kjenne deg selv). Når været var dårlig, var det enormt tungt og umotiverende å gå (vi bor i nordnorge). Selv barnet, som er lite, sa at det var bedre med kort vei til barnehagen. Barnet sovnet alltid i vogna på returen på ettermiddagen, og fikk da en halvtime i vogna, som gjorde at det hoppet i senga til kl 22. Så minst en time hver dag går til kun henting og levering i bhg. Deretter skal du komme deg på jobb, hvor nå enn den ligger, kanskje går det en halv time til. Det blir to timer hver dag bare på transport. Jeg hadde IKKE solgt bilen. Den er uvurderlig også på andre områder for å komme dere rundt. Tenk lenger enn den umiddelbare situasjonen dere er i nå. Du klarer å komme deg i jobb, du klarer å få ned gjelda. Anonymkode: 67448...055 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #17 Skrevet 14. januar 2021 Du bør nok selge bilen ja. I framtiden er bil noe som blir forbeholdt de aller rikeste, og politikerne. Vi andre må sitte som en saueflokk i kollektivtrafikken, bruke masse tid og bli utsatt for all slags smitte. Selg bilen med det samme. Den er et pengesluk. Anonymkode: 138e4...a65
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #18 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har gått 30 min til og 30 min fra i over to år nå. Det går da helt fint. Det eneste som kan være utfordrende er tidsklemma med tanke på jobb osv., i hvert fall i travle jobbperioder. Selve gåingen er bare digg, og 30 min er da virkelig ikke langt og lenge? Anonymkode: b1201...dd1 Ikke hvis det bare er 30 min det er tale om- men i mitt tilfelle ble transportetappen til bhg tur retur 1 time, og deretter 1 time til jobb tur/retur. i sum 2 timer hver dag brukt på gåing, det ble for mye for meg som er eneste som henter og bringer. Hvis man har mulighet til å variere er det vel det beste. Anonymkode: 67448...055 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #19 Skrevet 14. januar 2021 Hannah80 skrev (43 minutter siden): Enig i det. Men tok utgangspunkt i at barnet satt i vogn. En 30 minutters tur med en 5-åring kan jo fint utarte seg til et dagsprosjekt. Alt skal sjekkes og tas på. Ikke én småstein i veien, skal være urørt 😂 Har 2 unger, 1,5 og 3 år. Har dobbel vogn men den er sykt tung med begge oppi så eldste må gå 😅 Anonymkode: 3ffc0...3e6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #20 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selg bilen og gå, begynn å gå i dag. kjøp sykkelsete og piggdekk til sykkelen, snart er du sprek nok til å sykle med vogn. Handle med sykkel og sekk. Med en gang du har mulighet sparer du til en rimelig elsykkel. Hvordan du løser panten vet jeg ikke, men bilen koster penger hver gang du kjører til bhg. Anonymkode: 2f521...076 Jeg har to barn, 1,5 og 3 år. Så går ikke med bare et sykkelsete 😕 eldste kan ikke sykle selv heller. Finnes det ikke noe man kan ha på styret på sykkelen? Som de kan sitte i? Eller er det Lettere med sykkelvogn ? ja elsykkel var ikke så dumt. har elbil og hjemmelader så er ikke dyre kostnadene sånn sett, men lånet 🙈 Anonymkode: 3ffc0...3e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå