AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Jeg er gravid i uke 20 nå, og har CIN 2-3. Jeg er livredd for at dette skal utvikle seg til kreft innen jeg er 12 uker etter fødsel... Er det noen som har opplevd det samme?? Det her er mine prøvesvar: ASC-Us og hpv 35/39/68 pos i 2019 og 2020. Biopsi oktober 2020 viste CIN 2-3. P16 fokalt positiv. Koloskoperer: TZ type 1. Swede score: 2+1+2+? (ikke tatt på jod) = score 5-6. Ingen bisarre kar. Tar ca 2 minutter før eddiken har effekt. Ser da punktasjoner I acetohvitt på nedre mormunnsleppe, og grov mosaikk på øvre. Mindre tunge kl 6 som går bakover mot fornix posterior med lettere acetohvitt opptak. Vurdering: tar ikke ny biopsi idag, da funnet passer med moderat dysplasi og det ikke vil ha noen behandlingskonekvens per nå. Ny kontroll om 3 mnd for koloskopi. Forespeiles Biopsi etter fødsel, ent konisering dersom koloskopien fortsatt gir mistanke om moderat til grov dysplasi. Anonymkode: 32e60...836
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Jeg ville snakket med helsepersonell, og ikke totalt fremmede og uvitende på et forum. Anonymkode: f4066...932 11
Huffda Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Det blir som regel ikke kreft av det før om 20+ år Ingen fare, de bare klipper av det skada vevet.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville snakket med helsepersonell, og ikke totalt fremmede og uvitende på et forum. Anonymkode: f4066...932 Jeg har jo samtaler med overlege på sykehuset om dette også, men vil høre om noen har erfaring med celleforandringer under graviditet og at det har gått bra. Anonymkode: 32e60...836
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har jo samtaler med overlege på sykehuset om dette også, men vil høre om noen har erfaring med celleforandringer under graviditet og at det har gått bra. Anonymkode: 32e60...836 Celleforandringer er ikke kreft, det kan bli kreft. Kan. Tiltakene er føre var, husk at de foreslår konisering dersom prøvesvarene gir ett visst svar. Dersom. Det er ikke engang sikkert at de tar ny biopsi etter fødsel. Jeg har tatt masse celleprøver og biopsier men aldri blitt sendt videre til conisering da ting roer seg og cellene normaliserer seg igjen. (Finnes mange hpv, tror jeg samler på de alle 😖) I fht underlivskreft så følger de godt opp fordi det er enkelt å fange opp via enkle prøver og tiltak. Det samme kunne vert gjort for andre krefttyper dersom det hadde vert like enkelt. Det er det de gjør nå, de følger deg opp. Slapp av og nyt graviditeten, ikke la dette spise deg opp. Anonymkode: 349c4...f19 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Celleforandringer er ikke kreft, det kan bli kreft. Kan. Tiltakene er føre var, husk at de foreslår konisering dersom prøvesvarene gir ett visst svar. Dersom. Det er ikke engang sikkert at de tar ny biopsi etter fødsel. Jeg har tatt masse celleprøver og biopsier men aldri blitt sendt videre til conisering da ting roer seg og cellene normaliserer seg igjen. (Finnes mange hpv, tror jeg samler på de alle 😖) I fht underlivskreft så følger de godt opp fordi det er enkelt å fange opp via enkle prøver og tiltak. Det samme kunne vert gjort for andre krefttyper dersom det hadde vert like enkelt. Det er det de gjør nå, de følger deg opp. Slapp av og nyt graviditeten, ikke la dette spise deg opp. Anonymkode: 349c4...f19 Takk for utfyllende svar. Dette hjalp meg veldig på tankegangen. Anonymkode: 32e60...836
Amatariel Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 Jeg fikk påvist CIN 3 i svangerskap. Legen sa de fint kunne holde det under kontroll med ekstra undersøkelser i løpet av svangerskapet. Fikk absolutt inntrykk av at det ikke var noe å stresse med. Bare fint at det ble oppdaget så de kunne ta det etter fødsel. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Jeg fikk påvist CIN 3 og måtte koniseres etter svangerskap. Det gikk helt fint Vær glad de har funnet det ut og at du nå blir fulgt opp nøye Det tar mange år før det utvikler seg til kreft, celleforandringer er kun forstadie til kreft. Du er i gode hender Anonymkode: 68c10...ea7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Hadde cin 2 i svangerskapet og skulle ha konisering 12 uker etter fødsel. Da var det cin 3 med funn av kreftceller så veldig glad de fikk fjerner det 😊 Anonymkode: c6604...0c1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde cin 2 i svangerskapet og skulle ha konisering 12 uker etter fødsel. Da var det cin 3 med funn av kreftceller så veldig glad de fikk fjerner det 😊 Anonymkode: c6604...0c1 Oi, det gikk fort fra cin 2 til cin 3 med kreftceller 😳 Anonymkode: 32e60...836
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk påvist CIN 3 og måtte koniseres etter svangerskap. Det gikk helt fint Vær glad de har funnet det ut og at du nå blir fulgt opp nøye Det tar mange år før det utvikler seg til kreft, celleforandringer er kun forstadie til kreft. Du er i gode hender Anonymkode: 68c10...ea7 Hadde du cin 3 hele svangerskapet uten forverring?? 😊 Anonymkode: 32e60...836
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 Amatariel skrev (6 timer siden): Jeg fikk påvist CIN 3 i svangerskap. Legen sa de fint kunne holde det under kontroll med ekstra undersøkelser i løpet av svangerskapet. Fikk absolutt inntrykk av at det ikke var noe å stresse med. Bare fint at det ble oppdaget så de kunne ta det etter fødsel. Hvordan undersøkelser fikk du under svangerskapet for å holde det under kontroll? om jeg kan spørre. Anonymkode: 32e60...836
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 Altså - ikke for å være nedlatende mot de snille folka som svarer - men ts - dette bør du virkelig ta med lege. du får ulike svar her fordi enhver kvinne er ulik. Det er kun din lege som har tilgang på prøvesvar og din situasjon - og som har undersøkt og gjort en klinisk vurdering av akkurat din kropp som kan svare deg. Ta kontakt med lege , og dersom lege ikke har fulgt opp dette noe særlig så kan du nok være sikker på at dette går helt fint Anonymkode: 87f8a...e76 1
Amatariel Skrevet 14. januar 2021 #14 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan undersøkelser fikk du under svangerskapet for å holde det under kontroll? om jeg kan spørre. Anonymkode: 32e60...836 Dette er noen år siden, men mener at jeg skulle ha kontroll hver 6.uke for å holde celleforandringene under oppsyn. Mulig de ville gjort noe med det om de så brå negativ utvikling. Jeg fikk oppfølging en stund, men jeg aborterte i uke 14 (hadde ikke noe med celleforandringene å gjøre), så da endret jo situasjonen seg og jeg ble konsert kort tid etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå