AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Hei Jeg og samboer ønsker å flytte ut av Oslo og til feks. Horten, Holmestrand eller Tønsberg. Vi har begge jobber i oslo, han på Grunerløkka og jeg på Linderud. Jobbene våre er så «spesielle» at vi kan lite trolig finne jobber utenfor byen.. Noen med erfaring med så lang pendlervei? Hvordan gå frem for å flytte - bør det diskuteres med arbeidsgiver? hvordan regne ut kostnaden for reisen? Anonymkode: 971a1...cdf
newman01 Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Blir jo fort 3 timer++ i reisevei til og fra jobb hver eneste dag. Legg på 8 timer arbeidsdag og man står opp, reiser, jobber, reiser, legger seg. 100km kjørevei hver vei, store muligheter for kø. Enorme bompengekostnader om man ikke har en solid elbil. Skulle bli omtrentlig 45'000km kjøring i året om man jobber normale 230 dager i året. Driftskostnader på bil kan vel settes til 5kr/km, så den direkte og indirekte pendlerkostnaden blir solid. Planlegger dere å kjøre sammen, eller hver for dere?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 newman01 skrev (16 minutter siden): Blir jo fort 3 timer++ i reisevei til og fra jobb hver eneste dag. Legg på 8 timer arbeidsdag og man står opp, reiser, jobber, reiser, legger seg. 100km kjørevei hver vei, store muligheter for kø. Enorme bompengekostnader om man ikke har en solid elbil. Skulle bli omtrentlig 45'000km kjøring i året om man jobber normale 230 dager i året. Driftskostnader på bil kan vel settes til 5kr/km, så den direkte og indirekte pendlerkostnaden blir solid. Planlegger dere å kjøre sammen, eller hver for dere? Vi må nok kjøre hver for oss. Da vi har en liten gutt, som skal begynne i barnehage etterhvert. Vi har tenkt på et ordning det vi tar hjemmekontor annen hver uke altså, 1 pendler og en har hjemmekontor. Tror du dette kan brukes for å argumentere for høyere boliglån i Oslo? Anonymkode: 971a1...cdf
TBergh Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Hei Ikke glem at dere må forlenge kmlengden på hver bil. Dere bør være medlem av Falc eller tilsvarende i tilfelle havari på vei, til/fra arbeid. Noe jeg oppdaget var at dagligvarer var billigere utenfor Oslo, pluss bilforsikring, m.m. Så ta hensyn til disse faktorene i regnestykke. Ta med jobbpc, mat og drikke i bilen, i tilfelle kork. Da kan få dette «unnagjort». Sjekk Skatt ABC om pendlerfradrag. Lenke til Skatt ABC – Pendlerfradrag https://www.skatteetaten.no/sok/?q=pendlerfradrag&se=16614 I Skatt ABC heter det om pendlerfradraget: «Reise Hvis du krever kun avstandsfradrag etter kilometersats, kan du få et maksimalt fradrag på kr 97 000 ((50 000 km x kr 1,56) + (25 000 km x kr 0,76)). Fradraget må reduseres med bunnfradraget på kr 22 700, det gir et maksimalt fradrag på kr 74 300. Fradraget beregnes etter reiseavstand og en gitt sats. Beløpet kan være forhåndsutfylt ut fra opplysningene på fjorårets skattemelding. Du skal føre fradraget i skattemeldingen din.» Sjekk også andre forhold med skatten. Håper dette er til nytte Med vennlig hilsen TBergh 1
newman01 Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Vi må nok kjøre hver for oss. Da vi har en liten gutt, som skal begynne i barnehage etterhvert. Vi har tenkt på et ordning det vi tar hjemmekontor annen hver uke altså, 1 pendler og en har hjemmekontor. Tror du dette kan brukes for å argumentere for høyere boliglån i Oslo? Anonymkode: 971a1...cdf True banken med å flytte langt pokker i vold om de ikke gir dere mer huslån? Det finnes da ganske mange steder på dette østlandet som har togforbindelse til byen. Eidsvoll har antagelig et koseligere prisnivå enn Oslo, og garantert mer økonomisk enn å kjøre 50'000km tur/retur jobb årlig. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 newman01 skrev (7 minutter siden): True banken med å flytte langt pokker i vold om de ikke gir dere mer huslån? Det finnes da ganske mange steder på dette østlandet som har togforbindelse til byen. Eidsvoll har antagelig et koseligere prisnivå enn Oslo, og garantert mer økonomisk enn å kjøre 50'000km tur/retur jobb årlig. Mente ikke true, hehe! Mente mer at vi kanskje kan argumentere med at vi ønsker større plass, og at hus i vestfold gir minst like økte kostnader som mer i lån (for å kjøpe større bolig her) og dermed kan vi liksågreit få mer i lån. Grunnen til at vi ønsker vestfold er pga nærhet til familie og at det letter litt på baby-situasjonen. Eidsvoll kunne vært aktuelt, men da står vi helt uten nettverk. Anonymkode: 971a1...cdf
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 TBergh skrev (15 minutter siden): Hei Ikke glem at dere må forlenge kmlengden på hver bil. Dere bør være medlem av Falc eller tilsvarende i tilfelle havari på vei, til/fra arbeid. Noe jeg oppdaget var at dagligvarer var billigere utenfor Oslo, pluss bilforsikring, m.m. Så ta hensyn til disse faktorene i regnestykke. Ta med jobbpc, mat og drikke i bilen, i tilfelle kork. Da kan få dette «unnagjort». Sjekk Skatt ABC om pendlerfradrag. Lenke til Skatt ABC – Pendlerfradrag https://www.skatteetaten.no/sok/?q=pendlerfradrag&se=16614 I Skatt ABC heter det om pendlerfradraget: «Reise Hvis du krever kun avstandsfradrag etter kilometersats, kan du få et maksimalt fradrag på kr 97 000 ((50 000 km x kr 1,56) + (25 000 km x kr 0,76)). Fradraget må reduseres med bunnfradraget på kr 22 700, det gir et maksimalt fradrag på kr 74 300. Fradraget beregnes etter reiseavstand og en gitt sats. Beløpet kan være forhåndsutfylt ut fra opplysningene på fjorårets skattemelding. Du skal føre fradraget i skattemeldingen din.» Sjekk også andre forhold med skatten. Håper dette er til nytte Med vennlig hilsen TBergh Takk for nyttig tips! Anonymkode: 971a1...cdf
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mente ikke true, hehe! Mente mer at vi kanskje kan argumentere med at vi ønsker større plass, og at hus i vestfold gir minst like økte kostnader som mer i lån (for å kjøpe større bolig her) og dermed kan vi liksågreit få mer i lån. Grunnen til at vi ønsker vestfold er pga nærhet til familie og at det letter litt på baby-situasjonen. Eidsvoll kunne vært aktuelt, men da står vi helt uten nettverk. Anonymkode: 971a1...cdf Banken gir da blanke f om dere vil ha større plass. Er ikke noe argument for å få mer i lån. Anonymkode: 0f801...069 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Hvorfor SÅ langt unna? Hva med Strømmen, Nittedal, Lillestrøm etc? Mye kortere til Linderud hvertfall Anonymkode: 9d61a...fc9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 Jeg pendler fra Horten, og det er virkelig ikke et problem med tog. I 2024 står den nye togstasjonen klar på Skoppum, og det har blitt dobbeltspor hele veien til Oslo. Togparkeringen for Dal-togene flyttes fra Drammen til Barkåker, og det vil gå tog hvert 15 min hver vei fra Tønsberg + rushtidstog. Anonymkode: fdffa...f5d
prt90 Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 Det dere kan bruke som argument i forhold til banken er at dere ved å bo i Oslo vil ha meget lave transportutgifter og dermed bør kunne låne mer. Økonomisk sett så er det veldig dårlig butikk å flytte ut av byen ettersom transportkostnadene vil bli MYE høyere enn renteutgiftene dere eventuelt sparer. Utfordringen er hvor mye banken lar dere låne..
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 Hvis dere har så spesielle jobber tjener dere vel godt nok til å kunne bo i Oslo? 🤷♀️ Anonymkode: 0fb9a...e85
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 Dere skal kjøre langt, får mange bommer og vil være avhengige av biler som fungerer.. Litt avhenig av hva slags biler dere kjøper så vil nok denne pendlingen fort komme til å koste dere i overkant av 100.000 kroner per bil. Anonymkode: 585f1...d8c
Whistler Skrevet 14. januar 2021 #14 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi må nok kjøre hver for oss. Da vi har en liten gutt, som skal begynne i barnehage etterhvert. Vi har tenkt på et ordning det vi tar hjemmekontor annen hver uke altså, 1 pendler og en har hjemmekontor. ................ Anonymkode: 971a1...cdf "vi tar hjemmekontor hver annen uke" er en forutsetning dere bør drøfte med arbeidsgiver. Det er jo ikke sikkert at arbeidsgiver er akkurat der. Hvis begge skal pendle er det å anbefale at dere pendler i samme bil, eller bosetter dere i nærheten av en av jernbanestasjonene i Vestfoldbyene. Tog går hver halve time, noen dedikerte "pendlertog" med færre holdeplasser. Skulle dere gå for å kjøre inn med to biler sørg for at "stereoen" virker så dere har noe å høre på den timen dere står og stanger fra Sandvika og inn... 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #15 Skrevet 14. januar 2021 Tror du skal legge vekk den flytteplanen. Hold deg til ut mot Lørenskog eller mot Kolbotn. Anonymkode: 78777...785
-jk- Skrevet 14. januar 2021 #16 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg pendler fra Horten, og det er virkelig ikke et problem med tog. I 2024 står den nye togstasjonen klar på Skoppum, og det har blitt dobbeltspor hele veien til Oslo. Togparkeringen for Dal-togene flyttes fra Drammen til Barkåker, og det vil gå tog hvert 15 min hver vei fra Tønsberg + rushtidstog. Anonymkode: fdffa...f5d Tønsberg anbefales i så fall, der går det rushtidstog som går direkte til Oslo. Dvs. de stopper kun på Nationaltheateret mellom Tønsberg og Oslo S. Etter hvert vil alle tog som kommer fra Skien kjøre forbi alle stasjoner mellom Tønsberg og Drammen. Når resten av dobbeltsporet Drammen-Tønsberg står ferdig vil man altså få en meget god og rask togforbindelse derfra. Selv pendler jeg nesten 100km hver vei med tog hver dag og har ingen problemer med det. Bruker tiden på toget til å sove om jeg er trøtt, arbeide om det er noe jeg bør få gjort eller se på TV-serier om jeg føler for det. Rett og slett en liten fristund som jeg setter pris på. Å pendle strekningen med bil hver dag hadde jeg derimot aldri orket. Må kjøre 2-3 ganger pr. måned, det holder LENGE.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #17 Skrevet 14. januar 2021 -jk- skrev (18 minutter siden): Tønsberg anbefales i så fall, der går det rushtidstog som går direkte til Oslo. Dvs. de stopper kun på Nationaltheateret mellom Tønsberg og Oslo S. Etter hvert vil alle tog som kommer fra Skien kjøre forbi alle stasjoner mellom Tønsberg og Drammen. Når resten av dobbeltsporet Drammen-Tønsberg står ferdig vil man altså få en meget god og rask togforbindelse derfra. Selv pendler jeg nesten 100km hver vei med tog hver dag og har ingen problemer med det. Bruker tiden på toget til å sove om jeg er trøtt, arbeide om det er noe jeg bør få gjort eller se på TV-serier om jeg føler for det. Rett og slett en liten fristund som jeg setter pris på. Å pendle strekningen med bil hver dag hadde jeg derimot aldri orket. Må kjøre 2-3 ganger pr. måned, det holder LENGE. To av fem rushtidstog har ikke stopp mellom Tønsberg og Nationaltheatret, det stemmer. Tre av fem tog stopper på så å si alle stasjoner. Og nei, alle tog som kommer fra Skien vil ikke unnlate å stoppe mellom Tønsberg og Oslo S. Foreløpig plan er at togtilbudet blir likt som det er i dag, timesavganger og hyppigere i rushtrafikken, samt at togene som går til Dal starter i Tønsberg og ikke Drammen som i dag. Anonymkode: fdffa...f5d
-jk- Skrevet 14. januar 2021 #18 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): To av fem rushtidstog har ikke stopp mellom Tønsberg og Nationaltheatret, det stemmer. Tre av fem tog stopper på så å si alle stasjoner. Og nei, alle tog som kommer fra Skien vil ikke unnlate å stoppe mellom Tønsberg og Oslo S. Foreløpig plan er at togtilbudet blir likt som det er i dag, timesavganger og hyppigere i rushtrafikken, samt at togene som går til Dal starter i Tønsberg og ikke Drammen som i dag. Anonymkode: fdffa...f5d Ikke mellom Tønsberg og Oslo S, mellom Tønsberg og Drammen. Når Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker står ferdig skal tog fra Skien stoppe på alle stasjoner frem til Tønsberg og deretter kjøre direkte til Drammen. I tillegg vil Dal-togene gå fra Tønsberg ja, og stoppe på alle stasjoner mellom Tønsberg og Drammen. Tønsberg får dermed en ekspress-avgang hver time hele driftsdøgnet + rushtidstog. Bra for folk i Tønsberg, men de som pendler f.eks Sandefjord-Holmestrand eller motsatt må da bytte tog i Tønsberg. Det gjelder neppe veldig mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå