AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Jeg har en samboer og en sønn fra tidligere forhold. Samboer og sønnen min kommer veldig godt overens og han er den største mannlige rollemodellen han har da far ikke er i bilde lengre. Så de er close nok til at jeg en gang i blandt føler jeg kan spørre om små tjenester som innbærer barnet. Jeg gjør det sjeldent! men hvis jeg spør er det kun småtterier som evt hente i en bursdag eller hjelpe til med matteoppgaver som samboer er flink på. Ingen store greier, jeg spør aldri om samboer kan passe han for eksempel eller gjøre store oppgaver rundt barnet. Idag skal sønnen min på tur med skolen og jeg hadde glemt å kjøpe kakao. Jeg glemmer "aldri" noe, men typisk at jeg glemte kakao når han skal på tur ute i kulden. Så jeg spurte samboer som er eneste av oss som har bil om han bare kunne kjørt 5 min før enn vanlig før han skulle på jobb og kjøpt det. Butikken ligger 2 minutter unna med bil. Jeg tenkte jeg kunne spørre, og hvis han ikke kunne så fikk jeg heller gå bort selv såklart. Han ble så forbanna og ble småspydig i munn, og istedenfor å drikke kaffe, ta en rolig morgen og kun dra 5 min før- så kastet han seg opp av sofaen og gikk i gangen lenge før han skulle kjøre, tok på sko og jakke og smalt igjen døren for å dra på butikken. Når han kom tilbake så hadde jeg pakket mat og laget kaffe til han, men jeg var visst bare dust uansett. Og selvom det uansett var enda 10 min igjen til han pleier å dra så bare dro han. Jeg prøvde å forklare han at han kunne si nei, han har jo ingen problem å si nei til noen andre i livet. Og så sa jeg at jeg synes det var kjipt at jeg skulle gå rundt hele dagen og være lei meg fordi han var sur. Enden på visa er at han nå er på jobben sur og jeg er trist over situasjonen. Det var jo bare en liten tjeneste, og han kunne sagt nei istedenfor å storme ut i sinne. Det føltes ikke noe godt å ta imot den kakaoen når han ble sånn. Han sliter ikke med å være morgengretten heller, så jeg forstår ikke 😟 Anonymkode: 61413...360
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Rimelig spesiell reaksjon. Håper ikke han opptrådte sånn foran gutten? Anonymkode: 2dcd6...51a 18
Gjest Lama_Drama Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Hjelpes. Det der hadde jeg ikke godtatt.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Han var veldig teit og ufin - noe annet som har skjedd i det siste? Kanskje han har en dårlig dag? Men håper inderlig dette ikke er vanlig karakter av han, ellerat han oppfører seg slik forran barnet? Anonymkode: 7794f...6c3 5
ekkoet Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 (endret) Om naboen hadde bedt meg om tilsvarende tjeneste hadde jeg antakeligvis gjort det og vært glad for å kunne hjelpe. At dere er samboere og har så høye terskler for hva det går an å be om hjelp til høres merkelig ut. Men ja, han var teit. Endret 14. januar 2021 av ekkoet 22
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 For en unødvendig reaksjon. Jeg hadde forventet en samtale med han når han kom hjem. Her måtte vi kommet til bunns i hva det var som førte til denne reaksjonen. Anonymkode: 6c176...695 2
PM75 Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Det er helt naturlig å hjelpe hverandre når man har valgt å dele livet sammen. Og for å svare på spørsmålet - samboeren din oppførte seg dårlig. 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 Det der er uakseptabel oppførsel. Du spurte pent, da svarer han enten nei på en hyggelig måte, eller sier ja og går uten å mukke. Den oppførselen minner om eksen min, hvis jeg ba han vaske opp eller lage middag fordi jeg var for sliten (var alltid jeg som måtte gjøre alt). Han drev med psykisk mishandling. Dette er ikke din feil ts, du har ikke gjort noe galt. Til sammenligning kan jeg spørre min mann om å kjøre på apoteket 20 min unna for meg, og han gjør det med glede for å gjøre livet lettere for meg (kronisk syk og sliter med å komme meg ut). Aldri smelling med dører. Er han sliten spør han om det kan vente til dagen etter, og så går han heller da. Det er normal oppførsel mot en man elsker. Hjelpe hverandre og være snill. Anonymkode: a78b6...364 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 Blir han fort sur ellers eller var dette en engangshendelse? Anonymkode: f52a7...c42
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han var veldig teit og ufin - noe annet som har skjedd i det siste? Kanskje han har en dårlig dag? Men håper inderlig dette ikke er vanlig karakter av han, ellerat han oppfører seg slik forran barnet? Anonymkode: 7794f...6c3 Dette tenker jeg også. Kanskje han hadde en dårlig dag? Skjedd noe han går å tenker på? Sovet dårlig? Om det ikke er normal oppførsel for han, så hadde jeg antatt en av disse. Det betyr ikke at det er greit å oppføre seg sånn. Anonymkode: 87e2f...6c4 1
SaySomething Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 Her er det samboeren din som er teit, ikke du. Jeg forstår heller ikke hvorfor du føler du ikke kan inkludere han mer i barnets hverdag selvom han ikke er barnets biologiske far, men dere bor tross alt sammen. Selvfølgelig kan man ikke kreve det, men som en over her sier, dette ville man tilogmed gjort for naboen.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #14 Skrevet 14. januar 2021 Han oppførte seg dårlig, helt klart. Men for å prøve å forstå ham litt, så kanskje han følte at det ville vært urimelig å si nei siden dette var en relativt liten ting og ville medføre større ulempe for deg å måtte gjøre enn for ham. Men samtidig ble det en stor ting for ham fordi det stresset ham å skulle rekke noe før jobb? Dermed reagerte han irrasjonelt med sinne i stedet for å si nei, fordi han følte at han ikke kunne gjøre det. Også ser han ikke midt oppi reaksjonen sin at det er mye mer dårlig gjort å bli sur pga et spørsmål enn å si nei. Forhåpentligvis ser han det senere, når han har roet seg ned. Anonymkode: aebfe...c31 3
Carrot Skrevet 14. januar 2021 #15 Skrevet 14. januar 2021 Jeg ville også lurt på hva i all verden som skjedde om dette er en oppførsel helt utenom hans normale reaksjonsmønster, hvis det derimot er slik han kan reagere ville jeg nok vurdert å ta en skikkelig samtale hvor jeg forklarte at for meg er det ikke greit å reagere slik da det skaper en veldig dårlig stemning og fører med seg masse uhygge. 2
little fairy Skrevet 14. januar 2021 #16 Skrevet 14. januar 2021 Er han typen som ikke liker å stå opp tidlig?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #17 Skrevet 14. januar 2021 Jeg syntes hele opplegget høres rart ut, dere bor i lag men det er bare du som har barn i ditt liv? Er det den mannlige typen rollemodell du ønsker barnet skal vokse opp med? Han har valgt å bo med et barn, det forplikter at man trer inn i en voksen rolle i husholdet. Dere høres jo mer ut som et kollektiv med sexavtale. Bare han har bil? Her må du ta grep og bli selvstendig. Anonymkode: 36f65...87c 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #18 Skrevet 14. januar 2021 Dette var rett foran sønnen min, så jeg er sikker på at sønnen min følte på det også. Sønnen min er 11 år og skjønner jo ganske mye og føler på ting fort fordi han er så stor og skjønner hele situasjonen. Jeg snakket litt med sønnen min når samboer dro om at han ikke trengte å føle på det og at det var meg samboer var sur på og ikke han. Men det er jo ikke noe hyggelig uansett. Det er ingenting som har skjedd i det siste, han har det veldig fint på jobb og et fint liv ellers. Han har sovet litt dårlig i det siste fordi vi har lagt oss sent, men han kan liksom ikke oppføre seg sånn som det. Han blir fort sur for småting og han innrømmer det selv når han ikke er sur at han er litt sånn. Da er det småtterier og ubetydelige ting han furter over. Men dette er første gangen han har gjort noe sånt, men nå har jeg vel og merke ikke spurt om noe sånt før heller. Jeg mener jo at man skal hjelpe hverandre når man elsker hverandre, og jeg vet at jeg hadde gjort det med glede for han hvis situasjonen var snudd. Jeg blir lei meg som sagt, og hadde håpet på en litt hyggelig melding eller en liten unnskyld melding etter han dro på jobb, men har ikke hørt noenting. Jeg gjør mye fint for han og tenker på småting jeg kan gjøre i hans hverdag mange ganger for at han skal ha det fint. Jeg hadde ikke sett for meg at dette skulle være en reaksjon på et så uskyldig spørmål. Ja, det er jo litt kjedelig å gjøre en ekstra ting på morgenen, det synes jo alle, men det er jo viktig å hjelpe hverandre og ikke minst være snill. Og vil man ikke, så sier man nei på en pen måte. Samboer tenker vel at nå skal jeg bare være fornøyd fordi sønnen min fikk kakao, men dette handler jo om så mye mer enn det. Jeg takker for svar i tråden. Ts. Anonymkode: 61413...360 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #19 Skrevet 14. januar 2021 Jeg tenker jo at det ikke er normalt med en sånn reaksjon på noe så lite, så jeg ville tatt en prat med samboeren for å høre om det er noe annet som plager han. Dette høres ut som en typisk reaksjon mange har når det egentlig er noe helt annet som plager dem, eller hvor det har vært mange ting over tid også var dette den ene lille tingen som fikk begeret til å renne over. Anonymkode: 901fb...c59
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #20 Skrevet 14. januar 2021 Han er teit så klart! Men det må jo ligge noe mer bak, noe plager han. Det trenger jo ikke være deg/dere/kakao, men enten «er han sånn» og det hadde ikke jeg orka, eller så får han forklare hva som egentlig er problemet! Anonymkode: 935ad...2ab 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå