AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 Jeg kan lite om dette. Men hvorfor er det slik at alle katter skal kastreres/steriliseres, mens man ikke skal gjøre det med hunder, utenom i spesielle tilfeller? Forstår jo det med at katter ofte går fritt og man bør unngå drektighet i hytt og vær. Og at det er et mindre problem med hunder (som man holder mer kontroll over). Men har lest her at selv ved diverse atferdsproblemer så skal man ikke gjøre det med hunder. Hvorfor? Når det visstnok er helt uproblematisk med katter? Anonymkode: aad03...b11
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Eneste jeg vet at de anbefaler å kastrere katter som går ute. Hunder har man mer kontroll på så det er sjelden man trenger det. Anonymkode: 00b6f...c64
Tanuki Skrevet 14. januar 2021 #3 Skrevet 14. januar 2021 Aner ikke, i andre land er det helt vanlig å kastrere hannhunder som man ikke har tenkt å bruke i avl. 5
Million Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Før i tiden sto det i loven at det var forbudt å kastrere hunder (ordet "hund" sto spesifikt nevnt) uten medisinsk grunnlag for det. Denne loven er endret for mange år siden nå. Ordlyden er en helt annen i dag, og hundeordet er fjernet, og det står at man kan kastrere og avhorne dyr når det ligger særlige grunner for det eller for dyrets velferd. Og "særlige grunner" eller "velferd" kan være akkurat hva du eller veterinæren måtte mene det er, og kastrering av hund er dermed fullt tillatt nå. Dessverre er det mange, mange mennesker som henger igjen i den gamle tidens lov og ordlyd, og ikke har fått med seg hva loven sier i dag. Sitat fra loven, paragraf 9: "Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner." 7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Alt i Norge kastreres. Kanin, hest, katt, marsvin.... men HUND nei de skal ikke kastreres nei. Lurer på hva det er som er så spesielt med hunder egentlig. Anonymkode: afd33...354 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #6 Skrevet 14. januar 2021 Forskjellen på hund og egentlig alle andre dyr, er at hundene har vi kontroll på stort sett hele tiden. Du har også kontroll på hvem de er med, så er de med en av motsatt kjønn, passer man på at det ikke skjer noe. Jeg har hatt to hannhunder, en som var helt gæren, så han måtte kastreres for å få et bedre liv. Den andre lever godt med ballene sine. Anonymkode: 1da8a...081 1
Cheeba Skrevet 14. januar 2021 #7 Skrevet 14. januar 2021 Før jeg kjøpte min første hund trodde jeg hann-hunder som ikke skulle brukes i avl stort sett ble kastrert. Sånn som hester, griser, katter, kaniner osv. Men der tok jeg feil gitt. De fleste hann-hunder jeg ble kjent med var intakte. Og det gikk jo stort sett greit. Men ikke alltid. I hundemiljøet her jeg bor var det STOR motstand av å kastrere hunder. Så ille var det at de som valgte å kastrere holdt det hemmelig. Hvis noen vurderte kastrering og tok det opp til diskusjon, så ble de alltid anbefalt fra andre hunde-venner alle andre løsninger, faktisk også å heller avlive enn å kastrere. 😪 Jeg har kastrert tispen min fordi hund ble skrekkelig nedstemt da hun ble innbildt (etter løpetiden). Hun er nå jevn i humøret og har ikke lenger noen problemer vedrørende løpetiden. Jeg kjenner andre som har tisper som sliter MYE 4-5 mnd hvert eneste år pga. løpetiden, men eiere vil ikke kastrere fordi de er prinsipielt imot kastrering... Skulle tro dyrevelferd skulle telle mest. Myten i hundemiljøet er at alle hann-hunder blir redde og utrygge hvis de ble kastrert, selv om mange har motsatt erfaring. Det hadde i så fall vært veldig dumt å kastrere alle føre-hunder hvis de gikk rundt og var livredde. Og hvorfor har mange andre land nærmest rutine i å kastrere hann-hunder hvis de ble redde etterpå? Men myten består, så selv om det er lov å kastrere hunder her i Norge, så er det mange som påstår at det er det ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Holdningene er vel i ferd med å snu. Jeg hadde ingen problemer med å få kastrert min tispe, trengte knapt å oppgi grunn. Selv om jeg hadde god grunn. Har ikke angret en dag, det er mange medisinske fordeler ved å gjøre det. Anonymkode: 83098...54e 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Jeg hadde egentlig et ønske om å kastere den forrige tispen vår fordi hun var veldig plaget med innbilt svangerskap i lang tid etter hver eneste løpetid. Hun var likevel ganske ung så når jeg tok det opp mot vetrinæren ba hun oss se ann en løpetid til tilfelle hun vokste det av seg. Etter neste løpetid fikk hun en lukket livmorbetennelse. Hun døde desverre av dette og jeg har slitt mye med det at jeg ikke pushet hardere på kastrering når jeg hadde muligheten. Da hadde hun fremdeles vært her... Så jeg er 100% for at hunder som ikke brukes i avl kastreres. Anonymkode: 72f95...08a 5
Myrmica Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 I utgangspunktet skal ikke kirurgiske inngrep gjøres med mindre det er helt nødvendig. Dette gjelder likt for alle dyr. De fleste klarer fint å håndtere hunden sin selv om den er intakt, så det har lenge vært vurdert at kastrering av hund sjelden er nødvendig, med mindre helsa står på spill. Dette er vel i ferd med å endre seg litt nå. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Skrevet 14. januar 2021 Cheeba skrev (2 timer siden): Myten i hundemiljøet er at alle hann-hunder blir redde og utrygge hvis de ble kastrert, selv om mange har motsatt erfaring. Det hadde i så fall vært veldig dumt å kastrere alle føre-hunder hvis de gikk rundt og var livredde. Og hvorfor har mange andre land nærmest rutine i å kastrere hann-hunder hvis de ble redde etterpå? Men myten består, så selv om det er lov å kastrere hunder her i Norge, så er det mange som påstår at det er det ikke. Så det er dette som er grunnen til den voldsomme motstanden hos enkelte mot å kastrere hund? Hva med tisper da? Jeg tenker jo også det at man normalt sett har god kontroll på hunden, men vet om flere hunder som er absolutte mesterutbrytere... f eks et barn åpner døren på gløtt og der forsvant hunden. Uten at det betyr at eier har vært særlig uansvarlig. Med kastrering så ville dette skjedd i mye mindre grad, og vil uansett hindret at han koste seg med tispa som står i bånd i en hage. Anonymkode: aad03...b11 1
Myrmica Skrevet 14. januar 2021 #12 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så det er dette som er grunnen til den voldsomme motstanden hos enkelte mot å kastrere hund? Hva med tisper da? Anonymkode: aad03...b11 Teorien er at (enkelte) hannhunder kan bli mer usikre når de mister testosteronproduksjonen. Dette har jo ikke tisper, så de påvirkes ikke i samme grad (det er ikke østrogenet som gjør en tispe selvsikker/modig). Kastrering er også et mye større inngrep på tisper enn hannhunder, og således har det større sjanse for at det blir komplikasjoner, og lengre rekonvalesenstid. Det er vel grunnene for at det både er mindre motstand mot kastrering av tisper (adferdsmessig), men også sjeldnere å utføre (risiko og kostnad) 😊 3
Tanuki Skrevet 14. januar 2021 #13 Skrevet 14. januar 2021 Begge mine hannhunder er kastrert, null dårlig samvittighet for det. men da jeg nevnte det i en viss hundegruppe på Facebook ble det ramaskrik. ..ingen av mine hunder hadde atferdsproblemer uansett, ja den ene er ikke glad i større hunder, bortsett fra det helt ok. merket null forskjell etter kastrering, den yngre ble riktig nok mindre ivirig på markering men det er jo bra. 3
Poldark Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 Nå skal jeg ikke si at kastrering er udelt positivt, men som hestemenneske som har hatt flere katter og gnagere i tillegg til hund, så er forskjellen på holdningene til kastrering ganske fascinerende. Det er liksom opplest og vedtatt at det er positivt for hanners psyke/evnen til å omgås andre hanndyr, så det gjøres ikke kun for å unngå drektighet heller. Når det kommer til hund derimot må atferdsproblemene være heftige og med overveldende sannsynlighet være knyttet til kjønnsdrift før det kaaanskje kan være "lov". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå