Lisa Rowe Skrevet 14. januar 2021 #1 Skrevet 14. januar 2021 I sommer er jeg ferdig med første året på arbeidsavklaringspenger og psykologen min mener at jeg mest sannsynligvis kommer til å måtte sende søknad om å forlenge perioden. Jeg går deltid på en tilrettelagt skole, og selv det er utrolig krevende og tærer på helsen min, så jeg vet jo innerst inne selv at jobb er helt urealistisk slik situasjonen min er nå, men samtidig så føler jeg at håpet for å komme tilbake på arbeidsmarkedet minsker desto lengre jeg får støtte av NAV. Hvem vil ansette en som kun har noen få måneders arbeid på CVen og et årevis langt hull på grunn av sykdom? Hvordan kom dere dere ut i jobb igjen etter en lengre periode på NAV? Var det gjennom tiltak dere ble fast ansatt eller søkte dere jobb selvstendig?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2 Skrevet 14. januar 2021 Jeg har en fast jobb å gå tilbake til, samt at jeg tror jeg er endel år eldre enn deg, så for meg vil det ikke bli så vanskelig. Eneste er om jeg klarer å jobbe igjen pga helsen. Har inntrykk av at du er ung, å jeg har fått forståelse for at jo yngre man er, jo vanskeligere er det å få ufør. Det er jo ikke samfunnsmessig så bra å ha mange unge ufør fordi at de da vil måtte gå hele livet på trygd, og noen må jo jobbe for å opprettholde en viss velferd. Når det gjelder velferd, så vil det nok skje endel endringer der, og det skal bli enda mindre lukrativt å være trygdet. Ung ufør tillegget er vel noe av det første som vil forsvinne. Nå svarte jeg ikke akkurat på spørsmålet ditt, men for å oppsummere så blir det vanskeligere å få trygd, samtidig som det er veldig vanskelig å få jobb hvis man har helseproblemer. Anonymkode: 78672...1bb 1
Lisa Rowe Skrevet 14. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en fast jobb å gå tilbake til, samt at jeg tror jeg er endel år eldre enn deg, så for meg vil det ikke bli så vanskelig. Eneste er om jeg klarer å jobbe igjen pga helsen. Har inntrykk av at du er ung, å jeg har fått forståelse for at jo yngre man er, jo vanskeligere er det å få ufør. Det er jo ikke samfunnsmessig så bra å ha mange unge ufør fordi at de da vil måtte gå hele livet på trygd, og noen må jo jobbe for å opprettholde en viss velferd. Når det gjelder velferd, så vil det nok skje endel endringer der, og det skal bli enda mindre lukrativt å være trygdet. Ung ufør tillegget er vel noe av det første som vil forsvinne. Nå svarte jeg ikke akkurat på spørsmålet ditt, men for å oppsummere så blir det vanskeligere å få trygd, samtidig som det er veldig vanskelig å få jobb hvis man har helseproblemer. Anonymkode: 78672...1bb Ja, jeg blir 21 år om noen knappe måneder. Ble syk som tenåring og har ikke måttet stresse med arbeid på grunn av forsørgelsesplikten til min mor, men nå som jeg har blitt litt eldre så forventes det selvsagt mer av meg, samt at min mor har blitt syk og ikke har mye penger til overs til å forsørge andre enn seg selv. Jeg ønsker virkelig ikke å bli uføretrygdet. Å studere og å få meg en fast jobb som jeg trives i er omtrent det eneste målet jeg har i livet, så jeg kommer til å kjempe hardt og lenge for å oppnå dette.. Men jeg har fått inntrykket av at det er ekstremt vanskelig å komme seg inn på arbeidsmarkedet når man har ingen/lite arbeidserfaring, spesielt når alderen bare øker. En 23 år gammel jente med lite/ingen arbeidserfaring og flere år på NAV kan umulig være særlig attraktiv for en arbeidsgiver. Jeg vet ikke om det er på grunn av tilstanden min akkurat nå, men jeg føler også at NAV bare slenger penger etter meg uten å egentlig prøve å finne løsninger som kan hjelpe langsiktig. Jeg skal innrømme at jeg ikke har helsen til å delta i noe form for tiltak eller lignende akkurat nå, men jeg føler jeg har fått veldig lite informasjon generelt, så hadde vært veldig fint å høre fra andre som har lignende erfaringer. Vil NAV hjelpe meg til å finne arbeid etter aap-perioden min er over f.eks, eller vil jeg stå på egne bein uten noe økonomisk støtte eller hjelp?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #4 Skrevet 14. januar 2021 Unge AAP brukere blir alltid prioritert når det gjelder bistand til å komme ut i jobb og det er mange prosjekter ute å går, kanskje er ditt Nav kontor med? Uansett, det finnes flere arbeidsrettede tiltak som kan hjelpe deg. Oppfølgingstiltaket og AFT (arbeidsforberedende trening) er to som er mye brukt. For din del så høres nesten AFT best ut da de kan bistå enda tettere med oppfølging. Tiltakene er langvarig (1-2 år) og man får en egen veileder som hjelper deg. Helt fra kartlegging, ev en praksisplass og jobb. Lønnet arbeid er målet. Det er dessverre lange ventetider for å få plass i disse tiltakene over store deler av landet og det har ikke blitt bedre etter korona. Så vær aktiv og hør med veilederen din og legg en plan sammen. Anonymkode: c1418...5dd 3
Enmanelskeråhate Skrevet 14. januar 2021 #5 Skrevet 14. januar 2021 Lisa Rowe skrev (5 timer siden): Ja, jeg blir 21 år om noen knappe måneder. Ble syk som tenåring og har ikke måttet stresse med arbeid på grunn av forsørgelsesplikten til min mor, men nå som jeg har blitt litt eldre så forventes det selvsagt mer av meg, samt at min mor har blitt syk og ikke har mye penger til overs til å forsørge andre enn seg selv. Jeg ønsker virkelig ikke å bli uføretrygdet. Å studere og å få meg en fast jobb som jeg trives i er omtrent det eneste målet jeg har i livet, så jeg kommer til å kjempe hardt og lenge for å oppnå dette.. Men jeg har fått inntrykket av at det er ekstremt vanskelig å komme seg inn på arbeidsmarkedet når man har ingen/lite arbeidserfaring, spesielt når alderen bare øker. En 23 år gammel jente med lite/ingen arbeidserfaring og flere år på NAV kan umulig være særlig attraktiv for en arbeidsgiver. Jeg vet ikke om det er på grunn av tilstanden min akkurat nå, men jeg føler også at NAV bare slenger penger etter meg uten å egentlig prøve å finne løsninger som kan hjelpe langsiktig. Jeg skal innrømme at jeg ikke har helsen til å delta i noe form for tiltak eller lignende akkurat nå, men jeg føler jeg har fått veldig lite informasjon generelt, så hadde vært veldig fint å høre fra andre som har lignende erfaringer. Vil NAV hjelpe meg til å finne arbeid etter aap-perioden min er over f.eks, eller vil jeg stå på egne bein uten noe økonomisk støtte eller hjelp? Nav vil sikkert prøve å hjelpe deg i jobb på en eller annen måte, men det er veldig mye bedre om du skaffer deg jobb selv. Arbeidsgivere setter uendelig mye mer pris på folk som tar eget initiativ enn henvendelser fra NAV. Faktisk vil jeg råde deg til holde NAV helt utenom jobbjakten din hvis du har helse da, til en ordinær jobb i fremtiden? Vær også ærlig om evt grunner til hullene i CV, mange arbeidsgivere er opptatt av hva du kan prestere fra nå og lavt fravær. Ikke hva som har vært 1
Lisa Rowe Skrevet 14. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Unge AAP brukere blir alltid prioritert når det gjelder bistand til å komme ut i jobb og det er mange prosjekter ute å går, kanskje er ditt Nav kontor med? Uansett, det finnes flere arbeidsrettede tiltak som kan hjelpe deg. Oppfølgingstiltaket og AFT (arbeidsforberedende trening) er to som er mye brukt. For din del så høres nesten AFT best ut da de kan bistå enda tettere med oppfølging. Tiltakene er langvarig (1-2 år) og man får en egen veileder som hjelper deg. Helt fra kartlegging, ev en praksisplass og jobb. Lønnet arbeid er målet. Det er dessverre lange ventetider for å få plass i disse tiltakene over store deler av landet og det har ikke blitt bedre etter korona. Så vær aktiv og hør med veilederen din og legg en plan sammen. Anonymkode: c1418...5dd Tusen takk! Jeg føler ikke at jeg har dårlig tid på meg da jeg vet at jeg kan forlenge aap-perioden inntil tre år om jeg/behandleren min fortsatt ikke føler at helsen min er på riktig sted, og håpet mitt er egentlig at jeg skal bli bedre innen da, slik at jeg selv kan prøve å søke arbeid uten å behøve hjelp fra NAV. Men det er veldig betryggende å vite at det finnes ulike tiltak der ute om jeg ikke opplever noe bedring.
Lisa Rowe Skrevet 14. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2021 Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå): Nav vil sikkert prøve å hjelpe deg i jobb på en eller annen måte, men det er veldig mye bedre om du skaffer deg jobb selv. Arbeidsgivere setter uendelig mye mer pris på folk som tar eget initiativ enn henvendelser fra NAV. Faktisk vil jeg råde deg til holde NAV helt utenom jobbjakten din hvis du har helse da, til en ordinær jobb i fremtiden? Vær også ærlig om evt grunner til hullene i CV, mange arbeidsgivere er opptatt av hva du kan prestere fra nå og lavt fravær. Ikke hva som har vært Slik det ser ut nå så tror jeg ikke at jeg kommer til å bli frisk med det første, så aap-perioden kommer nok til å forlenges i hvert fall 1-2 år til, så håpet mitt er absolutt at helsen min forbedrer seg slik at jeg kan klare å stå på egne bein etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Har du behandling på enDps? Hør om de har jobbspesialist tilknyttet i så fall. Jeg jobber selv som jobbspesialist og bruker metoden IPS i arbeidet. Les gjerne litt om det. Jeg har bistått mennesker som ikke har trodd det var mulig å finne en jobb, ut i ordinært lønnet arbeid. Husk at man ikke trenger å jobbe 100%. Nav kan blant annet vurdere en uføregrad slik at økonomien din er trygget. IPS fokuserer på at psykisk syke faktisk trenger jobb for å ha noe å bli frisk for. Anonymkode: c4a47...5b7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 Lisa Rowe skrev (30 minutter siden): Slik det ser ut nå så tror jeg ikke at jeg kommer til å bli frisk med det første, så aap-perioden kommer nok til å forlenges i hvert fall 1-2 år til, så håpet mitt er absolutt at helsen min forbedrer seg slik at jeg kan klare å stå på egne bein etterhvert. Det er ekstremt sjeldent at man får forlenget AAP etter max tid, som er 3 år. De aller fleste som ikke er avklart innen det, får ett karensår der man ikke har krav på noe annen støtte enn sosialpenger - hvis man fyller kravene for å få det. Anonymkode: 78672...1bb
Lisa Rowe Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er ekstremt sjeldent at man får forlenget AAP etter max tid, som er 3 år. De aller fleste som ikke er avklart innen det, får ett karensår der man ikke har krav på noe annen støtte enn sosialpenger - hvis man fyller kravene for å få det. Anonymkode: 78672...1bb Jeg har fått innvilget AAP i 1 år i første omgang, så en forlengelse på 1-2 år nå vil bety at jeg da kommer til å gå på AAP i 2-3 år til sammen. Jeg mente altså ikke en forlengelse på 1-2 år i tillegg til de tre første årene man kan få. Jeg har kun gått på AAP i et halvt år nå, så jeg har god tid på meg.
Lisa Rowe Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #11 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har du behandling på enDps? Hør om de har jobbspesialist tilknyttet i så fall. Jeg jobber selv som jobbspesialist og bruker metoden IPS i arbeidet. Les gjerne litt om det. Jeg har bistått mennesker som ikke har trodd det var mulig å finne en jobb, ut i ordinært lønnet arbeid. Husk at man ikke trenger å jobbe 100%. Nav kan blant annet vurdere en uføregrad slik at økonomien din er trygget. IPS fokuserer på at psykisk syke faktisk trenger jobb for å ha noe å bli frisk for. Anonymkode: c4a47...5b7 Ja, behandling er mitt eneste tiltak akkurat nå. Kan ta det opp med behandleren min når tiden nærmer seg, tusen takk. Jeg har heldigvis skole i tillegg som er en stor motivator, og om jeg blir frisk nok til å kunne studere så har jeg jo lånekassen i tillegg, men det er greit å vite hvilke muligheter som er der ute om ting ikke går min vei.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #12 Skrevet 15. januar 2021 Jeg er av AAP nå. Jeg gikk først på tiltak og hadde praksisplasser i butikker og diverse og til slutt så turte jeg å bruke utdanningen min til å søke på det jeg faktisk har studert. På begynnelsen var dette også praksis, men nå er jeg helt ute av systemet! Min erfaring er at man trener seg litt opp til hvor mye man orker. Jeg er usikker på om jeg er i bedre form enn jeg var men jeg klarer hvertfall en arbeidsdag, noe jeg absolutt ikke hadde trodd! Noen justeringer må man kanskje gjøre for å få det til, men du burde ikke undervurdere deg selv. Det føles bedre å være i jobb selv om man er helt kake når man kommer hjem! Anonymkode: 3143b...cc4 1
Lisa Rowe Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er av AAP nå. Jeg gikk først på tiltak og hadde praksisplasser i butikker og diverse og til slutt så turte jeg å bruke utdanningen min til å søke på det jeg faktisk har studert. På begynnelsen var dette også praksis, men nå er jeg helt ute av systemet! Min erfaring er at man trener seg litt opp til hvor mye man orker. Jeg er usikker på om jeg er i bedre form enn jeg var men jeg klarer hvertfall en arbeidsdag, noe jeg absolutt ikke hadde trodd! Noen justeringer må man kanskje gjøre for å få det til, men du burde ikke undervurdere deg selv. Det føles bedre å være i jobb selv om man er helt kake når man kommer hjem! Anonymkode: 3143b...cc4 Så hyggelig å lese! Jeg holder på å ta opp fag til å kunne få studiekompetanse, så en eventuell jobb vil kun være deltid og midlertidig for min del, men det er fortsatt noe jeg ønsker å få til! 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #14 Skrevet 15. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er av AAP nå. Jeg gikk først på tiltak og hadde praksisplasser i butikker og diverse og til slutt så turte jeg å bruke utdanningen min til å søke på det jeg faktisk har studert. På begynnelsen var dette også praksis, men nå er jeg helt ute av systemet! Min erfaring er at man trener seg litt opp til hvor mye man orker. Jeg er usikker på om jeg er i bedre form enn jeg var men jeg klarer hvertfall en arbeidsdag, noe jeg absolutt ikke hadde trodd! Noen justeringer må man kanskje gjøre for å få det til, men du burde ikke undervurdere deg selv. Det føles bedre å være i jobb selv om man er helt kake når man kommer hjem! Anonymkode: 3143b...cc4 Fantastisk. Der tror jeg du har det, man klarer mer enn man tror. Vi andre i jobb har også kjipe dager, men vi kommer oss igjennom. har jobbet som leder i det private med 3 små barn og vært på jobb etter mange våkenetter. Man klarer det msn må og vil tenker jeg. Og til ts, jeg ville ikke ansatt deg. Eneste var på tiltaksplass så det var nav som dekket lønna. Og hvis du virkelig stod på da så kanskje. Men vil ikke ta sjansen på folk med mye fravær. Det koster utrolig mye for arbeidsgiver og resten av teamet. Prøver å unngå det for en hver pris. Anonymkode: ff2c2...6dd
Lisa Rowe Skrevet 15. januar 2021 Forfatter #15 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fantastisk. Der tror jeg du har det, man klarer mer enn man tror. Vi andre i jobb har også kjipe dager, men vi kommer oss igjennom. har jobbet som leder i det private med 3 små barn og vært på jobb etter mange våkenetter. Man klarer det msn må og vil tenker jeg. Og til ts, jeg ville ikke ansatt deg. Eneste var på tiltaksplass så det var nav som dekket lønna. Og hvis du virkelig stod på da så kanskje. Men vil ikke ta sjansen på folk med mye fravær. Det koster utrolig mye for arbeidsgiver og resten av teamet. Prøver å unngå det for en hver pris. Anonymkode: ff2c2...6dd Angående det første du skrev så håper jeg du innser at det er en forskjell på å ha kjipe dager og på å ha en sykdom eller lidelse som preger hverdagen stort. Jeg hadde mange tøffe og kjipe dager før jeg ble syk, men det er noe man bare må kjempe igjennom. Dette derimot går ikke an å bare kjempe igjennom. Desto hardere jeg presser, desto sykere blir jeg. Det er helt nytteløst. Er veldig provoserende å se folk sammenligne det med friske menneskers dårlige dager. Ellers frykter jeg nok at de fleste tenker som deg. Jeg skal selvsagt ikke forsøke å komme meg ut i arbeid før helsen tillater det, men blir nok vanskelig med tanke på fortiden min. 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #16 Skrevet 17. januar 2021 Jeg er i full og ny jobb etter 2 år på AAP, med depresjon. Brukte årene til å fullføre VGS og å starte på høyskole. De to første årene jobbet jeg redusert og studerte samtidig. Føltes godt å forsørge seg selv igjen. Etter utdanningen var ferdig fikk jeg jobb som førskolelærer og jeg er veldig takknemlig for at jeg kom meg videre. 😊 Anonymkode: 51c96...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #17 Skrevet 17. januar 2021 Tjue år, hva - nå fikk jeg sjokk! Jeg har lest innleggene dine rundt om her inne, og du gir alltid gode råd og virker veldig reflektert. Det er trist om en ressurs som deg ikke skal kunne "utnyttes". Anonymkode: 7abc4...646 2
Lisa Rowe Skrevet 17. januar 2021 Forfatter #18 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er i full og ny jobb etter 2 år på AAP, med depresjon. Brukte årene til å fullføre VGS og å starte på høyskole. De to første årene jobbet jeg redusert og studerte samtidig. Føltes godt å forsørge seg selv igjen. Etter utdanningen var ferdig fikk jeg jobb som førskolelærer og jeg er veldig takknemlig for at jeg kom meg videre. 😊 Anonymkode: 51c96...8e2 Utrolig fint å lese. Jeg gleder meg veldig mye til å kunne forsørge meg selv og ikke minst føle meg litt samfunnsnyttig. Kan jeg spørre om du fikk den første jobben via NAV? AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tjue år, hva - nå fikk jeg sjokk! Jeg har lest innleggene dine rundt om her inne, og du gir alltid gode råd og virker veldig reflektert. Det er trist om en ressurs som deg ikke skal kunne "utnyttes". Anonymkode: 7abc4...646 Tusen takk, må innrømme at jeg ble litt rørt av dette. Jeg føler vel egentlig at jeg alltid har vært reflektert og ressurssterk, men det har nok blitt litt dyttet til sides av symptomene mine. Forhåpentligvis vil symptomene mine ta opp mindre plass etterhvert som jeg får effekt av behandling og medisiner. Det er ingenting jeg ønsker mer enn å kunne delta aktivt i samfunnet, både for min og andres del.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #19 Skrevet 17. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tjue år, hva - nå fikk jeg sjokk! Jeg har lest innleggene dine rundt om her inne, og du gir alltid gode råd og virker veldig reflektert. Det er trist om en ressurs som deg ikke skal kunne "utnyttes". Anonymkode: 7abc4...646 Nyttiggjøres 😉 Anonymkode: 5a520...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2021 #20 Skrevet 17. januar 2021 Nav har jo kontakt med bedrifter som driver med oppfølgingstiltak hvor de hjelper deg å finne en ordinær jobb med evt tilpasninger som trengs. Dette kan være aktuelt for deg når du blir litt bedre, da står du ikke på helt egne ben, men ender opp med ordinær jobb allikevel. Anonymkode: 5e952...e0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå