Gå til innhold

Katten min spiser kaniner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min er en 4 år gammel hannkatt, og han har i den siste tida begynt å jage og spise kaniner :overrasket:

Dette synes jeg begynner å bli ekkelt, fordi jeg tror ikke kaninene er ville. Det er også fælt å finne kaninrester liggende rundt omkring :kvalm: Skjønner ikke hvorfor han har begynt med dette, han er ellers en skikkelig kosepus.

Jeg lurer på om andre har hørt om lignende, og om noen har forslag til hva jeg kan gjøre med dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan får han tak i dem da?

Det lurer jeg også på. :ler:

Vår katt spiser riktignok ekorn, men de flyr tross alt vilt rundt overalt.

Skrevet

Synes ikke det er merkelig i det hele tatt at katten din spiser kaniner! Husk at de er rovdyr, og det å jakte er det mest naturlige som finnes for en katt. Sannsynligvis har den funnet et sted hvor det er kaniner i bur om han lett klarer å få tak i. Prøv å finn ut hvor dette er, og fortell dem om problemet. For all del, ikke kjeft på katten din, den skjønner ihvertfall ikke hvorfor den ikke får lov.

Skrevet

Jo, det er jo ikke så rart at han jakter - men kaniner er da ganske store...

De må da i tilfelle gå løst, eller i bur uten tak. Finnes det sånt i nærheten der du bor?

Skrevet
Jo, det er jo ikke så rart at han jakter - men kaniner er da ganske store...

Har sett katter jage rev før, og sett katter tatt kaniner som er omtrent dobbelt så store som dem selv... ikke noe problem. :)

Skrevet
For all del, ikke kjeft på katten din, den skjønner ihvertfall ikke hvorfor den ikke får lov.

Det er iallefall helt riktig. Katt skjønner f.eks. ikke at det er ok å fange mus....men fyfy å fange småfugler. :ler:
Skrevet

Jeg vet at to av naboene mine har kaniner, men jeg skjønner ikke selv hvordan han klarer å få tak i dem. Katter er ikke kjent for å klare å åpne kaninbur, så hvis det er naboene sine kaniner han fanger, så må de ha vært sluppet ut.

Tror ikke det er helt bra at han spiser kaninene heller, han begynner å bli feit. Men det hjelper nok ikke å kjefte på han heller nei.

Skrevet
Det er iallefall helt riktig.  Katt skjønner f.eks. ikke at det er ok å fange mus....men fyfy å fange småfugler. :ler:

Exactly! :) Tror du må bare prøve å finne ut om den har funnet noen kaniner hos noen naboer eller om den har fått tak i ville harer i et hi eller noe. Det siste tilfellet er iallefall trist, for de er nesten utryddet. :tristbla:

Skrevet

Lurvina, jeg har selv sett kaniner grave seg ut av bur i hagen, så det er godt mulig han har fått tak i de på den måten. Katter er også flinke til å grave, så hvis de ikke har bunn i burene sine er det en smal sak å få tak i kaninstek.

Skrevet

hvor mange kaniner er det snakk om her da?

Skrevet

5 stykker som jeg har sett, men det kan godt være flere. Vet at han ene naboen har en hel gjeng kaniner i hagen, så det kan være der han har funnet seg til rette. Men dette vet jeg ikke sikkert, fordi kaniner er jo ganske populære kjæledyr, spsielt hos småunger.

Skrevet

Kaniner :overrasket:

De er jo like store som katter nesten.

Jeg hadde en kanin som alle kattene var redde for.

Kattene forsvant fort når de så at kaninen min ikke var redd.

Gjest Violetta
Skrevet

Og så synes du det største problemet med at katten din spiser dem er at han blir feit? Hva med barna som mister kjæledyrene sine?

Synes det virker som du tar temmelig lett på dette... :overrasket::forvirret:

Skrevet
eller om den har fått tak i ville harer i et hi eller noe. Det siste tilfellet er iallefall trist, for de er nesten utryddet.  :tristbla:

Er ville harer nesten utryddet? Det visste jeg ikke. Her hos oss kryr det av dem.

Og så synes du det største problemet med at katten din spiser dem er at han blir feit? Hva med barna som mister kjæledyrene sine?

Synes det virker som du tar temmelig lett på dette... :overrasket:  :forvirret:

Her i nabolaget har noen barn hatt 2 kosekaniner som har blitt til riktig mange som ikke er kosekaniner, men som bare har blitt ville kaniner. Kan ikke katten jage på sånne?

Katten til Lurvina har vel ikke kommet med 5 kaniner samme dag og da er det lite sansynlig at den har gravd seg inn i et bur og tatt noens kjæledyr.

Gjest Violetta
Skrevet
Er ville harer nesten utryddet? Det visste jeg ikke. Her hos oss kryr det av dem.

Her i nabolaget har noen barn hatt 2 kosekaniner som har blitt til riktig mange som ikke er kosekaniner, men som bare har blitt ville kaniner. Kan ikke katten jage på sånne?

Katten til Lurvina har vel ikke kommet med 5 kaniner samme dag og da er det lite sansynlig at den har gravd seg inn i et bur og tatt noens kjæledyr.

Jo for all del, men jeg er ikke vant til at det bor ville kaniner der hvor jeg bor, så jeg hadde utgangspunkt i kaniner som kjælerdyr slik jeg er vant til. Det stiller seg jo helt annerledes dersom det er ville kaniner.

Skrevet

Ja, katten vår kom også hjem med en svær kanin en gang. Den var nesten lke stor som katten selv, men han storkoste seg med byttet sitt. Det er ikke noe uvanlig dette, katter er tross alt rovdyr.

Det bør være kanineiernes ansvar å sikre burene til kaninene sine. Siden det er almenn akseptert at katter får gå fritt, så er det lite naboen din kan klage over, hvis han lar kaninene løpe fritt/ha dem i et dårlig sikret bur.

Siden katten din tydeligvis er en god jeger, så pass på å gi ormekur jevnlig. Han fanger sikkert andre dyr også som kan gi ham orm ;)

Skrevet

En ting jeg lurer på Violetta: når har jeg sagt at jeg synes det største problemet er at katten min blir feit? Hvis du leser det første innlegget en gang til, så ser du at jeg ikke synes at dette er noe gøy, verken for oss eller naboen. Eller kaninene for den saks skyld. Jeg skrev at han blir feit, fordi det ikke kan være helt bra for han at han gjør dette, men det skjønner ikke han.

Han jakter på andre dyr også heldigvis, ikke bare kaniner nei. Kanskje det er på tide med en ormekur igjen ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...