Gå til innhold

Bedriften vil at Nav skal betale halve lønna mi. Shady?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig i noen måneder og mottar ingen dagpenger fra Nav fordi jeg har ”ventetid” på xx uker. Har søkt på alle jobbene selv, men en bedrift virket interessert i å ansette meg og bruke ordningen med at Nav betaler halve lønna mi. Er dette lov og hvorfor?? Jeg har vært på mange intervjuer og aldri opplevd dette. De tok også kontakt med meg fordi de hadde sett CVen min på Arbeidsplassen. Jeg ble på ingen måte presentert til dem gjennom Nav.

Anonymkode: 03b91...38b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type firma er dette? 

Anonymkode: d458a...708

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken type firma er dette? 

Har det noe å si? Ønsker ikke å utdype mer i detaljer.

TS

Skrevet

Dessverre ikke uvanlig innen filmbransjen. Lovlig ja. Godt tegn? Absolutt ikke.

Anonymkode: c5055...7bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det noe å si? Ønsker ikke å utdype mer i detaljer.

TS

Nei. Jeg bare lurte på om det er samme håndterkerfirma som jeg jobber for... 

Skrevet

Dessverre ikke uvanlig innen filmbransjen. Lovlig ja. Godt tegn? Absolutt ikke.

Selv om jeg er i stand til å søke på jobbene selv? Trodde denne ordningen var ment for de som sliter med å komme inn/tilbake på arbeidsmarkedet? Jeg har til og med fått jobbet som engasjement under min periode som ”arbeidsledig”. Men kontrakten ble dessverre ikke forlenget.

TS

Skrevet

Selvsagt vil de det, da sparer jo de penger. Men får ikke det da noe å si for deg? Nav betaler ikke vanlig lønn, og hva blir da arbeidskontrakten din? 

Det virker som de vil utbytte deg og systemet. Shady, ja!
Ikke en arbeidsgiver jeg ville hatt tillit til. 

Anonymkode: a663e...445

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg bare lurte på om det er samme håndterkerfirma som jeg jobber for... 

Ikke håndverkerfirma. Men tydeligvis mye av dette der ute..

TS

Skrevet

Dårlig tegn ja når de ikke engang har møtt deg. lønnstilskudd er til for arbeidssøkere som av forskjellig grunner ikke er like produktive som vanlige arbeidstakere og trenger tid for å komme opp på nivå med resten. 

Dessverre bruker mange bedrifter denne ordningen til å skaffe seg gratis arbeidskraft. Når perioden med tilskudd er over blir man kastet rett ut igjen. Og bedriften ser etter noen andre som de kan "ansette" med lønnstilskudd. 

Nav jobber med å luke ut disse firmaene, men det er ikke lett siden de stadig skifter navn og går konkurs osv. 

Anonymkode: 8ccc0...2fd

• Liker 3
Skrevet

Selv om jeg er i stand til å søke på jobbene selv? Trodde denne ordningen var ment for de som sliter med å komme inn/tilbake på arbeidsmarkedet? Jeg har til og med fått jobbet som engasjement under min periode som ”arbeidsledig”. Men kontrakten ble dessverre ikke forlenget.

TS

Jaja, selv om det er kjempeflinke og oppegående folk. Fordi de får gratis arbeidskraft eller ihvertfall nesten. Og som noen annen skriver her så kaster de dem ut når perioden er over og fordi bransjen er beinhard så godtas det av de som vil inn i bransjen fordi de da får litt mer erfaring og håper jo at de skal få bli. Og uten erfaring er det vanskelig å komme inn.

• Liker 1
Skrevet

Useriøst. 

Lønnstilskudd heter det. Søk på NAV sine nettsider så kan du selv se om du faktisk vil kunne passe inn i denne ordningen eller ikke. 

At en bedrift bare antar at du gjør det er sært i beste fall.

Anonymkode: 47287...40c

• Liker 3
Skrevet

Dårlig tegn ja når de ikke engang har møtt deg. lønnstilskudd er til for arbeidssøkere som av forskjellig grunner ikke er like produktive som vanlige arbeidstakere og trenger tid for å komme opp på nivå med resten. 

Dessverre bruker mange bedrifter denne ordningen til å skaffe seg gratis arbeidskraft. Når perioden med tilskudd er over blir man kastet rett ut igjen. Og bedriften ser etter noen andre som de kan "ansette" med lønnstilskudd. 

Nav jobber med å luke ut disse firmaene, men det er ikke lett siden de stadig skifter navn og går konkurs osv. 

Anonymkode: 8ccc0...2fd

De har møtt meg, var på intervju for 3 dager siden. Det stemmer overhodet ikke at jeg er mindre produktiv enn andre arbeidstakere i mitt yrket. Har flere års arbeidserfaring. Fikk ikke så bra inntrykk av dette firmaet. Har lyst til å si nei, også fordi jeg har 2 andre intervjuer denne uka. Men er redd for at Nav skal forlenge ventetiden min.

TS

Skrevet

Useriøst. 

Lønnstilskudd heter det. Søk på NAV sine nettsider så kan du selv se om du faktisk vil kunne passe inn i denne ordningen eller ikke. 

At en bedrift bare antar at du gjør det er sært i beste fall.

Tenkte jeg og. Tror de har misforstått opplegget. Eller mente de kanskje at ts skulle fake sykdom til nav....?

Anonymkode: 325cc...abd

Skrevet

De har møtt meg, var på intervju for 3 dager siden. Det stemmer overhodet ikke at jeg er mindre produktiv enn andre arbeidstakere i mitt yrket. Har flere års arbeidserfaring. Fikk ikke så bra inntrykk av dette firmaet. Har lyst til å si nei, også fordi jeg har 2 andre intervjuer denne uka. Men er redd for at Nav skal forlenge ventetiden min.

TS

Kontakt NAV og legg frem denne saken. Du kan uansett ikke si ja til at NAV betaler deler av lønna uten godkjennelse fra NAV. Det er rart om det blir trøbbel med NAV dersom du er ryddig i denne saken

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mer vanlig når noen sliter med å komme i jobb og arbeidsgiver vil ha noe sikkerhet i en prøveperiode?

Skrevet
LoppeLiten skrev (1 minutt siden):

Det er vel mer vanlig når noen sliter med å komme i jobb og arbeidsgiver vil ha noe sikkerhet i en prøveperiode?

Kanskje de bare antok at jeg var en av dem. Jeg vil uansett ikke jobbe der selv om de betaler 100% av lønna mi for å være helt ærlig. Vil heller ta sjansen på å søke på flere jobber. Håper bare på at Nav har forståelse for dette og ikke straffer meg med enda lengre ventetid.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...