Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker førstegangsmor her!

Når baby var helt nyfødt sov hun overalt for seg selv. Kunne sove i vogna i flere timer osv. Hun hadde gullsott så hun var veldig trett og vi fikk ikke til ammingen.

Etter ca 3 uker med slit, fikk vi endelig til ammingen. Men når vi fikk til ammingen, ville hun kun sove ved puppen. Slik er det fortsatt, 3 mnd etter. Hun sover i egen seng kun på natten, men det skjer kun etter hun har sovnet ved puppen og falt i dyp søvn. Da kan jeg forsiktig legge henne i egen seng. Er jeg for rask med å legge henne ned, våkner hun og nekter å sove.

Dvs. at på dagtid sover hun kun ved puppen eller bæresele. Hun sover aldri mer sammenhengde en en time på dagtid, så teknikken jeg bruker på kvelden funker ikke på dagtid. Hun gråter hvis jeg prøver å legge henne i vogn eller seng.

Dette er jo selvsagt slitsomt, da jeg aldri får gjort noe på dagtid. Har luftet frustrasjonen min til folk rundt meg, og har fått høre fra flere at jeg skjemmer henne ut. Men hva kan jeg gjøre? Skjemmer jeg henne bort? Alternativet er jo en sutrete og trøtt baby som ikke sover..

Andre som har vært i samme situasjon? Hvordan løste dere det? Evt. hvor gammel var baby når hun kunne sove selv?

Begynner på jobb igjen i slutten av mai, og tenker mye på hvordan ting skal gå. Pappaen har aldri greid å få henne til å sovne, kun en gang hun hadde holdt det gående hele natten og hun var stuptrøtt..

Trenger alle tips og råd dere har.. jeg mener selv at jeg ikke har skjemt henne ut, da dette  var noe hun begynte med selv..

Anonymkode: d20ea...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har iallefall ikke skjemt henne UT. 

Anonymkode: 22323...b1e

• Liker 37
Skrevet

Slike kommentarer har jeg også fått. Bare drit i det. Bittesmå babyer kan ikke bli bortskjemt på den måten. Likevel kan det jo være lurt å innarbeide rutiner etterhvert som passer bedre når du skal jobbe igjen. Men en del av det kan fort gå nesten av seg selv så lenge du gir barnet mye trygghet. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har iallefall ikke skjemt henne UT. 

Anonymkode: 22323...b1e

Det er dialekt. 

• Liker 15
Skrevet

Å skjemme ut er å gjøre skam på noen, og det får jeg ikke inntrykk av at du føler at du har gjort?

Du skriver samtidig at andre mener at du skjemmer henne bort, til det vil jeg si at du bare gjør det du "må" gjøre for å få hverdagen til å gå opp. Enten så har ikke disse folka barn selv, ellers så de erketypiske eksempler på bedrevitende foreldre med eldre barn. 

Gjør det du må gjøre for å få det til å fungere for deg.

Anonymkode: dc4f8...ab5

• Liker 9
Skrevet

Takk for svar. Mente skjemt bort, på min dialekt sier vi skjemt ut. Beklager, litt sliten og leste ikke over innlegget. :)

Ja, jeg føler jeg gjør det jeg må gjøre. Likevel begynner jeg jo å tenke over slike kommentarer, spesielt etter at de sier at hun ikke kommer til å sove når jeg begynner på jobb igjen. Det er jo fortsatt noen mnd til, så håper jo at det snur. :) Hvis ikke, så må jo bare samboer finne egne løsninger og rutiner? Erfaringer? Kommer jo til å ta ut ammefri, men det er vel ikke ment til at hun skal sove på puppen🙈

Anonymkode: d20ea...f46

• Liker 4
Skrevet

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått samme kommentaren om at jeg driver å skjemmer bort baby. Jeg har bestemt meg for å stole på meg selv og gjøre det som funker for meg og baby. Hva som funker for naboen, svigermor og bikkja nedi gata driter jeg i. 

Min baby er 6 mnd nå. Ting forandrer seg hele tiden. Bare i løpet av siste 14 dagene har vi gått fra å må bære i søvn med hysterisk gråt, til å legges i senga, ammes litt og deretter sovne selv. 

Skal gi deg et godt råd: Ikke hør på alle rådene du får fra alle bedreviterne rundt deg, men senk skuldrene og stol på deg selv.

Anonymkode: 17a8f...cf5

• Liker 21
Skrevet

En baby kan ikke bli bortskjemt! Ferdig snakka.

Anonymkode: 7b709...605

• Liker 19
Skrevet

Først og fremst: det skjer utrolig mye fram til mai!!! Så prøv å ikke stress med at du "snart" begynner på jobb!

Min var sånn du beskriver. Alle sa: "vent til det har gått 3 mnd, da sover de bedre". Først da hun var 4,5 mnd kunne jeg amme i søvn, og jeg gå fra senga. Men hun kunne IKKE flyttes til egen seng. Da våkna hun. Hun kunne først legges i egen seng, og far som la henne, da hun var ca 9,5 mnd.

Hun sov i vogn fra nyfødt, så lenge jeg trilla. Våkna med en gang jeg stoppa. Det gjør hun fortsatt (14 mnd).

Jeg fikk ikke gjort noe i huset første 4,5 mnd, og jeg ble sjukt sliten og frustrert. Nå, i ettertid, tenker jeg at det var en så kort periode av livet. La det flyte, gjør det som funker for deg og baby, og så forandres det fortere enn du tror.

Anonymkode: ed850...2e2

• Liker 12
Skrevet

Baby er 3 mnd nå, og mye kan og vil nok endre på seg når baby når 7 mnd og du skal tilbake på jobb.

Jeg ville prøvd innimellom å sett om baby var klar for en annen teknikk. Kan være baby vil finne ut av at det går fint å sove uten pupp når dere begynner med litt smaking og fast føde.

Du vil gjøre dere begge en bjørnetjeneste å prøve å få til en annen måte å sove på, altså at det ikke må skje første gang når du går tilbake på jobb, og det ikke er et annet valg.

Vil og legge til, sier selv «skjemt ut», forsto ikke kritikken du fikk på det før det ble skrevet at det «heter» skjemt bort 😂 alle har ulik dialekt og utrykk man bruker.

Prøv å slappe av, ikke stress for mye, så vil nok ting gå seg til. Lykke til :) 

Anonymkode: 6a8ab...213

• Liker 3
Skrevet

Og det er lenge til mai ts. Det utvikler seg rask, kommer nok til å gå fint. 

Anonymkode: af82a...74a

• Liker 3
Skrevet

Jeg får også sånne kommentarer av svigermor, gjerne med noen kommentarer om at jeg skjemmer borr babyen ved å amme ofte og løfte hen opp når hen gråter. Helsestasjonen mener det stikk motsatte av svigermor, så jeg lytter heller til dem, samt mine egne instinkter, så klart. Små babyer kan hverken "teste" deg eller forstå noe som helst av regler og grenser, derfor skal man kun imøtekomme det de ber om, selv om de er krevende. Noe annet er faktisk ren barnemishandling og ville ført til bekymring fra helsestasjonen, dersom de fikk nyss i at noen drev med slik oppdragelse. 

Anonymkode: 1ae09...d6d

• Liker 7
Skrevet

Jeg er også usikker førstegangs og får samme kommentarer. De første månedene ville min jente kun være i bæresele, så jeg gikk rundt med henne i timesvis hver dag. Så ved ca 3,5 måned var det som hun var klar for verden og det endret seg (hun er fortsatt mye i bæresele, da vi begge trives med det, det er bare mer fleksibelt nå.

Min «bortskjemte» baby sovner selv på 5-10 minutter i egen seng (bedside) nå. Og sover 11-12 timer (våkner for å spise). Hun er snart 5 måneder. Og det har skjedd en kjempeutvikling siden 3 måneder, jeg har bare latt det skje i hennes tempo. Men sånne kommentarer som du får går innpå meg også. Så skjønner deg godt. 

Anonymkode: a3c42...e7f

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du kan aldri skjemme bort en baby ❤️ fortsett akkurat som du gjør du.

Selvfølgelig trenger de også å bli vant med å sove for seg selv i blandt, og det er veldig slitsomt når de ikke vil det og man ikke får gjort noe, men det er for en så kort periode i livet og det kommer en dag de ikke vil ligge oppå oss for å sove og da savner man det ❤️ da var kanskje ikke oppvaska så viktig allikevel. Som min jordmor sa så pent: "det er mye god mat i fjordland."

Endret av Cer3s
  • Liker 2
Skrevet

En baby kan aldri bli bortskjemt. De kjenner hva de trenger. de hverken manipulerer eller griner av trass, men fordi de har behov for noe, det seg være nærhet, mat osv. ignorer de som kommer med sånne dumme kommentarer. 

Anonymkode: 63d3d...269

• Liker 6
Skrevet

Kanskje hun aldri blir sovebaby, kanskje hun trenger ekstra trygghet nå og litt fremover før hun tar et utviklingssteg - det som er helt sikkert er at alle barn lærer å sovne i egen seng. Dere får finne deres vei dit.

Mitt eldste barn måtte ammes i søvn da han var liten, synge, stryke. Slitsomt, ja. Klarte aldri å få til en baby som sovnet greit. Mitt neste barn gjorde jeg samme; ammet, bleieskift, seng. Så la han seg bare til å sove! Jeg skjønte ingenting. Jeg tror idag det har noe med indre trygghet å gjøre. Eldste er mye mer følsom og vimsete, yngste er en klassisk solid fyr. Det kan vi ikke gjøre så mye med, annet enn å gi dem best mulig omsorg. Ditt barn viser hun trenger sin mor, da må hun få det.

Mine barn sovnet i vogn som beveget seg, sovnet aldri i vogn som sto i ro. Har du prøvd det? Måtte jobbes inn, litt gråting og opp i starten før de aksepterte vogna som deres trygge hule.

Anonymkode: 6472d...b0b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Har skjemt bort alle mine tre barn jeg da😂 Babyer er forskjellige. Husk at de opplever så mye nytt hver eneste dag, utviklingen deres går så fort, og dette kan gjøre at de trenger mammas nærhet for å klare å slappe av. Vi er hele deres verden akkurat nå! Dette går over, og det er det eneste jeg kan love deg. Bruk bæresele hvis du trenger hender fri(amming kan også gjøres i den).  

Jeg har en baby på 3 mnd som sover på meg akkurat nå. Mannen tar det meste av husarbeid, og jeg er ute og triller mye da baby også sover i vogn i bevegelse. Mine to eldste (3 og 6 år) har vært helt like, og jeg må bare si at de er meget snille og harmoniske barn i dag. Ikke sover de oppå meg lenger heller😂

Endret av MFO
  • Liker 2
Skrevet

Det der er så irriterende. Det å ha baby som ikke sover for seg selv er slitsomt, skikkelig slitsomt. Men i stedet for å få støtte og medfølelse i en krevende situasjon skal man liksom få høre at man er skyld i det selv ?! Du skjemmer ikke bort babyen din. Det er ikke din skyld at babyen vil sove inntil mammaen sin. Du hjelper den. Du viser omsorg og gjør det som må til, selv om det er slitsomt. Og det går over, helt sikkert! Mine var 4 og 5 måneder da de begynte å sove i vogn. Før det var det bare på puppen eller i bæretøy. 

Anonymkode: dfe17...279

• Liker 4
Gjest Trynefaktor
Skrevet

Du må bare prøve å lukke ørene for sånt tull.

Noen babyer er sånn, jeg har hatt fire stk hvor to av dem kun sov på meg på dagtid.

Små babyer kan ikke skjemmes bort, det er sånn tullprat de drev med før. 

Skrevet
11 hours ago, solmåneogstjerner said:

Det er dialekt. 

Hvor bruker man ut for bort? Spør av nysgjerrighet så jeg slipper å misforstå om noen er skjemt bort eller skjemt ut.

Anonymkode: 79106...014

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor bruker man ut for bort? Spør av nysgjerrighet så jeg slipper å misforstå om noen er skjemt bort eller skjemt ut.

Anonymkode: 79106...014

Jeg bor i en middelstor by i Rogaland, her sier vi utskjemt eller skjemt ut. 

Anonymkode: 32c31...4fd

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...