AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #21 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men så tar forholdet plutselig slutt... Anonymkode: 01eb9...2c9 Så du vil aldri eie bolig sammen med en annen, selv om dere får barn og er gift? Er jo aldri noen garanti for at forhold varer livet ut, for å si det sånn. Se for deg at du eier alene, men så blir du permittert i en pandemi og har bare 60% lønn, klarer du å betale alle utgiftene da? Det er ofte en fordel å være to. Anonymkode: 24b0e...1a6 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #22 Skrevet 13. januar 2021 Men TS er jo nødt til å ta høyde for årlig prisvekst i tillegg. Oslo har manko på boliger og er et eget marked sammenlignet med resten av Norge. Det har hatt en vill prisvekst siste 5 år og den trenden vil ikke snu med mindre vi får en enorm baksmell av pandemien, eller Oslo faktisk setter igang enda mer byggeprosjekter (voldsomt etterslep). Anonymkode: f872f...448 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #23 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da selger man, eller kjøper den andre ut om økonomien tillater det 🤷🏼♀️ Men jeg antar folk flest er smarte nok til å vente med å etablere seg før man er trygge i forholdet sitt. Anonymkode: f872f...448 Da taper man penger. Tenk deg følgende: Kjøp bolig for 3.000.000, da betaler man dokumentavgift og andre avgift for 80.000 kr. I tillegg kommer flyttekostnader gjerne 10.000 kr. Summen blir 3.090.000 for boligen. Salg etter ett år. Du selger for 3.050.000 Megler skal ha 100.000 Flyttekostnader er lik 12.000 Prisen blir: 2.938.000 Dette betyr at du har tapt 152.000 kroner for å ha slått opp med kjæresten. Noe som ikke lønner seg. Anonymkode: e3adb...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #24 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da taper man penger. Tenk deg følgende: Kjøp bolig for 3.000.000, da betaler man dokumentavgift og andre avgift for 80.000 kr. I tillegg kommer flyttekostnader gjerne 10.000 kr. Summen blir 3.090.000 for boligen. Salg etter ett år. Du selger for 3.050.000 Megler skal ha 100.000 Flyttekostnader er lik 12.000 Prisen blir: 2.938.000 Dette betyr at du har tapt 152.000 kroner for å ha slått opp med kjæresten. Noe som ikke lønner seg. Anonymkode: e3adb...f8f Mener du at man aldri skal kjøpe bolig sammen med noen andre, men heller leie til evig tid for å spare nok EK alene? Gjør heller regnestykket for: 1 person med gjennomsnittlig inntekt, maksbelastning i lån, årlig prisvekst, samt leiekostnader for gjennomsnittlig utleieleilighet. Det vil ta veldig lang tid å spare nok penger. Anonymkode: f872f...448 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #25 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De pengene jeg tjener tenker jeg først og fremst å bruke under studiene om studielån ikke er nok. Det må jeg se an. Vil ikke leve "fattig", om dere skjønner. Anonymkode: 7503b...a71 Må understreke at selv om jeg sparte 250K så levde jeg absolutt ikke som «fattig». Dro på utenlandsferie ca. 2 ganger i året og spiste over gjennomsnittet god mat og en del takeaway. Ser du skriver at det virker urealistisk å spare 10.000 i mnd etter studiene, men jeg sparte ofte det som student, så skjønner ikke hvordan det blir utfordrende med en lønn på 500K. Anonymkode: 281d1...db1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #26 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du at man aldri skal kjøpe bolig sammen med noen andre, men heller leie til evig tid for å spare nok EK alene? Gjør heller regnestykket for: 1 person med gjennomsnittlig inntekt, maksbelastning i lån, årlig prisvekst, samt leiekostnader for gjennomsnittlig utleieleilighet. Det vil ta veldig lang tid å spare nok penger. Anonymkode: f872f...448 Mener ikke det. Du bør være sikker på at kjæresten ikke slår opp i løpet av 3 år for å si det slik. Anonymkode: e3adb...f8f
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #27 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mener ikke det. Du bør være sikker på at kjæresten ikke slår opp i løpet av 3 år for å si det slik. Anonymkode: e3adb...f8f Det er jeg helt enig i, og det skrev jeg selv lengre opp. Antar folk er smarte nok til å ikke etablere seg før man er trygg på hverandre. Anonymkode: f872f...448
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #28 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da taper man penger. Tenk deg følgende: Kjøp bolig for 3.000.000, da betaler man dokumentavgift og andre avgift for 80.000 kr. I tillegg kommer flyttekostnader gjerne 10.000 kr. Summen blir 3.090.000 for boligen. Salg etter ett år. Du selger for 3.050.000 Megler skal ha 100.000 Flyttekostnader er lik 12.000 Prisen blir: 2.938.000 Dette betyr at du har tapt 152.000 kroner for å ha slått opp med kjæresten. Noe som ikke lønner seg. Anonymkode: e3adb...f8f Du selger ikke i Oslo etter et år for 3.050.000, det innebærer jo en prisvekst på 1,6% - som antakelig er alt for lavt i snitt. Hvis du tipper 5% prisvekst selger du for 3.150.000. Dessuten dropper du å kjøpe selveier, og kjøper heller i borettslag, hvor det ikke er dokumentavgift. da er du i pluss, og har også betalt ned noe på lånet, så du taper ikke på å slå opp med kjæresten. Dessuten bør du ikke kjøpe bolig med kjæresten hvis du regner med at det blir slutt ila 1 år, og sannsynligvis vil prisveksten være høyere enn 5%. Anonymkode: 6640a...47e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #29 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så i dine øyne så er man en taper hvis man ikke får kjøpt seg bolig rett etter endt studie? Tror nok du burde realitetsorienteres litt. Anonymkode: 17a8d...547 Ro ned nå. Jeg har aldri sagt at noen er en taper. Om det er noen som er en taper, så er det du som ikke klarer å lese en tekst i sammenheng. Jeg sa jeg ikke vil leve "fattig" mens jeg studerer. Vil ikke leve med dårlig mat, dårlig boforhold, som vil føre til lav livskvalitet, og mindre sjanse for at jeg klarer å holde ut. Det var poenget mitt. Hele poenget med tråden er jo at INGEN av de som ikke får kjøpt seg bolig etter studiene er tapere, siden det er så himla vanskelig. Lær deg å lese og sett ting i sammenheng. Anonymkode: 7503b...a71
Million Skrevet 14. januar 2021 #30 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ok, tok ikke i betraktning at man tjener litt penger om sommeren. De pengene jeg tjener tenker jeg først og fremst å bruke under studiene om studielån ikke er nok. Det må jeg se an. Vil ikke leve "fattig", om dere skjønner. Kommer ikke til å tjene all verdens i sommerjobbene, tror en sommer på 30k ca. om jeg jobber mye. Er ikke en sløser, men vil kjøpe god mat, gode skolematerialer og slike ting, om dere henger med. Men kan hende jeg fint kan spare opp under studietida. Og så er det ikke sånn at jeg ikke kommer til å få noe NOE son helst hjemmefra. Men innlegget påpeker bare hvor vanskelig det er å få råd til bolig på egen hånd og at man må spare utrolig mye. Og til dere som lurer på hvorfor jeg må ha bolig etter studiene: Det er unødvendig å leie når man kan kjøpe. Det koster en del å leie mens man sparer, og i tillegg skal leve litt behagelig... Spesielt når man i utgangspunktet har studert hardt og tatt en tung utdannelse. Men er villig til å jobbe et par år før jeg kjøper bolig. Poenget var bare det at selv etter et par år, kommer jeg ikke til å få råd til en bolig jeg liker. Bolig til under 2 mill i Oslo skjer ikke. Kan klare meg med det i mindre byer. Men i Oslo må jeg ut med minst 3,5 mill for å bli tilfredsstilt (førstegangskjøp!). Anonymkode: 7503b...a71 Hvorfor oser det "jeg har krav på det jeg har lyst på" av hele innleggene dine? Det virker som du tror det er en menneskerett å få kjøpe seg en egen leilighet/plass å bo så fort man er ferdig med studiene og er i sin første heltidsjobb? Det tar naturligvis flere år å spare nok! Det er helt normalt for de fleste. 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #31 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Så du vil aldri eie bolig sammen med en annen, selv om dere får barn og er gift? Er jo aldri noen garanti for at forhold varer livet ut, for å si det sånn. Se for deg at du eier alene, men så blir du permittert i en pandemi og har bare 60% lønn, klarer du å betale alle utgiftene da? Det er ofte en fordel å være to. Anonymkode: 24b0e...1a6 Jeg synes fortsatt at det er bedre å kjøpe alene hvis du har mulighet. Det er økonomisk fordel å være to, men da er du avhengig av den andre og må kanskje tolerere en del....bare for å beholde huset? Anonymkode: 01eb9...2c9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #32 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du selger ikke i Oslo etter et år for 3.050.000, det innebærer jo en prisvekst på 1,6% - som antakelig er alt for lavt i snitt. Hvis du tipper 5% prisvekst selger du for 3.150.000. Dessuten dropper du å kjøpe selveier, og kjøper heller i borettslag, hvor det ikke er dokumentavgift. da er du i pluss, og har også betalt ned noe på lånet, så du taper ikke på å slå opp med kjæresten. Dessuten bør du ikke kjøpe bolig med kjæresten hvis du regner med at det blir slutt ila 1 år, og sannsynligvis vil prisveksten være høyere enn 5%. Anonymkode: 6640a...47e Det vet man aldri!! Jeg kjenner et par som kjøpte en leil sammen og måtte selge etter 7 måneder! Anonymkode: 01eb9...2c9
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #33 Skrevet 14. januar 2021 Million skrev (4 timer siden): Hvorfor oser det "jeg har krav på det jeg har lyst på" av hele innleggene dine? Det virker som du tror det er en menneskerett å få kjøpe seg en egen leilighet/plass å bo så fort man er ferdig med studiene og er i sin første heltidsjobb? Det tar naturligvis flere år å spare nok! Det er helt normalt for de fleste. Enten tolker dere det jeg skriver feil. Har prøvd å være så tydelig så mulig. Eller så er det jeg som skriver dårlig, for jeg har dysleksi, og prøver mitt aller beste. Har aldri ment at det er en menneskerett å eie en bolig rett etter studiene. Poenget med hele tråden min er hvor vanskelig det er, selv for de som jobber beinhardt, og at de som har jobbet hardt hele livet ikke nødvendigvis får så mye gevinst pga. mange før dem som får penger av foreldrene eller arv. Det er egentlig en tråd hvor jeg tar frem problematiseringen av at selvstendige individer som har blitt fortalt at man vil leve behagelig etter en fet utdannelse, uansett må bite i det sure eplet og spare MYE for å få råd til en knøttliten bolig i Holmlia. Virker som dere venstrevridde ikke klarer å lese mellom linjene, og ikke tror at det finnes folk som vil jobbe hardt og få det de vil. Det er en naturlig menneskelig egenskap. Vi vil ha det vi vil ha. Selv for de som jobber hardt for det, vil det være vanskelig, pga. dagens system ikke er lagt opp for det. Anonymkode: 7503b...a71
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #34 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ok, tok ikke i betraktning at man tjener litt penger om sommeren. De pengene jeg tjener tenker jeg først og fremst å bruke under studiene om studielån ikke er nok. Det må jeg se an. Vil ikke leve "fattig", om dere skjønner. Kommer ikke til å tjene all verdens i sommerjobbene, tror en sommer på 30k ca. om jeg jobber mye. Er ikke en sløser, men vil kjøpe god mat, gode skolematerialer og slike ting, om dere henger med. Men kan hende jeg fint kan spare opp under studietida. Og så er det ikke sånn at jeg ikke kommer til å få noe NOE son helst hjemmefra. Men innlegget påpeker bare hvor vanskelig det er å få råd til bolig på egen hånd og at man må spare utrolig mye. Og til dere som lurer på hvorfor jeg må ha bolig etter studiene: Det er unødvendig å leie når man kan kjøpe. Det koster en del å leie mens man sparer, og i tillegg skal leve litt behagelig... Spesielt når man i utgangspunktet har studert hardt og tatt en tung utdannelse. Men er villig til å jobbe et par år før jeg kjøper bolig. Poenget var bare det at selv etter et par år, kommer jeg ikke til å få råd til en bolig jeg liker. Bolig til under 2 mill i Oslo skjer ikke. Kan klare meg med det i mindre byer. Men i Oslo må jeg ut med minst 3,5 mill for å bli tilfredsstilt (førstegangskjøp!). Anonymkode: 7503b...a71 Da må du regne med å vente enda lenger før du har nok EK til å kjøpe egen leilighet. Anonymkode: c925e...656 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #35 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da må du regne med å vente enda lenger før du har nok EK til å kjøpe egen leilighet. Anonymkode: c925e...656 Ja, jeg er nok helt enig for å si det sånn om jeg har den holdningen. Men er villig til å være sparsom. Fremsto kanskje som at jeg er en sløser. Det er ikke meningen. For å si det sånn. Jeg sparer i grunn veldig mye, dette er eksempel på ting: Når jeg er ute og spiser med venner (som er sjeldent), velger jeg ikke det aller dyreste på menyen, og velger ikke drikke eller dessert Kjøper bare av og til mat i kantina og ikke hver dag Bruker ikke dyre hud og hårprodukter Kjøper sjeldent nytt tøy Fester ikke Men det jeg ikke vil spare på under studietida, det er god PC, gode skolemateriell og god mat. Sparer heller ikke på ordentlige klær av god kvalitet, og det trenger ikke være dyrt heller alt dette. Men øl og fest kan jeg spare meg på. Anonymkode: 7503b...a71
missmcbeal Skrevet 14. januar 2021 #36 Skrevet 14. januar 2021 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor du tar utgangspunkt i at du ikke skal begynne å spare noe som helst før du er ferdig med studiene og har begynt å jobbe. Du bør begynne å spare mens du er student og utnytte BSU-ordningen så best du kan. Du kan sette inn maks 300 000 kr totalt og 27500 kr i året, det vil ta minst 10 år med full sparing for å fylle opp kontoen. Så du har svært lite å tape på å begynne tidlig selv om du ikke får fullt ut på skattefradraget, da man bare kan fylle på kontoen til det året man fyller 33 eller 34, dvs. at dersom du ikke er ferdig med å studere før du er 23 år, så er det ikke noen grunn til å vente med å opprette konto. Du vil mest sannsynlig ikke rekke å fylle opp kontoen maksimalt om du skal vente med å spare til du har fått jobb. Dersom du også planlegger boligkjøp før du er 30 år, så er det enda mindre grunn til å vente med å opprette, nå får man bare skattefradrag så lenge man ikke har kjøpt sin først bolig, dvs. at de fleste vil spare færre år der man får fullt ut skattefordeler, fordi man kjøper bolig før fylte 34 år. Du får mange tusenlapper igjen for BSU med gode renter og skattefradrag. Jeg studerte i mange år, men opprettet BSU som 19 åring. Jeg har prioritert å spare litt hvert år, men har ikke alltid klart å fylle den opp hvert år/eller bare fylt opp slik at jeg har fått maksimalt ut at skattefradraget. Jeg har i flere år kun hatt sommerjobb, men jobbet mye de månedene, og dermed likevel klart å avsette en del til sparing. Noen år har jeg bare satt inn f.eks. 15 000, fordi jeg visste at jeg ikke kom til å skatte mer enn 3000 kr. Nå er jeg 30 år, har litt over 200 000 på BSU der 158 000 er det jeg har satt inn selv i løpet av årene, så over 40 000 kr av det som står på kontoen er faktisk renter. Så kan jeg regne inn det jeg har fått i skattefradrag på alle årene, det er vel rundt 30 000 kr. Så rundt 70 000 kr kan man si at jeg har fått "gratis" ved å prioritere litt og litt sparing som student. Du bør derfor legge en plan for hvordan du skal klare å spare best mulig på BSU fremover om du vil realisere boligdrømmen tidligere, og dermed bør du vurdere å skalere opp jobbing under studiene/på sommeren for å få mer skattbar inntekt, slik at du både får fyllt opp kontoen og skatter nok til å få mest mulig skattefradrag. Jeg føler ikke jeg er den som har spart mest, men nå som årene har gått ser jeg hvor smart det har vært. Ellers vil jeg si at det ikke er spesielt lenge å måtte vente med å kjøpe bolig til to år etter man har startet i jobb etter studiene. Selv er jeg på 2. året med jobb etter studiene, og har enda ikke vurdert seriøst å begynne å se etter bolig. Grunnen er at jeg ikke helt har landet på hvor jeg skal bo og jobb. Jeg er på mitt andre vikariat. Det er kjempevanskelig å finne fast stilling for tiden, og dermed så må jeg ta til takke med vikariat for å få nødvendig erfaring for å stille bedre i jobbmarkedet. Så lenge jeg har et vikariat, er det ikke vits å søke boliglån. Er man så heldig at man får en fast stilling, så er det ikke sikkert at man vil trives og at det er en jobb man ønsker å være lenge i. Mange som studerer og sikter seg inn mot jobber vet ikke hva de går til, og kan finne ut at jobben ikke står helt til forventingene. Det er lurt å vente med boligkjøp til man er blitt varmt i trøya og føler seg sikker på at man har landet i en jobb som man blir i en stund. Boligkjøp er ikke noe man skal forhaste seg inn i, og det er viktig å ha langtidsperspektiv på kjøpet. Dermed går det raskt 2-3 år etter studiene til man føler man har landet på jobbmarkedet og det føles riktig å kjøpe bolig. Selv har jeg utbetalt 25 000 kr netto i måneden nå, og har under gjennomsnittlig lønn. Jeg klarer likevel å spare 6000-7000 kr i mnd selv om leier for 7000 kr i mnd og har bil. Jeg prioriterte å bruke oppsparte penger nå som ikke var låst på BSU til å kjøpe en ganske ny bil uten billån da jeg vet at jeg ikke har boligkjøp i kikkerten. Nå sparer jeg ikke på noe annet enn buffer, litt i fond og til mer EK, for nå er bilkjøp unnagjort for mange år fremover. Med en årslønn på 550 000 kr så skal du fint klare å kjøpe bolig med litt innsats, men du er nødt til å være tålmodig og begynne å planlegge for hvordan du skal nå målene dine på best mulig måte. Dersom du tar et aktivt valg om å ikke begynne å spare før du er ferdig i jobb, så er det ditt valg, det kan du gjøre. Men du skal være klar over at mange andre velger å jobbe og spare ekstra i studietiden for å ha spart opp litt egenkapital til de er ferdig med å studere - og utnytter en veldig gunstig BSU-ordning som gir masse av gevinster. Det er ikke sånn at alle andre kommer inn på boligmarkedet bare fordi man har fått arv eller har foreldre som er kausjonister. Endret 14. januar 2021 av missmcbeal 2
Million Skrevet 14. januar 2021 #37 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enten tolker dere det jeg skriver feil. Har prøvd å være så tydelig så mulig. Eller så er det jeg som skriver dårlig, for jeg har dysleksi, og prøver mitt aller beste. Har aldri ment at det er en menneskerett å eie en bolig rett etter studiene. Poenget med hele tråden min er hvor vanskelig det er, selv for de som jobber beinhardt, og at de som har jobbet hardt hele livet ikke nødvendigvis får så mye gevinst pga. mange før dem som får penger av foreldrene eller arv. Det er egentlig en tråd hvor jeg tar frem problematiseringen av at selvstendige individer som har blitt fortalt at man vil leve behagelig etter en fet utdannelse, uansett må bite i det sure eplet og spare MYE for å få råd til en knøttliten bolig i Holmlia. Virker som dere venstrevridde ikke klarer å lese mellom linjene, og ikke tror at det finnes folk som vil jobbe hardt og få det de vil. Det er en naturlig menneskelig egenskap. Vi vil ha det vi vil ha. Selv for de som jobber hardt for det, vil det være vanskelig, pga. dagens system ikke er lagt opp for det. Anonymkode: 7503b...a71 Du skriver i hovedinnlegget ditt noe som tyder på at du ikke har hatt særlig bakkekontakt de siste årene. I hvert fall ikke sjekket lønnsnivået på ditt fremtidige yrke opp mot boligprisene MIDT I OSLO SENTRUM som du hadde sett for deg så snart du var ferdig med utdannelsen. Du skriver jo "Har alltid tenkt at jeg etter utdannelsen skal kjøpe meg en fet leilighet i byen, lignende Bjørvika i Oslo. " Når har du egentlig gått og tenkt dette? "Alltid" skriver du. Antageligvis da uten å noensinne sjekke prisnivået, noen gang, mens du "alltid" har gått og sett det for deg. Så jeg synes ikke "poenget ditt" med tråden kommer særlig godt frem i hovedinnlegget, nei. 5
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #38 Skrevet 14. januar 2021 Hvordan vgs utdannelse er dette? Det er vanskelig å spare opp en ordentlig god EK om man ikke jobber ved siden av studier. Jeg jobbet ved siden av studier, helger, somre og alt som var. Tok over leiligheten noen dager før jeg begynte på jobb etter studier. Det går an om man er flink til å spare og jobber! Anonymkode: 3b39d...13e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #39 Skrevet 14. januar 2021 Jeg kjenner faktisk ingen som kjøpte bolig alene før 30, og jeg har stor bekjentskapskrets i Oslo. Vi er nå 40-45 alle sammen, så det var vanskelig før også. Den gang ingen krav til EK, men bankene innvilget ikke lån på mer enn to ganger inntekten (2002), etterhvert 3 fordi rentene var mye høyere. Anonymkode: 27b9a...b71
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #40 Skrevet 14. januar 2021 missmcbeal skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du tar utgangspunkt i at du ikke skal begynne å spare noe som helst før du er ferdig med studiene og har begynt å jobbe. Du bør begynne å spare mens du er student og utnytte BSU-ordningen så best du kan. Du kan sette inn maks 300 000 kr totalt og 27500 kr i året, det vil ta minst 10 år med full sparing for å fylle opp kontoen. Så du har svært lite å tape på å begynne tidlig selv om du ikke får fullt ut på skattefradraget, da man bare kan fylle på kontoen til det året man fyller 33 eller 34, dvs. at dersom du ikke er ferdig med å studere før du er 23 år, så er det ikke noen grunn til å vente med å opprette konto. Du vil mest sannsynlig ikke rekke å fylle opp kontoen maksimalt om du skal vente med å spare til du har fått jobb. Dersom du også planlegger boligkjøp før du er 30 år, så er det enda mindre grunn til å vente med å opprette, nå får man bare skattefradrag så lenge man ikke har kjøpt sin først bolig, dvs. at de fleste vil spare færre år der man får fullt ut skattefordeler, fordi man kjøper bolig før fylte 34 år. Du får mange tusenlapper igjen for BSU med gode renter og skattefradrag. Jeg studerte i mange år, men opprettet BSU som 19 åring. Jeg har prioritert å spare litt hvert år, men har ikke alltid klart å fylle den opp hvert år/eller bare fylt opp slik at jeg har fått maksimalt ut at skattefradraget. Jeg har i flere år kun hatt sommerjobb, men jobbet mye de månedene, og dermed likevel klart å avsette en del til sparing. Noen år har jeg bare satt inn f.eks. 15 000, fordi jeg visste at jeg ikke kom til å skatte mer enn 3000 kr. Nå er jeg 30 år, har litt over 200 000 på BSU der 158 000 er det jeg har satt inn selv i løpet av årene, så over 40 000 kr av det som står på kontoen er faktisk renter. Så kan jeg regne inn det jeg har fått i skattefradrag på alle årene, det er vel rundt 30 000 kr. Så rundt 70 000 kr kan man si at jeg har fått "gratis" ved å prioritere litt og litt sparing som student. Du bør derfor legge en plan for hvordan du skal klare å spare best mulig på BSU fremover om du vil realisere boligdrømmen tidligere, og dermed bør du vurdere å skalere opp jobbing under studiene/på sommeren for å få mer skattbar inntekt, slik at du både får fyllt opp kontoen og skatter nok til å få mest mulig skattefradrag. Jeg føler ikke jeg er den som har spart mest, men nå som årene har gått ser jeg hvor smart det har vært. Ellers vil jeg si at det ikke er spesielt lenge å måtte vente med å kjøpe bolig til to år etter man har startet i jobb etter studiene. Selv er jeg på 2. året med jobb etter studiene, og har enda ikke vurdert seriøst å begynne å se etter bolig. Grunnen er at jeg ikke helt har landet på hvor jeg skal bo og jobb. Jeg er på mitt andre vikariat. Det er kjempevanskelig å finne fast stilling for tiden, og dermed så må jeg ta til takke med vikariat for å få nødvendig erfaring for å stille bedre i jobbmarkedet. Så lenge jeg har et vikariat, er det ikke vits å søke boliglån. Er man så heldig at man får en fast stilling, så er det ikke sikkert at man vil trives og at det er en jobb man ønsker å være lenge i. Mange som studerer og sikter seg inn mot jobber vet ikke hva de går til, og kan finne ut at jobben ikke står helt til forventingene. Det er lurt å vente med boligkjøp til man er blitt varmt i trøya og føler seg sikker på at man har landet i en jobb som man blir i en stund. Boligkjøp er ikke noe man skal forhaste seg inn i, og det er viktig å ha langtidsperspektiv på kjøpet. Dermed går det raskt 2-3 år etter studiene til man føler man har landet på jobbmarkedet og det føles riktig å kjøpe bolig. Selv har jeg utbetalt 25 000 kr netto i måneden nå, og har under gjennomsnittlig lønn. Jeg klarer likevel å spare 6000-7000 kr i mnd selv om leier for 7000 kr i mnd og har bil. Jeg prioriterte å bruke oppsparte penger nå som ikke var låst på BSU til å kjøpe en ganske ny bil uten billån da jeg vet at jeg ikke har boligkjøp i kikkerten. Nå sparer jeg ikke på noe annet enn buffer, litt i fond og til mer EK, for nå er bilkjøp unnagjort for mange år fremover. Med en årslønn på 550 000 kr så skal du fint klare å kjøpe bolig med litt innsats, men du er nødt til å være tålmodig og begynne å planlegge for hvordan du skal nå målene dine på best mulig måte. Dersom du tar et aktivt valg om å ikke begynne å spare før du er ferdig i jobb, så er det ditt valg, det kan du gjøre. Men du skal være klar over at mange andre velger å jobbe og spare ekstra i studietiden for å ha spart opp litt egenkapital til de er ferdig med å studere - og utnytter en veldig gunstig BSU-ordning som gir masse av gevinster. Det er ikke sånn at alle andre kommer inn på boligmarkedet bare fordi man har fått arv eller har foreldre som er kausjonister. Takk for et ordentlig svar! Har jo en del penger fra sommerjobber. Vurder å sette det inn på BSU. Men kan jeg ta det ut om jeg bestemmer meg for å ikke kjøpe bolig, altså om jeg trenger pengene til et eller annet? (mot at jeg ikke får tatt ut bonusene og sikkert får litt mindre tilbake pga. rentene) Anonymkode: 7503b...a71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå