AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 Går på vgs. Etter mine beregninger spiller det ingen rolle hvor fet utdannelse og hvor hardt man jobber når det kommer til penger her i Norge. Det å få råd til egenkapital på egen hånd uten hjelp eller arv etter utdannelse må være hardt! Har alltid tenkt at jeg etter utdannelsen skal kjøpe meg en fet leilighet i byen, lignende Bjørvika i Oslo. Nå ser jeg at jeg så vidt hadde hatt råd til en gammel leilighet i Oslo øst. De fleste jobbene er i Oslo, så sannsynligheten for at jeg må jobbe der er stor. Men jeg vet ikke helt - boligprisene er skyhøye og det kan hende det lønner seg ALLE andre steder enn Oslo. Lønna korresponderer ikke med boligprisene i Oslo, etter det jeg har forstått. Er flink på skolen, og mine interesser går mot et studie som er både hardt, vanskelig å komme inn på og fullføre, og tidskrevende. Har lest meg godt opp, og dette er et studie jeg mest sannsynlig vil gå for, når jeg har tenkt med både hodet og hjertet. (altså, hodet=trygg, respektert utdannelse med høy lønn og gode betingelser - hjertet=jeg har en god interesse for det også og synes det virker spennende) Når jeg er ferdig utdannet vil jeg ha en årslønn på ca. 550 000 brutto ifølge undersøkelse fra nyutdannede fra dette studiet. Vet ikke om det er så særlig mange andre studier som har like høy lønn, så dermed er tanken at jeg sånn sett ligger godt an med økonomien. Si jeg skatter 30%, da har jeg 385 000 netto i året. Hver måned vil jeg da stå igjen med 32 000 netto. Hvordan skal jeg kunne klare å tjene opp egenkapital, mens jeg fremdeles leier? Si jeg klarer å spare 10 000 hver måned (vet ikke om dette er realistisk heller, det er ca. 30% av det jeg tjener) som jeg legger av til oppsparing. Jeg ser bort ifra å få meg en fet leilighet, la oss ta en av de i Oslo øst. Eksemepel. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=198257020 (hvis dette er imot forumets regler å lenke til bolig, vennligst fjern lenka, men vil gjerne beholde resten av posten ) Vi går ut fra at leiligheten her koster totalt 1 600 000. Den ligger litt usentralt i Søndre Nordstrand, og er knøttliten med areal på 17 m2. Det er 94 000 per kvadratmeter! Helt sykt. Men la oss si jeg går for den da. Egenkapital vil være 240 0000. Og hvis jeg sparer 10 000 i måneden, vil jeg bruke 24 måneder, ergo to år før jeg får råd til en "drittleilighet". Det er hvis jeg klarer å spare 10 000 i måneden. Sparer jeg kun 5000 vil det ta 4 år. Ser ikke på noen måte at det lønner seg å bo i Oslo for jobben. Det vil vel heller være økonomisk lønnsomt å bo i en mindre by, selv om jeg tjener litt mindre til og med. De nyeste boligene i mange andre byer koster kun 50 000 per kvadratmeter. Var bare en tankevekker. Arv og rik familie hjelper mer økonomisk enn en god utdannelse og høy lønn. Anonymkode: 7503b...a71 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 Jeg hadde deltidsjobb og Sparte 250.000 i BSU under studietiden fordi jeg visste jeg utdannet meg til et yrke med lav lønn. Nå er jeg utdannet og i jobb, men leier enda for 5000kr og har samme forbruk som da jeg studerte fordi jeg vil spare et par hundre tusen til før jeg kjøper. Hvorfor må du kjøpe med en gang du er utdannet? Anonymkode: 281d1...db1 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 Helt normalt å spare en del år før man kjøper seg bolig. Mange får ikke kjøpt før de finner seg en partner. Anonymkode: f872f...448 14
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 Hvorfor dette absurde jaget etter å eie en bolig før man knapt nok er ferdig med utdannelsen? Anonymkode: 354c6...197 18
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 Vi kjøpte vår første leilighet da vi var over 30. nå har vi nedbetalt både samme leilighet til utleie pluss hus. Pluss flere mill i aksjer osv. og 3 unger. Begge har høy utdannelse og høy lønn. Så du trenger ikke være så tidlig ute, så lenge du sparer jevnt og trutt. Vi er i midten av 40 årene nå. Anonymkode: b444b...1fd 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 Begynte å spare allerede da jeg gikk på vgs, og så mens jeg studerte. Kjøpte leilighet i Oslo 1 år etter endt studietid da jeg fikk min første faste jobb. Anonymkode: 41124...c3c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 Jeg hadde 200 000 kr på sparekontoen etter studier. Sparte lønnen fra sommer- og deltidsjobber fra jeg var 15 til 25 år. Det var ikke nok til hele egenkapitalen, men jeg hadde så godt betalt jobb at jeg fikk innvilget boliglån med topplån. Dette er 7 år siden Anonymkode: 7b9d4...418
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #8 Skrevet 13. januar 2021 Ok, tok ikke i betraktning at man tjener litt penger om sommeren. De pengene jeg tjener tenker jeg først og fremst å bruke under studiene om studielån ikke er nok. Det må jeg se an. Vil ikke leve "fattig", om dere skjønner. Kommer ikke til å tjene all verdens i sommerjobbene, tror en sommer på 30k ca. om jeg jobber mye. Er ikke en sløser, men vil kjøpe god mat, gode skolematerialer og slike ting, om dere henger med. Men kan hende jeg fint kan spare opp under studietida. Og så er det ikke sånn at jeg ikke kommer til å få noe NOE son helst hjemmefra. Men innlegget påpeker bare hvor vanskelig det er å få råd til bolig på egen hånd og at man må spare utrolig mye. Og til dere som lurer på hvorfor jeg må ha bolig etter studiene: Det er unødvendig å leie når man kan kjøpe. Det koster en del å leie mens man sparer, og i tillegg skal leve litt behagelig... Spesielt når man i utgangspunktet har studert hardt og tatt en tung utdannelse. Men er villig til å jobbe et par år før jeg kjøper bolig. Poenget var bare det at selv etter et par år, kommer jeg ikke til å få råd til en bolig jeg liker. Bolig til under 2 mill i Oslo skjer ikke. Kan klare meg med det i mindre byer. Men i Oslo må jeg ut med minst 3,5 mill for å bli tilfredsstilt (førstegangskjøp!). Anonymkode: 7503b...a71
tussi84 Skrevet 13. januar 2021 #9 Skrevet 13. januar 2021 Nesten ingen i min vennekrets fikk kjøpt seg egen bolig før de nærmet seg 30 års alder eller litt over. Unntaket var de som etablerte seg tidlig, eller de som fikk hjelp av foreldrene sine. Det å eie bolig rett etter studietiden er ikke normalen. Jeg synes synd på førstegangskjøpere i dagens marked med de skyhøye boligprisene. Ofte leier man i flere år før man får kjøpt noe, og man kaster vekk flere tusen på å leie et sted. Du nevner jo Oslo som et eksempel. Det å leie en 2 roms i Oslo koster gjerne minimum 10000. Dette er 10000 kr man kunne brukt på å betale ned et bolig lån isteden. Men kravet er jo 15 prosent egenkapital av kjøpesum, så du må spare og spare mange år pga høy leiepris sluker omtrent halvparten av inntektene dine. 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 Problemet ditt er at du ikke skjønner at du må prioritere. Du vil ha både den fete drømmeleiligheten og et behagelig liv. Men det er bare noen få drømmeleiligheter i Oslo sentrum, og alle vil ha dem. Da kan ikke alle kjøpe. Anonymkode: ea41d...b96 15
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #11 Skrevet 13. januar 2021 Du får begynne å jobbe og spare allerede nå og mens du studerer. Hadde 450k i egenkapital når jeg gikk ut av studiet. Kjøpte bolig uten noen form for hjelp av foreldre, eller arv. Du må heller ikke bo i Oslo for å jobbe i Oslo. Det handler om prioriteringer. Anonymkode: e1cd1...ea1 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #12 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Helt normalt å spare en del år før man kjøper seg bolig. Mange får ikke kjøpt før de finner seg en partner. Anonymkode: f872f...448 Er det ikke bedre å kjøpe alene? Anonymkode: 01eb9...2c9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #13 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok, tok ikke i betraktning at man tjener litt penger om sommeren. De pengene jeg tjener tenker jeg først og fremst å bruke under studiene om studielån ikke er nok. Det må jeg se an. Vil ikke leve "fattig", om dere skjønner. Kommer ikke til å tjene all verdens i sommerjobbene, tror en sommer på 30k ca. om jeg jobber mye. Er ikke en sløser, men vil kjøpe god mat, gode skolematerialer og slike ting, om dere henger med. Men kan hende jeg fint kan spare opp under studietida. Og så er det ikke sånn at jeg ikke kommer til å få noe NOE son helst hjemmefra. Men innlegget påpeker bare hvor vanskelig det er å få råd til bolig på egen hånd og at man må spare utrolig mye. Og til dere som lurer på hvorfor jeg må ha bolig etter studiene: Det er unødvendig å leie når man kan kjøpe. Det koster en del å leie mens man sparer, og i tillegg skal leve litt behagelig... Spesielt når man i utgangspunktet har studert hardt og tatt en tung utdannelse. Men er villig til å jobbe et par år før jeg kjøper bolig. Poenget var bare det at selv etter et par år, kommer jeg ikke til å få råd til en bolig jeg liker. Bolig til under 2 mill i Oslo skjer ikke. Kan klare meg med det i mindre byer. Men i Oslo må jeg ut med minst 3,5 mill for å bli tilfredsstilt (førstegangskjøp!). Anonymkode: 7503b...a71 Så i dine øyne så er man en taper hvis man ikke får kjøpt seg bolig rett etter endt studie? Tror nok du burde realitetsorienteres litt. Anonymkode: 17a8d...547 14
Missfitness Skrevet 13. januar 2021 #14 Skrevet 13. januar 2021 Er vel ingen menneskerett å få kjøpe bolig, og i hvert fall ikke rett etter endt utdanning, og da kanskje i et pressområde..! 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #15 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke bedre å kjøpe alene? Anonymkode: 01eb9...2c9 Setter krav til sykt høy EK og inntekt. Har man en kjæreste man kan kjøpe med sier det seg selv at man fortere kan komme inn på markedet. Gitt at kjæresten har inntekt. Saken i Oslo er jo at prisveksten raser ifra det folk får spart i året i EK. Anonymkode: f872f...448 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #16 Skrevet 13. januar 2021 5 minutter siden, tussi84 said: Det å leie en 2 roms i Oslo koster gjerne minimum 10000. Dette er 10000 kr man kunne brukt på å betale ned et bolig lån isteden. Men kravet er jo 15 prosent egenkapital av kjøpesum, så du må spare og spare mange år pga høy leiepris sluker omtrent halvparten av inntektene dine. Man MÅ ikke bo alene. Bor man sammen med venner kan man spare mye på bokostnader. Som student har man jo gjerne lagt seg til gode sparevaner, og da er det vel bare å leve litt fornuftig et par år til. Anonymkode: 7b9d4...418 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #17 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Setter krav til sykt høy EK og inntekt. Har man en kjæreste man kan kjøpe med sier det seg selv at man fortere kan komme inn på markedet. Gitt at kjæresten har inntekt. Saken i Oslo er jo at prisveksten raser ifra det folk får spart i året i EK. Anonymkode: f872f...448 Men så tar forholdet plutselig slutt... Anonymkode: 01eb9...2c9 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #18 Skrevet 13. januar 2021 Før så var det vanlig å tjene penger og spare til bolig, men i dag så er det kjøpe bolig så tjene penger. Merkelig.... Anonymkode: 30848...bcd 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #19 Skrevet 13. januar 2021 Din beregning stemmer ikke helt. Fordi du må ta med halv skatt i desember og feriepenger. Da blir opptjeningstiden betydelig mindre. Når det er sagt, så er det helt fint å bo i Søndre Nordstrand. Det er flere som flytter ned og som er i etableringsfasen. Miljøet her er ganske fint, kanskje ikke de beste skolene, men for unge voksne er dette en stor mulighet. Flere av de unge voksne opparbeider seg både egenkapital og formue i boligen som de selger når de barna skal begynne på skolen. Da flytter de. Typisk bor de her 4-5 år før de selger. Anonymkode: e3adb...f8f 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #20 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men så tar forholdet plutselig slutt... Anonymkode: 01eb9...2c9 Da selger man, eller kjøper den andre ut om økonomien tillater det 🤷🏼♀️ Men jeg antar folk flest er smarte nok til å vente med å etablere seg før man er trygge i forholdet sitt. Anonymkode: f872f...448 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå