Becky Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 https://www.vg.no/nyheter/i/7KV8eK/sverige-hundrevis-av-barn-har-alvorlig-foelgesykdom-av-corona Noen som har lest dette? For dere som er så innmari i mot strenge restriksjoner. Hva tenker dere om dette? 17
Ukjent. Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 Jeg tenker at de heldigvis har blitt friske. Og at det ikke er sånn at barn aldri blir lagt inn på sykehus. Se denne artikkelen fra 2015, der 80 spebarn var innlagt på med RS virus på Ullevål sykehus. Merkelig nok var det ingen som ville stenge ned hele landet og gi befolkningen portforbud den gangen. https://www.aftenposten.no/norge/i/1kyme/80-spebarn-innlagt-med-rs-virus 17
Becky Skrevet 13. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2021 Ukjent. skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at de heldigvis har blitt friske. Og at det ikke er sånn at barn aldri blir lagt inn på sykehus. Se denne artikkelen fra 2015, der 80 spebarn var innlagt på med RS virus på Ullevål sykehus. Merkelig nok var det ingen som ville stenge ned hele landet og gi befolkningen portforbud den gangen. https://www.aftenposten.no/norge/i/1kyme/80-spebarn-innlagt-med-rs-virus Men kan du tenke deg hva som skjer hvis smittet blir utbredt og også barn må vente med behandling på grunn av betennelses-tilstand som følge av Korona? Dette er en sen reaksjon på korona. Det er det som har blitt formidlet "vi vet ikke nok om korona-viruset". Hva med de barna som faktisk har underliggende sykdommer? Det er ikke noe farlig med de heller regner jeg med? 13
MissLucy Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 kan vi snakke om den sykdommen som er tema, istedet for en som ikke er tema? jeg synes det var skremmende, men nyttig som forelder, å lese at et barn kan få denne tilstanden uten at man engang oppdaget at det var smittet av korona en måned tidligere. 16
Becky Skrevet 13. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2021 (endret) MissLucy skrev (3 minutter siden): kan vi snakke om den sykdommen som er tema, istedet for en som ikke er tema? jeg synes det var skremmende, men nyttig som forelder, å lese at et barn kan få denne tilstanden uten at man engang oppdaget at det var smittet av korona en måned tidligere. Enig, så fort det kommer opp noe som ikke kan forsvares er det rett inn med sammenlikning for sykdommer vi kjenner historikken til og kan behandle. Blir så dumt :´) Endret 13. januar 2021 av Becky skrivefeil 11
Ukjent. Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 Becky skrev (3 minutter siden): Enig, så fort det kommer opp noe som ikke kan forsvares er det rett inn med sammenlikning for sykdommer vi kjenner historikken til og kan behandle. Blir så dumt :´) Litt av poenget med sammenligninger er ikke at man tror sykdommen er den samme. Men når det aldri har vært særlig fokus på sykdommer og innleggelser tidligere, så tror jeg mange rett og slett ikke har peiling på hva normal status på sykehus er. Vi er bare mennesker og blir syke. Barn dør tragisk nok av og til av influensa eller hjernehinnebetennelse. En slik artikkel du linker til kommer til å skape hysterisk redde foreldre som vil stenge skoler og barnehager igjen. Dette vil få katastrofale følger for langt flere barn enn det antall barn som vil være uheldig å få denne tilstanden etter covid (de vil dessuten med aller største sannsynlighet bli helt friske fra det). Man kan bli kjempe syk av korona om man er riktig uheldig. Men er virkelig disse drastiske tiltakene proporsjonale med risikoen? Man kan bli alvorlig syk av flåttbitt også, jeg har ikke sluttet å gå tur i skogen av den grunn (flåttbitt har jeg også fått mange ganger). Jeg savner det i kommunikasjonen fra myndighetene: at de sammenligner det opp mot andre ting. Hvor ille ER det egentlig - sammenlignet med feks influensa. På sykehusene, i befolkningen. Jeg er så inderlig lei av at de bare kommuniserer skrekk og skremsel. Jeg vil ha informasjon, ikke skrekkpropaganda. Og jeg vil at de gir informasjon om hvordan de veier kost/ nytte ved tiltakene. 21
XaoS Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 Jeg har familie i Sverige, og de forteller at mediene der systematisk har dysset ned det kritiske nivået intensivavdelingene i landet befinner seg i. De mener det er et ledd i å forsvare den politiske linjen de har valgt å legge seg på i pandemien. Tegnell er virkelig ikke så populær i Sverige heller. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er tankevekkende når mange her til lands påstår at norske medier kun kjører "skrekkpropaganda". Tiltak er ikke kun for å beskytte 80-åringene. Tiltak er for å beskytte helsevesenet og hele befolkningen. For det kan bli store konsekvenser av et helsevesen uten ekstra ressurser. 28
Trimsi Skrevet 13. januar 2021 #8 Skrevet 13. januar 2021 XaoS skrev (1 minutt siden): Jeg har familie i Sverige, og de forteller at mediene der systematisk har dysset ned det kritiske nivået intensivavdelingene i landet befinner seg i. De mener det er et ledd i å forsvare den politiske linjen de har valgt å legge seg på i pandemien. Tegnell er virkelig ikke så populær i Sverige heller. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er tankevekkende når mange her til lands påstår at norske medier kun kjører "skrekkpropaganda". Tiltak er ikke kun for å beskytte 80-åringene. Tiltak er for å beskytte helsevesenet og hele befolkningen. For det kan bli store konsekvenser av et helsevesen uten ekstra ressurser. Ser veldig godt neddyssingen i svenske medie.. Det er nesten skremmende å følge med på nyheter fra svenske aviser og nettsteder. Helsepersonell som jobber med dette og alle som har mistet sine kjære må jo være ekstremt frustrerte. Men dessverre så går jo denne merkelige politiske korrektheten igjen på mange andre felt. Jeg tror dette er noe som ligger dypt i den "svenske modellen" og som kommer fra en tradisjon med adel og intellektuell overklasse (stor avstand mellom eliten og folket) og i det faktum at Sverige sjelden har vært rammet av krig og krise, og dermed har lite handlekraft og mot når det kommer til å håndtere vanskelig ting. 11
Lana01 Skrevet 13. januar 2021 #9 Skrevet 13. januar 2021 (endret) Ukjent. skrev (11 minutter siden): Litt av poenget med sammenligninger er ikke at man tror sykdommen er den samme. Men når det aldri har vært særlig fokus på sykdommer og innleggelser tidligere, så tror jeg mange rett og slett ikke har peiling på hva normal status på sykehus er. Vi er bare mennesker og blir syke. Barn dør tragisk nok av og til av influensa eller hjernehinnebetennelse. En slik artikkel du linker til kommer til å skape hysterisk redde foreldre som vil stenge skoler og barnehager igjen. Dette vil få katastrofale følger for langt flere barn enn det antall barn som vil være uheldig å få denne tilstanden etter covid (de vil dessuten med aller største sannsynlighet bli helt friske fra det). Man kan bli kjempe syk av korona om man er riktig uheldig. Men er virkelig disse drastiske tiltakene proporsjonale med risikoen? Man kan bli alvorlig syk av flåttbitt også, jeg har ikke sluttet å gå tur i skogen av den grunn (flåttbitt har jeg også fått mange ganger). Jeg savner det i kommunikasjonen fra myndighetene: at de sammenligner det opp mot andre ting. Hvor ille ER det egentlig - sammenlignet med feks influensa. På sykehusene, i befolkningen. Jeg er så inderlig lei av at de bare kommuniserer skrekk og skremsel. Jeg vil ha informasjon, ikke skrekkpropaganda. Og jeg vil at de gir informasjon om hvordan de veier kost/ nytte ved tiltakene. Hva er det du tror du har forstått som helsemyndighetene ikke har forstått ? Sammenligne det med flåttbitt? Dette handler ikke om deg og meg men om det hele bildet. Vi ønsker ikke å komme i den situasjonen som Sverige er i. Irland er i eller England er i. Hele verden er i krise. Kjenner jeg er mektig lei folk som ikke klarer eller vil ta inn alvoret, Endret 13. januar 2021 av Lana01 24
Charlie Amberson Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 4 minutter siden, Lana01 said: Hva er det du tror du har forstått som helsemyndighetene ikke har forstått ? Sammenligne det med flåttbitt? Dette handler ikke om deg og meg men om det hele bildet. Vi ønsker ikke å komme i den situasjonen som Sverige er. Irland er eller England er. Hele verden er i krise. Kjenner jeg er mektig lei folk som ikke klarer eller vil ta inn alvoret, Enig. Det er vel omtrent de samme som i 1940 ville sagt, er det så ille med disse tyskerne da? Tiltakene må sees i forhold til hvordan vi vet at det blir om vi lar være. Ikke i forhold til hvordan det er nå. 13
The Kitten Skrevet 13. januar 2021 #11 Skrevet 13. januar 2021 Jeg tenker at da må vi sette inn tiltak rettet mot barn. 5
2ro Skrevet 13. januar 2021 #12 Skrevet 13. januar 2021 Ser ikke bra ut i England heller. https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/helsevesenet-i-knestaende-her-er-en-av-fire-covid-innlagte-under-55-ar-1.1821978 12
Trimsi Skrevet 13. januar 2021 #13 Skrevet 13. januar 2021 Ukjent. skrev (44 minutter siden): Jeg tenker at de heldigvis har blitt friske. Og at det ikke er sånn at barn aldri blir lagt inn på sykehus. Se denne artikkelen fra 2015, der 80 spebarn var innlagt på med RS virus på Ullevål sykehus. Merkelig nok var det ingen som ville stenge ned hele landet og gi befolkningen portforbud den gangen. https://www.aftenposten.no/norge/i/1kyme/80-spebarn-innlagt-med-rs-virus Nei, ingen ville stenge ned landet da RS-viruset er en vanlig forkjølelse som kun kan være farlig for noen få av de aller minste barna. Man har dessverre ikke lykkes med å lage en vaksine. Derimot har man en behandling tilgjengelig som er en profylakse med palivizumab. Palivizumab er en forebyggende behandling, og kan gis til barn som er spesielt utsatt. F.eks barn født prematurt, barn født med kroniske lungesykdommer, barn som må gjennomgå beinmargstransplantasjon, barn født med hjertesykdom eller andre alvorlige sykdommer eller syndromer. Så ja. man har prøvd å lage en vaksine, og man har fått til en ok tilfredstillende forebyggende behandling. Man gjør det man kan for at barn, voksne og eldre ikke skal bli alvorlig syke eller dø. 9
XaoS Skrevet 13. januar 2021 #14 Skrevet 13. januar 2021 Målet med tiltak er til syvende og sist at vi skal unngå å sette helsevesenet i en så kritisk situasjon at de må ta etiske valg om hvem som skal behandles eller ikke. Dette har vi sett har vært realiteten i mange europeiske land. Og også i Sverige hvor barneoperasjoner er stilt inn grunnet fulle intensivavdelinger med koronasyke. De aller eldste blir i stor grad ikke lagt inn på intensiven i Norge heller. Her dør de på eldrehjem med Covid-19 som et ledd i en normal aldringsprosess. Det er ikke 90-åringene som ligger i respirator i Norge. Det er 40-50-60 åringene. 17
Becky Skrevet 13. januar 2021 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2021 (endret) Ukjent. skrev (56 minutter siden): Litt av poenget med sammenligninger er ikke at man tror sykdommen er den samme. Men når det aldri har vært særlig fokus på sykdommer og innleggelser tidligere, så tror jeg mange rett og slett ikke har peiling på hva normal status på sykehus er. Vi er bare mennesker og blir syke. Barn dør tragisk nok av og til av influensa eller hjernehinnebetennelse. En slik artikkel du linker til kommer til å skape hysterisk redde foreldre som vil stenge skoler og barnehager igjen. Dette vil få katastrofale følger for langt flere barn enn det antall barn som vil være uheldig å få denne tilstanden etter covid (de vil dessuten med aller største sannsynlighet bli helt friske fra det). Man kan bli kjempe syk av korona om man er riktig uheldig. Men er virkelig disse drastiske tiltakene proporsjonale med risikoen? Man kan bli alvorlig syk av flåttbitt også, jeg har ikke sluttet å gå tur i skogen av den grunn (flåttbitt har jeg også fått mange ganger). Jeg savner det i kommunikasjonen fra myndighetene: at de sammenligner det opp mot andre ting. Hvor ille ER det egentlig - sammenlignet med feks influensa. På sykehusene, i befolkningen. Jeg er så inderlig lei av at de bare kommuniserer skrekk og skremsel. Jeg vil ha informasjon, ikke skrekkpropaganda. Og jeg vil at de gir informasjon om hvordan de veier kost/ nytte ved tiltakene. Det som du virker å overse er jo nettopp det at vi ikke vet nok om korona, for noen mnd tilbake visste vi ikke en gang at korona kunne påvirke helt friske barn med livstruende situasjon. Bare kan i et virus vi kun har forsket på i overkant av ett år, er nok til at man bør kunne leve med tiltak, eller i det minste forstå viktigheten av tiltak - noe Svergie derimot, ikke har. Det at over 100 barn er i denne situasjonen nå på grunn av viruset, (som vi enda har under kontroll), som vi ikke vet alt om, er alarmene. Det er kanskje ikke det at disse barna blir syke og må legges inn som er det verste (forferdelig så klart) men nettopp dette at intensiv blir fylt opp. Når intensiv blir fylt opp er det andre med alvorlige sykdommer som ikke kan bli behandlet. Nå snakker vi ikke om "Åshild" på 90 år, men barn ned til 1 år. Hvis det også er barn som oppå dette har underliggende sykdommer, som f.eks asma eller dårlig hjerte, dårlig immunforsvar, så er det selvsagt ikke bra. Det kan være at disse funnene er også baktanke for myndighetene i forhold til et mulig portforbud. Du sammenlikner med flått, influensa og hjereninnebetennelse, vel prosedyren er litt annerledes når man ikke vet alle behandlingsmetoder. Den store forskjellen med dine eksempler at vi kan behandle dem. Greit nok, flått, kan være farlig, men blir likevel et idiotisk eksempel når det er en helt annen tilstand, sykdomsforløp og smitte. Dette handler (som flere sier her inne) ikke kun om deg, men om det store bildet av et system som kan bli truet om flere blir smittet, og desto verre når barn for ettervirkninger av korona. Barn som ikke viser symptomer. Det er en helt annen samtale. Det handler ikke om å spre frykt, men om å være opplyst til en viss grad. Endret 13. januar 2021 av Becky skrivefeil 9
Becky Skrevet 13. januar 2021 Forfatter #16 Skrevet 13. januar 2021 The Kitten skrev (25 minutter siden): Jeg tenker at da må vi sette inn tiltak rettet mot barn. Tror at om - dersom- jeg forstår deg riktig er vi kanskje - muligens for - aller første gang enige? Regner med at du mener at hvis det skulle vært tiltak for barn så hadde det naturligvis også vært gjeldene for voksene da flere voksene også har barn? 6
The Kitten Skrevet 13. januar 2021 #17 Skrevet 13. januar 2021 Becky skrev (2 minutter siden): Tror at om - dersom- jeg forstår deg riktig er vi kanskje - muligens for - aller første gang enige? Regner med at du mener at hvis det skulle vært tiltak for barn så hadde det naturligvis også vært gjeldene for voksene da flere voksene også har barn? Kommer helt an på tiltaket. La oss si barnefotball er et problem, men ingen blir smittet på treningsstudio. Da må vi stanse barnefotballen, ikke treningsstudio. 2
Becky Skrevet 13. januar 2021 Forfatter #18 Skrevet 13. januar 2021 The Kitten skrev (57 minutter siden): Kommer helt an på tiltaket. La oss si barnefotball er et problem, men ingen blir smittet på treningsstudio. Da må vi stanse barnefotballen, ikke treningsstudio. Så tenker du at voksene på treningsstudio ikke kan smitte barn? Dersom den som er på treningsstudio har barn? Skjønte ikke helt logikken. 6
The Kitten Skrevet 13. januar 2021 #19 Skrevet 13. januar 2021 (endret) Becky skrev (3 minutter siden): Så tenker du at voksene på treningsstudio ikke kan smitte barn? Dersom den som er på treningsstudio har barn? Skjønte ikke helt logikken. Nei, jeg tenker at tiltakene må rettes direkte mot de som blir smittet. Skjønte ikke hva som var så vanskelig å forstå med det. Endret 13. januar 2021 av The Kitten 4
Jajajane Skrevet 13. januar 2021 #20 Skrevet 13. januar 2021 Dette er en sak som blir dysset ned i Norge også. Her skal barns skånes sies det, og med det betyr det at de skal på skole koste hva det koste vil. Vi kommer ikke til å få vite så mye om disse barna på sykehuset, fordi da blir vi så redde og ønsker å ha barna hjemme...... Og det vil ikke staten at vi skal. Dette er skremmende!! 4
Anbefalte innlegg