AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 Hei! Prøver å legge meg litt om, ettersom mye fiber er dårlig for magen... I tillegg prøver jeg å gå ned i vekt, så trener ca 1 t om dagen og skipper frokost. Er dette for lite til lunsj? Tre biter vossakorv En klyse druer En håndfull rosiner Et eple En håndfull nøtter Et glass appelsinjuice Anonymkode: 71b2d...a18
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 Hvorfor spiser du så mye rosiner? Anonymkode: d69ae...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 Hvorfor i alle dager spiser du så merkelige måltider? Om det er for lite til lunsj avhenger helt av hva du spiser resten av dagen, aktivitetsnivået ditt, alder og vekt, men det høres ut som et måltid med ganske lite næring, ja. Anonymkode: ec73e...6ee 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 For et merkelig måltid. Det er jo ikke et måltid engang, det er liksom munnfuller av forskjellige ting. Og så har du ikke helt tenkt på næringen i dem. Vossakorv liksom? Masse mettet fett. En klase druer, en neve rosiner, eple og et glass appelsinjuice - masse sukker. Nøttene derimot - helt supert. Det kan du gjerne beholde. Bytt ut vossakorven med kylling, egg, fisk eller skinke f.eks. Du må gjerne spise eplet, men du trenger ikke juicen, rosinene og klasen med druer i tillegg. Sitrusfrukt, kiwi og bær inneholder mye mer vitaminer og antioksidanter. Så hva med en salat - med kylling/egg/tunfisk/skinke og med grønnsaker du liker. Eller mager kesam/yoghurt naturell/cottage cheese med litt bær og nøtter. Grove knekkebrød med makrell i tomat, ost, skinke, egg Omelett Anonymkode: 2f6ff...7ea 3
Camillapb Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 Skipper du frokost for å spare kalorier, eller fordi du ikke er sulten? Utover det burde du heller sette sammen ett ordentlig måltid enn litt av mye rart. Nøttene er helt topp da, det skal sies! Men for meg ville det du listet opp vært ett mellommåltid.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 Altfor mye karbohydrater, med mindre du har et tungt fysisk arbeid. Ei drueklase, en hånd rosiner (!), eple og appelsinjuice. Mye fett i pølse og nøtter. Erstatt pølse med kyllingfilet, torsk, cottage cheese eller noe annet proteinrikt. Evt noe grønnsaker til. Et forslag: En kyllingfilet, kokt brokkoli og ristede mandler. Anonymkode: cb57d...827
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 Et eneste måltid kan hverken være for mye eller for lite. Kommer an på hva du spiser ellers. Men "en håndfull nøtter" kan faktisk inneholde så mye som 500-700 kcal. Nøtter er veldig energirikt. Dersom du ønsker å legge på deg er det supert! Jeg pøset på med nøtter da jeg trente til maraton og trengte masse ekstra kalorier. Anonymkode: 6c21c...385 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Skrevet 14. januar 2021 Høres ut som et veldig kaloririkt (vossakorv, rosiner og nøtter) med alt for mye sukker (rosiner, druer, eple appelsinjuice.) Spis et skikkelig sammensatt måltid i stedet. En liten neve nøtter er et greit mellommåltid. En frukt om dagen er et greit mellommåltid. Juice, vossakorv og rosiner er mat som kan spises en gang innimellom, som noe ekstra. Anonymkode: 88ff3...7f7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Skrevet 14. januar 2021 For meg hadde det måltidet vært veldig lite mettende samtidig som det er mer kaloririkt enn et måltid som kunne vært mer mettende. Noen spesiell grunn til at du velger akkurat de matvarene? Druer er f eks nesten bare sukker. Vossakorv mye fett og salt. De tingene der sammen blir nesten litt som snop og junk food til lunsj ernærimgsmessig. Anonymkode: 12412...070
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg hadde det måltidet vært veldig lite mettende samtidig som det er mer kaloririkt enn et måltid som kunne vært mer mettende. Noen spesiell grunn til at du velger akkurat de matvarene? Druer er f eks nesten bare sukker. Vossakorv mye fett og salt. De tingene der sammen blir nesten litt som snop og junk food til lunsj ernærimgsmessig. Anonymkode: 12412...070 Jeg mente rosiner* er nesten bare sukker. Anonymkode: 12412...070
Junine Skrevet 15. januar 2021 #11 Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 20.15): Hei! Prøver å legge meg litt om, ettersom mye fiber er dårlig for magen... I tillegg prøver jeg å gå ned i vekt, så trener ca 1 t om dagen og skipper frokost. Er dette for lite til lunsj? Tre biter vossakorv En klyse druer En håndfull rosiner Et eple En håndfull nøtter Et glass appelsinjuice Anonymkode: 71b2d...a18 Hvis målet er å gå ned i vekt, så er dette en veldig rar kost.. Her har du mye sukker og kalorier! Det at du også lurer på om dette er «for lite» vitner jo om svært dårlig kunnskap om sunt kosthold. For lite av hva? Mengde, kalorier? Nei, nei og atter nei. Appelsinjuice er omtrent som å drikke saft (spis heller en appelsin eller en kiwi for å få i deg C-vitamin!). Druer OG en håndfull rosiner? En håndfull av rosiner og nøtter er også skrekkelig kaloriholdig, og burde begrenses dersom man skal ned i vekt. Og den vossakorven er jo ikke særlig sunn heller. Spør heller om forslag til en kalorifattig og næringsrik lunch, hvis det var det du prøvde på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå