AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Del Skrevet 13. januar 2021 Jeg har hatt problemer med refluks i rundt tre år nå. Tok en gastroskopi litt etter at problemene kom, den viste ikke reflukssykdom. Ingenting var galt, men "det kunne bli sånn noen ganger," ifølge legen. Langvarig stress er nok en årsak, pluss at jeg merker at problemene følger syklus. Jeg har så vidt passert femti, og hormonendringene jeg gjennomgår gjør det tydelig verre. Jeg har blitt bedre enn jeg var i starten, og har gode perioder nå. Fikk foreskrevet Ranitidin, som jeg tar i dårlige perioder. Men nå har Ranitidin vært borte lenge på grunn av mulig forurensing. De burde vel ha funnet ut av dette, men så kom jo koronaen... Den esken jeg har nå har gått ut på dato, så jeg må ha noe annet. Men hva? Den eneste H2-blokkeren som finnes nå er Pepcid. Den er jo en mulighet. Men så har vi protonpumpehemmerne. Dere som har samme problem, hva tar dere? Pepcid virker raskt og kan tas kun når man trenger det. "Ikke ta for ofte," sa legen min. Så jeg er veldig forsiktig, da (jeg har 40 tabletter igjen i esken som jeg hentet ut i september i forfjor). Men i perioder må jeg ta hver kveld. Og kun om kvelden, for ikke å ta for mye. Protonpumpehemmerne må man vel ta jevnlig? Dere som bruker disse, kan dere drikke kaffe? Jeg savner så veldig å kunne drikke litt kaffe! Og må dere ta pauser i behandlingen innimellom? Jeg har lest at langtidsbehandling med PPH kan gi hjerteproblemer, og det høres ikke noe særlig ut, må jeg medgi. Samtidig er dette et kjipt problem å ha, og jeg blir noen ganger litt motløs av å måtte være så forsiktig med hva jeg putter i munnen. Det er jo så mye som forverrer refluks. Anonymkode: 43703...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amina123 Skrevet 13. januar 2021 #2 Del Skrevet 13. januar 2021 (endret) Hei. Jeg tar somac på resept og det hjelper meg ekstremt mye. Tror hjerteproblemer pga protonpumpehemmere er meget sjelden med tanke på hvor mange som tar de. Jeg har i hvertfall aldri blitt advart om dette fra legen og jeg har stått på de i flere år. Så lenge jeg tar somac på morningen minst en time før frokost kan jeg så og si spise og drikke det jeg vil uten problemer men prøver jo å ikke overdrive med ting jeg vet kan gi værre refluks plager. Endret 13. januar 2021 av Amina123 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Del Skrevet 13. januar 2021 Amina123 skrev (30 minutter siden): Hei. Jeg tar somac på resept og det hjelper meg ekstremt mye. Tror hjerteproblemer pga protonpumpehemmere er meget sjelden med tanke på hvor mange som tar de. Jeg har i hvertfall aldri blitt advart om dette fra legen og jeg har stått på de i flere år. Så lenge jeg tar somac på morningen minst en time før frokost kan jeg så og si spise og drikke det jeg vil uten problemer men prøver jo å ikke overdrive med ting jeg vet kan gi værre refluks plager. Tusen takk for svar! Det er godt å lese at det faktisk er mulig å få så god syrehemming at man kan leve et tilnærmet normalt liv. Jeg føler at jeg bare må være så forsiktig hele tiden. Ikke spise det ene, ikke drikke det andre, ikke ta for mye medisin, og så videre. Det nedsetter jo livskvaliteten. Alt jeg har er håpet om at det gir seg når hormonene mine har stabilisert seg på lavt nivå. Og ellers; forsiktig, forsiktig, forsiktig... Anonymkode: 43703...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Del Skrevet 13. januar 2021 Jeg bruker Nexium 40 mg daglig ( i dårlig periode 2 ganger om dagen). Jeg kan spise og drikke nesten som normalt, også kaffe. Jeg velger å være forsiktig og har lært meg hva jeg kan spise/drikke uten besvær og hva jeg må være forsiktig med. Kaffe ligger midt på treet for min del. Cola, mørk sjokolade og krydder er mye verre for meg. Jeg har aldri blitt advart mot Nexium. Har også prøvd Ranitidin for noen år siden, men den fungerte ikke like bra, på langt nær. Jeg har brukt Nexium fast i snart 5 år. Anonymkode: a23ff...377 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Del Skrevet 13. januar 2021 Veldig god erfaring med Nexium her i heimen. Anonymkode: dbc68...0e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Del Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker Nexium 40 mg daglig ( i dårlig periode 2 ganger om dagen). Jeg kan spise og drikke nesten som normalt, også kaffe. Jeg velger å være forsiktig og har lært meg hva jeg kan spise/drikke uten besvær og hva jeg må være forsiktig med. Kaffe ligger midt på treet for min del. Cola, mørk sjokolade og krydder er mye verre for meg. Jeg har aldri blitt advart mot Nexium. Har også prøvd Ranitidin for noen år siden, men den fungerte ikke like bra, på langt nær. Jeg har brukt Nexium fast i snart 5 år. Anonymkode: a23ff...377 Bruker du 80mg i dårlige perioder? Bruker selv nexium 40mg, men det gir ikke tilstrekkelig effekt i dårlige perioder. Anonymkode: 1dba3...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #7 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bruker du 80mg i dårlige perioder? Bruker selv nexium 40mg, men det gir ikke tilstrekkelig effekt i dårlige perioder. Anonymkode: 1dba3...1ee Ja, det gjør jeg. Da roer det seg ned og jeg kan gå tilbake til 40 mg etter noen uker. Anonymkode: a23ff...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #8 Del Skrevet 14. januar 2021 Jeg ville pushet på å finne årsak. Dumt å ta syrehemmere om det viser seg du har en sykdom der det kanskje er dårlig for helsen din å ta de Anonymkode: 3c886...a3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #9 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ville pushet på å finne årsak. Dumt å ta syrehemmere om det viser seg du har en sykdom der det kanskje er dårlig for helsen din å ta de Anonymkode: 3c886...a3e Jeg mener at årsaken er ganske klar. Årelangt stress og overgangsalder. I tillegg har jeg en autoimmun tyreoiditt gående, men stoffskiftet er foreløpig normalt. Men har du noen andre forslag, så tar jeg imot med takk. Anonymkode: 43703...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #10 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, det gjør jeg. Da roer det seg ned og jeg kan gå tilbake til 40 mg etter noen uker. Anonymkode: a23ff...377 Klarer du å spise normalt når du går på 80mg i døgnet? Jeg bruker 40mg på morgenen og får ikke tilstrekkelig effekt, det er mye jeg ikke kan spise og er avhengig av syrenøytraliserende i tillegg. Anonymkode: 1dba3...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #11 Del Skrevet 14. januar 2021 Jeg tar nexium 20 mg hver dag. Det holder for meg. Har gått på de i noen år og aldri blitt advart mot de av lege. Helt nytt liv, kan spise det meste uten problemer. Anonymkode: 9b770...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 14. januar 2021 #12 Del Skrevet 14. januar 2021 Tar somac daglig får kun halsbrann hvis jeg drikker store mengder cola med sukker og alkoholholdige drinker cola uten sukker og kaffe går greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #13 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klarer du å spise normalt når du går på 80mg i døgnet? Jeg bruker 40mg på morgenen og får ikke tilstrekkelig effekt, det er mye jeg ikke kan spise og er avhengig av syrenøytraliserende i tillegg. Anonymkode: 1dba3...1ee For det meste så kan jeg spise normalt. Men det er visse ting som ikke går om jeg først har fått smerter eller sure oppstøt og det er cola, sjokolade og mye krydder. Også er jeg forsiktig med kaffe. Drikker et par kopper om dagen, det går fint. Om jeg er forsiktig og det aller viktigste; holder meg unna NSAIDS, så er jeg symptomfri lenge. Merker at stress også lager problemer. Anonymkode: a23ff...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #14 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tar nexium 20 mg hver dag. Det holder for meg. Har gått på de i noen år og aldri blitt advart mot de av lege. Helt nytt liv, kan spise det meste uten problemer. Anonymkode: 9b770...9f0 Du skrev akkurat det samme som jeg skulle skrive 😄 Kan drikke så mye kaffe jeg bare vil(det tilsvarer 2-3 kopper om dagen) Anonymkode: a27b6...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amina123 Skrevet 18. januar 2021 #15 Del Skrevet 18. januar 2021 Jeg tar også 80 mg i dårlige perioder. 40 om morgenen og 40 på kvelden. Og ja som sagt over her nsaids som ibux osv er ikke lurt. Jeg får magesår momentant av en ibux. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Del Skrevet 21. januar 2021 Ikke for å kuppe, men hvilke symptomer har dere med dette problemet? Usikker på om jeg har det nå, pga rar i pusten, kortpust/tungpust, sår i bringa etc. Påvist lett refluks flere år tilbake. Har også nå samtidig en autoimmun tyreoditt som deg ts. Anonymkode: 30144...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #17 Del Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ikke for å kuppe, men hvilke symptomer har dere med dette problemet? Usikker på om jeg har det nå, pga rar i pusten, kortpust/tungpust, sår i bringa etc. Påvist lett refluks flere år tilbake. Har også nå samtidig en autoimmun tyreoditt som deg ts. Anonymkode: 30144...fd7 Jeg hadde slitt med halsbrann lenge, som kom og gikk. Så fikk jeg plutselig magesår og symptomene ga seg ikke. Jeg hadde ikke HP bakterien. Da fikk jeg Nexium 40 mg x2. Men det tok et par mnd før jeg merket bedring. Så har det kommet og gått i flere år. Jeg er astmatiker så vet ikke om tungpust kommer av astma eller refluks. Jeg er tungpusten i perioder på tross av medisiner for astma og reflux. Anonymkode: a23ff...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Del Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde slitt med halsbrann lenge, som kom og gikk. Så fikk jeg plutselig magesår og symptomene ga seg ikke. Jeg hadde ikke HP bakterien. Da fikk jeg Nexium 40 mg x2. Men det tok et par mnd før jeg merket bedring. Så har det kommet og gått i flere år. Jeg er astmatiker så vet ikke om tungpust kommer av astma eller refluks. Jeg er tungpusten i perioder på tross av medisiner for astma og reflux. Anonymkode: a23ff...377 Helicobacter? Anonymkode: 7c474...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå