Gå til innhold

Hvorfor gidder jeg følge regler når jeg bare blir den kjipe?

Anbefalte innlegg

Gjest Ludmilla
Skrevet

Nå er jeg lei av å prøve å følge regler og anbefalinger. Jeg har eldre i familien som helt klart ikke forstår alvoret, men nå er tålmodigheten min slutt. 
Jeg og mannen min har lenge unngått og gjøre ting i frykt for å smitte de mest sårbare i slekten, to eldre mennesker. Vi har stilt opp med ærender og unngått venner og andre familiemedlemmer for ikke å risikere å smitte.

Vi har fulgt anbefalinger og gjort det vi har kunnet både for dem og oss, nå nekter de å ta vaksinen for de har hørt at to eldre mennesker døde under to timer etter at vaksinen ble tatt. 
Greit, ingen kan tvinges.

Så kom det enda strengere restriksjoner mitt under 87 års dagen til den ene av dem. Vi greide ikke å få vedkommende til å utsette feiringen med en liten uke til denne helgen og forhåpentligvis lettere tiltak. Så vi bestemte oss for å dele oss og så vi bare kom to av gangen og bare de helt nærmeste. 

Men når vi kom hadde hun hatt fult hus med alle hun kjente i nabolaget. Da hadde de samlet seg 8 stk, ingen under 80 år for å feire. Jeg fikk helt sjokk. Hvorfor gidder jeg å holde på med dette når jeg blir motarbeidet hele tiden? 
Sier jeg noe er jeg bare hysterisk og dum. 
Det er ikke rart vi sliter med dette når så mange ikke følger anbefalinger og bare holder på som før. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere har gjort det rette. De er voksne, og bestemmer selv om de vil ta vaksinen (som du jo sier), og om de vil feste med alle sine venner i åttiårene. Likevel, hvis de skulle bli smittet, så vil jo ikke dere være de som smittet dem. Ha deres på det rene, fortsett å være nøye, så har dere ingenting å angre på. 

• Liker 13
Skrevet

Slutt å oppføre deg som en overformynder med mindre personen er dement.

• Liker 10
Skrevet

Eldre folk er de som er minst redde for covid. Min bestemor på 90 skjønner ikke hva hun skal med vaksine, hun synes det er sløsing med penger. 

De jeg kjenner som er mest hysteriske er kvinner i 40-50 åra som ikke er redd for å bli syke selv, men for å smitte andre. Argumentet er at de har en eller annen slektning i risikogruppen. En slektning som de ALDRI besøker uansett.

• Liker 10
Gjest Ludmilla
Skrevet
velociraptor skrev (9 timer siden):

Slutt å oppføre deg som en overformynder med mindre personen er dement.

Så jeg kan ikke ha egne meninger? Og eldre behøver altså ikke å følge anbefalinger så lenge de ikke er demente?

Skrevet
Ludmilla skrev (Akkurat nå):

Så jeg kan ikke ha egne meninger? Og eldre behøver altså ikke å følge anbefalinger så lenge de ikke er demente?

Jo, du kan ha egne meninger. Men en anbefaling er en anbefaling, ikke et krav, og jeg skjønner ikke hvorfor du skal blande deg så voldsomt i hva denne eldre slektningen gjør. Pass på deg selv og barna dine, og la andre gjøre som de vil. Med mindre de bryter en regel og du føler for å tyste på dem. Men å holde seg unna dem for å beskytte dem, mot deres vilje, og så kritisere at de da heller er sammen med andre, blir bare surmaget.

• Liker 6
Gjest Ludmilla
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Jo, du kan ha egne meninger. Men en anbefaling er en anbefaling, ikke et krav, og jeg skjønner ikke hvorfor du skal blande deg så voldsomt i hva denne eldre slektningen gjør. Pass på deg selv og barna dine, og la andre gjøre som de vil. Med mindre de bryter en regel og du føler for å tyste på dem. Men å holde seg unna dem for å beskytte dem, mot deres vilje, og så kritisere at de da heller er sammen med andre, blir bare surmaget.

Nå har du nok misforstått hva jeg har gjort og sagt.

Men å mene at jeg og andre burde tromme oss sammen når anbefalingen er at man ikke skal besøke hverandre og at man kan være 5 hvis man leier lokale er spesielt. 

Skrevet (endret)
every woman skrev (16 timer siden):

Jeg synes dere har gjort det rette. De er voksne, og bestemmer selv om de vil ta vaksinen (som du jo sier), og om de vil feste med alle sine venner i åttiårene. Likevel, hvis de skulle bli smittet, så vil jo ikke dere være de som smittet dem. Ha deres på det rene, fortsett å være nøye, så har dere ingenting å angre på. 

Støtter denne! Dersom denne slektingen velger å avstå fra å la seg vaksinere og lever godt med konsekvensene koker det ned til deg. Du kan sove godt om natten dersom vedkommende blir smittet og dør, da er det ikke du som ble utslagsgivende. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 6
Skrevet
Ludmilla skrev (16 timer siden):

Nå er jeg lei av å prøve å følge regler og anbefalinger. Jeg har eldre i familien som helt klart ikke forstår alvoret, men nå er tålmodigheten min slutt. 
Jeg og mannen min har lenge unngått og gjøre ting i frykt for å smitte de mest sårbare i slekten, to eldre mennesker. Vi har stilt opp med ærender og unngått venner og andre familiemedlemmer for ikke å risikere å smitte.

Vi har fulgt anbefalinger og gjort det vi har kunnet både for dem og oss, nå nekter de å ta vaksinen for de har hørt at to eldre mennesker døde under to timer etter at vaksinen ble tatt. 
Greit, ingen kan tvinges.

Så kom det enda strengere restriksjoner mitt under 87 års dagen til den ene av dem. Vi greide ikke å få vedkommende til å utsette feiringen med en liten uke til denne helgen og forhåpentligvis lettere tiltak. Så vi bestemte oss for å dele oss og så vi bare kom to av gangen og bare de helt nærmeste. 

Men når vi kom hadde hun hatt fult hus med alle hun kjente i nabolaget. Da hadde de samlet seg 8 stk, ingen under 80 år for å feire. Jeg fikk helt sjokk. Hvorfor gidder jeg å holde på med dette når jeg blir motarbeidet hele tiden? 
Sier jeg noe er jeg bare hysterisk og dum. 
Det er ikke rart vi sliter med dette når så mange ikke følger anbefalinger og bare holder på som før. 

Jeg synes de eldre må få leve slik de vil på slutten. Jeg ble stående å prate med noen pensjonister en dag jeg skulle på butikken. Jeg er ute tidlig og da er det bare pensjonistene som er ute. 

Jeg hadde god tid slik at jeg ruslet bort og slo av en prat. De var 6 stykker der de satt på en cafe. Jeg spurte de etter hvert rett ut om de ikke var redde for dette "dødsdviruset" kan være farlig. Den ene der har vært en ingeniør og kunne fortelle meg at han ønsket ikke sitte hjemme det siste han hadde i livet. Med det ville han ha blitt ulykkelig og kansje gått av vakt pga. det. Så han ønsket å leve sammen med venner slik de alltid har gjort og nå som det var siste dagen liksom. Han var nå 87 år og tenkte at han hadde gjort sitt uansett noe alle som satt der nikket bekreftende til. 

Vi snakket videre og kom igjen innom korona. I den gruppa over 80 år er det bare 4% som dør av korona fortalte han. Nesten 80% dør av livsstilsykdommer som lite mosjon og dårlig kosthold. Ser ingen nedstenging av det fortalte han. Jeg måtte trekke på smilebåndet. 

Nei la folk få være i fred og gjøre hva de selv ønsker. Har de behov for å isolere seg la de som vil gjøre det og så får de som ikke ønsker det gjøre det. Vi er snart i ferd med å kjøre hele verden i dass slik vi holder på. 

• Liker 10
Skrevet
Ludmilla skrev (22 minutter siden):

Nå har du nok misforstått hva jeg har gjort og sagt.

Men å mene at jeg og andre burde tromme oss sammen når anbefalingen er at man ikke skal besøke hverandre og at man kan være 5 hvis man leier lokale er spesielt. 

Hvor leser du at jeg mener dere skal «tromme dere sammen»??? 

Jeg mener at du ikke trenger å henge deg opp i om slektningen din har besøk av andre når du ikke er der, og du trenger heller ikke å drive med spesialhensyn til denne personen ut over de vanlige anbefalingene. 

Du skriver at nå er tålmodigheten din slutt. Hva legger du i det? 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner frustrasjonen. Min farmor på 85 har heller ikke helt skjønt dette med Corona, og etter mye masing fra familien har hun begynt å ta det mer seriøst - men dette for å skåne oss og ikke seg selv. Hun mener selv hun ikke er i noen risikogruppe siden hun ikke har noen underliggende sykdommer, til tross for at hun generelt sett har en relativt skranten almenntilstand. Hun skjønner heller ikke hvorfor legekontorene ikke vil ha deg der om du har symptomer - for "slike symptomer kan man jo ha hele året, man kan ikke holde seg unna legen av den grunn".
Men, som du sier, vi kan ikke tvinge henne til noe. Vi i familien rundt henne får heller følge anbefalingene så godt som vi kan, og treffer henne puljevis i tråd med de anbefalingene som er på de ulike tidspunkter. :) 

Skrevet
44 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Jeg synes de eldre må få leve slik de vil på slutten. Jeg ble stående å prate med noen pensjonister en dag jeg skulle på butikken. Jeg er ute tidlig og da er det bare pensjonistene som er ute. 

Jeg hadde god tid slik at jeg ruslet bort og slo av en prat. De var 6 stykker der de satt på en cafe. Jeg spurte de etter hvert rett ut om de ikke var redde for dette "dødsdviruset" kan være farlig. Den ene der har vært en ingeniør og kunne fortelle meg at han ønsket ikke sitte hjemme det siste han hadde i livet. Med det ville han ha blitt ulykkelig og kansje gått av vakt pga. det. Så han ønsket å leve sammen med venner slik de alltid har gjort og nå som det var siste dagen liksom. Han var nå 87 år og tenkte at han hadde gjort sitt uansett noe alle som satt der nikket bekreftende til. 

Vi snakket videre og kom igjen innom korona. I den gruppa over 80 år er det bare 4% som dør av korona fortalte han. Nesten 80% dør av livsstilsykdommer som lite mosjon og dårlig kosthold. Ser ingen nedstenging av det fortalte han. Jeg måtte trekke på smilebåndet. 

Nei la folk få være i fred og gjøre hva de selv ønsker. Har de behov for å isolere seg la de som vil gjøre det og så får de som ikke ønsker det gjøre det. Vi er snart i ferd med å kjøre hele verden i dass slik vi holder på. 

❤️😊

Hvor mange er det ikke som dør av alkoholmisbruk? Skal vi ikke da forby alkohol?

Hvor mange har dødd av KOLS, hvorfor har vi ikke forbudt røyking for lenge siden?

Dårlig kosthold? Forby takeaway pizza, kebab og pølser på 17. mai!

For lite mosjon? Forby sofaer og Netflix (pluss komfortable lenestoler, for å være på den sikre siden)

Trafikkulykker? Forby biler! NÅ!

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Vi er ansvarlig for å følge smittevernrådene selv. Vi kan ikke pålegge andre å gjøre ting de ikke vil.

Det betyr at hvis gamlemor velger å feire med fullt hus så kan du snu i døren fordi du ikke vil bli smittet. Sånn praktiserer jeg det, og hvis noen har lyst til å bli sur, så velbekomme. 

Utendørs kan jeg fint overholde smittevernreglene, og det kan jeg også på kafe. Jeg holder meg stort sett hjemme, men av og til må man lufte seg. Jeg prater på 1-2 meters avstand med kjente jeg treffer. Dette er med på å holde min mentale helse i orden.

Skrevet (endret)

Helt ok at folk driter i å bli syke selv, men jeg har ikke noe ønske om å smitte andre. Uansett hvor liten sannsynlighet for at de dør er det fortsatt noe jeg ikke har samvittighet til. Syns likksom det blir litt som å ikke bruke bilbelte. Mest sannsynlig skjer det ingenting, men det er en risiko å skadet deg selv noe eller enda værre bli kastet inn i noen andre i samme bil som kanskje da hadde bilbelte på. 

Du må gjerne drite i deg selv men det er ikke snakk om bare seg selv her. Om de eldre ikke vil sitte hjemme skjønner jeg det, men de må som alle andre følge visse regler. Ikke for seg selv men for andre. Risiko gruppe eller ei. Om noen spiser/drikker/ruser seg til døde så er det ofte bare dem selv det går utover (da snakker jeg ikke sorg osv) 

MEN ja.... Jobber med eldre mennesker selv om de er ikke så stor fan av alle reglene men det hindrer dem ikke å gjøre det meste. Ingen kan tvinge dem til å bli hjemme. Jeg gjør det jeg må på jobb for at folk følger regler og det er nok for meg. Gidder ikke selv å tenke på hva andre gjør på fritiden så lenge jeg slipper å bli med 😂

Endret av Nidarosen
  • Liker 2
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (56 minutter siden):

Utfordringen med dette viruset, er jo at vi ser at dersom ikke de aller, aller fleste følger anbefalingene og holder seg mest mulig unna andre, så sprer det seg fort. 

Og selv om ikke disse gamle er redde for å dø, så er det da ikke bare for å redde gamle mennesker vi har restriksjonene. 
Det er nemlig mange i risikogrupper som ikke er gamle. Det er også barn i disse gruppene. 
Og dersom det blir veldig mange smittede og syke, så vil det gjøre at sykehusene blir fulle, og helsepersonell ikke har mulighet til å hjelpe alle andre. (F.eks. beinbrudd eller allergiske reaksjoner eller prolaps i ryggen eller noe av det andre som skjer "friske folk".) 

Jeg tenker at det er helt OK at noen få eldre møtes. Antagelig omgås ikke de en stor vennekrets og sprer dette viruset så langt. 
Det fritar likevel ikke oss rundt noen i risikogruppen å forsøke å skjerme dem. 

Som en over skrev. Du følger retningslinjene i forhold til denne personen like mye for din egen samvittighets skyld. Hvis denne eldre faktisk blir syk og dør av dette viruset, så var det ikke deg som var smittekilden. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (2 minutter siden):

Utfordringen med dette viruset, er jo at vi ser at dersom ikke de aller, aller fleste følger anbefalingene og holder seg mest mulig unna andre, så sprer det seg fort. 

Og selv om ikke disse gamle er redde for å dø, så er det da ikke bare for å redde gamle mennesker vi har restriksjonene. 
Det er nemlig mange i risikogrupper som ikke er gamle. Det er også barn i disse gruppene. 
Og dersom det blir veldig mange smittede og syke, så vil det gjøre at sykehusene blir fulle, og helsepersonell ikke har mulighet til å hjelpe alle andre. (F.eks. beinbrudd eller allergiske reaksjoner eller prolaps i ryggen eller noe av det andre som skjer "friske folk".) 

Jeg tenker at det er helt OK at noen få eldre møtes. Antagelig omgås ikke de en stor vennekrets og sprer dette viruset så langt. 

Som en over skrev. Du følger retningslinjene i forhold til denne personen like mye for din egen samvittighets skyld. Hvis denne eldre faktisk blir syk og dør av dette viruset, så var det ikke deg som var smittekilden. 

Har også lyst å legge til at dersom en av disse "det er ikke så farlig med meg jeg er jo så gammel" typene hadde fått korona men ikke kunne få behandling utover en seng i en gang et sted der han eller hun måtte ligge alene og surkle seg frem til døden uten lindring - i hvor mange dager - så hadde de kanskje skjønt at det ikke alltid handler om å bli syk og dø og borte, men bli syk og dø og lide alene uten besøk i dagevis, for ikke å si uker. 

Skrevet
23 minutter siden, Nidarosen said:

Helt ok at folk driter i å bli syke selv, men jeg har ikke noe ønske om å smitte andre. Uansett hvor liten sannsynlighet for at de dør er det fortsatt noe jeg ikke har samvittighet til. Syns likksom det blir litt som å ikke bruke bilbelte. Mest sannsynlig skjer det ingenting, men det er en risiko å skadet deg selv noe eller enda værre bli kastet inn i noen andre i samme bil som kanskje da hadde bilbelte på. 

Du må gjerne drite i deg selv men det er ikke snakk om bare seg selv her. Om de eldre ikke vil sitte hjemme skjønner jeg det, men de må som alle andre følge visse regler. Ikke for seg selv men for andre. Risiko gruppe eller ei. Om noen spiser/drikker/ruser seg til døde så er det ofte bare dem selv det går utover (da snakker jeg ikke sorg osv) 

MEN ja.... Jobber med eldre mennesker selv om de er ikke så stor fan av alle reglene men det hindrer dem ikke å gjøre det meste. Ingen kan tvinge dem til å bli hjemme. Jeg gjør det jeg må på jobb for at folk følger regler og det er nok for meg. Gidder ikke selv å tenke på hva andre gjør på fritiden så lenge jeg slipper å bli med 😂

Skal du følge denne logikken så må du være like forsiktig med å ikke smitte noen med vanlig influensa, eller forkjølelse, eller hvilken som helst annen smittsom sykdom. Folk har jo dødd av det også (eller komplikasjoner av det, som det så ofte sies om covid når man har behov for å booste dødsstatistikkene litt). 

Du må rett og slett barrikadere deg hjemme og aldri gå ut. Hvis du må på butikken, ta for guds skyld ikke bilen. Hva om du kjører på noen og dreper dem? 

• Liker 7
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (14 minutter siden):

Nå er det langt flere som har selvpåførte livsstilsykdommer. Fyller ikke de sykehusene?

Vi mennesker har utviklet metoder og har stor vitenskap i å trosse naturens gang ved å holde syke folk levende. Så driver vi i andre veien å tar bort friske foster som kunne blitt et friskt menneske. Hvor går den moralske grensa for verdien av ett liv? "Har ikke tid, passer ikke?"

Hele verden er i ferd med å gå konkurs. De som "overlever" denne sykdommen altså de som vi nå redder er den berømte 1%. Den % skal hele verden akseptere å ofte alle andre og påføre folk konkurs, psykiske problemer, fysiske problemer, samlivsbrudd og en verden som for ettertiden ikke blir den samme igjen. Det vil komme et ras av konkurser etter hvert. Livsgrunnlaget til veldig mange vil falle bort. Det vil på sikt skape en ennda mere utrygg verden. Der er det kun den sterkestes rett som gjelder. Jo da vi har da sett hvordan det funker i praksis. Er det slik vi vil ha det?

Jeg tenker at alle de som blir rammet på en eller annen måte har en forståelse for at det kan skje. For dette gjelder ikke så veldig mange som de nå rammer med nedstenging gang på gang mens grensa står vidåpen for i importere masse ny smitte. 

Hva om vi blir rammet av en ny pandemi lik spanskesyken for 100 år siden? Hva gjør vi da når vi nå har brukt alle våre midler på denne?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hva med å droppe å besøke de en periode? Prioritere venner og annen familie nå. Og vil de ha besøk av dere så kan dere si at dere har vært med andre, holdt dere til reglene, så det får være opp til de om de ønsker besøk eller ikke. Dere kan ikke leve så forsiktig hele tiden, og dere har allerede strukket dere langt!

Og at dere forventer at reglene blir fulgt om dere blir invitert, og om ikke at dere får en advarsel slik dere slipper å gå inn i et hus med masse folk og ufrivillig få mange nærkontakter og øke faren for å bli smittet selv. 

Endret av little fairy
  • Liker 3
Skrevet
Knirke skrev (4 minutter siden):

Skal du følge denne logikken så må du være like forsiktig med å ikke smitte noen med vanlig influensa, eller forkjølelse, eller hvilken som helst annen smittsom sykdom. Folk har jo dødd av det også (eller komplikasjoner av det, som det så ofte sies om covid når man har behov for å booste dødsstatistikkene litt). 

Du må rett og slett barrikadere deg hjemme og aldri gå ut. Hvis du må på butikken, ta for guds skyld ikke bilen. Hva om du kjører på noen og dreper dem? 

Jeg mener ikke at folk skal slutte å gå ut eller gjøre ting gjenerelt når jeg skriver det, men ser ikke hvorfor det er så ILLE med munnbind og 1 meters avstand. Folk klarer jo ikke vaske hender engang (basert på kunder på jobb). De river jo kjeft med engang man påminner dem om å ha på maska. Nå har jeg personlig ikke noe stort behov for å møte folk så ofte. Holder for meg med noen få nærkontakter. Kan fint være hjemme når jeg er uvell. Folk kan fint fortsatt gå på cafe så jeg ser likksom ikke helt hva problemet er. Det eneste de må er å ha på munnbind på vei dit, sprite hender å ikke sitte rett oppi hverandre. 

Men godt mulig det er mindre strengt her hvor jeg bor. Her er problemet hos folk at de må ha på seg maske i et par minutt på butikken og det er tydelivis brudd på menneskerettigheter. 

Ja, syns også at det blir for dumt å sperre seg inne helt. Ingen fortjener et slikt liv. 

• Opprett ny...