Gå til innhold

Gravid og nesten alt på plass - føler meg ikke klar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid og det var egentlig ikke planen enda. Vi er 24 og 28 år. Han har fast jobb, leilighet og bil. Jeg er fortsatt student men er ferdig til sommeren. 

Mitt største ønske er å få barn men akkurat nå føler jeg ikke at nok er på plass og jeg føler at verden er snudd på hodet. Leiligheten er ikke kjempe stor men har ett ekstra soverom(har ikke plass til stellebord på badet eller å oppbevare vogna i gangen). Vi har ikke nok egenkapital til å kjøpe større bolig eller bytte ut bilen for eksempel da vi bor i en større by og det er ganske dyrt her for ett rekkehus. Tross at jeg er student har vi ganske god økonomi da jeg også jobber deltid og jeg er ganske sikker på at vi har mer enn nok til å dekke det babyen trenger. 

Vet ikke hvor jeg vil med dette, er bare så forvirra og redd... Noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: ca76f...b94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer trenger ikke masse plass, de sover vanligvis på foreldrenes rom til de er 1 år uansett. Dere kan bruke det ekstra rommet til å oppbevare vognen på? Eller i bagasjerommet på bilen? Mange babyer hater vogn uansett, ikke sikkert dere trenger det med det første. Og stellebord er litt oppskrytt, vi skiftet på et håndkle på sengen vår eller på gulvet😄 Høres ut som dere vil det beste for barnet - man kommer langt med tak over hodet, mat på bordet og kjærlighet. Dette ordner seg! 

Anonymkode: 8de8d...c49

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Babyer trenger ikke masse plass, de sover vanligvis på foreldrenes rom til de er 1 år uansett. Dere kan bruke det ekstra rommet til å oppbevare vognen på? Eller i bagasjerommet på bilen? Mange babyer hater vogn uansett, ikke sikkert dere trenger det med det første. Og stellebord er litt oppskrytt, vi skiftet på et håndkle på sengen vår eller på gulvet😄 Høres ut som dere vil det beste for barnet - man kommer langt med tak over hodet, mat på bordet og kjærlighet. Dette ordner seg! 

Anonymkode: 8de8d...c49

Dette! 

oppbevar vognen på «barnerommet»!om så.

babier anbefales å flyttes på eget rom fra 6 mnd :)

Anonymkode: 926d2...c06

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid og det var egentlig ikke planen enda. Vi er 24 og 28 år. Han har fast jobb, leilighet og bil. Jeg er fortsatt student men er ferdig til sommeren. 

Mitt største ønske er å få barn men akkurat nå føler jeg ikke at nok er på plass og jeg føler at verden er snudd på hodet. Leiligheten er ikke kjempe stor men har ett ekstra soverom(har ikke plass til stellebord på badet eller å oppbevare vogna i gangen). Vi har ikke nok egenkapital til å kjøpe større bolig eller bytte ut bilen for eksempel da vi bor i en større by og det er ganske dyrt her for ett rekkehus. Tross at jeg er student har vi ganske god økonomi da jeg også jobber deltid og jeg er ganske sikker på at vi har mer enn nok til å dekke det babyen trenger. 

Vet ikke hvor jeg vil med dette, er bare så forvirra og redd... Noen som har vært i samme situasjon? 

Det løser seg. Vi har flyttet midt oppi denne perioden, og var i noen uker hele familien inne på et knøttlite rom med sovesofa, der vi spiste middag, sov og slappet av om hverandre hver kveld. Babyene tilpasser seg. Ellers sover babyen sammen med oss i dobbeltsenga, og vil nok gjøre det i mange måneder til fremover. Det er kjekt å ha et skap eller en kommode med babyens klær, men bortsett fra det er det ikke så mye man trenger. Vogn kan stå i oppgangen til leiligheten eller på ekstrarommet. Vi har hatt stellebord oppå vaskemaskinen. Men ellers funker jo gulvet eller håndkle på sofaen også. Stokke har sammenleggbar badebalje. 

Økonomisk sett så handler det jo om å ta lure valg. Mye utstyr kan kjøpes brukt, og kjøp de rimelige bleiene fra rema eller kiwis egne merker. Ellers er det jo ikke første året barna trenger mest. Finn har forresten mye klespakker til salgs, så man får fylt opp skapet med de ulike størrelsene man trenger rimelig.

Anonymkode: 1373b...62a

Skrevet

Takk for svar dere! ❤️ Noen som vet hvordan det er med «permisjon» og pengestøtte når man er student(i alle fall frem til sommeren) og har en deltidsstilling på 20%? Pleier å ta på meg en del ekstravakter men de blir vell ikke med i beregningen av permisjonspenger? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...