Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå vært sykemeldt 100% i snart 7 uker på grunn av voldsom svangerskapskvalme. Altså kvalme igjennom hele dagen, og kaster opp hver dag. Jeg har en fysisk jobb (kokk), hvor det er mye matlukt som trigger kvalmen veldig. Som gjør det veldig vanskelig å kunme jobbe.  Jeg er nå 12+5 uker på vei, og kvalmen har ikke blitt bedre.. 

vil høre om deres erfaring, og når kvalmen ga seg hos dere? 

Anonymkode: 45787...f93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst; du har min fulle sympati! Svangerskapskvalme er helt forferdelig lammende. Dessverre er ikke jeg noe godt eksempel på at kvalmen gir seg raskt.

I mitt første svangerskap sluttet ikke kvalmen før ved fødsel (gikk i tillegg maks overtid), men sluttet å kaste opp rundt uke 17. Begynte på Phenergan etter en stund, og det hjalp en god del.

Er i mitt andre svangerskap nå, 11+5. Kaster opp enda hyppigere enn forrige gang, men opplever kanskje at kvalmen er litt mindre intens. Denne gangen har ikke Phenergan funket, så har byttet til Postafen i dag.

Det vanligste er jo at det gir seg, og jeg har hørt flere si uke 12, 16 og 24 som typiske uker det pleier å gi seg. Hele forrige svangerskap gikk jeg og ventet på at det skulle gi seg, og det gjorde det egentlig bare verre. Denne gangen prøver jeg bare å ha en «det gir seg hvis det gir seg»-holdning.

Masse lykke til, håper inderlig det gir seg snart for oss begge!

Skrevet

Off føler med deg også! Håper kvalmen din gir seg før fødsel denne gang.. har prøvd prostafen og phenergan uten hjelp, ble bare veldig trøtt av dem. Afipran har hjulpet litt, men ikke nok til at jeg klarer å gå tilbake i jobb.. lykke til ja!

Ts

Skrevet

Off det hørtes blutungt ut. Jeg er også 12+5, og kan faktisk melde om at jeg i dag føler meg litt bedre. Jeg har kanskje ikke vært like dårlig som deg, men har kastet opp nå og da, og særlig ved fysiske anstrengelser har jeg blitt dårlig. Jeg gikk fra å være 100% konstant dårlig til at det begynte å slippe taket bittebittelitt rett før 12 uker, i den forstand at jeg kanskje hadde noen gode øyeblikk etter måltid. Men i dag hadde jeg for første gang en ikke kvalm morgen. Ble kvalm utover dagen og slet med mat og lukter da, men om morgenen i dag følte jeg meg helt fin. Håper det plutselig letter litt for deg også, det er bare helt sinnsykt hvor fysisk og mentalt tungt det er å gå rundt kvalm. Jordmor sa til meg at det ofte slipper taket enten nå eller tundt 16 uker mener jeg hun nevnte. Men det er jo forskjellig, jeg har en venninne der det slapp taket i uke 20 og en det det aldri slapp taket. Krysser fingrene for deg!

Anonymkode: 7a9d2...a30

Skrevet

Så grusomt, håper det gir seg fort! Her kastet jeg opp frem til ungen var ute, og var helt sengeliggende i 4 måneder. Kvalme er forferdelig, men vanligvis gir det seg heldigvis litt ut i andre trimester 

Anonymkode: 3a5d0...5de

Skrevet

Går å venter på det samme 😭  forrige svangerskap kastet jeg opp til fødsel. Håper inderlig det blir bedre denne gangen så jeg klarer å fungere.  11+5  nå og kvalm døgnet rundt 

Anonymkode: 30f34...bd9

Skrevet

Føler med dere alle sammen! Dette er første barnet mitt, som heller ikke var planlagt. Hadde ingen anelse om av man kunne bli så dårlig av å være gravid😂 har hørt om morgenkvalme altså, men føles ut som omgangssyke 2 mnd i strekk!!

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Føler med dere alle sammen! Dette er første barnet mitt, som heller ikke var planlagt. Hadde ingen anelse om av man kunne bli så dårlig av å være gravid😂 har hørt om morgenkvalme altså, men føles ut som omgangssyke 2 mnd i strekk!!

Ts

Uff, det er noe dritt. Har du vært hos legen og prøvd ut noe kvalmestillende? Det kan ta bort det aller verste

Skrevet

Jeg har prøvd prostafen, phenergan og afiphran. De to første hjalp meg ikke, men afiphran har hjulpet på det verste. Men den skal ikke brukes for mye. 

var dere andre også sykemeldt da dere hadde kvalmen?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har prøvd prostafen, phenergan og afiphran. De to første hjalp meg ikke, men afiphran har hjulpet på det verste. Men den skal ikke brukes for mye. 

var dere andre også sykemeldt da dere hadde kvalmen?

Ts

Var sykemeldt hele svangerskapet fra uke 5 da oppkastet begynte. Slet med dårlig samvittighet, men hadde ikke sjanse. Tror ikke det var et eneste øyeblikk hvor jeg ikke var veldig kvalm

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var sykemeldt hele svangerskapet fra uke 5 da oppkastet begynte. Slet med dårlig samvittighet, men hadde ikke sjanse. Tror ikke det var et eneste øyeblikk hvor jeg ikke var veldig kvalm

Det er veldig forståelig! Kjenner på den dårlige samvittigheten selv av og til, men man må bare tenke at hvis man ikke føler seg i stand til å jobbe så er det ikke noe man kan gjøre. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har nå vært sykemeldt 100% i snart 7 uker på grunn av voldsom svangerskapskvalme. Altså kvalme igjennom hele dagen, og kaster opp hver dag. Jeg har en fysisk jobb (kokk), hvor det er mye matlukt som trigger kvalmen veldig. Som gjør det veldig vanskelig å kunme jobbe.  Jeg er nå 12+5 uker på vei, og kvalmen har ikke blitt bedre.. 

Jeg ble skikkelig lei uke 12-13 når kvalmen ikke ga seg, men uke 14-15 var kvalmen vekke. Jeg var kvalm hele døgnet, og gikk på 2 kvalmedempende medisiner som sykehuset skrev ut til meg. 

Det går over, og det er verdt det! Men det er veldig slitsomt når det pågår. Håper det går snart over for deg!

Skrevet

Første trimester ikke over før uke 14, og da skal det forhåpentligvis roe seg. Etter min erfaring i alle fall!

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min lettet litt i uke 12 men ble ikke helt fin før uke 15/16.

Hadde hyperemesis, var sykemeldt og gikk på medisiner som var Guds gave 👏🏻

Anonymkode: a4631...5c0

Skrevet

Forresten! Bli medlem av hyperemesis Norge på Facebook. masse råd og folk i samme situasjon.

Anonymkode: a4631...5c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...