AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 Jeg har jobbet i jobben i ca 5 mnd(arbeidstiltak via nav), og har på forhånd blitt lovet at jeg skulle få faste vakter på sikt, samt få velge om jeg vil jobbe i oddetalls eller partallsuker. På grunn av mannens arbeidssituasjon så har jeg ytret ønske om å få arbeide fast på helg i oddetallsukene. Men nå nylig ansatte sjefen en ny person uten erfaring, og jeg fikk høre fra henne nå at denne personen skulle få jobbe i oddetallsukene, samt få faste vakter på dag dersom noen slutter(det ble sakt tidligere at jeg skulle få disse vaktene). Jeg ble selvsagt overrasket, og fikk til svar at dette måtte hun jo gjøre for å kunne holde fast på folk. Jeg er naturlig nok helt knust nå, og føler meg ført bak lyset..😢 Har virkelig jobbet hardt og forsøkt å gjøre alt etter boken. Min oppførsel og væremåte vet jeg er mer enn god nok. Hver dag gjør jeg masse ekstratjenester for de på jobben, og jeg kan akkurat det samme som dem.. Hva i all verden gjør jeg videre? Jeg er veldig såret og lei meg, og tenker at den nye ansatte bare kommer til å håve inn flere faste vakter, mens jeg ikke får noe. Mannen sier at jeg ikke bør si noe til arbeidsgiveren om at jeg kommer til å lete etter et nytt sted å ha arbeidstiltak på, men helt ærlig så føler jeg meg alt annet enn bra nå:( Er det vanlig å bli behandlet slik i dag, og hvordan bør jeg eventuelt gjøre dette taktisk? Jeg kan dessverre ikke leve uten tiltakspenger, og er nødt til å ha dem for å i det hele tatt klare meg. Barn har jeg også. Anonymkode: 74622...0ea
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 Regner med det er nav som betaler lønninga de? Jeg ville kontaktet din saksbehandler og sakt hva som har skjedd. Dette skjer ofte. Du er tross alt gratis arbeidskraft. Det skjer hos mange arbeidsplasser fordi de veit at det ikke skjer noe. Samtidig er du litt naiv. Du skulle fått dette skriftlig av arbeidsgiver. For det er ord mot ord. Anonymkode: eca95...ac7 12
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Regner med det er nav som betaler lønninga de? Jeg ville kontaktet din saksbehandler og sakt hva som har skjedd. Dette skjer ofte. Du er tross alt gratis arbeidskraft. Det skjer hos mange arbeidsplasser fordi de veit at det ikke skjer noe. Samtidig er du litt naiv. Du skulle fått dette skriftlig av arbeidsgiver. For det er ord mot ord. Anonymkode: eca95...ac7 Jeg får tiltakspenger via nav ja. Forteller jeg nav hva som har skjedd, vil de nok heller at jeg heller ser meg om etter noe annet. Har fått vite at en annen bedrift i samme bransje allerede har flere på tiltak der. Med andre ord vil jeg aldri få noen faste vakter der.. Å lage skriftlige avtaler på planer for fremtiden tror jeg ikke er vanlig nei. Men sjefen hadde nok uansett blånektet.. Vedkommende vet veldig godt at jeg ikke kan jobbe når mannen er bortreist. Da er jeg nødt til å være hjemme med barna. Dagvakter vil aldri bli aktuelt, såfremt ikke noen av de faste ansatte slutter. Og dette skal nok noe til. Vi skal ha et møte i morgen på jobben, og da må jeg svare om jeg takker ja til vakter som krasjer med min manns turnus. Anonymkode: 74622...0ea
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 Først av alt så er du ikke vanlig arbeidstaker, men i tiltak (og ja det er relevant ifht rettigheter). Når arbeidsplassen da vil gi deg faste vakter på sikt så må du takke ja til det du får, ikke begynne å sette masse betingelser for når du kan jobbe. De vil gi deg annenhver uke, men du vil bare ha helgene, ergo trenger de så klart en annen ansatt som kan fylle opp vaktene du ikke vil ha. De ansetter da en på vanlige vilkår (altså ikke i tiltak) og da er det naturlig at denne ansettes i en levelig stillingsprosent som sannsynliggjør at vedkommende blir der over tid. Du virker å ha en veldig fjern forståelse av hvordan arbeidslivet fungerer, men det er altså ikke sånn at arbeidsplassen må gi deg fast jobb fordi du har vært der i tiltak. Det er heller ikke sånn at du har noen grunn til å føle deg snurt over at de ansetter andre når du ikke griper den sjansen du får. I dag er det høy arbeidsledighet og arbeidstaker kan velge og vrake til stillinger som ikke krever spesifikk kompetanse, da må man være taktisk og takke ja til det man blir tilbudt når det kommer et tilbud. I steden for å lete etter et annet tiltak kan du vel begynne å søke jobber som alle andre som må ha inntekt? Tviler på nav kommer til å bli så veldig imponert når de finner ut at du faktisk ble tilbudt stilling, men ville forhandle seg så mye ned i arbeidstid at det ble uaktuelt for arbeidsgiver. Anonymkode: 06719...71c 18
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg får tiltakspenger via nav ja. Forteller jeg nav hva som har skjedd, vil de nok heller at jeg heller ser meg om etter noe annet. Har fått vite at en annen bedrift i samme bransje allerede har flere på tiltak der. Med andre ord vil jeg aldri få noen faste vakter der.. Å lage skriftlige avtaler på planer for fremtiden tror jeg ikke er vanlig nei. Men sjefen hadde nok uansett blånektet.. Vedkommende vet veldig godt at jeg ikke kan jobbe når mannen er bortreist. Da er jeg nødt til å være hjemme med barna. Dagvakter vil aldri bli aktuelt, såfremt ikke noen av de faste ansatte slutter. Og dette skal nok noe til. Vi skal ha et møte i morgen på jobben, og da må jeg svare om jeg takker ja til vakter som krasjer med min manns turnus. Anonymkode: 74622...0ea Du er kanskje ikke fleksibel nok for arbeidsplassen. Synes det er rart at du stiller mange betingelser til arbeidsgiver - noe man ikke kan gjøre idag hvis man ikke har en spesiell og ettertraktet kompetanse. Anonymkode: fbade...fd0 9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du er kanskje ikke fleksibel nok for arbeidsplassen. Synes det er rart at du stiller mange betingelser til arbeidsgiver - noe man ikke kan gjøre idag hvis man ikke har en spesiell og ettertraktet kompetanse. Anonymkode: fbade...fd0 Hvilke betingelser er det jeg har stilt arbeidsgiver? Anonymkode: 74622...0ea
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvilke betingelser er det jeg har stilt arbeidsgiver? Anonymkode: 74622...0ea Sorry, skreiv feil. Krav skulle det være. Anonymkode: fbade...fd0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #8 Skrevet 13. januar 2021 Dessverre ikke uvanlig at de i tiltak fra NAV blir utnyttet og ført bak lyset, lovnader om mer/fast jobb som bare er jug etc. Opplever det ofte i familier jeg følger opp. Anonymkode: bdd13...d67 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #9 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dessverre ikke uvanlig at de i tiltak fra NAV blir utnyttet og ført bak lyset, lovnader om mer/fast jobb som bare er jug etc. Opplever det ofte i familier jeg følger opp. Anonymkode: bdd13...d67 Men her har jo ts blitt tilbudt jobb, men hun vil ikke jobbe det hun blir tilbudt, hun vil skreddersy sin egen stilling og er sur når det ikke går. Anonymkode: 06719...71c 9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men her har jo ts blitt tilbudt jobb, men hun vil ikke jobbe det hun blir tilbudt, hun vil skreddersy sin egen stilling og er sur når det ikke går. Anonymkode: 06719...71c Jeg opplever det ikke slik. At arbeidsgiver gir vaktene til en nyansatt uten erfaring framfor å gi dem til TS, som allerede jobber der, er ugreit Anonymkode: bdd13...d67 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #11 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg opplever det ikke slik. At arbeidsgiver gir vaktene til en nyansatt uten erfaring framfor å gi dem til TS, som allerede jobber der, er ugreit Anonymkode: bdd13...d67 TS jobber ikke der, hun er der i tiltak. Hun fikk først tilbud, men ville forhandle en spesialtilpasning arbeidsgiver ikke var interessert i, og dermed ga de vaktene til en annen. Ingen kan forvente at arbeidsgiver skal danse etter deres pipe, det er ikke sånn arbeidslivet fungerer. Blir man tilbud en jobb takker man ja eller nei, takker man ja med forbehold om tilpasning som ikke passer arbeidsgiver, så kan man heller ikke regne med å få jobben. Anonymkode: 06719...71c 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #12 Skrevet 13. januar 2021 Hvorfor kan du ikke jobbe når mannen er borte? Går ikke barna i bhg/skole? Anonymkode: d1510...803 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #13 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor kan du ikke jobbe når mannen er borte? Går ikke barna i bhg/skole? Anonymkode: d1510...803 Det står at det er i helgene Anonymkode: c69b7...299 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #14 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men her har jo ts blitt tilbudt jobb, men hun vil ikke jobbe det hun blir tilbudt, hun vil skreddersy sin egen stilling og er sur når det ikke går. Anonymkode: 06719...71c Jeg fikk tilbudet om å jobbe 1 lørdag i oddetall eller partalls uke. Den nyansatte fikk visst velge først, til tross for at jeg har jobbet på stedet i snart et halvt år. Anonymkode: 74622...0ea
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #15 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det står at det er i helgene Anonymkode: c69b7...299 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvorfor kan du ikke jobbe når mannen er borte? Går ikke barna i bhg/skole? Anonymkode: d1510...803 Jeg får bare tilbud og helgevakter på kveldstid, og er mannen min borte på jobb, så må jeg nesten være med dem så de ikke blir alene. Anonymkode: 74622...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #16 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får bare tilbud og helgevakter på kveldstid, og er mannen min borte på jobb, så må jeg nesten være med dem så de ikke blir alene. Anonymkode: 74622...0ea Glemte å nevne at mannen min også jobber på helg, og da i oddetallsukene. Anonymkode: 74622...0ea
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #17 Skrevet 13. januar 2021 Jeg trodde det var normalt at vanlige arbeidstakere, nyansatte eller ei, ble prioritert fremfor personer på tiltak? Jeg støtter arbeidsgiver i denne saken, du kan ikke kreve så mye når din plass lett kan bli erstattet av noen andre dessverre Anonymkode: 1148b...c7c 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #18 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg trodde det var normalt at vanlige arbeidstakere, nyansatte eller ei, ble prioritert fremfor personer på tiltak? Jeg støtter arbeidsgiver i denne saken, du kan ikke kreve så mye når din plass lett kan bli erstattet av noen andre dessverre Anonymkode: 1148b...c7c Jeg er enig i det første du sier, det er desverre vanlig. Men jeg er uenig i at jeg støtter arbeidsgiver. Jeg syns det er kvalmende måten enkelte behandler arbeidstakere i arbeidstrening på. Desverre ts, det her må du bare lære deg først som sist. For de aller fleste er folk i arbeidstrening gratis arbeidskraft, og kun gratis arbeidskraft. Lovnader og store ord må du ta med en klype salt, da de aller fleste arbeidspraksisforhold ikke fører til jobb. NAV-tiltak gjør det vanskeligere å få jobb Anonymkode: 39346...281 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #19 Skrevet 13. januar 2021 Du er på tiltak, så det er jo rart hvis de skulle prioritert deg før en vanlig ansatt, ny eller ei. Anonymkode: ffaae...880 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #20 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du er på tiltak, så det er jo rart hvis de skulle prioritert deg før en vanlig ansatt, ny eller ei. Anonymkode: ffaae...880 Jeg er jo der for å få jobb i bedriften. Skal jeg da aldri bli ansatt fordi jeg er på tiltak? Anonymkode: 74622...0ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå