AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Del Skrevet 13. januar 2021 Hva kan jeg spise for å unngå dette?! Det hjelper ikke på å være hjemme i permisjon, og særlig ikke i disse tider når det ikke er NOE å finne på. Altså, vi triller 1-2 turer hver dag, men å ikke kunne besøke noen, se noen eller noe.. det gjør det verre. Vi sitter her da, og jeg føler meg sulten hele tiden.. Er liksom igang med å skulle ned i vekt; men herregud som jeg sliter.. matinntaket må endres og reduseres, og jeg vil helst leve på «vanlig» mat, ettersom at 1-åringen spiser det samme som oss. Noen tips? Anonymkode: 54078...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2 Del Skrevet 13. januar 2021 Jeg synes det hjelper å drikke en kopp te, og også det å tåle å være sulten og tenke at det faktisk ikke er farlig å kjenne på litt sultfølelse. Jeg tror det er det mange sliter med. I vekttrådene kan man se at mange gir råd om mat som metter lenge, men realiteten er jo den at om man skal gå ned i vekt så vil man naturligvis være sulten når man er i kaloriunderskudd, evt må man være veldig overvektig eller ha manglende sultfølelseshormon om man ikke kjenner på det når man er i kaloriunderskudd. Anonymkode: 6a9ac...020 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Del Skrevet 13. januar 2021 Plages du av sultfølelse ellers? Hvis ikke, så er det nok bare psykisk - søtsug - som kommer av vissheten om at du må spise mindre, og usikkerhet om du burde spise annen mat. Ikke gjør vektnedgang til en unødvendig stor greie. Ikke spis for lite, og ikke spis rar mat. Bare spis litt mindre. Når du er i kaloriunderskudd, utgjør kroppsfettet ditt resten av kaloribehovet ditt. Det er alt som skjer. Anonymkode: b4017...340 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Del Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Plages du av sultfølelse ellers? Hvis ikke, så er det nok bare psykisk - søtsug - som kommer av vissheten om at du må spise mindre, og usikkerhet om du burde spise annen mat. Ikke gjør vektnedgang til en unødvendig stor greie. Ikke spis for lite, og ikke spis rar mat. Bare spis litt mindre. Når du er i kaloriunderskudd, utgjør kroppsfettet ditt resten av kaloribehovet ditt. Det er alt som skjer. Anonymkode: b4017...340 Antakeligvis siden jeg veier 100 kilo og er ganske lav... men da er problemet like mye at jeg spiser for mye/ og usunn mat eller godteri. Men nå når jeg «liksom» er flink, og vi bare er her hjemme alene heeele dagen, så er det ekstra vanskelig. Ikke har jeg tid til å trene på senter heller, noe jeg vet er en viktig del av vektnedgang for meg. Det har mye å si for psyken, og hvordan jeg spiser. ts Anonymkode: 54078...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Del Skrevet 13. januar 2021 Det er helt naturlig å være sulten mellom måltidene, eller et par timer før neste måltid. Og jeg tenker nok at dette i seg selv er grunnen til overvekten, mer enn at du har spist "feil mat". Du har ikke vent deg til sult som et normalfenomen. Du kan leve på helt "vanlig" mat, du må bare redusere mengden. Og tåle å kjenne litt på sulten. Jeg syns det var vanskelig selv da jeg slanket meg. Men nå er jeg på en måte blitt litt glad i sultfølelsen, fordi mat smaker så mye bedre når jeg først setter meg til bords for neste måltid. Tidligere "likte" jeg ikke grønnsaker, men når jeg er sulten så smaker selv grønnsaker godt. Anonymkode: e5157...f9e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Del Skrevet 13. januar 2021 flink Dette er elefanten i rommet for de aller fleste som skal slanke seg. Straks man spiser for å prestere, blir det en kamp mot en selv. Ikke del inn mat i sunn og usunn. Ikke bruk mangel på treningssenter som unnskyldning for å spise for mye og/eller være inaktiv. Finn løsninger, ikke stadig nye problemer. Anonymkode: b4017...340 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #7 Del Skrevet 13. januar 2021 Kanskje du kan lage en bedre plan for hva du skal spise i løpet av en dag? Også spiser du etter planen din. Ikke spis etter følelsene dine. Prøv å ha litt rutiner på ting. Anonymkode: 2a38f...0db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #8 Del Skrevet 13. januar 2021 Hva slags mat spiser du? Spiser du noe som gjør deg mett lenge? Jeg blir f.eks mett i timesvis av egg eller havregryn. Og så er det viktig å lære seg forskjellen på sulten eller fysen. Fysen betyr ikke at du skal spise. Er du faktisk sulten, vent en halvtime til time, så spis. Det er ikke farlig å være sulten. Drikk et glass vann når du bli sulten, og vent litt til. Tror kanskje du kan ha utbytte av å prøve periodisk faste. Du trenger ikke begynne ekstremt, men f.eks 12-14 timer (f.eks kl 19 til kl 9, det er 14 timer) så lar du vær å spise noe. Kun drikke vann eller sort kaffe. Da har du eliminert en haug av snacks som kunne ha blitt spist på kvelden, du har tid til et lett kveldssmåltid, og du venter bare litt med frokost. Jeg har, som en normalvektig person, aldri vært redd for å være sulten. Jeg har kanskje spist en liten håndfull mandler eller en banan om jeg blir sulten mellom lunsj og middag. Man MÅ heller ikke spise seg stappmett til hvert måltid. Jeg gir meg når jeg ikke lengre er sulten. Anonymkode: 324a7...28d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #9 Del Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Antakeligvis siden jeg veier 100 kilo og er ganske lav... men da er problemet like mye at jeg spiser for mye/ og usunn mat eller godteri. Men nå når jeg «liksom» er flink, og vi bare er her hjemme alene heeele dagen, så er det ekstra vanskelig. Ikke har jeg tid til å trene på senter heller, noe jeg vet er en viktig del av vektnedgang for meg. Det har mye å si for psyken, og hvordan jeg spiser. ts Anonymkode: 54078...bab Slutt å lag unnskyldninger for deg selv, da kan du ikke lykkes... Det er helt ukomplisert å trene hjemme hvis du vil. Legg trilleturene til litt tunge turer/ gå lengre turer. Når dere er inne kan du danse, bruke rockering, trene styrke med vekter eller strikk (eller ettåringen 😄). Og hvorfor i all verden har du godteri og usunn mat tilgjengelig?? Anonymkode: 8e92b...e70 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Del Skrevet 13. januar 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt å lag unnskyldninger for deg selv, da kan du ikke lykkes... Det er helt ukomplisert å trene hjemme hvis du vil. Legg trilleturene til litt tunge turer/ gå lengre turer. Når dere er inne kan du danse, bruke rockering, trene styrke med vekter eller strikk (eller ettåringen 😄). Og hvorfor i all verden har du godteri og usunn mat tilgjengelig?? Anonymkode: 8e92b...e70 Vekta tar man på kjøkkenet, ikke ved hjelp av trening. Anonymkode: 2df0e...9e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #11 Del Skrevet 13. januar 2021 For meg hjelper det ikke å bli mett. Jeg slutter ikke å spise. Jeg må småspise hele dagen. Veier 58 kilo, så stor er jeg ikke, men jeg går med jevne mellomrom opp 4-5 kilo og må ta meg sammen. Frokost kl 9: to knekkebrød med 80% syltetøy og te med suketter, melk Lunsj kl 11: 200 gram mager kesam, Natreen-søtning, frosne bær, to knekkebrød med skinke og grønnsaker Lunsj kl 13: 1 mellombar Før-middag kl 15: 1 eple i båter Middag kl 16: variert men ca 600-700 kalorier Etter-middag kl 17: kopp lett kakao Kvelds kl 19: 4 potetlomper med fibersirup Kvelds kl 20: te med suketter, melk + rå gulrot eller druer Anonymkode: 6c0f0...7c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #12 Del Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg hjelper det ikke å bli mett. Jeg slutter ikke å spise. Jeg må småspise hele dagen. Veier 58 kilo, så stor er jeg ikke, men jeg går med jevne mellomrom opp 4-5 kilo og må ta meg sammen. Frokost kl 9: to knekkebrød med 80% syltetøy og te med suketter, melk Lunsj kl 11: 200 gram mager kesam, Natreen-søtning, frosne bær, to knekkebrød med skinke og grønnsaker Lunsj kl 13: 1 mellombar Før-middag kl 15: 1 eple i båter Middag kl 16: variert men ca 600-700 kalorier Etter-middag kl 17: kopp lett kakao Kvelds kl 19: 4 potetlomper med fibersirup Kvelds kl 20: te med suketter, melk + rå gulrot eller druer Anonymkode: 6c0f0...7c9 Du spiser jo knapt noe fett, ikke rart du må spise hele tiden... Anonymkode: b4017...340 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #13 Del Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du spiser jo knapt noe fett, ikke rart du må spise hele tiden... Anonymkode: b4017...340 Spiser ikke hele tiden fordi jeg er sulten - spiser fordi jeg ikke klarer å slutte å spise. Har prøvd mange ulike «dietter» og dette er det eneste som fungerer for meg slik at jeg holder vekten lav og orker å trene. Spiser fett til middag 😄 Anonymkode: 6c0f0...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #14 Del Skrevet 14. januar 2021 Dette løste seg for meg da jeg begynte på lavkarbo... Ble mett og forble mett ganske lenge, iblant slik at det var nok med et måltid til dagen (en god biffmiddag feks). Jeg var ikke sulten til frokost, og måtte tvinge meg til å ikke spise (spiste på vane). Samme med mellommåltidene egentlig. Anonymkode: b6a55...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #15 Del Skrevet 14. januar 2021 Har du sjekket stoffskifte og slike ting? Opplever du at sulten er reell? Med reell mener jeg om sulten kan komme rett etter du har spist, eller om den kommer etter ca tre timer (som er normalt) Selv har jeg hatt perioder der jeg er sulten hele tiden, og det er en vond, uutholdelig type sult. Helt jævlig. Og den kan komme rett etter at jeg har spist, derfor mener jeg at den ikke egentlig er på grunn av egentlig mangel på mat, men en ubalanse av et slag. Har fått påvist lavt stoffskifte da. Og jeg vet godt forskjellen, andre perioder har jeg hatt null problem med å gå sulten, drevet med periodisk fasting og vært i kaloriunderskudd. Og trenet i tillegg. Da har jeg holdt en bmi på 19 uten problemer. Og som noen skriver over her «tålt å kjenne på sultfølelsen» . Bare at sultfølelsen er noe helt annet enn i disse andre periodene der jeg må spise hele tiden og føler meg syk av sult om jeg ikke spiser. Bare en tanke dette med å sjekke stoffskifte. Og at jeg har forståelse (ved at jeg har opplevd begge deler) at det ikke alltid er «bare» å tåle å gå sulten, ha selvdisiplin osv osv. Noen ganger er noe i ubalanse. Anonymkode: cd99c...144 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #16 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Spiser ikke hele tiden fordi jeg er sulten - spiser fordi jeg ikke klarer å slutte å spise. Anonymkode: 6c0f0...7c9 I mitt hode er det samme ting. Anonymkode: b4017...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #17 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): For meg hjelper det ikke å bli mett. Jeg slutter ikke å spise. Jeg må småspise hele dagen. Veier 58 kilo, så stor er jeg ikke, men jeg går med jevne mellomrom opp 4-5 kilo og må ta meg sammen. Frokost kl 9: to knekkebrød med 80% syltetøy og te med suketter, melk Lunsj kl 11: 200 gram mager kesam, Natreen-søtning, frosne bær, to knekkebrød med skinke og grønnsaker Lunsj kl 13: 1 mellombar Før-middag kl 15: 1 eple i båter Middag kl 16: variert men ca 600-700 kalorier Etter-middag kl 17: kopp lett kakao Kvelds kl 19: 4 potetlomper med fibersirup Kvelds kl 20: te med suketter, melk + rå gulrot eller druer Anonymkode: 6c0f0...7c9 Hvor er gode fettkilder og protein? Ikke rart du ikke slutter å spise. Jeg hadde sultet i hjel på det kostholdet der. Anonymkode: 1e2e2...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #18 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor er gode fettkilder og protein? Ikke rart du ikke slutter å spise. Jeg hadde sultet i hjel på det kostholdet der. Anonymkode: 1e2e2...408 Er absolutt proteiner i kostholdet, ca 75 gram per dag i følge MyFitnessPal. Ca. 40 gram fett per dag, mest i middagen. Problemet mitt har aldri vært sult, for jeg er sjeldent sulten, men jeg småspiser hele tiden. Sitter på en kontorstol foran en PC og småspiser. En periode småspiste jeg nøtter, og gikk da opp fem kilo på fem uker. Har jobbet med rutinene og prøvd å endre vaner, og det fungerer altså ikke så langt. Anonymkode: 6c0f0...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #19 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I mitt hode er det samme ting. Anonymkode: b4017...340 Det fungerer ikke sånn for meg - jeg slutter ikke å spise når jeg blir mett. Slutter å spise når jeg ikke har tilgang på mer mat 😜 Anonymkode: 6c0f0...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #20 Del Skrevet 14. januar 2021 Mitt inntak reguleres ikke av seg selv. Jeg kan spise og spise uansett om jeg føler meg sulten eller til og med mett. Mitt beste ‘selvbedrag’ er å spise etter klokka. kl 12 lunsj, kl 18 middag. Kl 21 kvelds. For å gå ned i vekt, planlegges også måltidene kvelden i forveien for å ha oversikten over kaloriene. Anonymkode: 263e4...ee0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå