AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 Hvordan fordele alle bil-utgifter i et samboerskap når kun den ene har sertifikat for å kjøre bil? Den ene har jo da fri tilgang til bilen, men bilen blir også brukt til å kjøre familiens barn på aktiviteter, og når hele familien skal ut på utflukter. Anonymkode: e66a6...8ef
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan fordele alle bil-utgifter i et samboerskap når kun den ene har sertifikat for å kjøre bil? Den ene har jo da fri tilgang til bilen, men bilen blir også brukt til å kjøre familiens barn på aktiviteter, og når hele familien skal ut på utflukter. Anonymkode: e66a6...8ef Blir bilen brukt til annet enn å kjøre unger? Feks til og fra jobb av den med førerkort?
Gjest ti10 Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 Hvis begge har nytte av den, og dere ikke hadde klart dere uten, bør bilutgiftene gå på felles utgiftskonto. Det høres veldig spesielt ut i en familie (altså har dere vært sammen en stund og har flere barn) hvis det kun er personen som eier bilen og som har førerkort som skal betale utgifter. Hvis den andre personen, altså den som ikke har førerkort, krever dette, er vedkommende ekstremt smålig og trenger en realitetsorientering. Forutsatt at det er snakk om en type fornuftig bil med "normale utgifter", ikke et rådyrt glis som koster ekstremt mye å holde i stand.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 Jeg tenker at alt av transportutgifter bør være felles, både bil og kollektiv. Anonymkode: f552e...f18 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 Den som ikke har lappen bør betale mest, siden hun blir kjørt rundt. Og har sluppet utgiftene med å ta lappen selv Anonymkode: f1004...20a 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 Betaler den uten lappen for buss (busskort pr. måned)? I så fall må dette også deles ellers blir det feil. Anonymkode: 4d558...90a
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 Kun meg som har lappen å bil. Alle utgifter deles uansett. Kjører på hans barn til og fra bhg/ trening osv hver dag, samt henter han på vei hjem fra min jobb hver dag. Så han har også utbytte av at jeg har bil. Anonymkode: e45bc...571
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #8 Skrevet 13. januar 2021 Jeg fyller innimellom bensin, og jeg betaler halvparten av bomavgifter hvis vi har vært på tur sammen. Jeg hjelper også til med andre utgifter i blant. Jeg sitter jo på ofte, eller samboer kjører alene på butikken/ ærender når begge ikke trenger å være med. Så han bruker jo bilen for begges beste noen ganger. Da syns jeg det er det mest rettferdige at jeg er med på noen av utgiftene. Anonymkode: 003d0...430 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #9 Skrevet 13. januar 2021 Felles økonomi er det enkleste. 😛 Her er det bare mannen som har lappen, og jeg aner ikke hvordan vi skulle ordnet en rettferdig utregning hvis vi hadde hatt separat økonomi. Greit nok, han kjører en del for familien. Men når jeg skal noe alene så går jeg eller tar buss, han trenger ikke kjøre meg. Han kjører derimot til og fra jobb hver dag. Det ville føltes litt urettferdig om jeg skulle være med å betale for det hvis han skulle hatt alle pengene han tjener på den jobben for seg selv. Så er det mange andre faktorer. Det at han må være sjåfør for barna og familien på ferie osv er kanskje en ulempe for ham (selv om han hater å sitte på med noen da, vil helst ha kontroll selv), skulle han da blitt kompensert for det? Men på den andre siden så kompenserer jo jeg med å gjøre ekstra av andre ting. (Mens han kjører på fritidsaktiviteter er jeg hjemme og gjør husarbeid f.eks.) Og hva hvis han er uforsiktig og rygger på en annen bil mens han kjører for familien, hvem skal betale det? Det er jo han som har vært uforsiktig, men det er jo heller ikke rettferdig at han skal bære risikoen alene for ekstra utgifter pga kjøring som familien er avhengig av. Synes generelt det virker veldig komplisert med separat økonomi når man har en familie sammen. Anonymkode: 79ed8...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 Kun han har lappen, men vi deler på utgiftene på bilen fordi hele familien har nytte av den. Anonymkode: 8b511...609 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #11 Skrevet 13. januar 2021 Dere som ikke har lappen, hvorfor tar dere den ikke? Tenk den friheten dere hadde fått? Partneren deres også! Anonymkode: 3fd0d...09e 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #12 Skrevet 13. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som ikke har lappen, hvorfor tar dere den ikke? Tenk den friheten dere hadde fått? Partneren deres også! Anonymkode: 3fd0d...09e Hadde ikke råd på vgs da alle de andre tok den. Fikk ikke stipend fordi foreldrene mine tjente for mye, men fikk ikke noe av dem. Fikk ikke jobb heller. Traff mannen rett etter vgs, og han hadde heller ikke lappen. Etter hvert fikk vi råd til at en av oss tok den, og han ville gjerne at det skulle være ham. For meg var det ikke så nøye, men jeg passet på å gjøre ham oppmerksom på alle ulempene for ham, så han ikke kunne klandre meg i ettertid. 😛 Nå kunne jeg forsåvidt tatt lappen, men ingen av oss føler behov for det, og vi har ikke for mye penger nå heller og vil heller prioritere andre ting. Jeg kommer meg dit jeg vil med beina og bussen. (Litt kjipt akkurat nå som man helst ikke skal ta buss om man ikke må, men så skal man jo ikke farte så mye heller da, og mannen kjører meg om jeg skal noe viktig.) Jeg har sagt til mannen at jeg godt kan ta lappen hvis han er lei av å være den eneste som kjører, men han synes det går fint. Jeg hadde nok hatt dårlig samvittighet om det ikke hadde vært for at han heller ikke hadde lappen da vi ble sammen, og at vi bestemte sammen at det var han som skulle ta den (og betalte for det sammen). Anonymkode: 79ed8...ad0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå