Gå til innhold

Hvordan holde barna varm på beina i -10?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt Ecco Snow Mountain til begge to, men de er fortsatt kalde når tempen ute er -10. Under har de en tynn ullsokk og en litt tykkere (ikke hjemmestrikket, men kjøpt. 95% ull).

Hva bruker dere i kaldt og tørt vintervær? Tenkte kanskje at gode gamle snowjoggere kan være varmere..?

Anonymkode: 0bf46...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Passer skoen akkurat? Her er det eneste som hjelper i den kulda litt for store sko, med én ullsokk, som er mellomtykk. De må kunne bevege tærne. Nå har jeg ganske aktive barn så det er sjelden de fryser på tærne da. Hvor gammel er barnet ditt?

Anonymkode: a8115...ab5

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Passer skoen akkurat? Her er det eneste som hjelper i den kulda litt for store sko, med én ullsokk, som er mellomtykk. De må kunne bevege tærne. Nå har jeg ganske aktive barn så det er sjelden de fryser på tærne da. Hvor gammel er barnet ditt?

Glemte å skrive hva de bruker. Ene bruker sherrox, den andre bruker vintersko fra hennes og Mauritz.

Skrevet

Kuoma. Fungerer i -30 hos oss 

Anonymkode: 21614...801

Skrevet

Ville brukt bare mellomtykke ullsokker, det må være luft i mellom for at det skal være varmt.

Anonymkode: 8a787...a5b

• Liker 1
Skrevet

Og så må de være i bevegelse. Stillestående føtter blir kalde uansett

Anonymkode: 44a32...c82

• Liker 3
Skrevet

Det er sikkert individuelt fra barn til barn, men mine holder varmen godt i Viking-sko😊 Da også med bare en ullsokk. Passer på at skoene ikke er trange.

Skrevet

Sannsynligvis er skoen for liten til at det er nok luft mellom skoen og foten. Det hjelper ikke hvor mye fôr og ull man har hvis det ikke er luft der som kan varmes opp. 

Anonymkode: ad49f...b4f

• Liker 3
Skrevet

Som de andre skriver, det er viktig med ekstra plass oppi skoen. Vi bruker ett par ullsokker (Ulvang). Viking vintersko.  Vært nedi i minus 22 her forrige uke. Ingen kalde på føttene...

Anonymkode: 4c422...1f2

• Liker 2
Skrevet

God plass i skoen og ullsokker. 

Nesnalobber og ullsokk holder seg alltid varmt. Har god erfaring med det i temperaturer rundt -20 for barna og -30 for meg selv. 

Barna her har sko av merket viking istind, med uttagbar innersko og de virker svært fornøyde og er gode og varme på bena.

Skrevet

Har ikke barn, men kjenner til flere som sverger til Sorel-sko, både for voksne og barn

Anonymkode: 3f0aa...7e3

Skrevet

Brukt sorel og fornøyd med de

Skrevet

Viking med ett ekstra par tykke ullsokker under.

Anonymkode: fb422...964

Skrevet

Alltid ullsåle med sånn aluminium under i støvlene. Fryser aldri.

Anonymkode: 64c74...d2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har kjøpt Ecco Snow Mountain til begge to, men de er fortsatt kalde når tempen ute er -10. Under har de en tynn ullsokk og en litt tykkere (ikke hjemmestrikket, men kjøpt. 95% ull).

Hva bruker dere i kaldt og tørt vintervær? Tenkte kanskje at gode gamle snowjoggere kan være varmere..?

Anonymkode: 0bf46...cc7

Eksta såler i ull, gode hjemmestrikket sokker (hvis du ikke kan og vil strikke, stikk innom en garnbutikk og spør om noen har å selge/strikke på bestilling) 

Anonymkode: 9bc25...b53

Skrevet

Jeg er en skikkelig frossapinn og har vært MYE kakd gjennom oppveksten! Her er hva jeg har funnet ut at funker for meg:

* Det er myyye bedre med bare ett par hjemmestrikkede raggsokker enn tynn kjøpeull under og tykke utenpå. Erfaringsmessig blir jeg alltid rå og kald på beina med to par sokker, selv med god plass. Er heller ikke noe fan av halvtykke kjøpesokker. Men det kan jo variere fra person til person, jeg kan bare snakke for meg. Tykt sokkegarn (bestemor-garn) klør. Mamma strikker av en litt tynnere ulltype. Sokkene blir både lettere, mer figurnære og klør ikke. Aner dessverre ikke hva garnet heter (kan ikke strikke selv). 

* Det MÅ være god plass. Er skoene trange så spiller det ingen rolle hvor varme de egentlig er. Det blir kaldt uansett. Du må ha luft og god plass til å bevege tærne. 

* Ull er gull, også når det gjelder fôr. Bytt gjerne ut sålene som følger med, med ullsåler. 

* Kanskje ikke så viktig for aktive unger, men hvis du står mye stille så må selve gummisålen på skoen være tykk. Den verste kulda kommer opp fra bakken. 

* Type sko: Jeg har alltid sverget til Timberland Mukluk med høyt skaft. De er utrolig varme og gode. Men tunge og klumpete, egner seg ikke nødvendigvis godt til aktive barnehage/skolebarn. I år kjøpte jeg Bisgaard Thermo boot til både meg og ungen. De er fantastiske! Jeg har faktisk ikke funnet fram Tiberlandene mine ennå. De er raske og enkle å få på seg, har ullfôr inni og 100% vanntette 🙂 Ungen har et par tykke, typiske vintersko også (ecco), men h*n velger alltid velger alltid støvelen. 

https://m.boozt.com/no/no/bisgaard/rubber-boot-winter-thermo-_14703033/211658574?localLanguage=1&gclid=Cj0KCQiA0fr_BRDaARIsAABw4Es1z4t-H49CIdJ3Sn8iSGA6ynh3MU-ZT9nbp0VTHSnZj_Vfssj1LUMaApsyEALw_wcB  (PS: Synes denne er romslig og god i str) 

Anonymkode: cf57a...215

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt Uggs til sønnen min. De er litt dyre, men med riktig impregnering osv, så holder de seg pene lenge. Han har ikke klaget på kalde føtter siden 2016. 

Anonymkode: 82042...403

• Liker 1
Skrevet

Beklager at innlegget mitt ble langt, men jeg har en liten ting til å tilføye: Snow Mountain er helt sikkert supre sko, men ville absolutt anbefalt å droppe den tynneste sokken! Og sjekk at de ikke er trange. 

Anonymkode: cf57a...215

Skrevet

Min har et par vanntette støvler fra Sorel som har tykt for inni som man kan ta ut og tørke (vi har til og med vasketdeti maskin en gang, på ullprogram). De var egentlig ment for sølevær, siden de er vanntette, men baret mitt insisterer på å bruke dem nå også ved minus 10 - 15,  og fryser tydligvis ikke. De ligner disse https://lekmer.no/youth-cub-blues/p/134792, men vi kjøpte dem i fjor, så jeg er ikke sikker på om det er akkurat samme modell.

Anonymkode: 3117b...0cb

Skrevet

Sko som tåler -20/-25.

Anonymkode: 9967b...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...