Gå til innhold

Steforeldre som kjefter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en del kjefting hos far (vi er skilt og har begge mye partnere). Jeg er ikke fornøyd med det, men nå klager ungene på at stemor kjefter også på dem. Sint ansiktsuttrykk, sint høy stemme. For småting (sette fatet i oppvaskmaskinen, rydde opp leker etter bruk, høylydt lek), som fint kunne vært løst med en vennlig påminnelse.

Så lurer jeg på:

Godtar dere at steforeldre kjefter på barna deres?

(Jeg hadde ikke godtatt at samboeren hadde kjeftet på mine, og han mener det samme tilbake. Og da snakker jeg ikke om alvorlige stygge ting)

Anonymkode: 81b4c...cc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettelse:

Begge NYE partnere

😂😂😂

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For småting (sette fatet i oppvaskmaskinen, rydde opp leker etter bruk, høylydt lek), som fint kunne vært løst med en vennlig påminnelse.

Vel, for alt du vet kan hun ha prøvd med vennlige påminnelser 100 ganger før hun hever stemmen.

Hvor gamle er barna? 

Skrevet

Synes ikke dette hørtes så voldsomt ut. Tenker at steforeldre også burde få irettesette barn som bor hjemme hos dem. Høylytt sint kjefting er kanskje ikke nødvendig, men alle kan drite seg ut. Du har sikkert kjeftet du også. 

Anonymkode: 877e4...a6e

• Liker 11
Skrevet

Ville heller spurt far hvordan ting er. Å ta ting barn sier for god fisk når det kommer til masing eller kjefting er ikke altid realt. 

Mine barn sier at stemor kjefter på de hele tiden. Sannheten er at hun er nordlending og har en litt hardere tone i stemmen enn vi her på Sørlandet har. Så ungene fikk beskjed om at folk må mase og si i fra på sin måte, men kjefting driver hun ikke med. 

Andre ganger fortjener de kjeft for de kan være håpløse til tider. Ingen foreldre er 100 prosent pedagogiske. Du har dine feil du å. 

Anonymkode: dc6a7...aa2

• Liker 8
Skrevet

TS her. De tingene som det kjeftes på vet jeg at ungene er flinke til å huske på. Så her trengs det ikke kjefting og knapt påminnelser.

Jeg har selv bodd med faren, så jeg vet at det ikke kommer 100 vennlige påminnelser før kjeften kommer. Ikke én engang. Skjønner ikke at stemor har så mye å kjefte for. De oppfører seg helt normalt hos meg

Skrevet

Steforeldre skal kjenne sin plass og passe sine egne saker. Jeg fikk mitt forhold til far ødelagt pga en stemor som la seg borti ting hun ikke hadde noe med. 

Anonymkode: b275d...b87

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en del kjefting hos far (vi er skilt og har begge mye partnere). Jeg er ikke fornøyd med det, men nå klager ungene på at stemor kjefter også på dem. Sint ansiktsuttrykk, sint høy stemme. For småting (sette fatet i oppvaskmaskinen, rydde opp leker etter bruk, høylydt lek), som fint kunne vært løst med en vennlig påminnelse.

Så lurer jeg på:

Godtar dere at steforeldre kjefter på barna deres?

(Jeg hadde ikke godtatt at samboeren hadde kjeftet på mine, og han mener det samme tilbake. Og da snakker jeg ikke om alvorlige stygge ting)

Nei. Men jo? 

Siden mannen har barn føler jeg meg redusert til en nikkedukke annenhver uke. Tør ikke minne barna på at de skal rydde tallerken etter seg, da klager de til mor atjeg kjefter. Tør ikke si at om de tisser utenfor doskåla gi beskjed så kan jeg hjelpe med vask, da forteller de mor at jeg mobber. Osv. 

Så, vær ærlig med deg selv. Kan det være slike påminnelser, og at alle sliter litt med å innfinne seg med sine roller? Selv stemor må få lov å være et voksent menneske i eget hjem! 

Vet du at det er regelrett ubegrunnet kjeft, kan du ta det opp? Kanskje hun trenger noe opplæring på hvordan forholde seg? 

Anonymkode: d7fa2...191

• Liker 6
Gjest padawan
Skrevet

De tingene som det kjeftes på vet jeg at ungene er flinke til å huske på.

Du glemte å ta med "når de er hos meg". Du vet fint lite hvordan det er hos BF og om de har andre rutiner enn det er hos deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden mannen har barn føler jeg meg redusert til en nikkedukke annenhver uke. Tør ikke minne barna på at de skal rydde tallerken etter seg, da klager de til mor atjeg kjefter. Tør ikke si at om de tisser utenfor doskåla gi beskjed så kan jeg hjelpe med vask, da forteller de mor at jeg mobber. Osv.

Påminnelser er jo noe helt annet! Det gjør jeg med mine bonusbarn også, og det er helt nødvendig om vi voksne ikke skal være barnas hushjelper for å få et levelig hjem. Og ungene synes det er både forståelig og greit. Jeg har spurt ungene, og de sier at det er stor forskjell på hvordan jeg og de der borte irettesetter/kjefter.

Skrevet

TS over her

Skrevet

Det er jo hjemmet til steforeldrene også. Så lenge de gjør og sier det samme som de ville gjort til egne barn så er det innenfor. 

Dette er jo ting som de voksne i huset bør være enige om. 

• Liker 8
Skrevet

Selvsagt skal steforeldre kjefte om det er behov. Så lenge de bor der er det naturlig. Hadde jeg sendt barna mine til onkel må jo han kunne kjefte om det er noe som skjer, på samme måte gjelder det steforeldre.

Anonymkode: 198de...5a3

• Liker 8
Skrevet

Nå er kanskje ikke sånn at stemor faktisk kjefter, for det vet du vel egentlig ingenting om. Barna kan si at hun kjefter, men det er ikke dermed sagt at det faktisk er kjefting. Hvordan barna oppfører seg når de er der, vet heller ingenting om.

Anonymkode: 1b08a...596

• Liker 1
Skrevet

TS her

Det er sint/høylytt kjefting jeg snakker om. Ikke påminnelser og saklig irettesetting.

Jeg er fullt klar over at jeg ikke kan vite 100% om ungene lyger eller overdriver. Men jeg kjenner eksen min, og vet hvordan han er. Jeg har hørt han kjefte på henne også, og jeg vet at ungene vet forskjell.

• Liker 1
Skrevet

TS her

Jeg er også klar over at vi har forskjellig oppfatning på hva som er ok oppdragelse, og at hans mening ikke nødvendigvis er uakseptabel bare fordi jeg synes det. For jeg synes det er langt over grensen, sånn som han har holdt på før, og jeg ser ikke for meg at han har forandret personlighet siden da.... Og de mener at de kjefter på lik måte.

Jeg vet også at som barn så sa jeg gjerne at foreldrene mine kjeftet når de egentlig bare var bestemt, så det er ikke slik at jeg stoler blindt på ungene og ringer ned barnevernet. Jeg tar slikt opp med far om det er noe. Sist gang jeg tok det opp, fikk jeg beskjed om at jeg kom med masse piss. At jeg hadde en gutt som grein når han skulle til far, det var visst bare noe jeg hadde funnet på for å plage han.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her. De tingene som det kjeftes på vet jeg at ungene er flinke til å huske på. Så her trengs det ikke kjefting og knapt påminnelser.

Jeg har selv bodd med faren, så jeg vet at det ikke kommer 100 vennlige påminnelser før kjeften kommer. Ikke én engang. Skjønner ikke at stemor har så mye å kjefte for. De oppfører seg helt normalt hos meg

Vel, selvom dine barn oppfører seg på en måte hos deg, betyr ikke det at de oppfører seg på samme måte hos som far og stemor. Barn oppfører seg ulikt på ulike arenaer. Og selvfølgelig skal en stemor kunne gi sine stebarn tilsnakk. Mine mann behandler mine barn på lik linje med sine egne, på godt og vondt. Det betyr at han også kjefter på de om de har gjort noe galt. 

Anonymkode: 4ca3a...7b9

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det egentlig skal handle om hvorvidt hun faktisk kjefter eller ikke, men barnas opplevelse av «kjeftingen».

Dersom de opplever det som kjefting kan det bære en grei og konstruktiv tilbakemelding og få som voksen. Det er ikke sikker hun/de er enige i at det er kjeft, men da er de i hvertfall klar over hvordan det oppleves for barna og kan forklare dem det.

Er det ikke mulig for deg å ta det opp med far uten å gå inn på situasjonene de mener de dår kjeft for, for som de andre sier; du vet egentlig ikke hvordan det er hos BF.

Anonymkode: 5fe77...7d5

• Liker 1
Skrevet

Og selvfølgelig skal en stemor kunne gi sine stebarn tilsnakk.

Det er ikke tilsnakk jeg snakker om!

Skrevet

Er det ikke mulig for deg å ta det opp med far uten å gå inn på situasjonene de mener de dår kjeft for, for som de andre sier; du vet egentlig ikke hvordan det er hos BF.

Det går ikke an å ta det opp med far. Han tar det som angrep, og angriper "tilbake". Jeg har virkelig prøvd å veie ordene mine før jeg tar det opp. Han mener kjeftingen hans (og nå hennes) er ok,ferdig snakka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...