AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #1 Skrevet 13. januar 2021 Hei Jeg skal til svangerskapskontroll i morgen, men jeg lurer på om jeg har grunn til bekymring? Jeg er i uke 32 og plages med intense kynnere. Jeg har lest at de kan oppleves verre i andre svangerskap sammenlignet med første, og det er kanskke tilfelle her også. Jeg har forsøkt å ta det litt med ro på dagtid mens barnet er i bhg. Ofte når jeg reiser meg kommer det og etter en liten økt med tur til vaskekjelleren og løft har det vært intens. Nå ligger jeg på sofaen og de som kommer når jeg er i ro er like kraftige som når jeg reiser meg.. Ikke regelmessig, og ikke vondt. Eller, litt vondt i korsryggen, og litt sånn murring, men ikke vondt. Har noen erfaringer med dette? Anonymkode: 3753c...7e1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2 Skrevet 13. januar 2021 Jeg var plaget av kynnere i andre svangerskap, og syns det er veldig vanskelig å si når det er grunn til bekymring. Jeg hadde flere tilfeller hvor kynnerne kom med mellom 1 og 5 minutters mellomrom, og jeg plasserte kommende storesøster foran peppa gris mens jeg drev og registrerte dem med rieteller. Jeg ringte føden en gang, hvor det også kom litt blod, og fikk beskjed om å vente og se om det tok seg opp (var i uke 34 da, så de ville uansett ikke ha stoppet en evt. fødsel). Jordmoren min sa at det viktigste å se på var om det økte på i styrke, og om det hjalp å endre stilling/slutte med det jeg holdt på med. Som du også beskriver kunne jeg ha kraftige kynnere når jeg lå i rol, men da kunne de ofte roe seg hvis jeg endret stilling, gikk og satte meg i en stol med en kopp varm melk e.l. Jeg fødte på termindatoen. Men den første fødselen min startet med kynnere som lignet de jeg hadde mye av fra rundt uke 30 i andre svangerskap, og jeg tenker det er lurt å ta en telefon til jordmor eller føden om man begynner å bli bekymret. Anonymkode: b1e65...115
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #3 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var plaget av kynnere i andre svangerskap, og syns det er veldig vanskelig å si når det er grunn til bekymring. Jeg hadde flere tilfeller hvor kynnerne kom med mellom 1 og 5 minutters mellomrom, og jeg plasserte kommende storesøster foran peppa gris mens jeg drev og registrerte dem med rieteller. Jeg ringte føden en gang, hvor det også kom litt blod, og fikk beskjed om å vente og se om det tok seg opp (var i uke 34 da, så de ville uansett ikke ha stoppet en evt. fødsel). Jordmoren min sa at det viktigste å se på var om det økte på i styrke, og om det hjalp å endre stilling/slutte med det jeg holdt på med. Som du også beskriver kunne jeg ha kraftige kynnere når jeg lå i rol, men da kunne de ofte roe seg hvis jeg endret stilling, gikk og satte meg i en stol med en kopp varm melk e.l. Jeg fødte på termindatoen. Men den første fødselen min startet med kynnere som lignet de jeg hadde mye av fra rundt uke 30 i andre svangerskap, og jeg tenker det er lurt å ta en telefon til jordmor eller føden om man begynner å bli bekymret. Anonymkode: b1e65...115 Tusen takk for hjelpsomt svar 😊 her har de heldigvis ikke tatt seg særlig opp i styrke, men de er gjerne sterkere nå enn de var for en måned siden.. Føler ikke det hjelper å roe meg ned, kun hvis jeg ligger at jeg merker det blir litt bedre.. Men kan liksom ikke ligge hele dagen heller 😅 Husker fødselen min startet med noe som lignet sterke kynnere, men da var det dagen før termin og de tok seg opp etter en stund 😊 Anonymkode: 3753c...7e1
Mango Skrevet 13. januar 2021 #4 Skrevet 13. januar 2021 Hadde mange og til tider vonde kynnere fra rundt 5 mnd. Ble sykemeldt en mnd, for å bli sjekket og roe ned, legen ble bekymret for tidlig fødsel. Livmorhals ble sjekket, men de kunne ikke se at den ble påvirket. Fødte en mnd før tiden.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #5 Skrevet 13. januar 2021 Jeg var plaget med sterke og tidvis regelmessige kynnere fra uke 28. Ble henvist til sykehuset og oppfølgt videre, ble sykemeldt og bedt om å ta det med ro. Gikk fint, fødte ikke før uke 37, men viktig å ta det på alvor for å unngå at det utvikler seg til premature rier. Anonymkode: acd55...e55
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #6 Skrevet 13. januar 2021 Jeg var veldig plaget av kraftige kynnere fra uke 22-23, målte livmorhalsen flere ganger. Det var tidlig litt nebbing og kortere livmorhals, men babyen holdt seg inne til uke 38. Den kom da susende på 2 timer fra første tegn(rie), så alle de kynnerne hadde tydeligvis forberedt livmorhalsen godt. Anonymkode: de631...70d
Prelunia Skrevet 13. januar 2021 #7 Skrevet 13. januar 2021 Jeg var plaget av det fra uke 34, og ble sykemeldt. Fødte 2 dager over tiden, men på litt over en time, så de har tydeligvis hatt effekt.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #8 Skrevet 13. januar 2021 Dette er litt utenfor tema, men prøver meg likevel. Jeg er i uke 34 og har slitt med mye kynnere siden uke 20. De har vært regelmessig, og jeg har ringt føden to ganger da jeg også har blødd. Har fått beskjed om at dette kan være normalt og ufarlig, og aldri fått komme til kontroll. Jeg er førstegangs og lurer på om noen opplever at baby i magen blir rolig når man har mye kynnere? Jeg sliter med å kjenne liv når magen er knallhard og det gjør meg veldig urolig 😥 Anonymkode: 31f40...c03
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #9 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for hjelpsomt svar 😊 her har de heldigvis ikke tatt seg særlig opp i styrke, men de er gjerne sterkere nå enn de var for en måned siden.. Føler ikke det hjelper å roe meg ned, kun hvis jeg ligger at jeg merker det blir litt bedre.. Men kan liksom ikke ligge hele dagen heller 😅 Husker fødselen min startet med noe som lignet sterke kynnere, men da var det dagen før termin og de tok seg opp etter en stund 😊 Anonymkode: 3753c...7e1 Nei, det er akkurat det, man får ikke roet kynnerne så lenge man har ting man få få gjort. Mine ble verre og verre utover i svangerskapet. Etter uke 37 var de ordentlig vonde (det var kanskje maserier/modningsrier), men da var jeg ikke så bekymret for det mer, bare skikkelig plaget. Som flere andre nevner, så gikk forresten min fødsel også fort. Vannet gikk plutselig, og babyen var ute etter en time med rier. Dagen før fødsel ble jeg sjekket av jordmor som sa at det var 4 cm åpning og helt modne forhold, så kynnerne hadde virket inn, men jeg vet ikke når de startet å gjøre det. Det er noe ordentlig herk, så hvis du også må være plaget av det videre, håper jeg det er vanlig at det betyr en rask og grei fødsel til termin Anonymkode: b1e65...115 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #10 Skrevet 13. januar 2021 Hadde det presis likt, murringen var starten på rier. Ville bedt om å få målt livmorhalsen snarest! Anonymkode: ea074...235
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #11 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde det presis likt, murringen var starten på rier. Ville bedt om å få målt livmorhalsen snarest! Anonymkode: ea074...235 Har hørt at det kanskje kan gjøre vondt verre om de skal begynne å sjekke ting oppi der? Off jeg vil ikke det.. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er akkurat det, man får ikke roet kynnerne så lenge man har ting man få få gjort. Mine ble verre og verre utover i svangerskapet. Etter uke 37 var de ordentlig vonde (det var kanskje maserier/modningsrier), men da var jeg ikke så bekymret for det mer, bare skikkelig plaget. Som flere andre nevner, så gikk forresten min fødsel også fort. Vannet gikk plutselig, og babyen var ute etter en time med rier. Dagen før fødsel ble jeg sjekket av jordmor som sa at det var 4 cm åpning og helt modne forhold, så kynnerne hadde virket inn, men jeg vet ikke når de startet å gjøre det. Det er noe ordentlig herk, så hvis du også må være plaget av det videre, håper jeg det er vanlig at det betyr en rask og grei fødsel til termin Anonymkode: b1e65...115 Håper det jeg og 😊 at kynnerne har positiv effekt på både livmoren og på fødselen, og at den går noenlunde kjapt (ikke for kjapt da, har et stykke til sykehuset). Moren min var også plaget med det, og måtte faktisk være sengeliggende se to siste månedene før fødsel. Søsteren min kom til termin, men hun lå jo med en 3 - 4 cm åpning Anonymkode: 3753c...7e1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #12 Skrevet 13. januar 2021 Tusen takk for svar alle sammen 😊 håper det blir slik for min del og, at kynnerne har effekt og fødselen går kjapt 😊 Anonymkode: 3753c...7e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå