AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #21 Skrevet 13. januar 2021 Ikke bare er det et svindelforsøk, det er faktisk er rimelig dårlig et også. De som er hakket proffere (de finnes!) hadde fått det til å fremstå langt mer legitimt, så viktig å holde fast ved at nettbanken vil aldri komme til å sende deg en slik henvendelse, med en knapp du skal trykke på. Uansett hvor godt språket er, eller hva det står på avsenderadresse. Anonymkode: 7a515...18b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #22 Skrevet 13. januar 2021 1 minutt siden, Million said: Jeg er usikker på hvor mye av infoen din svindlerne rakk å se, om noe som helst hvis du ikke klikket "send" eller lignende. Du skriver du ikke fullførte det du taster inn, så det kan ha reddet deg. Det er fullt mulig å se, og logge, hva som blir skrevet, klikket på, hvor lenge man ser, og veldig mye annet, uten at man klikker på noe "send" eller lignende. Viktig å vite! Anonymkode: 7a515...18b 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #23 Skrevet 13. januar 2021 Jepp. Hvis du hadde klikket på den og logget inn med bankid så kunne de tatt opp noen store lån i ditt navn og ha tømt alle bank-kontoene dine... og du måtte ha dekket hele tapet selv. bankid er livsfarlig! Anonymkode: 92c6b...abe
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #24 Skrevet 13. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jepp. Hvis du hadde klikket på den og logget inn med bankid så kunne de tatt opp noen store lån i ditt navn og ha tømt alle bank-kontoene dine... og du måtte ha dekket hele tapet selv. bankid er livsfarlig! Anonymkode: 92c6b...abe Svindelforsøk (phising mm.) er "livsfarlig". BankID er ikke farlig. Anonymkode: 7a515...18b 3
Gjest Lasox Skrevet 13. januar 2021 #25 Skrevet 13. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Fikk denne eposten sent i går kveld om at noen har forsøkt å logge på min konto fra en ukjent enhet, er dette svindel? Jeg reagerer mest på nummeret jeg kan ringe, det har nemlig 9 tall og ikke 8 som er normalt, men søkte på nummeret på 1881 og det står faktisk sparebank1 der. Jeg bestilte ting fra nettbutikk i går, kan dette ha sammenheng? Anonymkode: c8bb8...048 Nordmenn er altfor dårlig når det kommer til nettsikkerhet, men ja! Det er som tidligere kommentert i tråden her at det er svindelforsøk. Svært dårlig forsøk. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skulle jeg laget en slik løsning, ville jeg brukt blant annet javascript til å logge absolutt alt du gjorde så fort du har trykket på lenken. Da hadde jeg også fått med meg hva du skrev, selv om du ikke hadde trykket på "logg inn" eller noen annen knapp. Anonymkode: 7a515...18b Enig! AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Svindelforsøk (phising mm.) er "livsfarlig". BankID er ikke farlig. Anonymkode: 7a515...18b Både og. BankID kan være farlig dersom man gir fra seg passordet sitt til andre bekjente som man stoler på i det øyeblikket. Slik som samboere, kjærester osv. men som kan bli forbanna og stikke av med bankID og ta opp lån i dine navn dersom vennskapet/forholdet avsluttes, men uten tvil at det er phishing som er synderen her. Løsningen er utdatert og bør ha et annet alternativ med tanke på sikkerhet. Løsningen kan altfor lett bli manipulert av menneskelige følelser og tillit. Endret 13. januar 2021 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #26 Skrevet 13. januar 2021 1 minutt siden, Lasox said: Nordmenn er altfor dårlig når det kommer til nettsikkerhet, men ja! Det er som tidligere kommentert i tråden her at det er svindelforsøk. Svært dårlig forsøk. Enig! Både og. BankID kan være farlig dersom man gir fra seg passordet sitt til andre bekjente, men uten tvil at det er phishing som er synderen her. Hehe, ja, jeg er enig. Jeg tenkte med en gang etterpå at jeg burde lagt til "ved riktig bruk" eller lignende. Anonymkode: 7a515...18b 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #27 Skrevet 13. januar 2021 Ja jeg var dum som gjorde det, skal ringe sparebank1 nå, de vet nok hva de må gjøre utfra det jeg leverte av opplysninger. Hvis de på sparebank1 spør om info kan jeg gi de det om de skal gjøre ting for å få det raskest mulig, som å gi de kode fra bank id osv? Vet at det normalt ikke skal gis til personer men dette er kanskje et unntak om vedkommende spør? Anonymkode: c8bb8...048 1
Million Skrevet 13. januar 2021 #28 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er fullt mulig å se, og logge, hva som blir skrevet, klikket på, hvor lenge man ser, og veldig mye annet, uten at man klikker på noe "send" eller lignende. Viktig å vite! Anonymkode: 7a515...18b Ja, det var dette jeg var usikker på, om svindlerne har en logg for dette på nettsiden sin, så derfor ba jeg ts kontakte banken uansett.
Million Skrevet 13. januar 2021 #29 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja jeg var dum som gjorde det, skal ringe sparebank1 nå, de vet nok hva de må gjøre utfra det jeg leverte av opplysninger. Hvis de på sparebank1 spør om info kan jeg gi de det om de skal gjøre ting for å få det raskest mulig, som å gi de kode fra bank id osv? Vet at det normalt ikke skal gis til personer men dette er kanskje et unntak om vedkommende spør? Anonymkode: c8bb8...048 Bankene trenger ikke dette for å logge seg inn på bankkontoen din. De jobber der, de slår opp i kunderegisteret. Du skal ikke oppgi bank id til noen (ikke over telefon heller), heller ikke banken. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #30 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk denne eposten sent i går kveld om at noen har forsøkt å logge på min konto fra en ukjent enhet, er dette svindel? Jeg reagerer mest på nummeret jeg kan ringe, det har nemlig 9 tall og ikke 8 som er normalt, men søkte på nummeret på 1881 og det står faktisk sparebank1 der. Jeg bestilte ting fra nettbutikk i går, kan dette ha sammenheng? Anonymkode: c8bb8...048 Her bør vel det 9sifrede telefonnumre, at det er fra "sparebank banking" og at logen eller adresse ikke stemmer være varsel-lamper så det holder... For å ikke snakke om hundreogfemtitusen nyhetsartikler igjennom de siste årene der alle banker sier dem aldri vil be om info på denne måten, og hundreogfemtitusen artikler "det virket så ekte, og jeg hørte ikke på de hundreogførti tusen advarslene før meg, så nå må jeg til media å advare andre, sånn at dem kan klage på at de heller ikke hørte på advarsler..." Anonymkode: 1f44f...294
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #31 Skrevet 13. januar 2021 Hvis du trykker på avsenders navn «Sparebank1» så ser du ofte at det er en lang useriøs e-postadresse. Svindel altså. Anonymkode: 444d7...208
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #32 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja jeg var dum som gjorde det, skal ringe sparebank1 nå, de vet nok hva de må gjøre utfra det jeg leverte av opplysninger. Hvis de på sparebank1 spør om info kan jeg gi de det om de skal gjøre ting for å få det raskest mulig, som å gi de kode fra bank id osv? Vet at det normalt ikke skal gis til personer men dette er kanskje et unntak om vedkommende spør? Anonymkode: c8bb8...048 BankID er helt personlig og skal aldri under noen omstendigheter opplyses om til andre personer. Selv ikke samboer/ektefelle. Banken spør aldri om BankID. De eneste som spør om BankID er svindlere. Anonymkode: e44f6...572 1
Gjest Føsleguri Skrevet 13. januar 2021 #33 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fikk denne eposten sent i går kveld om at noen har forsøkt å logge på min konto fra en ukjent enhet, er dette svindel? Jeg reagerer mest på nummeret jeg kan ringe, det har nemlig 9 tall og ikke 8 som er normalt, men søkte på nummeret på 1881 og det står faktisk sparebank1 der. Jeg bestilte ting fra nettbutikk i går, kan dette ha sammenheng? Anonymkode: c8bb8...048 Grunnen til at Sparebank1 kommer opp når du søker på 1881 på det som står som telefonnr. er org.nr til Sparebank1. Org.nr finnes under Utvidet firmainformasjon under Regnskapstall på 1881. Svindlerne har tydeligvis sjekket litt på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #34 Skrevet 14. januar 2021 Jeg har blitt forsøkt trukket penger, men sparebank1 klarte å stoppe overføringen. Kontoen min er nå låst, jeg har også sperret meg for å kunne ta lån. Jeg har lært av dette og heldigvis virker det som det gikk bra denne gangen, skal aldri la meg lure så lett i fremtiden igjen Anonymkode: c8bb8...048
Gjest Mysticgirl Skrevet 14. januar 2021 #35 Skrevet 14. januar 2021 SVINDEL! Har også fått denne og jeg har ikke konto der engang .
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #36 Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har blitt forsøkt trukket penger, men sparebank1 klarte å stoppe overføringen. Kontoen min er nå låst, jeg har også sperret meg for å kunne ta lån. Jeg har lært av dette og heldigvis virker det som det gikk bra denne gangen, skal aldri la meg lure så lett i fremtiden igjen Anonymkode: c8bb8...048 Hvordan klarte banken å stoppe overføringen? Var det fordi du varslet? Anonymkode: 7194e...364
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #37 Skrevet 14. januar 2021 On 1/13/2021 at 11:14 AM, AnonymBruker said: Det som står som tlf-nr, er egentlig et orgnr. Anonymkode: 7a515...18b Eller et telefonnr med landkode 93, dvs Afganistan. Det betyr ikke nødvendigvis at svindlerne oppholder seg der, det kan bare være en viderekobling derfra. Aldri klikk banklenker fra eposter. Tast heller adressen i nettleserappen som du kjenner manuelt, feks sparebank1.no Om du virkelig lurer (hvis eposten hadde vært mer tilforlatelig), ring banken på telefonnr du kjenner fra før og spør om de har sendt dette. Det er nyttig også for bankene at noe er i gjære. Svindlerne er kanskje ute etter å bli såkalt "man-in-the-middle" i det som tilsynelatende for deg ser ut som en ekte bankid-innlogging som de ber deg gjøre. Da kan de ser hva du taster av fødselsnr, passord og kode og logge inn i din nettbank og overføre alt du har til sin egen konto eller helst til stråmannskontoer som de kontrollerer for å skjule sine spor. Typisk svindelmetode og dessverre er det noen som biter på. Nettbankene burde vært bedre. Feks ved å sette opp krav om sms-kode for overføringer til kontonr du ikke har brukt før. (Noen har dette) Anonymkode: c5872...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå