Gå til innhold

Fikk varsel fra sparebank1 om at kontoen er forsøkt logget på av en ukjent enhet, er dette svindelforsøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk denne eposten sent i går kveld om at noen har forsøkt å logge på min konto fra en ukjent enhet, er dette svindel? 

Jeg reagerer mest på nummeret jeg kan ringe, det har nemlig 9 tall og ikke 8 som er normalt, men søkte på nummeret på 1881 og det står faktisk sparebank1 der. Jeg bestilte ting fra nettbutikk i går, kan dette ha sammenheng? 

Screenshot_20210113_110036.thumb.jpg.47109812a0a0a5e6e0f2fdd360e1ce22.jpg

Anonymkode: c8bb8...048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Det finner du ut av å se på avsender sin mail

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke fra Sparebank1. 

Anonymkode: 1a547...ada

• Liker 10
Skrevet

Du får aldri epost hvor du skal klikke på noe, og hvis gjør feilen med å klikke, så skal du aldri oppgi informasjon.

Du kan adressen (URL-en) til banken din, gå på den, logg inn og se om det står noe der.

Det du viser er svindel.

Anonymkode: 7a515...18b

• Liker 6
Skrevet

Du ser også på telefonnummeret at det er noe som absolutt ikke stemmer. Uansett, du ville aldri fått en slik henvendelse per mail, med denne knappen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk den samme og det er svindel! Vises gjerne på epostadressene om det er svindel eller ikke. 

Anonymkode: f1427...1df

• Liker 2
Skrevet

Det som står som tlf-nr, er egentlig et orgnr.

Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg har også fått den der og jeg har ikke konto hos Sparebank 1. Sjekk mailadressen på slike mail. Da ser du kjapt at det er ikke er ekte. 

Det er også skrevet på en merkelig måte og lyser egentlig spam for min del. 

Skrevet

SVINDEL helt klart. Fikk den selv. Det er så mange feil i den eposten, blanding av engelsk og norsk, avsenders mailadresse er ikke en sparebank1 mail, signaturen i mailen, i tillegg til at ingen profesjonelle aktører ber deg logge inn via link for å oppgi innloggingsinfo og privat info. 

Jeg fikk den etter å logget inn på sparebank1 sine sider noe jeg syntes er litt ekkelt. Mest sannsynlig tilfeldig. 

Anonymkode: 7194e...364

Skrevet

Var det jeg var redd for etter jeg trykket meg inn på lenken, startet med å oppgi men stoppet før alt var gjort fullstendig. Har de da fått alt jeg gjorde eller ble det ikke registrert før jeg avsluttet i siste liten? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det jeg var redd for etter jeg trykket meg inn på lenken, startet med å oppgi men stoppet før alt var gjort fullstendig. Har de da fått alt jeg gjorde eller ble det ikke registrert før jeg avsluttet i siste liten? 

Det er ingenting i veien teknisk for at de har fått med seg alt du har skrevet, men selvfølgelig vanskelig å si for sikkert at disse folkene har fått det med. Jeg ville forhørt meg med banken om du bør gjøre tiltak, utifra hvor mye/hva du har skrevet inn.

• Liker 2
Gjest Føsleguri
Skrevet

Det er svindel.

Jeg har også fått den, og jeg har aldri vært kunde i Sparebank1.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Logget du inn så ville jeg ringt banken og sperret alt, endret passord etc. 

Skrevet

Svindel! Men vær så snill å ringe banken din, de har nok rutiner hva de skal gjøre. Kanskje de må sperre kontoen din el. Vet om noen som trykket på en link fra posten ( svindel ) og skulle betale 27 kr for å få pakken sin, vedkommende gjorde det og han ble svindlet i et helt år etterpå, de gikk merkelige trekk ut sv kontoen jevnlig på fra 500 til 2000kr.

Anonymkode: 87def...859

Skrevet

Skulle jeg laget en slik løsning, ville jeg brukt blant annet javascript til å logge absolutt alt du gjorde så fort du har trykket på lenken. Da hadde jeg også fått med meg hva du skrev, selv om du ikke hadde trykket på "logg inn" eller noen annen knapp.

• Liker 3
Skrevet

Man må aldri klikke seg inn på lenker hvor de etterspør kontoinformasjon. Banken ol vil aldri be om dette.

Anonymkode: 87def...859

• Liker 5
Skrevet

Sett opp kredittsperre og steng bank id hvis du har oppgitt det. Ellers kan de ta opp masse lån i ditt navn.

Skrevet

Ring banken. 

Og i framtiden hvis du er i tvil, sjekk avsenders adresse. Den er nokk [email protected]

• Liker 2
Skrevet

Det er en klassisk svindel-sms. Typisk i ordlyd og alt, og at de truer med å stenge konto med mindre du "Klikker her og oppgir all infoen din til oss".

Slett den, og kontakt banken din. Spør dem hva du skal gjøre. De kan se om det har vært noen ureglementerte forsøk på innlogging. Jeg er usikker på hvor mye av infoen din svindlerne rakk å se, om noe som helst hvis du ikke klikket "send" eller lignende. Du skriver du ikke fullførte det du taster inn, så det kan ha reddet deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...